Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door Tim »

pelletpower schreef:Eens kijken of ik dan ook een tig dingetje kan regelen voor het betere rvs werk.
Die neem ik wel mee. Heb dunne rvs draad voor fijn werk en wat dikkere voor staal. Kan ook elektroden (heb er geen). Echt veel fijner dan een trafo. Sommigen hebben hem de forumdag wel gezien.

Met de trafo/elektrode had ik altijd insluiting, met de inverter niet. Dikke plakken aan elkaar bakken is makkelijk. Dun is veel moeilijker. En je werkstuk moet schoon zijn. Als het vies is breekt de las sowieso veel makkelijker. Voor TIG moet de las schoon zijn, anders krijg je een spetterbad. Zink is ook leuk, uch.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door David86 »

Pietje schreef:
Ruuben schreef:Ik wil wat ipe balken aan stalen plaat lassen.

Kan ik gewoon een bouwmarktlastrafo gebruiken, lasmasker en lasstaaf en gaan met die banaan of moet nog ergens een do and don't lezen?
Als je echt alleen maar een paar IPE's aan elkaar wilt lassen, dan kan je dat prima met een hobby trafo doen. Stem de dikte van je electrode af op de dikte van het materiaal, evenals de speling. Hoe dikker de electrode, hoe makkelijker je je smeltbad kan zien, en hoe beter je weet waar je mee bezig bent.

Lassen is LEUK!
Met als beperkende factor de stroom die je trafo kan leveren uiteraard. Bij vlambooglassen is de verhouding tussen je stroomsterkte en je electrode diameter nogal doorslaggevend qua resultaat. Dikke elektrode en kleine stroom last slordig en oppervlakkig, dunne elektrode en grote stroom brand gaten. Een willekeurig einhell trafootje van de Gamma zou ik niet dikker aanbieden dan 2,5mm maar voor het grove laswerk kun je die prima gebruiken. Kom je daar niet mee uit dan kun je je lassen stapelen (na uitvoerig opschonen)
..
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door Ruuben »

Ik heb een trafo, die inderdaad het 2,5 mm maximum heeft.

Ik moet natuurlijk eerst wat proefreepjes aan elkaar lassen.

Is met een hamer op de werkstukken slaan voldoende om vast te stellen dat het lassen gelukt is?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door pelletpower »

Een mooie las is doorgaans ook een sterke. De slak moet makkelijk loskomen of vanzelf opkrullen. De randen goed uitgevloeid zijn. Dan ben je al een heel eind. Dit alles onder de hand of in een hoek. Als dat lukt en je hebt een pak elektroden, dan kun je eens aan stapelen beginnen.
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door WillemLimmen »

@pelletpower, helaas is een mooie las niet perse een goede las. Vandaar dat er diverse methoden zijn om een las naderhand te controleren...(PT, rontgen etc).

@Ruuben, Houtje touwtje las controleren op proefstuk door het spul weer van elkaar proberen te krijgen.. Breekt het niet op de las, en zweet je flink, dan was de las misschien wel goed.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door pelletpower »

Klopt Willem. Maar als beginnend lasser is dit goed zo te hanteren. Als je las vol insluitingen zit, is ie zeker niet sterk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door deleted »

Sorry als ik dit topic even misbruik. Eventueel afsplitsen ...

Ik zou willen leren koper hardsolderen (braseren in BE)
Best een cursus volgen ?
Welk materiaal heb je daar (best) voor nodig ?

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door David86 »

Ruuben schreef:Ik heb een trafo, die inderdaad het 2,5 mm maximum heeft.

Ik moet natuurlijk eerst wat proefreepjes aan elkaar lassen.

Is met een hamer op de werkstukken slaan voldoende om vast te stellen dat het lassen gelukt is?
Ik zou lekker een dagje gaan prullen en prollen met wat reststukken en een pak goedkope elektrodes. Als je lassen er strak uit zien en zoals pellet zei de slak "makkelijk" los komt dan ben je waarschijnlijk aardig bezig.

