Electrische rolstoelscooter

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Robocop
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 okt 2013, 14:47

Electrische rolstoelscooter

Bericht door Robocop »

Hallo,

IK heb geen kaas gegeten van techniek dus stel ik mijn vraag hier maar even ....

Als je een electrische rolstoelscooter koopt wordt die geleverd met bijv met 2 gelbatterijen van 60Ah met in opperste conditie een actieradius van 35 km.
Mits een opleg kan je kiezen voor 2 gelbatterijen van 74 Ah met in opperste conditie een actieradius van 45 km.
Bij de fabrikant beweren ze nu dat ze geen grotere batterijen kunnen installeren omdat de laadklep dan niet kan gesloten worden.
Nu vraag ik mij af : als je nu gelbatterijen installeert van 110 Ah zou je daarmee het toestel beschadigen ? Je zou in elk geval de actieradius met 20 a 25 km verhogen en minder hoeven op te laden. Als je als handige harry nu zelf een grote klep zou maken zodat grotere batterijen er zonder probleem wel in zou passen, zou je dan electrische onderdelen beschadigen of zou je niets beschadigen en enkel je actieradius verhogen. Je verhoogt sowieso niet de snelheid dus aan de motor zelf zou ik niets veranderen.
Mijn doel is dat je met een met rustig gemoed kan toeren nudat het gebruik van de wagen is weggevallen en minder moet opladen.

Graag een antwoordje.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Electrische rolstoelscooter

Bericht door kockie »

Je maakt niets kapot aan het elektrische circuit. Je zou zelfs een aanhanger kunnen koppelen met 250Ah voor de nog grotere afstanden. Zolang de spanning maar hetzelfde blijft gebeurt er niets. Wel kan het laden erg lang duren....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Electrische rolstoelscooter

Bericht door jwardenier »

Ik vraag me af of het wagentje dit extra gewicht kan hebben , grotere accu,s op zich zullen niets beschadigen ,tenzij je omvalt en de accu's op jou kunnen vallen .Kun je geen daglicht paneeltje er op bouwen zodat je onderweg bij laad .zou een mooie uitdaging voor de tu zijn
Ik kan me voorstellen dat je eens verder weg wil .
Een vriend van me is ook gebonden aan zon wagentje en heeft hetzelfde probleem,hij kan bij ons komen moet dan laden, zijn de accu's ouder komt hij er net niet of tot 2/3 ,eens hielt het wagentje er mee op en moest hij op krukken veder strompelen het wagentje achterlatend bij een kanaal wat de nodige opschudding heeft veroorzaakt omdat men dacht dat hij zelfmoord zou hebben gepleegd .
Het heeft wel nieuwe accu's opgeleverd, maar dit is een tijdelijke oplossing .
Het is een serieus probleem ,mijn inzicht is niet toereikend hopelijk kunnen anderen je helpen . gr John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Electrische rolstoelscooter

Bericht door kockie »

Het wagentje was maar als voorbeeld bedoeld. Ooit ontstaan uit een opmerking van DJ over mijn elektrische scooter...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Electrische rolstoelscooter

Bericht door Tim »

Hey,

Ik vind het karretje helemaal niet z'n gekke oplossing.

Wil een quad nog? Dat is ook een goedkope oplossing voor lange stukken.

Tim
Robocop
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 okt 2013, 14:47

Re: Electrische rolstoelscooter

Bericht door Robocop »

kockie schreef:Je maakt niets kapot aan het elektrische circuit. Je zou zelfs een aanhanger kunnen koppelen met 250Ah voor de nog grotere afstanden. Zolang de spanning maar hetzelfde blijft gebeurt er niets. Wel kan het laden erg lang duren....

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik vind dit persoonlijk zelf wel een goed voorstel. Ook Dat van het zonnepaneeltje vindt ik niet slecht. Zelf een heel handig oplossing.

Maar tegen dat ik zover ben, heb ik nog heel wat leesvoer te doorworstelen. Vrouwlief is er wel voor te vinden, zo te horen.
Zal eens moeten zien voor een 2ehands exemplaar om mee te experimenteren.
Als er nog ideetjes opborrelen, laat ze dan maar komen ....

Groeten
Plaats reactie