Energieomzetting windmolen

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Pieter de Boer
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 sep 2012, 18:01

Energieomzetting windmolen

Bericht door Pieter de Boer »

Waar haalt de windmolen nu eigenlijk zijn energie vandaan ?

Wanneer de windsnelheid voor de molen 10m/s is dan is de windsnelheid na de molen lager zeg 9,5m/s.
Echter het aantaal luchtmoleculen blijft gelijk , dat houdt dus in dat de lucht door de molen is afgekoeld (Koele lucht verdicht zich waardoor de snelheid verminderd).
Dit verklaart ook de condensstrepen die soms achter windmolens worden waargenomen (koude lucht kan minder vocht bevatten).

zie: http://www.lowtechmagazine.be/2010/02/w ... arken.html

Dit zou dus betekenen dat de warmte van de lucht (afkomstig van de zon) wordt omgezet in elektrische energie en wanneer dit proces zonder verliezen wordt getransporteerd deze zelfde warmte weer in de vorm van elektrische energie kan worden afgegeven, wat ook altijd resulteerd in warmte of andere straling.

Als deze stelling dus klopt , wat ik nergens kan verifieren, dan zou het duurzame kringetje dus rond zijn.

Wie heeft zich hier in verdiept ?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Energieomzetting windmolen

Bericht door OBL-Rien »

Pieter de Boer schreef:Wanneer de windsnelheid voor de molen 10m/s is dan is de windsnelheid na de molen lager zeg 9,5m/s.
Echter het aantaal luchtmoleculen blijft gelijk , dat houdt dus in dat de lucht door de molen is afgekoeld
De kinetische energie is afgenomen, dat hoeft geen invloed te hebben op de temperatuur.

Pieter de Boer schreef: (Koele lucht verdicht zich waardoor de snelheid verminderd).
Dit verklaart ook de condensstrepen die soms achter windmolens worden waargenomen (koude lucht kan minder vocht bevatten).
Die kan ook worden veroorzaakt door de turbulentie vorming in combinatie met een verzadigde lucht.

Pieter de Boer schreef:Wie heeft zich hier in verdiept ?
Ik niet, bovenstaande is gebaseerd op in-the-minute overwegingen en kan er dus flink naastzitten :)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Energieomzetting windmolen

Bericht door kockie »

Hallo Pieter,

het lijkt wel dat je je stelling van intermediair.nl hebt afgehaald (zie reactie Douwe Nijkerk | 20 december 2011 (20:23)). Ik denk dat je achter de molen een turbulent veld hebt waarbij allerlei reacties met omliggende lucht optreden (de molen staat niet in een tunnel).

Verder moet ik zeggen dat ik net als Rien geen stromingsfysicus ben.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pieter de Boer
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 sep 2012, 18:01

Re: Energieomzetting windmolen

Bericht door Pieter de Boer »

OBL-Rien schreef:
Pieter de Boer schreef:Wie heeft zich hier in verdiept ?
Ik niet, bovenstaande is gebaseerd op in-the-minute overwegingen en kan er dus flink naastzitten :)
Ja , het zou kunnen dat de stelling er finaal naast zit, wat wel zo is is dat als de lucht verdicht en de snelheid omlaag gaat de kracht die de lucht uit oefend op een vlak gelijk kan blijven.

Zo voelt 10 m/s in de winter anders dan 10 m/s in de zomer.(qua kracht, omdat de massa van koude lucht groter is)

Iemand die goed overweg kan met vergelijkingen en die het uit zou kunnen rekenen zou goed van pas komen, maar lijkt me een hele toer.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Energieomzetting windmolen

Bericht door David86 »

Kun je dan ook stellen n.a.v. die constatering dat een windmolen die aangedreven word door weerstand zoals b.v. een savonius, in de winter meer kracht heeft op een gelijke windsnelheid dan in de zomer?

Groeten,
..
Pieter de Boer
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 sep 2012, 18:01

Re: Energieomzetting windmolen

Bericht door Pieter de Boer »

kockie schreef: het lijkt wel dat je je stelling van intermediair.nl hebt afgehaald (zie reactie Douwe Nijkerk | 20 december 2011 (20:23)).
Ik zie dat Douwe Nijkerk ook al zoiets bedacht heeft , in ieder geval is het zo dat de energie die er door de zonnewarmte ingepomt is er minder uitgehaalt hoeft te worden aan het eind van de luchtstromen , dus minder afgekoelt hoeft te worden , die hier http://bit.ly/qW5Ma0 uit de doeken zijn gedaan.
Pieter de Boer
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 sep 2012, 18:01

Re: Energieomzetting windmolen

Bericht door Pieter de Boer »

David86 schreef:Kun je dan ook stellen n.a.v. die constatering dat een windmolen die aangedreven word door weerstand zoals b.v. een savonius, in de winter meer kracht heeft op een gelijke windsnelheid dan in de zomer?

