Auto ombouwen met elektrische motor

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

Auto ombouwen met elektrische motor

Bericht door RobertS »

Beste leden.
Ik heb de laatste weken mij enigzins verdiept in het ombouwen van een auto met een conventionele brandstofmotor naar een met een elektrische (gelijkstroom) motor.
Ook omdat er in NL nu twee 2 CV's rijden met (alleen) een elektrische motor en ik een Renault Super 5 zou willen ombouwen.
Zijn er hier al eens voorstellen gedaan om een workshop te houden, of anderszins informatie uit te wiselen, zoals een paar jaar geleden is gebeurd m.b.t. de rocket mass heater (RMH)?

Kant en klaar een ombouwpakket kopen is natuurlijk mogelijk, maar tevens de duurste en minst leerzame oplossing.
Ik zou dus graag in kontakt komen met een aantal techneuten die of al enige ervaring hebben, of met kennis van zaken ook met een dergelijk idee rondlopen.
Ik wacht uw reacties met belangstelling af.
Met groet, Robert.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Auto ombouwen met elektrische motor

Bericht door kockie »

Om met de deur in huis te vallen: nee. Er zijn geen workshops geweest en het staat ook niet in het lijstje van voornemens.

Het ombouwen van een auto naar elektrische aandrijving is technisch niet eenvoudig, maar door alle regelgeving wordt het nog veel moeilijker gemaakt. Verdiep je daar eerst eens in, voordat je je in het technische gedeelte verdiept.

Ik heb het een aantal jaren geleden gedaan en het idee verlaten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Auto ombouwen met elektrische motor

Bericht door Chevman »

Je kunt bij de RDW informatie downloaden daar staat precies waaraan je moet voldoen.
Het belangrijkste is hoever wil je er mee kunnen rijden.
Keuze motor hangt hiervan af.
Gekoelde motor of niet.
Direct aangedreven of via versnellings bak want dan heb je een adapter nodig.
Verder valt het wel mee maar reken per accu 250 euro.
Zoek eens op Youtube in Zaandam heeft iemand een SLK omgebouwd is bij jouw in de buurt.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

Re: Auto ombouwen met elektrische motor

Bericht door RobertS »

Dank je wel Kockie en Chevman voor de tips.

Alhoewel ik daar wel aan gedacht had, is dit inderdaad niet mijn eerste zorg geweest. Ook al omdat we destijds in een groepje een DAF 55 hebben omgebouwd naar Cabrio en natuurlijk RDW gekeurd. Maar dat was in de vorige eeuw.

Verder wordt je enthousiast gemaakt door de vele Amerikaanse (youtube) experimenten, waarvan er vele geslaagd zijn. Maar ja, in de USA is meer mogelijk.

Maar Chevman, je zit al aardig op mijn lijn met het technisch ontwerp. Ben je er dan ook mee bezig? Inderdaad een niet gekoelde gelijkstroom motor en aanhaken aan de versnellingsbak. Ik denk aan een 20 KW motor.
Aan de auto wordt dus relatief weinig gewijzigd, anders dan veel weg gelaten. Maar goed; eerst de RDW informatie bestuderen.

Verder zal ik proberen die 2CV te gaan bekijken, en een andere Willy Wortel haalde de krant met een zelf omgebouwde eend.
En natuurlijk weet ik al dat het (moderne) accupakket de hoogste uitgavepost gaat worden.
Tot een volgende keer.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Auto ombouwen met elektrische motor

Bericht door Tim »

Robert,

Youtube ook eens op "kiwi EV" of "Gav's EV Conversion".

Ik zou eerder een 106 nemen. Net zo ligt en zijn bij bosjes beschikbaar, zonder roest :evil:.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Auto ombouwen met elektrische motor

Bericht door kockie »

Dat is inderdaad een fantastische serie....

Gav is inmiddels Europeaan en mag in zijn huidige woonplaats geen EV zelf bouwen... Da's jammer.

Het principe is erg eenvoudig. Koop een elektrische heftruck, sloop alles wat bruikbaar is eruit en poot het in een auto. Zie ook projekt Forkenswift.

