Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Bericht door Dutch John »

Ik rijd nu al een paar jaar met een vooroorlogse transportfiets. Rechttoe rechtaan en zeer sterk. Maar er zijn ook nadelen:
-altijd tegen de muur parkeren
-zwaar, 35 kg kaal gewicht
-geen versnellingen
-zitpositie is meer een sta-positie, waardoor je veel wind vangt
-laadgewichten van meer dan 75 kg leiden tot avontuurlijk stuurgedrag door het hoge zwaartepunt

En dan staat daar dat voormalige woon-werk fietsje zielig in een hoek te kijken. Een tot citybike omgebouwde mountainbike. Sterk, licht, versnellingen en erg overbodig. Dus wat staal gezocht in het magazijn plus nog een lengte dunwandige buis bij de staalhandel gekocht.
IMG_2111-1.JPG
Bovenbuis uitlijnen mbv een paar plankjes en lijmtangen:
IMG_2112-1.JPG
En dat staat er na anderhalve dag:
IMG_2114-1.JPG
Nog niet klaar, maar al wel ingezet. Belooft wat voor de toekomst:
IMG_2117-1.JPG
Destructief testen. Ongeveer 100 kg geladen. Leidt tot shimmy effect. Extra versterking van de voortrein vermindert dit aanzienlijk. Shimmy (wapperen) komt nog wel voor, maar je moet er moeite voor doen om het op te roepen:
IMG_2119-1.JPG
Klaar. Met het extra hulpframe erbij kun je in totaal 8 standaard kratten 60x40x25 cm laden. Of hoge lading, zoals bomen in potten, laden op het platform en vastbinden aan het hulpframe.
IMG_2120-1.JPG
IMG_2122-1.JPG
IMG_2123-1.JPG