Pagina 1 van 2

Op zoek naar de groene camionette!

Geplaatst: 09 mar 2014, 22:33
door Nicolas&Liesbeth
Beste,

Graag wou ik jullie mening vragen over het volgende:

Momenteel rijden wij met een Toyota Hiace van het jaar 1999 (verlengde versie, dubbele cabine, 4x4).
Deze kochten wij een jaar geleden voor 5000 euro. (wat een redelijke prijs is, deze auto's zijn blijkbaar behoorlijk gegeerd, ik kreeg al twee maal spontaan de vraag of ik hem niet wou verkopen, vooral in afrika houden ze van toyota en 4x4 in 1 zin.)

Nu heeft deze auto alles wat we nodig hebben, alleen is het een oude diesel, naar wat ik lees en hoor het meest vervuilende waarmee je kan rijden.
Dit knaagt toch wat bij mij dus ben ik sinds een week of twee op zoek naar een milieuvriendelijker alternatief.

Wat moet hij zeker hebben: bestelwagen (als zelfstandige is het moeilijk zonder), dubbele cabine (wordt soms ook gebruikt als gezinsauto), behoorlijk laad en trekvermogen (de laatste tijd stinkt de koppeling nogal na het manouvreren), terug 4x4 zou mooi zijn (maar dat beperkt de keuze enorm).

Het budget is helaas beperkt tot 6000, en als we wat peuteren 7000 euro.

Naar het schijnt zou rijden op lpg een pak beter zijn wat betreft uitstoot en fijn stof, maar met ons budget vind je enkel oude chevrolets. En een oude motor op lpg zou dan weer even vervuilend zijn.

Dan overweeg ik nog de optie om een nieuwe bestelwagen op afbetaling te kopen (diesel,benzine, lpg, cng?), maar de milieukost om een nieuwe auto te produceren is toch ook behoorlijk aanzienlijk lijkt me...

Een laatste bedenking: als wij deze verkopen en een milieuvriendelijker alternatief kopen, rijd er natuurlijk gewoon iemand anders rond in de onze. Wat is dan de meerwaarde?


Graag wou ik eens horen of jullie verlichte geesten nog ideeën over deze dilemma's hebben?


Gegroet en alvast bedankt!

Nicolas

Re: Op zoek naar de groene camionette!

Geplaatst: 09 mar 2014, 22:44
door Sandman79
ER zit idd een redelijke portie energie in het produceren van een auto. Die kan deels wel groener zijn dan de uitstoot die een auto doet.

Maak je echter geen grote illusies over een groot verbruiksverschil tussen een nieuwe auto waar je mee werkt en een oudere. Zo oud is die van 1999 nu ook weer niet namelijk. Tenzij er toevallig 4-5 motorgeneraties tussenliggen. (Niet zo op de hoogte, maar denk het niet voor je Toyota.

Overigens kan je ook diesel op lpg laten rijden. Dat is eventueel een mogelijkheid om je huidige wagen een stuk vriendelijkere uitstoot te laten krijgen. Roetfilter kan soms ook nageinstalleerd worden. Mocht je willen...
Ook je banden tegen de maximale druk zetten scheelt een heleboel weerstand en een 5-10% verbruik.



Maar vertel vooral eens wat meer over het gebruik van je vervoermiddel? Hoeveel kilometers doe je per jaar? En in welk gebruik?

Re: Op zoek naar de groene camionette!

Geplaatst: 10 mar 2014, 06:59
door Nicolas&Liesbeth
Ik dacht dat je enkel benzine motoren kon omzetten naar lpg?

Bandenspanning kan ik misschien wel eens regelmatiger controleren.

Roetfilter heb ik al eens overwogen, maar daar zou het vermogen van de motor een heel stuk lager door worden?

Die motor generaties heb ik al van gehoord, iemand zei eens dat wij vermoedelijk euro 3 hebben en dat ze nu aan euro 5 of 6 zitten?


Afgelopen jaar deden we 30 000 km een een verbruik van 11-12L per 100 km. Afwisselend korte en lange afstanden.

Gegroet!

Nicolas

Re: Op zoek naar de groene camionette!

Geplaatst: 10 mar 2014, 08:07
door Dutch John
Groene auto's zie je niet veel. Tegenwoordig houdt men van andere kleuren. Zonder gekheid: een auto is per definitie niet groen, al was het maar vanwege de indirecte energie die nodig is om hem te produceren. Dus die helft kun je al winnen door geen nieuwe te kopen. Ombouwen naar lpg -met eventueel een andere of nieuwe motor- zou kunnen, maar hangt af van het aantal gereden kilometers. Rijd je niet veel, dan is de huidige motor misschien wel de "schoonste" oplossing.

De verstandigste -maar tevens meest ingrijpende- oplossing is het ombuigen van het gebruik. De auto is een gereedschap. Misschien moet je niet het gereedschap aanpassen, maar het werk....

Groet,
DJ

Re: Op zoek naar de groene camionette!

Geplaatst: 10 mar 2014, 08:38
door Tim
Hi Nicolas&Liesbeth,

Er zijn nog 2 mogelijkheden met de huidige auto. De simpelste is een pomp zoeken waar je biodiesel kan tanken, of diesel met een deel Biodiesel. Biodiesel is een beetje groener, nu het de tweede generatie is nog een beetje meer. Zijn ook verhalen over te schrijven. Controleer wel even of de motor tegen 100% Biodiesel bestand is. Biodiesel lost normaal rubber op, lastig als je brandstofslangen oplossen :mrgreen:. Waar wonen jullie? Misschien ken ik iemand in de buurt.

Maar vooral schoner. 50% minder roet, minder CO, geen SO2, etc. En laat je net gek maken door roet/fijnstof. Een ouwe diesel rochelt vooral grove roetdelen uit. Die rochel jij ook grotendeels uit met hoesten. Al die nieuwe motoren proesten fijnstof uit, wat jij niet kan ophoesten. Fijnstof is het nieuwe asbest, als je het mij vraagt.

Tweede optie is ombouwen naar PPO. Kost meer geld, maar kun je eventueel zelf je brandstof maken. Starten op diesel, rijden op PPO. Als jullie nog geen D4D motor hebben (vermoed ik), dan moet dit gaan.

Tim

Re: Op zoek naar de groene camionette!

Geplaatst: 10 mar 2014, 09:06
door jwardenier
He Tim ik lees ook mee , wat is p p o . gr J W

Re: Op zoek naar de groene camionette!

Geplaatst: 10 mar 2014, 09:24
door David86
In een diesel kun je behoorlijk gas bijmengen, ik weet dat je 80 van de benodigde brandstof uit aardgas kunt halen, de 20 procent diesel is dan voornamelijk ter ontsteking van het gas. Lpg bijmengen kan ook, weet niet precies hoeveel maar zal ongeveer gelijk zijn.

Dat scheelt dan voornamelijk in de fijnstof uitstoot... een haartje groener dus maar.

Als je een grote sterke auto wil ontkom je niet aan een flinke uitstoot. Oud of nieuw maakt qua totale vervuiling niet veel uit denk ik, ik zou de oude oprijden, oude auto hebben ook veel voordelen.

Re: Op zoek naar de groene camionette!

Geplaatst: 10 mar 2014, 09:38
door Lieve
Tim schreef:
Tweede optie is ombouwen naar PPO. Kost meer geld, maar kun je eventueel zelf je brandstof maken. Starten op diesel, rijden op PPO. Als jullie nog geen D4D motor hebben (vermoed ik), dan moet dit gaan.

Tim
Kan je hierover iets meer vertellen, ik heb een zeeer grote Mercedes bus en die is ook niet zo milieu vriendelijk.

Re: Op zoek naar de groene camionette!

Geplaatst: 10 mar 2014, 11:44
door kockie
PPO is Puur Plantaardige Olie
GPO is Gebruikte Plantaardige Olie

Re: Op zoek naar de groene camionette!

Geplaatst: 10 mar 2014, 16:31
door Nicolas&Liesbeth
Ik hou wel het kleur groen!
Maar ik weet dat een auto per definitie niet (figuurlijk) groen is.

Het werk aanpassen zodat die camionette niet meer nodig is, komt er op neer dat ik dit werk niet meer kan doen. (je kan nu eenmaal geen huizen verbouwen zonder o.a. een berg gereedschap, dat niet te vervoeren is per fiets (vanuit ervaring zelfs niet met een Surly Big Dummy en een fietskar van 2 meter).
Het lijkt me mooi om mijn aanbod te laten groeien naar een doorgedreven ecologische alternatief voor de traditionele bouwmethodes.
Het zou goed zijn mocht de auto een beetje passen in die visie (helaas ook in het budget).


Biodiesel:
Wij wonen in Mariakerke (Gent). Ik heb eens een tijdje wat opzoekingswerk gedaan om onze auto om te bouwen naar biodiesel. Maar ben afgeknapt op het feit dat er helemaal geen garantie is dat de motor dit vrolijk verder slikt. Ook de herkomst vind ik erg belangrijk, een van de redenen om vegetariër te zijn (wat ik ben) is dat men een pak landbouwgrond gebruikt om voedsel voor al die vleeskoeien te produceren. Als men nu ook nog eens allemaal grond gaat gebruiken voor biodiesel van te maken...
Ik vind het dus wel interessant maar ben nog niet helemaal overtuigd van het gehele concept!
(het is geen D4D motor)

Gas bijmengen:
Spreken we dan over lpg of over aardgas? Ik heb nog nergens gelezen dat een dieselmotor ook op gas kan werken? Als dit toch kan, waar zou ik daar meer informatie over kunnen vinden?


Dankjewel alvast voor de antwoorden!

Re: Op zoek naar de groene camionette!

Geplaatst: 10 mar 2014, 21:27
door pelletpower
Lieve, een Mercedes is gemaakt om op ppo, gpo of iets dat op olie lijkt te rijden!

Re: Op zoek naar de groene camionette!

Geplaatst: 10 mar 2014, 21:48
door Tim
Nicolas&Liesbeth schreef:Ook de herkomst vind ik erg belangrijk, een van de redenen om vegetariër te zijn (wat ik ben) is dat men een pak landbouwgrond gebruikt om voedsel voor al die vleeskoeien te produceren. Als men nu ook nog eens allemaal grond gaat gebruiken voor biodiesel van te maken...
|Dat maakt mij ontzettend nieuwsgierig over je mening tov aardolie en de ecologische schade ervan.

De tweede generatie biodiesel wordt gemaakt van oud frituur vet/olie.

Ik ben meest gecharmeerd van John's optie, maar dat kan nu nog niet.

Tim

Re: Op zoek naar de groene camionette!

Geplaatst: 10 mar 2014, 21:49
door hotglass
Ook mijn auto is groot en wit en mercedes. Werk behoeft nu eenmaal transport en dit vraagt de nodige plaats.
Om groener en goedkoper te rijden heb ik dus een tweede auto gekocht! :mrgreen:
Eentje die het in mijn bergklimaat van min 20 ºC in maart ( + 17 in 2014 :P ) midden in het bos erg goed doet.
Ja…... een 4x4 ! Maar dan eentje die per 100 km genoegen neemt met zo'n 6 -7 liter diesel. Een bijna gewone stationcar, laag bij de gronds en onherkenbaar in de P.C. Hoofstraat. Op steile hellingen en besneeuwde wegen schuift dat ding de sneeuw gewoon voor zich uit.

groet,

Ed

Re: Op zoek naar de groene camionette!

Geplaatst: 10 mar 2014, 22:07
door Nicolas&Liesbeth
Tim,
Ik wou niet beweren dat aardolie zo onschuldig is, ik bedoelde alleen dat oplossingen als biodiesel soms voorgesteld worden als 'het van het' terwijl het vaak ook een verschuiving van het probleem is.


Weet je toevallig hoe proper dat frituurvet verbrand?
Zijn er al ervaringsdeskundigen?


Gegroet!

Nicolas

Re: Op zoek naar de groene camionette!

Geplaatst: 10 mar 2014, 22:16
door pelletpower
Tim is de ervaringsdeskundige.

Hotglass, wat is het voor een merc? Een w124 4-matic?