Inderdaad wat Tim zegt: begin met een goede auto en niet met een roestbak. Scheelt veel gedoe. Daar liep Gav (kiwi-ev) met zijn Tredia ook tegenaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

Re: Auto ombouwen met elektrische motor

Bericht door RobertS »

Dank je wel Tim.
Ik rijd al in een (Franse) Renault super 5, 1987, 33.000 km (carrosserie impeccable), maar alle tips zijn welkom. Zeker die filmpjes.
Groet, Robert.
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

Re: Auto ombouwen met elektrische motor

Bericht door RobertS »

Weer bedankt Kockie,
Ik denk dat de sloop en opbouw van de voorheftuckonderdelen te veel werk is en het motorvermogen onvoldoende. Zover mij bekend 24 Volt- of max 48 volt-motoren. Maar ik ga nog een sloperij bezoeken.
Ook de voor de hand liggende "Golf-cars" hebben te weinig vermogen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Auto ombouwen met elektrische motor

Bericht door pelletpower »

Mijn polski collega is hier ook erg mee bezig en wil mij daar ook in betrekken. Zolang mijn todo lijst niet korter wordt geef ik echt niet toe.

Hij lette wel op dat er geen stuur en rembekrachtiging in de auto zit en kwam zo op een suzuki swift als donorauto. Sets zijn ook in Polen zo te koop, en vur wenig naar het schijnt.

ong 1500 euro 21 kW 72V motor van lenko? en ex batt hoor ik net.
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

Re: Auto ombouwen met elektrische motor

Bericht door RobertS »

Hoi PP, Dank je wel.
De R5 heeft geen stuurbekrachtiging; rembekrachtiger natuurlijk wel. Die wordt met een elektrische vacuumpomp "bekrachtigd".
En ja een pakket in Polen kopen is een goed idee. Ik heb destijds daar een pellet-CV-ketel gekocht; keurig aan huis afgeleverd.
Dat wordt weer googlen vanavond.
Groet, Robert.
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Auto ombouwen met elektrische motor

Bericht door Chevman »

ik ben me zelf al een jaar aan het oriënteren.
Hier staan een paar juweeltjes op.
http://www.evalbum.com/
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

Re: Auto ombouwen met elektrische motor

Bericht door RobertS »

Ik heb de afgelopen week niet stil gezeten en wil graag mijn gedachten en bevindingen met jullie delen. Dit naar aanleiding van de opmerkingen van Kockie en Chevman.
Er zijn een aantal Franse elektrische auto's van rond het bouwjaar 2000, die mijn interesse hebben gekregen. Te denken valt aan de Peugeot 106, de Citroen Saxo en de Renault Kangoo. Dit zijn auto's uitgerust met enkel een gelijkstroommotor. Ik beperk me hier tot de 106 en de Saxo, omdat die dezelfde constructie hebben. Bovendien is er wat technische informatie beschikbaar: http://www.elektromobily.org/w/images/0 ... manual.pdf Mocht dat niet lukken, google dan op : "peugeot 106 electrique manual".
Wat mij opgevallen is dat deze auto's te koop zijn voor een prijs van 1500 - 4000 Euro. De goedkopere hebben een elektrisch probleem en de hoogst geprijsden (5000 euro) soms nieuwe accu's. De auto's die ik tegengekomen ben hebben minder dan 50.000 km gedraaid en ook wel veel minder. De carrosserien zijn, over het algemeen genomen, in prima staat. Er staan er 2 in Duitsland te koop, maar die zijn te duur en worden niet (snel) verkocht. In Frankrijk zijn deze auto's dus goedkoper.

Met andere woorden, wanneer je als klusser een exemplaar koopt van 1500 euro, kun je je hart ophalen en de elektrische fout(en) opsporen. Vanzelfsprekend is de fout gerelateerd aan de batterijen of een er van. Een set nieuwe (NI-Cd) batterijen kost al gauw 5000 euro. Maar die investering moet je ook doen wanneer je een auto zelf ombouwt.
Dus heeft een auto ombouwen inderdaad niet zoveel zin. Ook al omdat wanneer je de nieuwste technologie batterijen gaat gebruiken de investering de 10.000 euro kan passeren. En dan hebben we het nog niet eens over de RDW gehad.

