Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door Ruuben »

Ik wil wat ipe balken aan stalen plaat lassen.

Kan ik gewoon een bouwmarktlastrafo gebruiken, lasmasker en lasstaaf en gaan met die banaan of moet nog ergens een do and don't lezen?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door pelletpower »

Nee, dan sta je langer naar je trafo te kijken terwijl ie afkoelt dan dat je aan het lassen bent. Geforceerde koeling en als het kan inverter. Kijk ook wat de max inschakelduur is bij 100 A. Neem de grootst mogelijke electrode, waarschijnlijk 3,25 mm. Dat last makkelijker dan een kleine 2,5.
Als je geen ervaring hebt, is het raadzamer iemand in te schakelen voor iets constructiefs. Lassen zonder tevoren uitgebreid te oefenen is zinloos. Akrylaatkit is dan waarschijnlijk sterker.

Standaard fout is te weinig stroom en daardoor insluiting. Lassen is niet moeilijk, maar heeft gewoon oefening nodig. Als je electrode kunt lassen, is de rest niet zo moeilijk. Op huis en tuin nivo dan.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door Ruuben »

Dus gewoon wat reepjss aan elkaar inverteren en na afkoeling met geweld kijken hoe goed het vast zit?
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door hotglass »

Je kunt met lassen zoveel fouten maken dat een kleine praktijk cursus eigenlijk onvermijdelijk is.
vergeet de schriftelijke /online cursus dus maar

groet,

Ed
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door Ruuben »

Ik wilde dit natuurlijk niet horen, maar van jullie neem ik het aan.
Ik laat het over een een lokale hekwerken lasser die al eerder wat thuis voor me gelast heeft.
Tnx.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door benthuis »

Meer mensen zin in een dagje "lascursus"?
Heb een prachtige MAG machine.
Maar kan er niet meer mee dan bakken en braaien.
Kan bij mij op de deel in DLD.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door Lieve »

benthuis schreef:Meer mensen zin in een dagje "lascursus"?
Heb een prachtige MAG machine.
Maar kan er niet meer mee dan bakken en braaien.
Kan bij mij op de deel in DLD.
Leuk idee, ik schrijf al zeker in, mijn ervaring gaat niet verder dan wat ik in de beeldhouw school geleerd heb.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door jwardenier »

Benthuis , Ik vind het ook een leuk idee , bij ons op de deel staat een lasttrafo waar eerder opleggers voor vrachtwagen s mee gelast werden .
Ik krijg metaal wel aan elkaar ,soms valt het ook weer spontaan uiteen dus kan zeker wat instructie gebruiken .
Mocht de gekozen dag en tijd mij passen kom ik graag van je leren .

Dan nog even een vraag aan een ervaren lasser
Ik heb een rvs dunwandig geïsoleerd vat 100 l staan zou daar een soort hitteschild onder gelast kunnen worden ,ik zou hier graag een brouw vat op gas of hout van maken , of zou er een vertraging van warmte overdracht optreden door een dikkere plaat onder de dunne bodem te lassen , of scheuren in of vervormen van het materiaal door er een gasbrander of houtvuur onder te zetten .
gr John
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door MatthiasD »

RVS vervormd heel sterk bij lassen, niet iets voor een beginner.

Lassen met bouwmarkt apparaatjes is een kunst op zich, die dingen hebben nogal eens nukken.

Als je nog nooit gelast hebt zou ik zeker niet beginnen aan het lassen van constructiewerk, het moet wel veilig zijn. Zoals Ed al zei: je kunt met lassen makkelijk veel fouten maken.

Persoonlijk vind ik een mig apparaat nog altijd het prettigste werken, elektrode lassen is handig voor buiten maar niet zo vergevingsgezind.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door kockie »

Leuk! Ik doe mee, als de agenda het toelaat.... Ik kan ook een oud elektroden lasapparaat meenemen en word graag beoordeeld wat ik fout en/of goed doe!. Ik kan 2 metalen bewegen om aan elkaar vast te gaan zitten, maar lassen durf ik het nog niet echt te noemen.... Heb ooit "onderricht" gehad van iemand die het nu slechter doet dan ik... Als mijn mig/mag toestel het weer doet, wil ik die ook wel meeslepen.

Heb je al een instructeur?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door Ruuben »

bingo! ik koop er een lastrafo voor! Maar heb je wel genoeg powerrr in huis voor 10 lasapparaten tegelijk?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door benthuis »

Kijk! Meer mensen met animo...
Ik heb nog geen instructeur. Had wel een afspraak staan met een ex lasleraar, oud collega van mn vader.
Zal deze nog eens porren. Als iemand anders iemand weet houd ik me aanbevolen.

Hoeft voor mij geen uitgebreide technische toestand te zijn.
Veel praktijk en tips om zelf mee te gaan oefenen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door Ruuben »

We kunnen hem na 18-10 met hout betalen
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door pelletpower »

Electrode lassen is toch wel het beste om mee te beginnen. Het golfje waar het bad afkoelt is hier goed te zien. Goed mig/mag lassen is moeilijker dan electrode. Als je met electrode een fout maakt is het gelijk zichtbaar, mig mag valt uit elkaar op een moment dat je het niet wilt.
Een dagje slijpen en bakken kom je een eind. Luisteren naar de las, het moet knetteren en vlot lopen. Zelf kijk ik altijd naar het golfje dat achter het bad aankomt. Zorg ook dat je beide metalen goed raakt enz. Een simpele hobbycursus is alles wat ik gedaan heb. Het moet gek gaan, wil het niet netjes aan elkaar komen.
Tijd blijft echter een probleem, forumdag stond op de lijst maar is weer verdwenen, enz enz. De werkplaats wil ik best beschikbaar stellen. Eens kijken of ik dan ook een tig dingetje kan regelen voor het betere rvs werk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door Pietje »

Ruuben schreef:Ik wil wat ipe balken aan stalen plaat lassen.

Kan ik gewoon een bouwmarktlastrafo gebruiken, lasmasker en lasstaaf en gaan met die banaan of moet nog ergens een do and don't lezen?
Als je echt alleen maar een paar IPE's aan elkaar wilt lassen, dan kan je dat prima met een hobby trafo doen. Stem de dikte van je electrode af op de dikte van het materiaal, evenals de speling. Hoe dikker de electrode, hoe makkelijker je je smeltbad kan zien, en hoe beter je weet waar je mee bezig bent.

Lassen is LEUK!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie