tractoraanhanger wat verlagen.

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

tractoraanhanger wat verlagen.

Bericht door Sandman79 »

We hebben een oude kipaanhanger, waarschijnlijk gefabriceerd van een oude vrachtwagen.

Bandenmaat wat er nu opzit is 11.0*20. 8 gaats.
De as zit onder een heel stel bladveren.

Enige opties om dit spul (goedkoop) wat te verlagen? De hoogte van de laadvloer is nu een kleine 110cm, en wat ons betreft: hoe lager hoe beter.

Ik heb proberen wat op te zoeken over de maximale belasting van zo een band, dat was dacht ik 3.3 ton? maar kan mis zijn hoor. Ik weet dat zo een 'ambachtelijke' aanhanger in België wettelijk een mtm van 8 ton mag hebben, met deze maat van banden zou het dus een 6.5 ton zijn ofzo...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kockie, ik kan niet met bb code blijkbaar de foto's resizen? kan je dat toelaten of gewoon een automatische pictureresizemod eropzetten? :)
Laatst gewijzigd door Sandman79 op 16 aug 2013, 07:21, 4 keer totaal gewijzigd.
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: tractoraanhanger wat verlagen.

Bericht door hein uut mooi drente »

bladveren weg en de as aan het chassis vastlassen is het makkelijkst en goedkoopst
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: tractoraanhanger wat verlagen.

Bericht door Sandman79 »

klinkt tof, maakt niet te veel uit dat het spel dan geen vering meer heeft? Traktor kan max een 30, rijden meestal een 25. En is sowieso hobbymateriaal.
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: tractoraanhanger wat verlagen.

Bericht door hein uut mooi drente »

kijk maar eens goed rond naar datgene wat aan kippers achter een traktor hangt, 9 van de 10 hebben geen vering tenzij het een oude omgebouwde vrachtwagen is.
dus lijkt me geen probleem, probeer nog eens of die foto lukt maakt meer duidelijk.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: tractoraanhanger wat verlagen.

Bericht door Sandman79 »

afbeeldingen geresized en ergens anders geupload se.

ook mensen eventueel tips voor een andere maat band? £Kost wel wat geld natuurlijk, maar de huidge set is al een jaar of 10 versleten. :)
elg
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2013, 14:31

Re: tractoraanhanger wat verlagen.

Bericht door elg »

Hoi welliswaar een oud topic, maar is dit al opgelost?

Ik kan het niet goed zien op de foto's hoeveel ruimte je hebt, voordat de as tegen het chassis aankomt.
Maar soms is het mogelijk om de as boven het verenpakket te monteren ipv eronder.

Verder kunnen er misschien een aantal veren uit? Er zitten er zo te zien genoeg in.
Terreinauto's worden vaak verhoogd door de shackels te verlengen, jij zou ze misschien kunnen inkorten?

Met een draaibank zou je het hard uit de velg kunnen snijden en er een kleinere velgring op lassen. Die velgring komt dan liefst weer van een bestaande velg.
Hoeveel je kleiner kan, hangt af van de diameter van de remtrommel of andere delen die achter het wiel verstopt zitten.
elg
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2013, 14:31

Re: tractoraanhanger wat verlagen.

Bericht door elg »

Voor andere banden helpt dit misschien: http://www.trelleborg.com/nl/wheelsyste ... torbanden/

7,5x20 schijnt al een standaard maat te zijn.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: tractoraanhanger wat verlagen.

Bericht door Sandman79 »

7.5 maal 20 had ik nog niet gevonden. Wel interessant!, tesamen met de as op het chassis vast te maken zou ik dan 20-30 cm kunnen zakken. Dat Scheelt!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: tractoraanhanger wat verlagen.

Bericht door kockie »

@Sandman79: beetje late reactie: je kunt foto's klein plaatsen door

Code: Selecteer alles

[thumbnail] [/thumbnail]
te gebruiken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tcbelgium1
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 nov 2013, 19:30

Re: tractoraanhanger wat verlagen.

Bericht door tcbelgium1 »

Hey Sandman79 wij kennen elkaar van een ander forum :wink: Hoe heb je hem nu verlaagd? Mij lijkt ook dat die makkelijk zonder bladveren kan?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: tractoraanhanger wat verlagen.

Bericht door Sandman79 »

yup , we kennen elkaar . :)

Soit, de aanhanger is nog niet veranderd. Voorlopig ga ik met een gewone autokipaanhanger het bos in.
De kipper van de tractor wordt komend jaar onder handen genomen.
As wordt op chassis vastgezet dan.
Banden zullen dan worden vervangen van 11X20 door 7X20
In totaal zal ie dan zo een 25 cm lager komen, wat een stukje beter gaat zijn voor het zwaartepunt, en voor het werkgemak.
Plaats reactie