Ligfiets bouwen, welk type?

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Dutch John »

Het blijft jeuken. Na de bouw van m'n vrachtfiets ( http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=6&t=4594 ) en een best wel sexy boodschappenfiets voor m'n vrouw, ligt het volgende project voor aankomende winter klaar. Een tweewielige ligfiets voor de langere afstanden. Geen racefiets, maar een snelle praktische gebruiksfiets. M'n wensenpakketje:
-relatief eenvoudig te bouwen uit oude mountainbikes
-geen volledig horizontale ligpositie; ervaringen in het verleden leidden tot verzuurde benen
-stabiel rij- en standgedrag; stadsgedrag is minder belangrijk
-kruissnelheid ruim 30 km'h (tegen nu gemiddeld 23 km'h voor de combinatie vrachtfiets/bestuurder van in de 50)

Hieruit distilleer ik het volgende:
-geometrie van de vrachtfiets gebruiken, omdat die erg stabiel rijdt en stuurt; never change a winning team
-trapas op normale fietshoogte en als bij een normale fiets juist achter het grote voorwiel; ik heb nooit begrepen waarom zowel vrachtfietsen als ligfietsen vaak een klein voorwiel hebben. Het stuurt minder goed en ziet er uit als een compromis.
-stoeltje net voor/boven het achterwiel, zodat het zwaartepunt samen met de trapas laag ligt vergeleken met een gewone fiets en de benen iets naar beneden aflopen
-besturing net als bij de vrachtfiets met twee trekstangen. Is spelingsvrij. Bovendien vind ik het prettig om de handen boven het zwaartepunt te hebben.

Dit plan lijkt het meest op de Ground Hugger: http://www.recumbents.com/forums/topic. ... IC_ID=4511 Maar dan met groot voorwiel, iets minder rechtop zitpositie en een spelingsvrije besturing.

Graag hoor ik tips van ervaren ligfietsrijders.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door JantjeV8 »

Geen tip, maar een compliment. Een gemiddelde van 23km/uur met een vrachtfiets. Daar waar de gemiddelde fietser rond de 17 blijft steken op een goede toerfiets.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Pietje »

Bij een ligfiets passen de wielen, trapas en zitplek niet zo mooi als bij een gewone fiets. Het is dus altijd stoeien met waar wat komt, en hoe groot...
De plaats van het voorwiel moet duidelijk voor, of duidelijk achter het trapstel. Achter het trapstel (korte wielbasis) heeft als voordelen dat je een compacte (makkelijk te stallen), wendbare fiets krijgt. Een lange wielbasis fiets is comfortabel, je hebt minstens een boerderij nodig om hem te stallen, en de wendbaarheid is matig. Daarbij is het zaak voldoende voorwieldruk te krijgen, dus eigenlijk moet het achterwiel nog verder naar achter.

Heel vroeger had mijn neef een Roelandt, en was daar heel enthousiast over. (Afgezien van het steeds afbrekende zitstoeltje)

Google eens op "recumbent bike long wheelbase", en afbeeldingen te over ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door daniel »

Kijk ook eens naar het flevobike model. Met de (buldozer) knikarm besturing. Is goed zelf te maken, envoudig en makkelijk uit te breiden/ aan te passen.
De achterbrug kan je dan vervangen voor een achterbrug met 2 wielen en een grote bak voor extra vracht.

Ik heb deze vroeger zelf ook gemaakt met 24" wielen en heb vast de orginele tekeningen nog wel ergens. Het stoeltje valt zelfs rechtop te zetten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door kockie »

Als je wilt mag je de mijne wel eens proberen (flevobike zelfbouw). Dan kun je kijken of je het wat vindt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door DIY »

De Ground Hugger spreekt mij ook wel aan.
In die vorm heb ik een aantal prototypes gemaakt.
Hier met klein achterwiel en voorwielaandrijving.
Bijlagen
protot.5.jpg
protot.5.jpg (13.78 KiB) 13609 keer bekeken
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door JantjeV8 »

Hmmm, daar liggen je benen hoger als je kont, en zet je af op je onderrug. Volgens mij is dat niet ergonomisch.
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door DIY »

JantjeV8,

De trapas verlaagd naar zitniveau is volgens mij ook beter.
En onderstuur
Bijlagen
protot.7.jpg
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Pietje »

Na 10 jaar M5-achtig (zelfbouw) werd de fiets gejat, en heb ik een Flevobike gekocht. Ook een paar jaar mee gereden, en toch weer weggedaan voor een M5. Voorwielaandrijving is niet fijn: wegrijden op een klein hellinkie naar boven en je komt niet meer weg...
Wat wel fijn is aan de Flevobike is dat hij heerlijk met losse handen te fietsen is, en lekker ligt/klein is. Maar mijn voorkeur blijft gaan naar naar een KWB bovenstuur.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Dutch John »

Pietje schreef: Google eens op "recumbent bike long wheelbase", en afbeeldingen te over ;-)
Inderdaad. Meer mensen met dezelfde gedachtes als ik. Misschien niet de meest elegante constructies, maar praktischer dan de oorspronkelijke Ground Hugger.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door deleted »

Als pure topprestaties mogen ingeruild voor wat meer praktische bruikbaarheid, stabiliteit en wendbaarheid, dan lijkt me een trike ook het bestuderen waard. Een ligfiets met 3 wielen maw. Een stabielere en kortere basis.

G
trike.jpeg
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Pietje »

Gandalf schreef: stabiliteit en wendbaarheid,
Mmm! Een skelter voor volwassenen... Maar stabiel? Als je een beetje bocht maakt, moet je je goed in het zadel klemmen, anders vlieg je er uit. Verder ben je constant aan het sturen (ipv op de automaat met je evenwicht de zaak recht aan het houden), en een steentje op de weg is 3x meer kans hem te raken.

Voor mij is een driewieler echt helemaal niets... 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door deleted »

Mmm,

Lijkt een pleidooi voor een éénwieler.
Alleen die zijn zo lastig te transformeren tot ligmodel... hoewel bij DJ weet je nooit .... :mrgreen:

G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Pietje »

Gandalf schreef:Mmm,

Lijkt een pleidooi voor een éénwieler.
Een nul-wieler. Maar die lijken weer andere nadelen te hebben! :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door DIY »

Dutch John,

Inspirerend plan om uit oud fietsmateriaal een ligfiets te bouwen.

Met dit model met grote wielen wilde ik de lengte beperken en daarom staat het zitje hoger.
Bijlagen
protot. 15....jpg
protot. 15....jpg (18.72 KiB) 13416 keer bekeken
Plaats reactie