Elektrische snorbakfiets

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Elektrische snorbakfiets

Bericht door David86 »

Mijn laatste project loopt op zijn eind, ik wilde het resultaat graag met jullie delen.

Even geleden kwam het verzoek van de baas (des huizes) om haar fiets van wat extra pk's te voorzien, sinds mijn oudste naar school gaat fietst ze 4 keer per dag naar het dorp naast ons om haar op te halen en weg te brengen. Het liefst neemt ze dan de tweeling en de boodschappen ook gelijk mee. Een fiets vol zal ik maar zeggen..

Ik wilde voor dit doel een elektrische auto maken maar heb mij bedacht, dat project is wel erg groot en relatief duur.. dus het werd een kleinere variant met goedkopere beter beschikbare onderdelen, lichter, zuiniger, goedkoper, meer incognito voor oom agent.

Het is een hybride bakfiets geworden, volgens het principe van de ouderwetse sparta-met maar dan elektrisch, dus niet met trap ondersteuning maar gewoon met een gashendel, mee trappen is een keuze geworden, niet een verplichting (ik houd niet van verplichtingen :))

Ik kocht van een collega een oude Giant twist met rotte accu's, heb een start accu via via gekregen en die aan twee mindere 12v batterijen (in parralel) geknoopt, deze accu's wil ik nog vervangen voor semi tractie accu's maar die had ik nu niet voorhanden. Ik heb alle onderdelen uit de giant gehaald en over gebouwd naar de bakfiets, de torsiesensor (1e generatie) heb ik overbrugd en die overbrugging is voorzien van een drukknopje. Indien men op het knopje drukt denkt de aansturing dat je op je trappers trapt en gaat dus gas geven tot de fiets zijn ingestelde toeren per minuut op het voorwiel bereikt (zo'n 12km/h).

Resultaat: een bakfiets waar de baas alle kinderen plus de boodschappen in kwijt kan en die voor weinig, met weinig uitstoot alle ritjes kan verzorgen. De auto kan dus nog vaker thuis blijven.

Incognito :)
bakfiets verschaald.jpg
Bewegend beeld:


Nu alles weer knap maken en wat semi tractie accu's opsnorren :)
..
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Elektrische snorbakfiets

Bericht door pelletpower »

Goed bezig David!
Misschien de accu's buiten de bak brengen ivm veiligheid kleintjes?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Elektrische snorbakfiets

Bericht door David86 »

pellet,

Welk risico zie je ?

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Elektrische snorbakfiets

Bericht door Tim »

David,

Als je omvalt met de fiets is het accuzuur wel heel dichtbij...

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Elektrische snorbakfiets

Bericht door kockie »

Paar gel-accu's dan (heb ik ervaring mee in de scooter)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Elektrische snorbakfiets

Bericht door David86 »

Die had ik niet gezien, thanks heren. Ik ga er wat mee doen.
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Elektrische snorbakfiets

Bericht door Pietje »

Ik hoor toch geen alarmbellen op de achtergrond...? :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie