Grasmaaier

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Grasmaaier

Bericht door JantjeV8 »

Niks ecologisch, maar er huizen hier meer technici rond, en wellicht ervaringsdeskundigen.

Ik heb een oude Ransomes kooimaaier op de kop getikt. Ding liep niet, maar zag er leuk uit :fff . Het betreft een 24" Matador met MAG motor er op.
De motor loopt ondertussen, carburateurafstelling krijg ik nog niet 100% onder de knie. Als iemand daar een richtlijn voor heeft, heel graag.

Gisteren voor het eerst proef gemaaid. Het maaibeeld is goed, keurig zelfs. Mes en kooi staan keurig op elkaar afgesteld. HEt lastige is dat het ding er als een speer van door gaat als je de koppeling los laat, zelfs met 1 tandje de gas er op. Lopen kun je het niet noemen, bijna rennen achter dat ding. Volgens mij kan dat niet de bedoeling zijn, langs details krijg je het zo nooit netjes gemaakt, en de aandrijfrol wil zich veel te graag in graven op zo'n moment. Heeft iemand daar ervaring en/of info over? Ik krijg het idee dat er met de tandwielen is geklooid. Ben benieuwd.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Grasmaaier

Bericht door swake »

Lol, je hebt een prototype F1 gekocht. Dat 'mes' is geen mes maar een ventilator om die kar aan de grond te zuigen dan kan je sneller de bochten in.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Grasmaaier

Bericht door JantjeV8 »

Dan moet ik de spoed van het mes verder verstellen om het onderstuur wat gecorrigeerd te krijgen. :lol:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Grasmaaier

Bericht door Dutch John »

Had ik vroeger ook met een ATCO sportveldmaaier. Moest je ook maaien met de sportschoenen aan. Totdat je erachter komt dat de professionele maaiers voldoende hebben aan een licht verhoogd stationair toerental. Om te maaien en rijden is voor 60 cm maaibreedte 1 pk genoeg. De rest van het vermogen is nodig als je er een sleep achter hangt om op te zitten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Grasmaaier

Bericht door JantjeV8 »

Maar dan moet ik het zoekerige wel uit de motorafstelling zien te krijgen. Ik houd het toerental niet zuiver constant. In een amplitude van 1 minuut schommelt het wat op en neer. Alsof hij een bepaalde verzadiging op een gegeven moment even weg moet werken.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Grasmaaier

Bericht door Dutch John »

Zit er een toerenregelaar op? Zoja, misschien gaat die wat zwaar of moet gesmeerd worden?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Grasmaaier

Bericht door hotglass »

Ik heb het volgende in mijn "verzameling" :

De manuel (als pdf) van de MAG 1040 SRL en de 1045 SRL in het Frans,Duits en Engels.
Daarin staat o.a. alle info over de toerenregelaar.

De onderdelenlijst in drie talen van de MAG 1040 SRL met alle onderdelen nummers

Het technische "Datenblat" van 1014 SRL t/m de 2084 SRL met wat basis gegevens in oude en nieuwe versie.
dit laatste heb ik vast geüpload, de andere twee pdf's zijn 3,8 en 2,6 mb groot en dat wil de site (nog) niet slikken.

Verder slingert hier ergens een boek, behorende bij een oude sneeuwfrees met MAGmotor, maar de moet ik eerst nog even zoeken.


Groet,

Ed
Bijlagen
uw1114 - Servimg.com - Free image hosting service.pdf
(260.35 KiB) 223 keer gedownload
MAG 1040 SRL.pdf
(66.66 KiB) 247 keer gedownload
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Grasmaaier

Bericht door hotglass »

Een nieuwe truc gevonden om mijn pdf's te verkleinen :)
ff proberen of het nu wel gaat


het lijkt gelukt,

veel succes gewenst

Ed

ps. nu zijn ze dus nauwelijks leesbaar, stuur maar een pb als je er iets mee wilt, dan krijg je ze via de gewone mail.
Bijlagen
mag 1040 pièces.pdf
(524.44 KiB) 218 keer gedownload
mag 1040 1045 manuel.pdf
(449.8 KiB) 226 keer gedownload
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Grasmaaier

Bericht door JantjeV8 »

Super!!!

Hmmm, moeilijk leesbaar, wazige letters.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Grasmaaier

Bericht door Brit »

Had ik ook last van met m'n kooimaaier. Volgens de verkoper was daar niets aan te doen/hoorde zo. Uiteindelijk sleet het wel een beetje toen ik meer dan een jaar had geprobeert de aandrijving te laten slippen, maar meestal ging die er direct als een bezetene vandoor. Erg vervelend.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Grasmaaier

Bericht door nck »

Hee Jan,

Wat die wazige letters betreft, is het wel een MAG?
Het is toch geen MAK?
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Grasmaaier

Bericht door hotglass »

@ Jan, Deze files moeten beter leesbaar zijn.
@ Brit, Ik heb de laatste jaren twee machines gebruikt met MAG motoren
en met name met hydraulische aandrijving zijne erg sterk en gevoelig voor goed afstellen van
de toerenregeling.
@ nck, Gaan we onzin lullen?
Bijlagen
EPSON012.JPG
EPSON013.JPG
EPSON014.JPG
EPSON015.JPG
EPSON016.JPG
EPSON017.JPG
EPSON018.JPG
EPSON019.JPG
EPSON020.JPG
EPSON021.JPG
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Grasmaaier

Bericht door hotglass »

en de rest! (op het voorste blad na, ivm restricties van Kockie)
Bijlagen
EPSON002.JPG
EPSON003.JPG
EPSON004.JPG
EPSON005.JPG
EPSON006.JPG
EPSON007.JPG
EPSON008.JPG
EPSON009.JPG
EPSON010.JPG
EPSON011.JPG
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Grasmaaier

Bericht door JantjeV8 »

nck schreef:Hee Jan,

Wat die wazige letters betreft, is het wel een MAG?
Het is toch geen MAK?
Nee, het is echt MAG. Zwitsers fabrikaat op een Engelse grasmaaier. MAK (Krupp) ken ik ook, maar dat heeft m.i. niks met elkaar te maken.

Dank voor de blaadjes, nu kan ik het lezen. Ik zal me eens in die toerenregelaar verdiepen, heb het principe nog niet helemaal door. Ook de basisafstelling van de carb wil ik graag weten. Er zitten een paar stelschroefjes op, maar bij 'lukraak' wat draaien hoor je geen verschil. Ik moet wat basisuitgangspunten hebben.

Ik trek er ook de distributiedeksel eens af, eens kijken of er met die tandwielen wat te verhapstukken valt.
Wordt vervolgd.
Plaats reactie