Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie


Ecologieforum

Welkom op het forum over ecologie en energie. U bent hier van harte welkom om vragen te stellen en voor discussie.
Het is momenteel 29 Apr 2017, 16:39

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Titel: Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator
BerichtGeplaatst: 24 Mei 2015, 09:00 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Sep 2011, 06:48
Berichten: 214
Woonplaats: Friesland
@DJ We gaan het zien of het werkt. Daar is dit experiment ook voor bedoeld :D
Ik heb tot nu toe ook nog nergens beweerd dat het zou werken.
De theorie er achter is ook niet dat de opgewekte waterstof de energie gaat leveren om de auto in beweging te krijgen maar dat het er voor zou zorgen dat de benzine/diesel beter en efficiënter verbrand. Met houtgas rij je daadwerkelijk op gas.

Een nutteloos experiment ook al bewijst het dat het niet werkt vind ik het niet.
Alles wat ik in elkaar geprutst heb of het nu werkte of niet heb ik er altijd iets van opgestoken :D
De onderdelen vinden hier vanzelf weer een weg naar een nieuw project :D

SH

_________________
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---


Laatst gewijzigd door sathopper op 24 Mei 2015, 11:50, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  

Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie

 Titel: Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator
BerichtGeplaatst: 24 Mei 2015, 10:09 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 Dec 2006, 20:50
Berichten: 666
Woonplaats: Gorredijk/ Friesland
Ik volg het met belangstelling.
Hierrna zou je een stoommachine kunnen gaan toepassen en de hitte van de uitlaatgassen kunnen gaan gebruiken om de stoom op te wekken.
Het is "iets" meer werk om het te maken, maar ik vermoed dat het een meetbaar verschil oplevert.
n.b. Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet verhuist uit het noorden.
Groet,
Frans.

_________________
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator
BerichtGeplaatst: 24 Mei 2015, 10:28 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Feb 2010, 15:11
Berichten: 2807
Woonplaats: Uruguay
Sat,

Gaan!! LPG injectie op diesel is ook per ongeluk ontdekt door een kotter met een lekke gastank in het motorruim. En gaan dat ding, bijna planeren :mrgreen:.

John, is het bij jou projecten ook niet vaak de reis het belangrijkste?

Tim


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator
BerichtGeplaatst: 24 Mei 2015, 14:33 
Offline

Geregistreerd: 12 Nov 2011, 13:21
Berichten: 1811
Vertel! Is dat wel de moeite om in mijn ouwe ppo bak te bouwen?

Wat geeft dat voor resultaat? Emissie, vermogen, rendement?

Gehoord heb het wel eens, maar niet verder op ingegaan.


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator
BerichtGeplaatst: 24 Mei 2015, 21:21 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Feb 2010, 15:11
Berichten: 2807
Woonplaats: Uruguay
Pellet,

kWin = kWuit. Maar als je dat niet aanstuurt is het meer vermogen tot je drijfstangen uit de carterpan knallen. De kotter had dus de dino tank leeg én de gasfles. Hij was wel 30min eerder thuis :mrgreen:. Elke diesel kan in principe deels op iets anders lopen, tot de zelfontbranding van de diesel stopt (of de motor).

Ik heb eens meegereden in een diesel met LPG mengerij. Je voelt het vermogen, ook de angst van de gebruiker.

Tim


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator
BerichtGeplaatst: 24 Mei 2015, 21:33 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Sep 2011, 06:48
Berichten: 214
Woonplaats: Friesland
Tim schreef:
De kotter had dus de dino tank leeg én de gasfles. Hij was wel 30min eerder thuis :mrgreen:. Elke diesel kan in principe deels op iets anders lopen, tot de zelfontbranding van de diesel stopt (of de motor).


