Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Moderator: Moderators
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
waarom ga je achterop zitten, je zou toch ook gewoon aan de voorkant kunnen zitten?
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
1 x SolarEdge SE3500
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Pietje,
Niks kabels, gewoon 2 M-6 draadeinden en 4 kogelgewrichtjes. Staan iets onder voorspanning voor het strakkere stuurwerk.
Chevman,
Ooit alleen op een driemanstandem gereden? Stuurt knap ongelukkig, daar voorop. Heel raar en onprettig stuurgedrag, je gaat zijwaarts door een bocht. Achterop zittend is het sturen veel voorspelbaarder en vraagt geen gewenning. Verder vond ik het eenvoudiger het stuur naar achter te brengen, dan de trapas naar voor.
Groet,
DJ
Niks kabels, gewoon 2 M-6 draadeinden en 4 kogelgewrichtjes. Staan iets onder voorspanning voor het strakkere stuurwerk.
Chevman,
Ooit alleen op een driemanstandem gereden? Stuurt knap ongelukkig, daar voorop. Heel raar en onprettig stuurgedrag, je gaat zijwaarts door een bocht. Achterop zittend is het sturen veel voorspelbaarder en vraagt geen gewenning. Verder vond ik het eenvoudiger het stuur naar achter te brengen, dan de trapas naar voor.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Mooi project! Welke maat pijp heb je gebruikt en waar heb je mee gelast?
Groet Willem
Groet Willem
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Willem,
Dank je. Een project dat aan alle kanten klopt. Met weinig materialen, tijd en geld iets neerzetten waar behoefte aan is. Inmiddels hebben tweewieler- en mountainbikespecialisten met het ding gereden en allen waren ze verrast door de handelbaarheid. Ik moet bekennen dat m'n trouwe Raket transportfiets sindsdien niet meer gebruikt is en de gewone Gazelle steeds minder. Effe 25 km verderop wat ophalen stelt tegenwoordig niets meer voor.
De gebruikte pijp is 38x1,5 en is MIG gelast.
Nu ik toch bezig was, maar meteen een passende aanhanger erbij gebouwd. Nog geen idee van wat er maximaal op kan, maar ik kan met m'n 80 kg zonder problemen helemaal vooraan op het laadvlak staan. Uiteindelijk zullen zowel voor de fiets als de aanhanger de wielen de begrenzende factor zijn. Wat getallen:
-Laadvlak aanhanger 75x 205 cm.
-Gewicht aanhanger 25 kg.
-Totale span weegt nog geen 50 kg en is 5 meter lang.
-Totale kosten bedragen net geen 100 euro. Plus een 60-tal werkuren.
-Nog een keer proberen: gaan rijden met in totaal 40 kratten en checken of deze ook in een bestelwagen passen.
Elektrisch maken ligt nog in het verschiet. Ik heb inmiddels een e-fiets met frameschade gesponsord gekregen. Voor continu elektrisch ondersteund fietsen zou ik het ding kunnen gebruiken, maar het merendeel van de ritten is in de buurt en die wil ik op spierkracht blijven doen. Wat ik eigenlijk zoek is een dikke 12 volt (desnoods 24 volt) voorwielnaafmotor en met een regelbare weerstand gas geven. Rijden we op spierkracht, dan voorwiel wisselen en de accu's (en het zonnepaneel!) thuis laten. Dus als iemand mijn Trek L500 250W BionX achterwielnaafmotor wil ruilen tegen zijn potente voorwielnaafmotor (asbreedte 100 mm) en toebehoren, dan houd ik mij aanbevolen. Die e-fiets met geblokkeerde wielen is trouwens ook met de vrachtfiets opgehaald.....
Groet,
DJ
Dank je. Een project dat aan alle kanten klopt. Met weinig materialen, tijd en geld iets neerzetten waar behoefte aan is. Inmiddels hebben tweewieler- en mountainbikespecialisten met het ding gereden en allen waren ze verrast door de handelbaarheid. Ik moet bekennen dat m'n trouwe Raket transportfiets sindsdien niet meer gebruikt is en de gewone Gazelle steeds minder. Effe 25 km verderop wat ophalen stelt tegenwoordig niets meer voor.