Wordt vervolgd.
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

Re: Auto ombouwen met elektrische motor

Bericht door RobertS »

Een groot probleem vind ik de beperkte afstand die je met deze auto's kunt rijden. Veelal niet meer dan 60 km (onder gunstige omstandigheden; dus niet constant 90 km/uur = maximale snelheid).
Verder lijkt mij het bezit van zo'n vehicule als techneut ideaal, omdat er oude techniek is toegepast en de motorspanning "slechts" 120 volt bedraagt. (Motorvermogen 20 KW.) Dat geeft altijd nog de mogelijkheid om loden tractie-accu's te gebruiken, waarbij het gewicht wel is waar toeneemt maar de kosten beperkt blijven.
Ik heb dat overigens nog niet goed uitgezocht. Onder meer weet ik niet of de 'controler' andere dan Ni-Cd accu's accepteert, inclusief het laden van lood-accu's. Indien dat niet zo blijkt te zijn, is er weer een nieuwe uitdaging.

Wanneer je meer geld wil investeren is er natuurlijk een betere oplossing. En die heb ik gevonden in de vorm van de Citroen C-Zero. Hier is ook een Peugeot-Ion uitvoering van en deze auto is ontwikkeld door Mitsubishi, die hem zelf uitbrengt onder de naam Mitsubishi I-MIEV. Als actieradius wordt ophgegeven 150 Km en het motorvermogen is 49 KW en de motorspanning 330 volt.
Mij is niet bekend hoe lang de Lithium-ion batterijen meegaan; wel dat de winning van Lithium zeer vervuilend is voor het millieu en dat ook de recycling van oude batteijen niet zonder gevaar is.
De C-zero kun je in Frankrijk kopen voor rond de 10.000 euro, met ca. 10.000 km op de teller en bouwjaar 2012.
Meer informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i-MiEV

Mijn conclusie is dat ik geen auto ga ombouwen omdat er goede alternatieven beschikbaar zijn, die tijd en geld besparen. Verder ben ik me bewust geworden dat mijn Renault Supercinq (1987) op LPG als boodschappenautootje eigenlijk zo gek nog niet is.

Vriendelijke groeten uit Frankrijk,
Robert.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Auto ombouwen met elektrische motor

Bericht door Tim »

Robert,

Ik heb ooit ook wel eens gekeken naar zo'n klein fransje. Je gebruikt een auto toch meestal voor langere stukken, daar ben ik toen ook op afgeknapt. Ik heb nu wel zo'n klein fransje, maar dat is puur economisch.

Jammer dat je niet gaat bouwen, misschien juist ook wel de beste keuze.

Tim
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Auto ombouwen met elektrische motor

Bericht door keesijp60 »

Ik had een 15 Kw inductie motor zien liggen, dacht aan herwikkelen voor 144 volts 20 kW en
een frequentie regelaar van zo,n 500 amp max, pic je programmeren om dat voor elkaar te krijgen
maar naar wat onderzoek is het zwaar moeilijk met RDW, ik wilde dan lood accu,s gebruiken, en
als korte afstand autootje, de uitdaging is leuk, maar dat electrisch met grondstoffen die niet
veel voorradig zijn en waar de chinezen gelijk op zitten, lithium is schaars, ik las dat er aluminium
air batterijen zijn die opgeladen kunnen worden, althans dat onderzoeken ze.

zon en wind met waterstof om electriciteit te maken is denk ik de toekomst, eventueel met Thorium
centrales die superveilig zijn, en waarin zelfs atoom afval verbrand kan worden, Thorium is sterk
radioactief, maar leeft maar 100 jaar of zo, dan veilig, beter dan 10.000 jaar voor uranium.

Of het waar is, hmm, misschien fakenieuws, onze nieuwe hobbie.

https://www.youtube.com/watch?v=nnJlwrhye9I

vrg kees
Plaats reactie