waterstof auto op zonne-energie
Geplaatst: 13 feb 2015, 16:55
Stel je hebt een grote tuin of een huis met een groot dak gericht naar het zuiden. Dan kun je die ruimte gebruiken voor zonnepanelen. Maar wat doe je met de overtollige stroom ???
.
Je kunt investeren in apparatuur om waterstof op te wekken. Deze waterstof kun je later met een brandstofcel verbranden tot warmte en elektriciteit. Deze omzetting elektriciteit -> waterstof -> elektriciteit kost ca. 60 - 65 % van de energie.
.
Als je zo'n systeem gebruikt om je huis van elektriciteit te voorzien, krijg je er gratis warmte bij. Met 5000 tot 5500 Wattpiek aan zonnepanelen heb je ongeveer genoeg elektricteit voor een heel jaar: ca. 3650 kWh of 10 kWh per dag. Helaas werkt dat niet. In juni leveren je zonnepanelen veel meer dan in december. Als je teveel aan stroom in de zonnige helft van het jaar omzet in waterstof, kost dat bijna 2/3 van de energie. Dus heb je meer zonnepanelen nodig. Met 8000 Wattpiek heb je tweederde van het jaar teveel stroom en eenderde van het jaar te weinig stroom. De omzettingsverliezen in de maanden november t/m februari worden gecompenseerd door de 3.000 Wattpiek extra aan zonnepanelen. En de verbranding van de waterstof levert restwarmte op, waarmee je je huis kunt verwarmen. De verliezen vallen daardoor uiteindelijk wel mee.
.
Veel interessanter wordt het, als je een waterstofauto aanschaft. Een waterstofauto die rijdt op zelf gemaakte waterstof van zonnepanelen is in 10 jaar tijd 16.500 euro goedkoper dan een benzine-auto, uitgaande van een verbruik van 100 liter benzine per maand en uitgaande van een aanschafprijs van zonnepanelen van 1 euro per Wattpiek. Voor een rekenvoorbeeld zie: http://www.groenepolitiek.info/index.php?pi=1707&n1=69
.
Waar koop je een waterstofauto ?
Toyota is begonnen met de verkoop van de Mirai. Zie: http://www.rtlnieuws.nl/economie/toekom ... n-verwacht
Helaas staat er een fout in het artikel. Er staat: "Waterstof als brandstof is goed voor de luchtkwaliteit, want uit de uitlaat komt alleen water. Maar het kost veel stroom om waterstof te maken, waardoor waterstof pas echt 'schone brandstof' mag heten als het is gemaakt met groene stroom."
Dit is gewoon niet waar. Een waterstof-auto die rijdt op waterstof gemaakt met kolenstroom vervuilt minder dan een benzine-auto op olie uit Saudie Arabie. Rijdt de benzine-auto op olie uit de teerzanden van Canada, dan vervuilt een auto op kolenstroom (waterstof of elektrisch) ca. 6 keer minder dan de auto op olie uit teerzanden.
Rijd je op benzine uit teerzanden, dan is de uitstoot ruim 3 kg CO2 per kWh. Zie http://www.groenepolitiek.info/index.php?pi=1207&n1=69
.
De combinatie waterstof-auto en zonnepanelen is eigenlijk ideaal. Naarmate er meer zonnepanelen komen, groeit het stroomoverschot in de zomermaanden. Omzetting in waterstof en deze gebruiken voor transport is een goede oplossing.
.
Je kunt investeren in apparatuur om waterstof op te wekken. Deze waterstof kun je later met een brandstofcel verbranden tot warmte en elektriciteit. Deze omzetting elektriciteit -> waterstof -> elektriciteit kost ca. 60 - 65 % van de energie.
.
Als je zo'n systeem gebruikt om je huis van elektriciteit te voorzien, krijg je er gratis warmte bij. Met 5000 tot 5500 Wattpiek aan zonnepanelen heb je ongeveer genoeg elektricteit voor een heel jaar: ca. 3650 kWh of 10 kWh per dag. Helaas werkt dat niet. In juni leveren je zonnepanelen veel meer dan in december. Als je teveel aan stroom in de zonnige helft van het jaar omzet in waterstof, kost dat bijna 2/3 van de energie. Dus heb je meer zonnepanelen nodig. Met 8000 Wattpiek heb je tweederde van het jaar teveel stroom en eenderde van het jaar te weinig stroom. De omzettingsverliezen in de maanden november t/m februari worden gecompenseerd door de 3.000 Wattpiek extra aan zonnepanelen. En de verbranding van de waterstof levert restwarmte op, waarmee je je huis kunt verwarmen. De verliezen vallen daardoor uiteindelijk wel mee.
.
Veel interessanter wordt het, als je een waterstofauto aanschaft. Een waterstofauto die rijdt op zelf gemaakte waterstof van zonnepanelen is in 10 jaar tijd 16.500 euro goedkoper dan een benzine-auto, uitgaande van een verbruik van 100 liter benzine per maand en uitgaande van een aanschafprijs van zonnepanelen van 1 euro per Wattpiek. Voor een rekenvoorbeeld zie: http://www.groenepolitiek.info/index.php?pi=1707&n1=69
.
Waar koop je een waterstofauto ?
Toyota is begonnen met de verkoop van de Mirai. Zie: http://www.rtlnieuws.nl/economie/toekom ... n-verwacht
Helaas staat er een fout in het artikel. Er staat: "Waterstof als brandstof is goed voor de luchtkwaliteit, want uit de uitlaat komt alleen water. Maar het kost veel stroom om waterstof te maken, waardoor waterstof pas echt 'schone brandstof' mag heten als het is gemaakt met groene stroom."
Dit is gewoon niet waar. Een waterstof-auto die rijdt op waterstof gemaakt met kolenstroom vervuilt minder dan een benzine-auto op olie uit Saudie Arabie. Rijdt de benzine-auto op olie uit de teerzanden van Canada, dan vervuilt een auto op kolenstroom (waterstof of elektrisch) ca. 6 keer minder dan de auto op olie uit teerzanden.
Rijd je op benzine uit teerzanden, dan is de uitstoot ruim 3 kg CO2 per kWh. Zie http://www.groenepolitiek.info/index.php?pi=1207&n1=69
.
De combinatie waterstof-auto en zonnepanelen is eigenlijk ideaal. Naarmate er meer zonnepanelen komen, groeit het stroomoverschot in de zomermaanden. Omzetting in waterstof en deze gebruiken voor transport is een goede oplossing.