Pagina 2 van 2

Re: persluchttechniek in voertuigen

Geplaatst: 29 apr 2013, 20:38
door Dutch John
Been there, done that, got the T-shirt... Letterlijk zelfs...

Afijn, zoals sommigen van jullie weten, houd ik me al een jaar of 6 bezig met alternatieve brandstoffen voor voertuigen, waarbij hout(gas) de meest intrigerende en toegankelijke is. Kan het nog steeds niet los laten, maar dat heeft meer met het intrigerende aspect te maken, dan met gezond verstand. Want het gezonde verstand zegt: hoe wanhopig ben je, om allerlei alternatieve brandstoffen te zoeken voor een aardolie-gerelateerd vervoermiddel. Bijna alle alternatieven zijn alleen mogelijk voor de kleinere, personenvervoermiddelen. Bij goederenvervoer is het zo goed als onmogelijk, vanwege de beperkte actieradius. Dus eigenlijk zijn we iets technisch aan het oplossen, dat vroeger sociaal scheef gegroeid is: we hebben de woon-werk afstand laten toenemen en een heleboel gemakzucht in ons leven laten sluipen.

Nu kunnen we stellen dat de alternatieven een besparing opleveren. Dat klopt. Maar hoeveel? Hoeveel jaren? Is het de moeite? Of misschien toch maar nu direct het roer compleet om? Of op zijn minst daar over na gaan denken...

Groet,
DJ
Ps: Dit is geen persoonlijk verwijt, eerder een melancholische overpeinzing. Mijn technisch hart -dat ook persluchttechniek prachtig vindt- moet de laatste tijd nogal eens de strijd aan met een realistisch brein.

Re: persluchttechniek in voertuigen

Geplaatst: 25 apr 2019, 08:19
door Klimagenda
Jammer dat de Zweedse Velove hier niet aangeroerd wordt. DHL en nog wat andere maatschappijen gebruiken dit al Afbeelding Kan ook prima icm met lokale tramlijnen (voor zover nog aanwezig) gebruikt worden. [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3NN9o-P ... e=youtu.be[/youtube]

Re: persluchttechniek in voertuigen

Geplaatst: 26 apr 2019, 08:32
door Dutch John
Deftig ding..... voor 8.000 euro mag dat ook wel. Gaat toch richting de aanschafprijs van een bestelwagentje. Technisch gezien een juweeltje, maar ietwat over de top, gezien dat de bestuurder nog steeds buiten zit en moet meetrappen.

Inmiddels 12.000 km op de teller en "still going strong":
IMG_2101-1.JPG
Voor slechts een paar tientjes, een paar dagen knutselen, 100 Watt motorvermogen en een boterham met kaas als brandstof......

Groet,
DJ

Re: persluchttechniek in voertuigen

Geplaatst: 26 apr 2019, 08:39
door Paul Joosten
Met €8000 ben je er nog lang niet.... :shock: :shock: :shock:
https://www.velove.se/pricing

Re: persluchttechniek in voertuigen

Geplaatst: 26 apr 2019, 14:06
door Klimagenda
Is dan ook voor bedrijven. Een elektrische auto is duurder.