Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie


Ecologieforum

Welkom op het forum over ecologie en energie. U bent hier van harte welkom om vragen te stellen en voor discussie.
Het is momenteel 23 Okt 2017, 07:11

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel: Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
BerichtGeplaatst: 26 Okt 2014, 23:05 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Jun 2014, 15:52
Berichten: 88
Woonplaats: Doetinchem
waarom ga je achterop zitten, je zou toch ook gewoon aan de voorkant kunnen zitten?

_________________
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  

Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie

 Titel: Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
BerichtGeplaatst: 27 Okt 2014, 07:20 
Offline

Geregistreerd: 02 Dec 2006, 12:23
Berichten: 4474
Pietje,

Niks kabels, gewoon 2 M-6 draadeinden en 4 kogelgewrichtjes. Staan iets onder voorspanning voor het strakkere stuurwerk.

Chevman,

Ooit alleen op een driemanstandem gereden? Stuurt knap ongelukkig, daar voorop. Heel raar en onprettig stuurgedrag, je gaat zijwaarts door een bocht. Achterop zittend is het sturen veel voorspelbaarder en vraagt geen gewenning. Verder vond ik het eenvoudiger het stuur naar achter te brengen, dan de trapas naar voor.

Groet,
DJ

_________________
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
BerichtGeplaatst: 07 Nov 2014, 11:40 
Offline

Geregistreerd: 19 Okt 2014, 10:47
Berichten: 125
Mooi project! Welke maat pijp heb je gebruikt en waar heb je mee gelast?

Groet Willem


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
BerichtGeplaatst: 07 Nov 2014, 13:29 
Offline

Geregistreerd: 02 Dec 2006, 12:23
Berichten: 4474
Willem,

Dank je. Een project dat aan alle kanten klopt. Met weinig materialen, tijd en geld iets neerzetten waar behoefte aan is. Inmiddels hebben tweewieler- en mountainbikespecialisten met het ding gereden en allen waren ze verrast door de handelbaarheid. Ik moet bekennen dat m'n trouwe Raket transportfiets sindsdien niet meer gebruikt is en de gewone Gazelle steeds minder. Effe 25 km verderop wat ophalen stelt tegenwoordig niets meer voor.

De gebruikte pijp is 38x1,5 en is MIG gelast.

Nu ik toch bezig was, maar meteen een passende aanhanger erbij gebouwd. Nog geen idee van wat er maximaal op kan, maar ik kan met m'n 80 kg zonder problemen helemaal vooraan op het laadvlak staan. Uiteindelijk zullen zowel voor de fiets als de aanhanger de wielen de begrenzende factor zijn.
Bijlage:
IMG_2108-1.JPG
IMG_2108-1.JPG [ 131.34 KiB | 2994 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_2107-1.JPG
IMG_2107-1.JPG [ 86.69 KiB | 2994 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_2109-1.JPG
IMG_2109-1.JPG [ 162.92 KiB | 2994 keer bekeken ]


Wat getallen:
-Laadvlak aanhanger 75x 205 cm.
-Gewicht aanhanger 25 kg.
-Totale span weegt nog geen 50 kg en is 5 meter lang.
-Totale kosten bedragen net geen 100 euro. Plus een 60-tal werkuren.
-Nog een keer proberen: gaan rijden met in totaal 40 kratten en checken of deze ook in een bestelwagen passen.

Elektrisch maken ligt nog in het verschiet. Ik heb inmiddels een e-fiets met frameschade gesponsord gekregen. Voor continu elektrisch ondersteund fietsen zou ik het ding kunnen gebruiken, maar het merendeel van de ritten is in de buurt en die wil ik op spierkracht blijven doen. Wat ik eigenlijk zoek is een dikke 12 volt (desnoods 24 volt) voorwielnaafmotor en met een regelbare weerstand gas geven. Rijden we op spierkracht, dan voorwiel wisselen en de accu's (en het zonnepaneel!) thuis laten. Dus als iemand mijn Trek L500 250W BionX achterwielnaafmotor wil ruilen tegen zijn potente voorwielnaafmotor (asbreedte 100 mm) en toebehoren, dan houd ik mij aanbevolen. Die e-fiets met geblokkeerde wielen is trouwens ook met de vrachtfiets opgehaald.....

Groet,
DJ

_________________
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
BerichtGeplaatst: 07 Nov 2014, 16:11 
Offline

Geregistreerd: 19 Okt 2014, 10:47
Berichten: 125
Dat is nogal een rig zo samen! Durf je het aan om de aandrijving op het aanhangertje te maken? Dan is je keuze in motoren en accuś wel groter..

Groet Willem


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
BerichtGeplaatst: 07 Nov 2014, 22:53 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Feb 2010, 15:11
Berichten: 2822
Woonplaats: Uruguay
John,

Op de camping dit jaar stonden veel ervaringsdeskundigen qua e-fiets. Het nadeel van voorwielaandrijving is dat het voorwiel makkelijk slipt. Ik gok nog makkelijker als er paar bakken bloemkool op staan ipv een kerel van 85kg.

Ik zou liever achter aandrijven.

Tim


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
BerichtGeplaatst: 08 Nov 2014, 07:38 
Offline

Geregistreerd: 15 Dec 2011, 11:48
Berichten: 874
ik heb het ook niet op voorwielaandrijving. Slippen, en extra reacties op het balhoofd. Daar komt bij mij al redelijk snel speling op.

Het mooiste vind ik de middenmotor bij de trapas. Qua zwaartepunt en roterende massa bekeken lijkt me dat op eerste zicht een heel mooie oplossing. De nieuwe fietsen met boch middenmotor zien er ook gewoon ook mooi uit. Maar dat is natuurlijk weer een andere discussie.

Als middenmotor niet haalbaar is (setjes kosten dubbele van een aandrijving in het wiel,dan zou ik toch liever voor het achterwiel gaan idd.


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
BerichtGeplaatst: 08 Nov 2014, 08:32 
Offline

Geregistreerd: 02 Dec 2006, 12:23
Berichten: 4474
Een achterwielmotor kan prima, maar eigenlijk wil ik van die open ketting en derailleur af. Drie of vijf naafversnellingen is genoeg. Dichte kettingkast erbij en de ketting gaat vijfmaal langer mee. Maar ik wil niet altijd die elektromotor meeslepen (trapt zwaar) en even een wiel wisselen kan niet met naafversnelling en kettingkast, omdat je de uitvalassen niet kunt gebruiken. Middenmotoren zijn nog zeldzaam en het is niet de bedoeling om -gezien het lowbudgetprincipe- zwaar te gaan investeren.

Een mogelijkheid zou zijn om te kiezen voor de naafversnelling, er een achtertandwiel naast te plakken en de huidige motor als middenmotor te gebruiken. Deze heeft een vrijlooptandwiel, dus zo zou je onafhankelijk kunnen fietsen. Maar deze motor schijnt 48 volt te zijn. Vier accu's meenemen is geen optie.

De kar als aandrijving gebruiken -zoals Willem's suggestie- kan ook. Daar kleven de minste nadelen aan: de kar moet altijd mee voor lange afstanden en er zijn twee voorwielmotoren nodig. Anderzijds kun je er makkelijker de accu's en mogelijke zonnepanelen op kwijt. Een hydraulische oplooprem is wel zo verstandig gezien de snelheid en het gewicht. Maar dat kan gebouwd worden uit de delen van de Trek donorfiets. Het overwegen waard.

Zucht.... je wilt er wat technologie tegenaan smijten en de 80-20 regel verandert direct in 20-80. Ik zie het even aan. Geduld is nu m'n beste vriend. En spierkracht doet het voorlopig nog prima.

Groet,
DJ

_________________
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
BerichtGeplaatst: 08 Nov 2014, 13:43 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Feb 2010, 15:11
Berichten: 2822
Woonplaats: Uruguay
John,

Ook voor de kar kan toch een gewone handrem? Evenals aandrijven wil je mi ook geen voorrem die deze massa gaat afremmen (wegslippen).

Je moet alleen een afneembare kabel bedenken bij de koppeling op de fiets, maar dat kan best low budget. Soort bajonet of iets dergelijks.

Tim


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
BerichtGeplaatst: 10 Nov 2014, 16:41 
Offline

Geregistreerd: 17 Jun 2010, 10:29
Berichten: 4857
Dutch John schreef:
Maar ik wil niet altijd die elektromotor meeslepen (trapt zwaar)


De laatste ontwikkeling in fietsland dan maar:



Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
BerichtGeplaatst: 10 Nov 2014, 21:24 
Offline

Geregistreerd: 16 Jan 2007, 13:29
Berichten: 551
@G en DJ,
Deze François heeft duidelijk geen last van shimmyen, met 333km/u lijkt me zoiets beslist niet leuk. Met mijn randonneur eens met 87km. naar beneden gejakkerd, grootste verzet en benen trapend als een naaimachine.... plots forse shimmy. Achteraf bleek de kleine spaaksensor hiervan de oorzaak (later zonder spaaksensor dezelfde afdaling nog meerdere keren gemaakt, zonder enig onbalans).
groet,
Gerard


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.