De gebruikte pijp is 38x1,5 en is MIG gelast.
Nu ik toch bezig was, maar meteen een passende aanhanger erbij gebouwd. Nog geen idee van wat er maximaal op kan, maar ik kan met m'n 80 kg zonder problemen helemaal vooraan op het laadvlak staan. Uiteindelijk zullen zowel voor de fiets als de aanhanger de wielen de begrenzende factor zijn. Wat getallen:
-Laadvlak aanhanger 75x 205 cm.
-Gewicht aanhanger 25 kg.
-Totale span weegt nog geen 50 kg en is 5 meter lang.
-Totale kosten bedragen net geen 100 euro. Plus een 60-tal werkuren.
-Nog een keer proberen: gaan rijden met in totaal 40 kratten en checken of deze ook in een bestelwagen passen.
Elektrisch maken ligt nog in het verschiet. Ik heb inmiddels een e-fiets met frameschade gesponsord gekregen. Voor continu elektrisch ondersteund fietsen zou ik het ding kunnen gebruiken, maar het merendeel van de ritten is in de buurt en die wil ik op spierkracht blijven doen. Wat ik eigenlijk zoek is een dikke 12 volt (desnoods 24 volt) voorwielnaafmotor en met een regelbare weerstand gas geven. Rijden we op spierkracht, dan voorwiel wisselen en de accu's (en het zonnepaneel!) thuis laten. Dus als iemand mijn Trek L500 250W BionX achterwielnaafmotor wil ruilen tegen zijn potente voorwielnaafmotor (asbreedte 100 mm) en toebehoren, dan houd ik mij aanbevolen. Die e-fiets met geblokkeerde wielen is trouwens ook met de vrachtfiets opgehaald.....
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Dat is nogal een rig zo samen! Durf je het aan om de aandrijving op het aanhangertje te maken? Dan is je keuze in motoren en accuś wel groter..
Groet Willem
Groet Willem
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
John,
Op de camping dit jaar stonden veel ervaringsdeskundigen qua e-fiets. Het nadeel van voorwielaandrijving is dat het voorwiel makkelijk slipt. Ik gok nog makkelijker als er paar bakken bloemkool op staan ipv een kerel van 85kg.
Ik zou liever achter aandrijven.
Tim
Op de camping dit jaar stonden veel ervaringsdeskundigen qua e-fiets. Het nadeel van voorwielaandrijving is dat het voorwiel makkelijk slipt. Ik gok nog makkelijker als er paar bakken bloemkool op staan ipv een kerel van 85kg.
Ik zou liever achter aandrijven.
Tim
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
ik heb het ook niet op voorwielaandrijving. Slippen, en extra reacties op het balhoofd. Daar komt bij mij al redelijk snel speling op.
Het mooiste vind ik de middenmotor bij de trapas. Qua zwaartepunt en roterende massa bekeken lijkt me dat op eerste zicht een heel mooie oplossing. De nieuwe fietsen met boch middenmotor zien er ook gewoon ook mooi uit. Maar dat is natuurlijk weer een andere discussie.
Als middenmotor niet haalbaar is (setjes kosten dubbele van een aandrijving in het wiel,dan zou ik toch liever voor het achterwiel gaan idd.
Het mooiste vind ik de middenmotor bij de trapas. Qua zwaartepunt en roterende massa bekeken lijkt me dat op eerste zicht een heel mooie oplossing. De nieuwe fietsen met boch middenmotor zien er ook gewoon ook mooi uit. Maar dat is natuurlijk weer een andere discussie.
Als middenmotor niet haalbaar is (setjes kosten dubbele van een aandrijving in het wiel,dan zou ik toch liever voor het achterwiel gaan idd.