Lassen vraagt wel een zekere finesse, als je wat speelt met de hoek waaronder je de elektrode aanzet, de snelheid waarmee je last en het teruglopen op het eind van een las krijg je al snel handigheid. Je kan ook wat zwaai lassen proberen en wat spelen met de instellingen om een gevoel te krijgen bij wat er gebeurd. Maar uiteindelijk ben je gewoon staal aan het smelten en het toevoegen, dus als je een mooi smeltbad hebt dat gelijkmatig en diep genoeg invloeit en geen slak insluit dan komt het waarschijnlijk allemaal wel goed.
..
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door pelletpower »

Hardsolderen doe ik mig mag met CuSi. Dit is niet helemaal hetzelfde.

Volgens mij heb je een hogere temp nodig. Dan kom je uit bij een autogeenvlam, zuurstof en acetyleen. Moet niet zo moeilijk zijn, maar die enkele keer dat ik het geprobeerd heb was alles gesmolten.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door Ruuben »

In baarn kun je cursus hardsolderen doen in 6 uur.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door frans »

Gandalf schreef:Sorry als ik dit topic even misbruik. Eventueel afsplitsen ...

Ik zou willen leren koper hardsolderen (braseren in BE)
Best een cursus volgen ?
Welk materiaal heb je daar (best) voor nodig ?

G
ff een tip.
Ik moest twee stukken koperpijp voor mijn ww aan elkaar zetten, en met tin vond ik het toch iets te.....
Dus, ik heb het ene deel opgetrompt en toen met een gewoon gasbrandertje verwarmt en met een goede oude aan steepjes geknipte "zilveren"gulden aan elkaar gesoldeerd.
Dus, een klein gasbrandertje bleek makkelijk in staat om de benodigde temperatuur te halen.
Het te lassen koper blijkt zonder vloeimiddel van nature zich tijdens het solderen geheel te reinigen, het zilver vloeide werkelijk schitterend uit.
Iets dat je met de oude zilveren gulden wel, en dat je met de huidige blikken euro niet kan.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door nck »

Hardsolderen werkt verreweg het mooiste met een niet al te grote acetyleenvlam.
Rvs aan staal, Messing koppelingen aan staal, staal aan staal. Enkel met alu begin je weinig.
Borax als vloeimiddel en brons (of zilver) als toevoegmateriaal.

Electrodelassen doe ik niet anders als met een inverter.
Bij voorkeur met een sterk basische electrode omdat ik lui ben en niet alles zuiver schoon heb.
En de las is een heel stuk sterker dan met een boerenelectrode.
Je moet er wel wat ervaring mee hebben en een voldoende hoge ontsteekspanning in je apparaat hebben.
Anders voor het opnieuw aanstrijken even met de punt van de electrode over de betonvloer of een steen. :D
Mijn Fronius heeft een instelbare ontsteekspanning en daar ben ik heel gek mee.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door pelletpower »

Supra electrode van ? Is mijn favoriet. Een gewone rutiel voor alle posities. Last lekker makkelijk en netjes. Als de las scheurt is ie niet dik genoeg. Is de elektrode basisch dan is de las sterk genoeg, maar moedermateriaal vaak te dun.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door nck »

Reon-60 basisch
Reon 52 rutiel
reon 630 voor het oplassen van snijkanten en slijtvaste lagen.
Brons en borax van Kramp



Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: Staal lassen. Gewoon bouwmarkt lasding kopen?

Bericht door PaulBE »

Ik heb vroeger in school nog een jaar een uur per week praktijklessen lassen gekregen en zelfs dat was nog maar een initiatie.

Iemand die dit nog nooit gedaan heeft zou ik toch echt niet aanraden om direct een dragende constructie te proberen lassen. Gegarandeerd problemen.
Zelfs als het er goed zou uitzien kan je lasnaad bijvoorbeeld ook op je stuk liggen waardoor je nagenoeg geen sterkte hebt. 101 Zaken om rekening mee te houden die je niet zal duidelijk gemaakt krijgen via dit forum.

Afhankelijk van hoe zwaar je stukken zijn zou ik er bijvoorbeeld al schuine kanten van 45° aan slijpen waar de lasnaad moet komen. Het kan echter goed zijn dat een professional dit idee volledig afschiet want die lessen zijn intussen 25 jaar geleden...
Plaats reactie