electrisch boodschappen/visite wagentje

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

electrisch boodschappen/visite wagentje

Bericht door David86 »

Stel dat men een daewoo matiz ( 500kg zonder motor en toebehoren?) Om wil bouwen naar een voertuig dat 50 km/h uur kan rijden met een actie radius van 50 km

welke motor, accus en controller zijn dan kanshebbers als het low budget moet blijven ? En in welke machines treffen we deze spullen aan ?

groeten
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: electrisch boodschappen/visite wagentje

Bericht door deleted »

Hoezo electrisch ?

Jij had de biogasproductie en lpg-technieken toch al behoorlijk onder de knie ?

https://www.nfb.ca/film/bates_car_sweet_as_a_nut/

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: electrisch boodschappen/visite wagentje

Bericht door David86 »

Ik geloof in het potentieel van een electrisch uitgevoerde tweede auto. Als ik ons autogebruik kritisch bekijk zouden we voor 90 procent van de ritjes prima electrisch afkunnen. Vaak binnen de 50km actieradius en met een max snelheid van 50.

financieel komt electrisch beter uit de bus dan gas voor een auto achtig voertuig.

We zouden die afstand ook altijd kunnen fietsen.. heb daar alleen niet altijd zin in :)
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: electrisch boodschappen/visite wagentje

Bericht door kockie »

Je zou kunnen gaan voor een motor/controller van een elektrische heftruck. Heb je je al ingelezen over de keuringskant van het verhaal? Als je een auto gaat ombouwen van fossiel naar elektro moet je hem laten omkeuren. Dat schijnt niet meer zo makkelijk te zijn.

http://www.rdw.nl/sites/tgk/Paginas/Nie ... igen-.aspx
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: electrisch boodschappen/visite wagentje

Bericht door deleted »

Enkele jaren geleden omgeschakeld van 2 auto's naar één oude zevenzitter op lpg.
Dit jaar omgeschakeld van de zevenzitter naar één kleintje waar de hele familie zelfs niet meer in past.

Financieel komt dit zeker als best uit de bus ...
Less stuff, more happiness


We fietsen ook niet vaker, maar zijn wel meer thuis nu ...
:fff
G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: electrisch boodschappen/visite wagentje

Bericht door David86 »

Kockie dat omkeuren wil ik omheen door er een langzaamverkeer voertuig van te maken.

zou de heftruckmotor genoeg toeren maken? Ik wil de versnellingsbak laten zitten..

G, mooi dat dat voor jullie werkt :)
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: electrisch boodschappen/visite wagentje

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: Less stuff, more happiness
De nieuwe vorm van status.... en gepast medelijden met degenen met dure spullen en bijbehorende sores, onderhoud en verspilde werktijd.

Ik denk dat we te vaak aangewende gewoontes in stand willen houden. Daardoor gaan we zoeken naar een goedkoper of een ecologisch alternatief, terwijl gewoon weglaten soms ook een mogelijkheid is. Of het apparaat delen met een ander. Moeten je iets bezitten, dat slechts een paar procent van de tijd benut wordt?

Ik denk dat deze afwegingen vaak te snel en te smal genomen worden. Misschien is een intensieve benadering meer op zijn plaats? Het probleem eerst omschrijven. Dan bekijken of de veroorzaker van het probleem weg te nemen is. Soms kan dat, soms niet, soms vermindert het probleem. Volgende stap: brainstormen naar oplossingen en drastische en maffe voorstellen niet schuwen. Dan een paar weken alles laten bezinken. Links en rechts meningen opvragen. Tussentijds ingevallen mogelijkheden toevoegen. Geheid dat een werkbare en waarschijnlijk zeer eenvoudige oplossing eruit rolt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: electrisch boodschappen/visite wagentje

Bericht door deleted »

David86 schreef:G, mooi dat dat voor jullie werkt :)
Helaas, zelfs dat niet.
Zelfs voor dat kleine onding moeten we nog altijd zelf werken.

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: electrisch boodschappen/visite wagentje

Bericht door David86 »

@ John,

Minder bezit wensen is denk ik niet gebonden aan status, tenminste niet voor mij. Verder kan ik me aardig in je toelichting vinden.

Uit mijn huishouden zijn inmiddels aardig wat kuubjes bezit verdwenen, vaak naar nieuwe eigenaren en soms naar het stort. Een opgeruimd huis met alleen de nodige kwalitatief hoogwaardige bezittingen maakt me gelukkig, opgeruimd huis geeft me een opgeruimd hoofd. Alleen hoogwaardig materiaal staat garant voor weinig dagelijkse frustraties :)

@ G, gevat ;)
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: electrisch boodschappen/visite wagentje

Bericht door Tim »

David,

Je wilt een 2e auto kopen, ombouwen naar elektrisch om visite en boodschap <50k te doen?

Kun je dat niet beter laten en dat in de eerste doen? Alleen met de investering van de tweede zijn die paar ritjes de komende jaren aan benzine betaald.

Ik zou zeggen, wil je elektrisch, zet een hub motor in je bakfiets. Wordt het ritje naar de visite een avontuur.

Tim
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: electrisch boodschappen/visite wagentje

Bericht door Jan. »

Wettelijk gezien heb je momenteel en dat kan zomaar veranderen twee mogelijkheden.
Of je maakt er een landbouwvoertuig van qwa snelheid met of een hefinrichting of een werkende aftakas.
Daarna mag je rijden met een afgeknotte driehoek.
De kans is groot dat je op den duur alsnog kentekenplichtig zal worden.
Of je bouwt en keurt naar bromfiets.
Daarna komt het probleem wie wil dit voertuig verzekeren?

Het in de volgende link omschreven gebeuren komt vaak voor op industrieterreinen met omgekatte vrachtauto's zonder kenteken.

http://www.stin.nl/rij--en-vaarbewijzen ... nteken.htm
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: electrisch boodschappen/visite wagentje

Bericht door David86 »

Zou een orderpikker ook voldoen qua motor en controller ?
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: electrisch boodschappen/visite wagentje

Bericht door kockie »

Ik volg dit onderwerp met veel interesse. Heb zelf ook met het idee rondgelopen maar wegens gebrek aan kennis, kunde en tijd terzijde geschoven. Nu denk ik David een klein beetje te kennen en denk ik dat er binnenkort echt een matiz-elektro gaat rondrijden....

Wat is een orderpicker? (inmiddels gevonden)

Ik denk dat je toch wel een kW of 8-10 nodig hebt voor zo'n karretje. Zo'n orderpicker zit in de range van 1.5-4 kW, een heftruck gaat richting de 10 kW

Wie kan een betere inschatting geven?

(Forkenswift en http://www.diyelectriccar.com/ ken je al?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: electrisch boodschappen/visite wagentje

Bericht door deleted »

Stuurbekrachtiger, rembekrachtiger hoe los je dat op ?

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: electrisch boodschappen/visite wagentje

Bericht door kockie »

Heeft een Matiz servostuur/stuurbekrachtiging dan? Rembekrachtiger wordt meestal met een klein vacuümpompje opgelost door de verschillende zelfbouwers
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie