Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

Bericht door sathopper »

Dutch John schreef: Wat kan de automobilist hiermee? Als hij handig is en een oude carburateurmotor heeft, schroeft hij het mengsel wat armer. Bij injectiemotoren zal hij de software moeten herschrijven.
Door de MAP sensor (manifold absolute pressure sensor) te tweaken kun je hier in bijsturen.
Bij de allernieuwste auto's is dit nauwelijks meer mogelijk.
Bijvoorbeeld het uitschakelen van mijn EGR klep lukt bij mijn 10 jaar oude auto nog zonder foutmeldingen maar nieuwere auto's laten dit niet toe.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

Bericht door dormos »

Zit die EGR klep er niet op om de uitstoot van NOx te reduceren? Hoe ecologisch is het verwijderen dan?

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

Bericht door sathopper »

dormos schreef:Zit die EGR klep er niet op om de uitstoot van NOx te reduceren? Hoe ecologisch is het verwijderen dan?

Groet,

Hans
Klopt maar het is een zeer slechte methode die alleen gedaan word om aan de milleu eisen te voldoen.
Het is zorgt ook nog eens voor een vervuiling van het lucht inlaat systeem van de auto.
Bij diesels verstopt de hele bende ook nog eens na een paar jaar waardoor de auto juist slechter gaat lopen en meer brandstof verbruikt dan nodig en extra garage kosten genereerd.

Mijn auto is al meerere keren met uitgeschakelde EGR klep door de APK gekomen en is sindsdien iets zuiniger gaan rijden en heeft meer pit met optrekken :D
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

Bericht door mro »

Ik snap dat je zoiets wil doen uit technische interesse en leerzaam zal het zeker zijn.

Maar wat ik niet snap of niet goed begrijp uit je uitleg is dat je niet overweegt om te verhuizen of ander werk te zoeken?

Zit je werkelijk 20h per week (onbetaald?) in de auto?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

Bericht door Tim »

John,

Neen toch, de lambda sonde doet bijsturen op deze kleine verschillen.

Johannes Wardenier is ook voor gek versleten, toch zou ik graag eens echte getallen zien. Daarom zeg ik gaan!

Ennu, Mr. Kaczynski, moet je niet in meervoud spreken bij het wegdoen van de automobielen.... :mrgreen:.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

Bericht door Dutch John »

Tim,

Je zal het systeem eerst duidelijk moeten maken dat een armer dan normaal mengsel is toegestaan.

Kaczynski woont volgens mij in België. Je hebt gelijk wat betreft meervoud. De rooie staat eigenlijk in de weg, maar ik kan er nog niet van scheiden.... Wel als auto, niet als kunstobject.

Groet,
John the Savage
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

Bericht door Tim »

Mmm,

Idd, het is natuurlijk omgekeerd dan.

Ik snap het wel, het is eigenlijk geen auto. Je voelt je als Mad Max in de woestijn. Of Micheal Night :geek:.

Tim
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

Bericht door sathopper »

Ik heb een brandstofcel in elkaar gezet. Momenteel met 12 RVS plaatjes.
Hiermee 3 cellen gemaakt.
Als ik meer RVS heb wil ik dit aantal uitbreiden :D

Bij 14 Volt loopt er nu ca. 6Ampere.
Opbrengst vind ik visueel nog wat aan de magere kant.

Tot nu toe alleen materiaal gebruikt wat ik nog had liggen.
Gelukkig had ik nog slang en koppelingen liggen wat ooit gebruikt is voor PC waterkoeling :D
Oud Benzine tankje als reservoir en bubbelaar.
Isolatie en tevens afdichting tussen de platen gemaakt van een oude binnenband :D

wordt vervolgt :wink:

Bijlagen
IMG_0276.JPG
IMG_0274.JPG
Laatst gewijzigd door sathopper op 14 mei 2015, 17:06, 2 keer totaal gewijzigd.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

Bericht door pelletpower »

Denk erom dat je geen zout in de kop krijgt. Dat was voor mij, samen met te verwachten twijfelachtige resultaten, de reden niet hieraan te beginnen.

Hier is nog wel wat geborsteld rvs 1mm en 4 of 5mm 316. Dat is alleen geen Friesland. Het ligt er nu 8 jaar, dus de komende 8 jaar zal ik het ook wel niet nodig hebben. Ooit in de buurt van Waalwijk?
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

Bericht door sathopper »

pelletpower schreef:Denk erom dat je geen zout in de kop krijgt. Dat was voor mij, samen met te verwachten twijfelachtige resultaten, de reden niet hieraan te beginnen.

Hier is nog wel wat geborsteld rvs 1mm en 4 of 5mm 316. Dat is alleen geen Friesland. Het ligt er nu 8 jaar, dus de komende 8 jaar zal ik het ook wel niet nodig hebben. Ooit in de buurt van Waalwijk?
Top! Als ik geen RVS meer kan vinden en ik kom eens in de buurt dan hoor je van mij :D
Ik heb nu 0,5mm RVS gebruikt. Maar de dikte maakt volgens mij voor de opbrengst niets uit.

Zout ga ik niet gebruiken :o
Ik heb nu kraanwater gebruikt om dat ik even geen gedestilleerd water voorhanden heb. Ga ik morgen halen.
Nadeel van kraanwater is dat het na een paar minuten al bruin gaat worden.

Toevoegingen schijnen de opbrengst te verhogen maar kunnen slecht zijn voor de auto en de RVS platen gaan er uiteindelijk aan :(
Dus ik wil eigenlijk alleen maar schoon gedestilleerd water gebruiken.

De cel wordt na een kwartiertje wel aardig warm. Dit kun je onder controle houden door de spanning op de cel te verlagen. Gevolg is dan wel minder opbrengst.
Nu heb ik er net even een pompje tussen gezet (ook bewaard van de PC waterkoeling) om het water door de cel te laten circuleren.
Grappig is dat dit de opbrengst niet (visueel) beïnvloed. Op deze manier blijft de cel koeler en kan tevens het water door rijwind gekoeld worden :D
De volgende link geeft vind ik een duidelijke uitleg over gebruik van Waterstof.
Waterstof genereren kost gewoon energie. Uiteindelijke positieve resultaat komt door dat de brandstof beter verbrand. Omdat Waterstof een snelere verbranding heeft dan diesel en benzine zal de diesel of benzine efficiënter verbranden :D

https://www.fuelsaver-mpg.com/how-much- ... 898ae72e21
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Aart
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2013, 11:17

Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

Bericht door Aart »

Het rapport van de NASA is hier te vinden.
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi. ... 016170.pdf
Ik kan er zo snel niet in vinden wat de maximaal haalbare rendement-winst is.

@sathopper, moet je niet een elektrolyt toevoegen aan het gedistilleerde water? Gedistilleerd water geleid nauwelijks elektriciteit.
Ook is een stroomregelaar nodig om zowel bij een koude cel als bij een opgewarmde cel het juiste vermogen en dus opbrengst te behouden.

Veel succes met dit project, ik ben benieuwd naar het resultaat.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

Bericht door sathopper »

Aart schreef:
@sathopper, moet je niet een elektrolyt toevoegen aan het gedistilleerde water? Gedistilleerd water geleid nauwelijks elektriciteit.
Ook is een stroomregelaar nodig om zowel bij een koude cel als bij een opgewarmde cel het juiste vermogen en dus opbrengst te behouden.
Klopt ik ben uitendelijk bij Kaliumhydroxide KOH uitgekomen. Even zoeken want de eerste prijzen voor dit spul die rezen de pan uit. Na wat zoekwerk 1Kg voor 8,75€ bij een drogisterij besteld. Komt volgens Track en Trace morgen binnen.

Stroomregelaar PWM, temperatuur monitoring en beveiliging ga ik organiseren met een Ardiuno controlller :idea:

Op een site met een duidelijke uitleg over het rendament komt naar voren dat het rendement bij oude brandstofverslindende auto's tot 50% kan zijn. Echter bij een moderne zuinige common rail turbo diesel is het rendement het laagste ca. 12-18%. Laat ik die laatste motor nu net hebben :?
We gaan het zien. Anders kan ik het hele zaakje wel op mijn oude trekker van 1961 aansluiten :lol:
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

Bericht door sathopper »

Water voorzien van een klein beetje KOH.
De zaak trekt nu flink wat stroom en ik heb een flinke gas opbrengst :D

Nu is het wachten nog op een bestelde Bubbler en het in elkaar bouwen van de besturing :wink:

Afbeelding
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

Bericht door sathopper »

De Arduino besturing is inmiddels al klaar. Kan de zaak nu prima via PWM regelen.
Met deze cel (11 plaatjes) zit ik op ca. 10Ampere.
Volgende week als het lukt wil ik het aantal plaatjes verdubbelen om zo rond 20Amp uit te komen.

Kost nu ca. 2 minuten om een boterhamzakje te voorzien van gas.
Dit zakje vanmiddag buiten met oorkleppen op aangestoken.
Gevolg een enorme klap die dik een Kilometer verderop gehoord is :oops:
Vanwege te weinig ruimte onder motorkap ben ik van plan de generator in de kofferbak te bouwen.
Maar met het explosieve karakter van dit mengsel vind ik dit niet eigenlijk meer zo'n goed idee :?
In ieder geval belangrijk de hoeveelheid HHO tussen de generator en luchtinlaat zo gering mogelijk te houden.

--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator

Bericht door Dutch John »

Nog veiliger is de waterstof en zuurstof apart weg te leiden. Als waterstof de beoogde vlamversneller is, dan voegt dat beetje zuurstof niet veel meer toe en laat je het ontsnappen. De generator moet dan wel voorzien zijn van aparte elektrodes en uitgangen.

Uitgaande van een aangenomen vullingsgraad van een diesel van 80%, een toerental van 2.500 o/min en een 2 liter motor, spoelt er al snel een dikke dertig liter lucht/brandstofmengsel door de motor. Ofwel 4.000 liter per twee minuten. Of dat boterhammenzakje knalgas daar nog veel aan kan versnellen? Ik denk dat waterstofgas of knalgas best zal kunnen helpen, maar alleen indien toegevoegd in grotere hoeveelheden. Nu komt het mij over als een homeopathisch middel met hoog placebo-effect

Als je op houtgas rijdt, dan bestaat 10% van het gas/lucht mengsel uit waterstofgas. En toch is de vlamsnelheid zo traag dan onder volle belasting toerentallen boven de 3.000 o/min onmogelijk zijn. Ik ken veel houtgasjongens die voorheen geëxperimenteerd hebben met HHO en het ding nu ergens in een vergeten hoek hebben liggen. Ik ken geen enkele houtgasser die waterstof uit hout verlaten heeft voor een HHO generator...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie