Eindelijk :-)

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

Hey Kockie...

het kan al veel gekker. De ontwikkeling van deze Filabot is met crowd funding gefinancieerd en kost rond de $400. Een kilo filament kost gemiddeld €40. Maar je bent dan wel in staat het kapotte plastic speelgoed te recyclen, plastic boodschappentassen, statiegeldloze petflessen etc En niet onbelangrijk, al je mislukte prints (en die ga je krijgen, promised:-) kunnen na het verschroten weer terug de machine in. Als ik het goed begrepen heb, is Benthuis al met vooronderzoek bezig om takkenversnipperaars voor dit doel om te bouwen :lol:
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eindelijk :-)

Bericht door kockie »

Bah, ik moet hier helemaal niet naar kijken. Voor je het weet heb ik er weer een nieuw project bij :geek: :geek: :geek: (gelukkig heb ik maar weinig om handen)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Eindelijk :-)

Bericht door Blijfhopen »

Ga professioneel Kockie en begin een kunstheupenfabriekje, botschroeven voor huisdieren o.i.d.
Betaalt de fiscus mee. :lol:
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eindelijk :-)

Bericht door kockie »

Dan moet ik eerst chirurgisch staal kunnen printen. Een plastic fantastic heupkop lijkt me niet zo bestand tegen al te veel beweging.

Ik zal het mijn werkgever eens voorleggen ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

In het UMC staat een Ultimaker waar straks bot met een open celstructuur mee geprint gaat worden. Dat wordt dan gevuld met je eigen kraakbeencelllen. Na 3 jaar is het PLA, een biologisch afbreekbaar plastic, opgelost en volledig vervangen....(tenminste, dat is de bedoeling). Ik heb me laten vertellen, dat de printer waar Andre in dat ISS ruimtestation zijn eten mee print, gebasserd is op het ontwerp van de ultimaker..
Never burn faster than your Wocket.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Eindelijk :-)

Bericht door Dutch John »

12much schreef:....zijn eten mee print....
Wat mag ie dan als basismateriaal gebruiken?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

Wat mag ie dan als basismateriaal gebruiken?
Dat blijkt eenvoudiger dan we ons voorstellen: gewone dingen als meel, vet en suikers, ik hoop natuurlijke smaakmakers:-D Gewoon 10 worsten gevuld met koolhydraten, vitaminen etc.

Het "recept" maakt van die ingredienten een naar chocolade smakende kippebout :lol: :lol: :lol: ( Ik denk dat ie in werkelijkheid gewoon een pilletje ervan maakt met de tekst: kippensoep of hamburger.....)
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

@Pelletpower:



De foto van de verlengde machine met de vaas waar ik het over had, de wanddikte is plusminus 0,6mm. Er zitten nogal wat haken en ogen aan het verlengen van de Z-as. Voor mij clip en klaar dat die in twee spindels moet gaan lopen of in een zwaardere traverse. Ik heb ook een model bekeken die een werkplatform van 500x500x210 heeft. Er blijven dan van de originele machine veel onderdelen die niet hergebruikt kunnen worden. Dat gaat me teveel aan het hart en daar ga ik na dit weekend even op spinnen. Ik denk dat ik de besturing, sliceprogramma Cura, stappenmotoren, hotend en extruder etc wél ga gebruiken, maar de rest van het frame met Bosch/Rexroth extrusie van 30x30 ga opzetten. Ik heb al een meter trapeziumspindel vppr de Z-as en twee spindels met handbediening aan één zijde voor de X en Y as. In de oorspronkelijke opzet loopt het hotend met lagerbussen over geleide stangen. Die kun je met de hand verschuiven naar een willekeurge positie. Met spindels gaat dat niet meer lukken, dus moet de tafel met een slinger verplaatst worden (voor onderhoud, collisions, en als de motoren uitvallen) Daarin ga ik dus afwijken van de oorspronkelijke tandriemaandrijving. De dunne riempjes hebben met die lengte een behoorlijke "slack" bij hogere belasting (dwz dat de trekkende zijde tussen twee met riem aangedreven spindels niet parallel loopt maar dat de getrokken zijde een vertraging heeft ter grootte van het verschil in lengte. In de distributieriem systemen met getande riemen is de spanrol net zo belangrijk als de timing zelf).

Niet geheel duidelijk? Roept U maar, dan maak ik een tekeningetje.
Bijlagen
Ultimaker1000mm.jpg
Never burn faster than your Wocket.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Eindelijk :-)

Bericht door pelletpower »

Waanzinnig! Voor mij is een werkplatform 500-500-210 ideaal (voor nu dan, want de fantasie slaat werkelijk op hol).
Verhaal van de tandriemen kan ik volgen. Moeten ze niet dikker zijn? Bij opschalen zal dit ook opgeschaald moeten worden? Snelheid is niet(?) bepalend dus grotere massatraagheid door dikkere riemen moet ook niet zo'n probleem zijn.

Spanrol is niet verend gemonteerd neem ik aan?

30-30 is wat krap voor mijn gevoel, zelf gebruiken we 40-40. Deze week spam van spanpartner gekregen, zag er goed uit maar heb nog geen prijzen.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

Haha, van 40x40 heb ik mijn eerste ligfiets met onderstuur gemaakt...

Ik loop er nogal mee te sjouwen met die printer dus die van mij moet nog wel draagbaar zijn. Twee bokwielen aan de achterzijde en twee handvaten maken haar handelbaar en ben ondertussen ool materiaal aan het verzamelen om een extruder te maken voor de lol. De Filabot is pas na september leverbaar en ik zal vast niet de eerste besteller zijn :lol:

Ik snap dat de snelheid niet bepalend is, maar de Ultimaker staat bekend om haar hoge printsnelheid en geloof me, met prints van 24 uur is een beetje meer snelheid welkom denk ik. Eerst maar zien dat ik de spullen kompleet heb. Is al op de zaak bezorgd heb ik gehoord:-)
Never burn faster than your Wocket.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Eindelijk :-)

Bericht door pelletpower »

Ben benieuwd!!!
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Eindelijk :-)

Bericht door Jan. »

Deze week in Eindhoven printen met koffiedik, eierschalen en zelfs slakkenpoep.

Puur Ecologisch.


http://www.ddw.nl/event.php?eventID=f75 ... b781c06336
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Plaats reactie