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Een achterwielmotor kan prima, maar eigenlijk wil ik van die open ketting en derailleur af. Drie of vijf naafversnellingen is genoeg. Dichte kettingkast erbij en de ketting gaat vijfmaal langer mee. Maar ik wil niet altijd die elektromotor meeslepen (trapt zwaar) en even een wiel wisselen kan niet met naafversnelling en kettingkast, omdat je de uitvalassen niet kunt gebruiken. Middenmotoren zijn nog zeldzaam en het is niet de bedoeling om -gezien het lowbudgetprincipe- zwaar te gaan investeren.
Een mogelijkheid zou zijn om te kiezen voor de naafversnelling, er een achtertandwiel naast te plakken en de huidige motor als middenmotor te gebruiken. Deze heeft een vrijlooptandwiel, dus zo zou je onafhankelijk kunnen fietsen. Maar deze motor schijnt 48 volt te zijn. Vier accu's meenemen is geen optie.
De kar als aandrijving gebruiken -zoals Willem's suggestie- kan ook. Daar kleven de minste nadelen aan: de kar moet altijd mee voor lange afstanden en er zijn twee voorwielmotoren nodig. Anderzijds kun je er makkelijker de accu's en mogelijke zonnepanelen op kwijt. Een hydraulische oplooprem is wel zo verstandig gezien de snelheid en het gewicht. Maar dat kan gebouwd worden uit de delen van de Trek donorfiets. Het overwegen waard.
Zucht.... je wilt er wat technologie tegenaan smijten en de 80-20 regel verandert direct in 20-80. Ik zie het even aan. Geduld is nu m'n beste vriend. En spierkracht doet het voorlopig nog prima.
Groet,
DJ
Een mogelijkheid zou zijn om te kiezen voor de naafversnelling, er een achtertandwiel naast te plakken en de huidige motor als middenmotor te gebruiken. Deze heeft een vrijlooptandwiel, dus zo zou je onafhankelijk kunnen fietsen. Maar deze motor schijnt 48 volt te zijn. Vier accu's meenemen is geen optie.
De kar als aandrijving gebruiken -zoals Willem's suggestie- kan ook. Daar kleven de minste nadelen aan: de kar moet altijd mee voor lange afstanden en er zijn twee voorwielmotoren nodig. Anderzijds kun je er makkelijker de accu's en mogelijke zonnepanelen op kwijt. Een hydraulische oplooprem is wel zo verstandig gezien de snelheid en het gewicht. Maar dat kan gebouwd worden uit de delen van de Trek donorfiets. Het overwegen waard.
Zucht.... je wilt er wat technologie tegenaan smijten en de 80-20 regel verandert direct in 20-80. Ik zie het even aan. Geduld is nu m'n beste vriend. En spierkracht doet het voorlopig nog prima.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
John,
Ook voor de kar kan toch een gewone handrem? Evenals aandrijven wil je mi ook geen voorrem die deze massa gaat afremmen (wegslippen).
Je moet alleen een afneembare kabel bedenken bij de koppeling op de fiets, maar dat kan best low budget. Soort bajonet of iets dergelijks.
Tim
Ook voor de kar kan toch een gewone handrem? Evenals aandrijven wil je mi ook geen voorrem die deze massa gaat afremmen (wegslippen).
Je moet alleen een afneembare kabel bedenken bij de koppeling op de fiets, maar dat kan best low budget. Soort bajonet of iets dergelijks.
Tim
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
De laatste ontwikkeling in fietsland dan maar:Dutch John schreef: Maar ik wil niet altijd die elektromotor meeslepen (trapt zwaar)
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
@G en DJ,
Deze François heeft duidelijk geen last van shimmyen, met 333km/u lijkt me zoiets beslist niet leuk. Met mijn randonneur eens met 87km. naar beneden gejakkerd, grootste verzet en benen trapend als een naaimachine.... plots forse shimmy. Achteraf bleek de kleine spaaksensor hiervan de oorzaak (later zonder spaaksensor dezelfde afdaling nog meerdere keren gemaakt, zonder enig onbalans).