Groeten,
Een Savonius als ik me niet vergis wordt ook gebruikt voor een windsnelheidsmeter in dat geval mag er geen slip ontstaan tijdens het draaien anders wijst hij de juiste windsnelheid niet aan, met andere woorden hij mag geen energie afnemen.

Ga je hem belasten dan zal er een slip ontstaan en dan is het afhankelijk van welke massa er met een bepaalde snelheid tegen aan komt, dus koude lucht met hogere massa zal theoretisch meer energie opleveren dan warme lucht met een lagere massa.
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Energieomzetting windmolen

Bericht door omweg »

Massa van lucht is zeker van invloed op de hoeveelheid energie dit komt ook duidelijk tot uitdrukking doordat molens op zee niveau meer energie opleveren dan in de bergen. Op zeeniveau is de soortelijke massa van lucht 1,29 kg/m3 en op de mount everest (9 km hoogte) 0,42 kg/m3

De formule van de hoeveelheid energie uit wind laat dit dan ook zien:

P = 1/2 * SMlucht * (V) macht 3 * opp wieken

Theoretisch zal er dus een verschil in hoeveelheid energie zijn tussen winter en zomer (tussen de verschillende weer typen)
The planet of my dreams is bulging at his seems
Pieter de Boer
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 sep 2012, 18:01

Re: Energieomzetting windmolen

Bericht door Pieter de Boer »

Dus wanneer de snelheid van de lucht afneemt en dit dus van invloed is op andere molenparken die 30Km verder weg staan. Houdt dit dus automatisch in dat deze uitgaande stroom lucht dichter is dan de naastgelegen windstroom.

Het is te gemakkelijk om te zeggen dat dit gewoon vanzelf oplost na een tijd en vermengt met de naastgelegen lucht want er moet iets gebeuren om deze luchtstroom op normaal volume te krijgen .Dat kan alleen maar door warmte van de naastgelegen lucht te ontrekken zodat het volume weer toeneemt en tenslotte gelijk wordt aan de rest.
Hierbij is alles dus een klein beetje afgekoeld en daardoor de snelheid er een klein beetje uitgegaan.

Bedenk ik me zo .
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Energieomzetting windmolen

Bericht door Jan. »

Ik snap um.

Opwarming van de aarde - windmolens :lol:

Nu even serieus.

Waar wil je heen met die minimale temperatuurverschillen en de gevolgen?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Energieomzetting windmolen

Bericht door OBL-Rien »

Pieter de Boer schreef:Dus wanneer de snelheid van de lucht afneemt en dit dus van invloed is op andere molenparken die 30Km verder weg staan. Houdt dit dus automatisch in dat deze uitgaande stroom lucht dichter is dan de naastgelegen windstroom.
Waarom?
De luchtdichtheid hangt van de temperatuur af.
De temperatuur hangt niet af van de snelheid van de lucht.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Energieomzetting windmolen

Bericht door Tim »

Ha,

Maar snelheid van de lucht weer wel van temperatuur.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Energieomzetting windmolen

Bericht door deleted »

En temperatuur van luchtdruk ...

G
Pieter de Boer
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 sep 2012, 18:01

Re: Energieomzetting windmolen

Bericht door Pieter de Boer »

Jan. schreef: Waar wil je heen met die minimale temperatuurverschillen en de gevolgen?
Ik wil daar heen dat de energie die de molen uiteindelijk doet draaien afkomstig is van de warmte van de zon , een deel van die energie pikken we even weg door molens , dit gaat niet voor niets je moet kunnen berekenen hoeveel zonnewarmte hiervoor gebruikt is.

En diezelfde energie die eruit gehaald is wordt door het elektrisch vermogen dat is opgewekt door de turbine weer teruggegeven tenzij je het vermogen wegstraald van de aarde (b.v. radiogolven) dan blijft de hoeveelheid ontvangen warmte dus gelijk alleen verplaats.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Energieomzetting windmolen

Bericht door David86 »

begrijp me niet verkeerd, ik volg deze discussie met veel intresse, maar wat ga je met die kennis doen?

Waarom wil je het weten ?

Groeten,
..
Plaats reactie