Één vonkje in het ruim en hij was nooit thuis gekomen :D

_________________
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator
BerichtGeplaatst: 24 Mei 2015, 21:49 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Feb 2010, 15:11
Berichten: 2807
Woonplaats: Uruguay
sathopper schreef:
Één vonkje in het ruim en hij was nooit thuis gekomen :D
Hahah, of verrekte snel :lol:


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator
BerichtGeplaatst: 31 Mei 2015, 18:23 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Sep 2011, 06:48
Berichten: 214
Woonplaats: Friesland
Weer een update :)

Inmiddels de generator uitgebreid naar 22 plaatjes RVS. Hier ben ik nog mee aan het stoeien om dit goed waterdicht te krijgen.
Arduino controller is hardwarematig zo'n beetje klaar.
Ondersteuning van een Volt/Ampere metertje voor een paar euries van Ebay :D Overbodig maar oogt wel chic.
Inmiddels kan ik met een Arduino via de OBD stekker (CAN bus) van de auto contact maken.
Wel even uitzoeken hoe ik de redelijk ingewikkelde OBD programmering kan samenvoegen met mijn controller programmering :?
Op deze manier kan ik de generator alleen in werking stellen als de motor daadwerkelijk loopt :D
Bubbelaar met éénrichtingsklepje is ook binnen!

Geheel eerdaags samenbouwen en we kunnen gaan testen. Hopelijk kan dit as. weekeinde al gebeuren.

Hier een mooi verslag van een soortgelijk project:
http://www.martinvangijn.nl/2012/03/waterstof-en-de-toyota-yaris-deel-8/#more-782



Bijlagen:
IMG_0297.JPG
IMG_0297.JPG [ 128.37 KiB | 2128 keer bekeken ]

_________________
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator
BerichtGeplaatst: 12 Jun 2015, 09:00 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 Sep 2011, 06:48
Berichten: 214
Woonplaats: Friesland
Deze week met het systeem gereden. Even zoeken naar de juiste instelling om de temperatuur van het geheel contant te houden.

Ondertussen ook via de OBD diverse meetwaardes gemeten.
Er zijn diverse modificaties te koop om de MAP sensor (manifold absolute pressure sensor) te tweaken omdat de auto door een afwijkende meetwaarde (na toevoegen van Waterstof/zuurstof) meer brandstof zou inspuiten.
Echter of ik de Brandstof cel nu aan of uit zet op vol vermogen ziet de sensor geen verschil. Dus dit is naar mijn menig een broodje aap :(

Er is maar één meetwaarde die verandering aangeeft en dat is de motorbelasting. Duidelijk is het inschakelen van de Cel op vol vermogen te zien in een ca 6% toegenomen motorbelasting bij stationair toerental.
Dit is ook verklaarbaar door het toegenomen stroomverbruik van ca 15Ampere.
Inschakelen van de verlichting laat het zelfde effect zien. Inschakelen Airco geeft dik 15% belasting extra!

Op vol vermogen gaat de Cel aan de kook. Uiteindelijk kom ik op een instelling van de PWM uit op ca. 30%. Dit is geeft een extra belasting van ca 1-2%.

Het is nu nog te kort om een conclusie te trekken of het werkt. Deze week had ik de pech dat ik maandag en dinsdag door ongelukken en pechgevallen flink in de files gestaan heb. Ook de laatste de dagen heb ik s'middags met de Airco aan gereden.
Met tanken kwam ik echter toch op het zelfde verbruik uit als ik mijn best heb gedaan om zuinig te rijden (zonder files en Airco)! :)
Dus een negatief effect heeft het systeem sowieso niet echt.

We gaan dus vrolijk door met testen. Zal dit weekeinde even wat foto's maken hoe het systeem in de auto is ingebouwd.

gr,
SH

_________________
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator
BerichtGeplaatst: 12 Jun 2015, 12:33 
Offline

Geregistreerd: 17 Dec 2014, 18:44
Berichten: 536
Dat een compressor voor de airco relatief veel vermogen verbruikt is een zekerheid. Dat is gelukkig niet continu. Beetje zoals een frigo. Was die 15% van het vermogen ook gemeten bij stationair draaien? Dat is nog zo slecht niet lijkt me, op dat moment geeft die motor namelijk enkel vermogen om zichzelf draaiend te houden (+ uw brandstof cel nu en nog wat andere elektrische dingen).

15A stroomtoename * 13.5V (ik veronderstel dat de alternator draait) = dus je steekt er 200W in. Wat is de 'COP' van dat waterstof ding? Zelfs als het 1/10 is er 'maar' 2000W beschikbaar op het einde van de rit.

Een kleine auto met 50pk (zijn die er nog :-) heeft al 37kW in zijn motor zitten. Die worden natuurlijk niet allemaal gebruikt, dat is zelfs redelijk zelden tenzij bij zware voet. Het rendement van een verbrandinsmotor moet iets van 20 à 25% zijn -> laten we afronden op 10kW bruikbaar vermogen dus. Dan nog de overdracht tot aan de wielen, verlies is daar wellicht weer een 5 à 10%.

Nu zit die 2000W uit het waterstofding primair in de motor, ttz ook hier verlies omwille van dat rendement + verlies overbrenging.

Vandaar dat een elektrische motor zo goed scoort in een voertuig -> de omzetting van elektrische naar mechanisce energie heeft een veel hoger rendement + de motor hangt direct op de wielen dus hier ook bijna geen verlies.


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator
BerichtGeplaatst: 12 Jun 2015, 18:02 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Feb 2010, 15:11
Berichten: 2807
Woonplaats: Uruguay
swake schreef:
Het rendement van een verbrandinsmotor moet iets van 20 à 25% zijn
Dat is wat er ongeveer aan voortbewegings energie overblijft. Dat is wat anders als het rendement van de motor.

swake schreef:
Vandaar dat een elektrische motor zo goed scoort in een voertuig -> de omzetting van elektrische naar mechanisce energie heeft een veel hoger rendement + de motor hangt direct op de wielen dus hier ook bijna geen verlies.
Dat klopt wel, zij het niet dat een elektriciteit centrale slechts iets hoger scoort dan een verbrandingsmotor. Net verliezen komen erbij.

Dus qua auto klopt het, als je iets breder kijkt maakt het weinig uit.

Tim


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator
BerichtGeplaatst: 18 Jun 2015, 12:36 
Offline

Geregistreerd: 13 Jun 2015, 23:15
Berichten: 5
Nu zou je met een omgekeerde peltier effect, stroom v.d warmte kunnen genereren in plaats van met stroom iets koelen/verwarmen
daarnaast ecoboxx als energie bron

Als ik het zo lees, en bekijk is het als volgt ?
http://www.monsterauto.ru/upload/webformat.thumbnail1/15baa33de5b5d8f20532353102ae07b6.jpg

Hoe meet je de HHO toevoeging versus lucht/diesel verhouding? en verander je ook de diesel/lucht verhouding ?


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Mijn Auto voorzien van Waterstof HHO generator
BerichtGeplaatst: 18 Jun 2015, 16:24 
Offline

Geregistreerd: 18 Apr 2014, 16:53
Berichten: 242
Swake,
Die berekening rendement en vermogen zit er nogal wat naast.
Als een auto wordt opgegeven voor 37 kW dan is dit het vermogen aan de krukas, het enige wat er dan nog afgaat is verlies in de overbrenging. Er zijn wat verschillende normen voor de meting, DIN en SAE maar dat is alles. De verliezen in overbrenging zijn een 5 tot 10 procent.
Om die 37 kW te krijgen is er wel ongeveer 100 kW in gestopt aan verbrandingswaarde.
Elektrische auto's KUNNEN wel eens een 5 tot 10% beter scoren. De emissie verschuift van de weg naar de centrale maar hij is er wel.


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.