Hergebruik accu

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Hergebruik accu

Bericht door pelletpower »

Hallo, nu de hybride auto's al een tijdje rondkarren komen de versleten accu's in beeld. Zouden deze nog op te lappen zijn voor thuisgebruik? Een autonoom netwerkje of zoiets? Op termijn gaat waarschijnlijk de salderingsregeling verdwijnen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hergebruik accu

Bericht door Tim »

Pellet,

Volgens mij worden ze meestal retour genomen door de leverancier.

Tim
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hergebruik accu

Bericht door pelletpower »

Ik kwam een toyota tegen met dode accu's voor 1000 euro? Geen idee of er nog iets mogelijk is.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hergebruik accu

Bericht door OBL-Rien »

Uit veiligheidsoverwegingen zou ik de vingers van de Lithium-xxxx accu's laten. Lithium is gevaarlijk spul, zeker als de accu's versleten zijn. Voor je het weet ploft er iets of ontstaat er brand.

Er zijn me ook geen revival-strategiën bekend voor Li-xxxx accu's.
Het beste is wellicht gewoon recyclen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hergebruik accu

Bericht door David86 »

Prius rijd om NiMh accus toch ?
..
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hergebruik accu

Bericht door pelletpower »

Ik heb geen idee. Was het Ode blaadje aan het lezen en daarin werd onderbouwd waarom saldering op termijn waarschijnlijk verdwijnt. Op zich niet zo erg, want tegen die tijd is mijn geld er toch al uit. Maar om dan optimaal van de paneeltjes gebruik te kunnen maken, worden accu's misschien interessant. Vandaar dit balletje. DJ was met oude tractie batterijen aan de gang geloof ik, om maar een voorbeeld te geven. Misschien dat de autobatt die wat moderner zijn, nog iets kunnen betekenen?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hergebruik accu

Bericht door Dutch John »

Versleten is versleten, of het een lithium- of loodaccu betreft. En giftig zijn ze beide. Als dat een probleem voor je is, dan gewoonweg niet aan beginnen.

Je hebt dus nieuwe of goede gebruikte nodig. Waar ligt de wereld vol mee? Inderdaad, de loodaccu. Zorg dat je vriendjes wordt met een grote transporteur die het onderhoud zelf doet en vraag of je regelmatig in de oude-accu-bak mag snuffelen. Startaccu's zijn niet ideaal, maar om mee te beginnen prima en goedkoop. Tractieaccu's zijn natuurlijk ideaal. Dus als je een heftruckboer goed kent?

Beetje off-gridder werkt nog steeds met lood-zuur accu's met vuldop. Gaan lang mee, zijn te onderhouden en relatief goedkoop. Lithium accu's zijn bedoeld voor toepassingen waar gewicht een rol speelt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hergebruik accu

Bericht door pelletpower »

Dankje DJ, dan weet ik welke richting ik op moet en waarom.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hergebruik accu

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Versleten is versleten, of het een lithium- of loodaccu betreft. En giftig zijn ze beide.
Mijn voorzichtigheid betreft vooral het brandgevaar. Een loodzuur accu zal zo snel niet in de brand vliegen, bij een lithium accu is dat een reël risico, zeker bij versleten accu's. En blussen met water gaat niet.

Bij het modelvliegen gebruik ik lithium accus vanwege het gewicht, dat is daar van doorslaggevend belang. En hoewel het mij nog niet gebeurt is hebben ettelijke collega modelvliegers al kisten verloren door een lithium brand. Daarbij is ook het laden gevaarlijk; dat moet je zeker niet in huis en zonder opzicht doen. Maar in een vuurvaste omgeving. (Eén collega bericht van een geval waarbij tijdens het laden de accu spontaan in brand vloog. Gelukkig was dat vlak bij een openstaand raam dus de brandende accu lag al snel in de tuin. Zit je in zo'n geval net even op de toilet, dan staat je huis in de fik.)

Nu zijn de lithium accu's die in auto's gebruikt worden wel veiliger dan die in de modelvliegtuigen, maar toch zou ik persoonlijk een versleten lithium accu nooit proberen te tricksen. Bij een loodzuur accu zie ik daar geen probleem. Met de nodige voorzichtigheid kan dat op een veilige manier.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hergebruik accu

Bericht door pelletpower »

Kan een mooi nieuw project worden. Windmolen offgrid met loodaccu voor verlichting werkplaats.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hergebruik accu

Bericht door kockie »

Ik ken iemand die dat al heeft....viewtopic.php?f=23&t=1618
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hergebruik accu

Bericht door pelletpower »

Ja, dat draadje had ik al doorgelezen. Op zich ben ik wel enthousiast van de actieve wiekverstelling zoals in dat andere draadje. Wat nou jammer is, is dat dj zijn draadje als afsluit met zonnecollector!!!! Ik heb besloten geen nieuwe dingen meer te beginnen voordat een aantal andere afgerond zijn. Daarna nog slechts 1 project onder handen te nemen. De gasaansluiting voor 500m3 per jaar stoort me. Zal dus spannend worden wat het volgende wordt.
Plaats reactie