waterstof auto op zonne-energie

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
AndreasFirewolf
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 okt 2011, 16:50
Locatie: Oldambt (prov. Groningen)
Contacteer:

waterstof auto op zonne-energie

Bericht door AndreasFirewolf »

Stel je hebt een grote tuin of een huis met een groot dak gericht naar het zuiden. Dan kun je die ruimte gebruiken voor zonnepanelen. Maar wat doe je met de overtollige stroom ???
.
Je kunt investeren in apparatuur om waterstof op te wekken. Deze waterstof kun je later met een brandstofcel verbranden tot warmte en elektriciteit. Deze omzetting elektriciteit -> waterstof -> elektriciteit kost ca. 60 - 65 % van de energie.
.
Als je zo'n systeem gebruikt om je huis van elektriciteit te voorzien, krijg je er gratis warmte bij. Met 5000 tot 5500 Wattpiek aan zonnepanelen heb je ongeveer genoeg elektricteit voor een heel jaar: ca. 3650 kWh of 10 kWh per dag. Helaas werkt dat niet. In juni leveren je zonnepanelen veel meer dan in december. Als je teveel aan stroom in de zonnige helft van het jaar omzet in waterstof, kost dat bijna 2/3 van de energie. Dus heb je meer zonnepanelen nodig. Met 8000 Wattpiek heb je tweederde van het jaar teveel stroom en eenderde van het jaar te weinig stroom. De omzettingsverliezen in de maanden november t/m februari worden gecompenseerd door de 3.000 Wattpiek extra aan zonnepanelen. En de verbranding van de waterstof levert restwarmte op, waarmee je je huis kunt verwarmen. De verliezen vallen daardoor uiteindelijk wel mee.
.
Veel interessanter wordt het, als je een waterstofauto aanschaft. Een waterstofauto die rijdt op zelf gemaakte waterstof van zonnepanelen is in 10 jaar tijd 16.500 euro goedkoper dan een benzine-auto, uitgaande van een verbruik van 100 liter benzine per maand en uitgaande van een aanschafprijs van zonnepanelen van 1 euro per Wattpiek. Voor een rekenvoorbeeld zie: http://www.groenepolitiek.info/index.php?pi=1707&n1=69
.
Waar koop je een waterstofauto ?
Toyota is begonnen met de verkoop van de Mirai. Zie: http://www.rtlnieuws.nl/economie/toekom ... n-verwacht
Helaas staat er een fout in het artikel. Er staat: "Waterstof als brandstof is goed voor de luchtkwaliteit, want uit de uitlaat komt alleen water. Maar het kost veel stroom om waterstof te maken, waardoor waterstof pas echt 'schone brandstof' mag heten als het is gemaakt met groene stroom."
Dit is gewoon niet waar. Een waterstof-auto die rijdt op waterstof gemaakt met kolenstroom vervuilt minder dan een benzine-auto op olie uit Saudie Arabie. Rijdt de benzine-auto op olie uit de teerzanden van Canada, dan vervuilt een auto op kolenstroom (waterstof of elektrisch) ca. 6 keer minder dan de auto op olie uit teerzanden.
Rijd je op benzine uit teerzanden, dan is de uitstoot ruim 3 kg CO2 per kWh. Zie http://www.groenepolitiek.info/index.php?pi=1207&n1=69
.
De combinatie waterstof-auto en zonnepanelen is eigenlijk ideaal. Naarmate er meer zonnepanelen komen, groeit het stroomoverschot in de zomermaanden. Omzetting in waterstof en deze gebruiken voor transport is een goede oplossing.
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: waterstof auto op zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Klinkt leuk, maar is er al iets betrouwbaars te koop/maken voor h2 productie/ opslag?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: waterstof auto op zonne-energie

Bericht door Tim »

Hey,

Ik snap niet waarom we geen hybride brandstofcel/elektrisch auto hebben. Kan gewoon benzine in en het rendement uit dezelfde liter verdubbeld bijna.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: waterstof auto op zonne-energie

Bericht door Dutch John »

Al een paar keer aangehaald: als Nederlandse professoren niet in de waterstofeconomie geloven en dat rekenkundig kunnen beargumenteren, waarom toch maar die richting uit blijven denken? De EROEI<1 ofwel een energy sink.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: waterstof auto op zonne-energie

Bericht door WillemLimmen »

@John, wat is volgens jou de oorzaak van die EROEI<1. Ligt dit aan de productiekant van de brandstofcel of aan de productiekant van de brandstof?

Met name de procesindustrie (ook in Rotterdam) produceert veel H2 als bij- (voorheen) afvalproduct.

Weet jij nog welke professoren dat waren en wanneer?

Groet Willem
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: waterstof auto op zonne-energie

Bericht door Dutch John »

Willem,

De hele keten samen heeft een EROEI lager dan 1. Natuurlijk kun je met wat creatief rekenwerk altijd delen eruit lichten die positief zijn. Dat er toch fabrikanten mee bezig blijven, is volgens mij een imagokwestie. Alle techniek is al enige tijd voorhanden. Dus er is een reden waarom waterstof niet uit de startblokken komt. Alleen komt men er niet voor uit.

De professor die ik daarover een jaar of 5 geleden hoorde, sprak zijn mond voorbij. Namen ga ik daarom niet geven. De man kreeg overheidsgeld om onderzoek te doen naar de waterstofeconomie, kende op voorhand de uitslag al, maar wilde nog even aan het financiële infuus blijven hangen. Ook een leraar van een hogeschool vertelde van zijn dilemma: studenten onderwijzen over de mogelijkheden van waterstof en er tegelijkertijd zelf niet achter staan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: waterstof auto op zonne-energie

Bericht door WillemLimmen »

John, stel dat je H2-buffer met zon/windenergie opbouwt en dat via een brandstofcel weer gebruikt in perioden van geen zon/wind.

Hoe verhoudt zich de EROEI van een dergelijk systeem tot de EROEI van opslag in een accu?

Wat dat betreft heb ik dezelfde vraag als pelletpower: is er al iets voor huis-tuin-keuken gebruik om H2 te maken en op te slaan?


Groet Willem
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: waterstof auto op zonne-energie

Bericht door Dutch John »

Willem,

Mijn inziens is er niet zoiets als EROEI van een opslag. Opslag levert zelf geen energie. Het is een hulpstuk uit de keten. Net als de loonadministratie van een bedrijf niet bijdraagt aan de winst van een bedrijf.

Op Youtube zullen talrijke filmpjes te vinden zijn waar de succesvolle thuisproductie van waterstof breed wordt uitgemeten. Opslaan in drukflessen uit composietmateriaal. Doe je wel voorzichtig?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: waterstof auto op zonne-energie

Bericht door WillemLimmen »

John,

Als je een x-hoeveelheid energie in een accu stopt of je maakt er H2 van, vervolgens zet je het om in een bruikbare spanning, zitten ze qua verliezen dan in dezelfde orde van grootte (accu vs brandstofcel)?

Het voordeel van opslag in H2 lijkt me dat de ruimte voor opslag gering blijft.

Ter geruststelling, ik ben nog niet aan het experimenteer stadium toe!

Groet Willem
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: waterstof auto op zonne-energie

Bericht door Chevman »

Een ingenieur in amerika heeft zijn auto op 100% H2O gemaakt en vult zelf zijn tank af.
Hij heeft alleen een no-fly zone boven zijn huis om het grootste gevaar bij het afvullen van een tank zit.
Deze meneer woont ergens buiten af.

Ik denk niet dat je dat zo snel in NL/B voor mekaar krijgt.
Afgezien van de kosten van zo een afvulinstallatie.

Een Hybride auto maken is geen probleem kost je ongeveer een paar honderd euro.
Je maakt alleen H2O als je het nodig hebt.
Rendement tussen de 10 en 40%.

Er is volgens mij ook al een cv ketel op H2O.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: waterstof auto op zonne-energie

Bericht door pelletpower »

He Chevman, rond die cv ketel is het angstvallig stil, al jaren.

Heb je een linkje van die amerikaan? Altijd leuk om een keer te bekijken.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: waterstof auto op zonne-energie

Bericht door Dutch John »

Chevman,

Als er cv ketels bestaan met H2O (water) als brandstof, dan ben ik benieuwd naar de eerste kachel die brandt op houtas en CO2.

Waterstof is geen energie, het is een energiedrager. Je moet eerst ergens energie vandaan halen en dat omzetten in waterstof. Dat laatste wordt voor het gemak nogal eens vergeten.

Willem,

Volgens deze bron: http://energystorage.org/energy-storage ... gy-storage heeft waterstof als opslagmedium een efficiency van 30-40%. Bij chemische accu's moet je denken aan 80-90%. De energiedichtheid van waterstof is een stuk beter dan die van een accu, maar veel slechter vergeleken met fossiele brandstof. Alleen al tankstations gaan voorzien van waterstof, betekent een verveelvoudiging van het aantal transportbewegingen.

Een overzicht van energiedichtheden: http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density


Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: waterstof auto op zonne-energie

Bericht door Chevman »

Hoi,
ik snap dat waterstof alleen een energie drager is maar als het in een auto met gas gebruikt kan worden waarom dan niet in een stookketel?

de kachel: HHO CV Systeem (http://www.hho-heating-systems.nl)

We gaan er toch van uit dat de fossielenbrandstoffen een keer op zijn of niet?

Ik zoek me rot naar het filmpje.
gevonden: (https://www.youtube.com/watch?v=ag4iy6yg4R4)

misschien is deze interessanter:
the story of Joe Cell (https://www.youtube.com/watch?v=mAbuHe9X_cs)
groet
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: waterstof auto op zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Die Joe Cell kende ik al. Een tijdje over gedacht om in te bouwen voor betere emissie van mijn ppo. Er wordt echter een zoutoplossing gebruikt en dat is niet tof voor Alu cilinderkop.

Die andere ziet er wetenschappelijker uit. Opslag blijft een wazig verhaal. Ziet er niet echt uit als iets wat je in je achtertuin wilt.
Plaats reactie