groet,
Gerard
Deze François heeft duidelijk geen last van shimmyen, met 333km/u lijkt me zoiets beslist niet leuk. Met mijn randonneur eens met 87km. naar beneden gejakkerd, grootste verzet en benen trapend als een naaimachine.... plots forse shimmy. Achteraf bleek de kleine spaaksensor hiervan de oorzaak (later zonder spaaksensor dezelfde afdaling nog meerdere keren gemaakt, zonder enig onbalans).
groet,
Gerard
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Inmiddels zijn we vier jaar verder en gisteren door de 10.000 km gegaan. Het voelde destijds al goed, maar inmiddels ben ik echt van die fiets gaan houden. Vanwege het fijne stuurgedrag. Omdat met wat creatief vastzetten heel veel meegenomen kan worden. Omdat er niets aan stuk gaat. Zelfs de commandostangen van het stuur zijn nooit nagesteld. Er is een velgrand gescheurd, omdat je dat nu eenmaal krijgt bij velgremmen. Maar goed, dat mag na totaal ongeveer 30.000 á 35.000 km.....
Toch een paar zaken die verbetering mogen (niet moeten);
-Naafversnelling en gesloten kettingkast.
-Trommelremmen.
-Kratbevestiging zoals bij de raceuitvoering. De vrachtracer doet het trouwens ook uitstekend. Bloedsnel, maar minder comfortabel.
-Bij lasten van meer dan 70 kg is een dubbele fietsstandaard gewenst.
Groet,
DJ
Toch een paar zaken die verbetering mogen (niet moeten);
-Naafversnelling en gesloten kettingkast.
-Trommelremmen.
-Kratbevestiging zoals bij de raceuitvoering. De vrachtracer doet het trouwens ook uitstekend. Bloedsnel, maar minder comfortabel.
-Bij lasten van meer dan 70 kg is een dubbele fietsstandaard gewenst.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Hallo DJ,
Geweldig, 10000 km op zo'n fiets. Wbt je verbeterpunten: naafversnelling heeft wel wat extra weerstand, scheelt je zo 2 km/h. En qua trommelrem, ze zijn er wel in 26 inch wielen maar niet veel, en trommelremmen + snelheid en een 250 kilo totaalgewicht met lading remt niet best tenzij je de remmen van een bromfiets erop maakt.... Ik zou meteen voor een schijfrem kijken. Samen met 2 wielen kost dat nauwelijks geld omdat de mountainbike wereld op 29 inch wielen is overgestapt. Remt, zeker met een hoop gewicht bij je, veel beter dan elk ander systeem. Mocht je interesse hebben, heb ik misschien nog wel wat voor je liggen.
Mvg remco
Geweldig, 10000 km op zo'n fiets. Wbt je verbeterpunten: naafversnelling heeft wel wat extra weerstand, scheelt je zo 2 km/h. En qua trommelrem, ze zijn er wel in 26 inch wielen maar niet veel, en trommelremmen + snelheid en een 250 kilo totaalgewicht met lading remt niet best tenzij je de remmen van een bromfiets erop maakt.... Ik zou meteen voor een schijfrem kijken. Samen met 2 wielen kost dat nauwelijks geld omdat de mountainbike wereld op 29 inch wielen is overgestapt. Remt, zeker met een hoop gewicht bij je, veel beter dan elk ander systeem. Mocht je interesse hebben, heb ik misschien nog wel wat voor je liggen.
Mvg remco
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Remco,
Bedankt voor het meedenken. Ik heb schijfremmen overwogen, maar hik tegen de prijs aan en het feit dat frame en voorvork niet uitgerust zijn met bevestigingspunten voor de klauw. Die zullen er wel aan te lassen zijn. Ik wacht totdat een sloopfietsje voorbij komt.
Groet,
DJ
Bedankt voor het meedenken. Ik heb schijfremmen overwogen, maar hik tegen de prijs aan en het feit dat frame en voorvork niet uitgerust zijn met bevestigingspunten voor de klauw. Die zullen er wel aan te lassen zijn. Ik wacht totdat een sloopfietsje voorbij komt.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets
Schijfremmen geven sowieso veel beter en meer vertraging. Je hebt ze hydraulisch en met een bowdenkabel mechanisch, beiden werken prima.