elektrische kettingzaag

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

elektrische kettingzaag

Bericht door kockie »

Voor mijn eerder genoemde zaagtafel gebruik ik een elektrische kettingzaag. Tot nu toe heb ik eenvoudige bouwmarktzagen gebruikt en dat gaat goed totdat je een wagen met hout "leeg wilt zagen". Heeft 2 keer verbrande koolborstels en dus een kapotte zaag opgeleverd. De vorige keer was deze buiten garantie, nu nog ruim binnen en gaat ie maandag retour bouwmarkt.

Dit is echter geen oplossing. Ik wil iets dat beter is en hufterproof is. Het liefst zou ik een oude benzinezaag kruisen met een draaistroom-elektromotor om zo tot een elektrozaag te komen, waarvan de motor het zagen makkelijker aankan en dus minder aan slijtage onderhevig is. Nu mis ik: handigheid, technische kennis, materialen en kunde om zo'n project tot een goed einde te brengen.

Dan maar een alternatief. Ik zoek een goed elektrische kettingzaag waar ook op een fatsoenlijke manier onderdelen (koolborstels) aan te vervangen zijn en die ook beveiligd is tegen overbelasting/oververhitting. Ik heb al wat zitten surfen op internet en ben onder andere een dolmar tegen gekomen. Ik heb al een benzine versie die me goed bevalt. Heeft iemand ervaring met de elektroversie hiervan? Of kan iemand een ander merk aanbevelen? Hulp aanbieden met het project in de 2e alinea mag natuurlijk ook ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: elektrische kettingzaag

Bericht door Tim »

Kockie,

Aangezien je een stationair opstelling hebt is beveiligen tegen overbelasting makkelijk. Zet er een motorveiligheidsschakelaar tussen, die je instelt op het max Ampere van je kettingzaag.

http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html? ... schakelaar

En dan niet de instelling verhogen als ie steeds gaat, maar je zaagtempo aanpassen of een dikkere zaag kopen.

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: elektrische kettingzaag

Bericht door Pietje »

kockie schreef:Hulp aanbieden met het project in de 2e alinea mag natuurlijk ook ;)
Er zijn hier op het forum vast lieden die dit fluitend voor elkaar krijgen, dus het lijkt me leuk als relatieve leek om het balletje op te gooien.

Gezien de toepassing lijkt me een asynchrone motor het meest geschikt: hoe meer vermogen gevraagd, hoe lager het toerental en dus ook hoe lager het gevraagde vermogen. Dat lijkt me (voor deze gebruiker) een gezonde balans.

Dat kan 2 fase (want dat is het nu al), maar mag ook driefase zijn gezien het vermogen (ca 2.5 kw).

Het toerental van een benzinemotor ligt rond de 10.000min-1, met een electromotor met een toerental van 3000-slip (bij 50Hrtz) heb je een versnelling van ca. 3 nodig om de op de motorzaag aanwezige kettingrem/koppelingsconstructie te gebruiken. Ik vermoed namelijk dat de koppeling bij lage toerentallen niet goed functioneert. Dat zou met het aanpassen van veren te veranderen zijn, maar een v-snaar met twee poelies lijkt me dan makkelijker.

En als je dan toch gaat aanpassen, monteer het zaagblad dan nu van je af ;-) (er is trouwens niets op tegen om de zaag onder het hout te hebben en naar boven beweegt om te zagen. Hoogstens een klein beugeltje dat de zaaggleuf open houdt (spouwmes).

Schieten maar!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: elektrische kettingzaag

Bericht door Sandman79 »

Ik ben tot nu toe tevreden van mijn makita UC4530A.
Heb een 60 stere klaarliggen om te verzagen...Een paar daagjes zagen staan zeer binnenkort op het programma... ;) Dus even wachten tot dan ;) (2 weekjes)

2KW zaag 45cm zwaard.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: elektrische kettingzaag

Bericht door Dutch John »

Kockie,

Allereerst: je verstookt teveel hout....

Wij hadden vroeger een benzinemaaier, waarvan de motor vroegtijdig overleed (Engelse rommel) De krachtstroommotor van de bietenmolen was inmiddels over en die paste. Wel lastig, een verlengsnoer van 30 kg....

Het is net als Pietje stelt: je hebt nogal een lijvige motor nodig. En een overbrenging. Hoeveel tijd en geld ben je verder voordat je iets gebouwd hebt? Misschien is een kwaliteitsmerk wel goedkoper. Het Zweedse dingetje van mij laat zich niet mishandelen: hij bepaalt zelf hoe hard hij wil werken en stopt als je teveel wilt. Komt de levensduur ten goede.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: elektrische kettingzaag

Bericht door kockie »

Teveel hout..... Tja, we kunnen nog onvoldoende afstand doen van het comfort..... Daarbij wordt komende winter een huis extra verwarmd met dezelfde ketel. Ik ben benieuwd hoeveel extra hout dat gaat kosten....

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelfbouw van een elektrozaag al aan de kant geschoven heb. Ik heb wel een passende motor en overleden kettingzaag liggen, maar de rest niet. Mijzelf kennende wordt het een > 10-jaren project. Desalniettemin vind ik het wel een erg interessant project....

Ik kies (in ieder geval) in eerste instantie voor een betere elektrozaag.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: elektrische kettingzaag

Bericht door Pieke »

Een ( zelfbouw ) lintzaag misschien het overwegen waard?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: elektrische kettingzaag

Bericht door kockie »

Pieke schreef:Een ( zelfbouw ) lintzaag misschien het overwegen waard?
Nee, dat gaat niet werken met mijn manier van hout halen. Dan zie ik eerder de zin van een (bijzonder grote) afkortzaag.

Wel een leuk idee om eens planken te zagen. Ik zet 'm op mijn to-do lijstje. Ergens op nr 88 of zo :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: elektrische kettingzaag

Bericht door kockie »

Nu zie ik bij verschillende motorzagen 2 verschillende bouwwijzen:
Motor aan zijkant (zonder haakse overbrenging) bijvoorbeeld: http://www.makita.nl/tuinmachine/kettin ... aag-35-cm/
motor aan achterkant (met haakse overbrenging) bijvoorbeeld: http://www.makita.nl/tuinmachine/kettin ... aag-40-cm/

even afgezien van de lengte van het zwaard; welke bouwwijze heeft de voorkeur. De laatste doet me denken aan de motor van een haakse slijper waar een andere kop opgezet is. Zover ik kan beoordelen zijn bij de 2e de koolborstels te wisselen, bij de eerste zie ik die mogelijkheid niet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: elektrische kettingzaag

Bericht door Pietje »

Die haakse overbrenging zal zeker een vertraging hebben, waardoor de motor meer toeren kan maken met minder koppel. En dat zal de levensduur zeker ten goede komen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: elektrische kettingzaag

Bericht door hotglass »

Ha Kockie,

Ik heb al jaren de elektrische Dolmar in gebruik en afgezien van een paar punten bevalt hij goed.
Mijn eerste heb ik aangeschaft om het dak van de schuur te slopen. De oude sporen-kap ging probleemloos om.
Daarna is hij gebruikt voor alle voorkomende zaagklussen. Mijn verlengsnoer van 50 meter maakte natuurlijk ook veel mogelijk.
Een stuk eik met een diameter van twee maal de bladlengte van 35 cm doorzagen kost wat tijd maar gaat prima.(met een scherpe ketting).
Absoluut slecht aan de zaag is de toevoer van kettingolie. Die is niet regelbaar en na vulling van het reservoir heb ik soms de indruk dat het er binnen enkele minuten uitpist zodat de smering verloopt via de nattige brei waar de ketting dan in draait.

Groet
Ed
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: elektrische kettingzaag

Bericht door gerard »

@Kockie,
Heb je nog een wipzaag overwogen? Beschouw ik als behoorlijk veilig. Voordeel is, dat als “kockiekloon” iets groter groeit, hij het werk samen met “misseskock”, “vaderkock” of zelfs alleen kan doen.
Je hebt toch bewust voor kinderen gekozen?
Groet,
Gerard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: elektrische kettingzaag

Bericht door kockie »

Ik heb wel eens aan een wipzaag gedacht, maar het hout dat ik zaag is nogal eens meer dan 40 cm dik. Ik heb geen idee wat zo'n wipzaag dan kost...

Kockie mompelt iets over kinderen in een wip Over kids... de oudste is vanmiddag aan het blokken heen en weer rollen geweest met de sappi die ik opa-Kock voor z'n verjaardag heb gegeven.... Ging gepaard met veel gemopper, maar nu met een smile van oor tot oor :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: elektrische kettingzaag

Bericht door gerard »

Dan is waarschijnlijk dit http://www.stihl.nl/STIHL-Producten/Art ... deren.aspx een goede investering. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen.....
groet,
Gerard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: elektrische kettingzaag

Bericht door kockie »

Die hebben ze al.... Erbij onderhandeld bij het kopen van mijn motorzaag. Is overigens geen stihl kwaliteit :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie