Hoi,
Hoe is die 1:83 gemeten ? langdurig gemiddelde, of een eenmalige (gelukkige) meting ?
Op een mooie zomerdag, rustig ploffend over landweggetjes, haalt de PC50 wel eens 1:95, maar dat is geen representatieve meting.
In de herfst en lente naar mijn werk (continu 3/4 gas), loopt de PC echt niet zuiniger dan 1:60.
Maar 90 km/hr haalt de PC50 in ieder geval niet (max 50 km/hr), en dus een beetje off topic.
De rest van de voertuigen haalt de snelheid wel, en met nam de CB72 is een geboren "club van 90" lid, harder wil wel, maar dan laat ze duidelijk merken dat ze dat alleen voor mijn plezier doet.
Als ik zuinig wil zijn kan ik beter minder gaan eten....scheelt voedsel en brandstof.
Zeker waar, en ik kan vertellen dat het heel veel scheelt, zelf ben ik over een periode van 1 1/2 jaar bijna 25 kilo afgevallen, hoe lichter het vervoermidel zelf is, hoe voelbaarder het verschil. Vooral lopend en op de fiets merk je het, maar ook op de PC50. Naast een lager verbruik, is de vering nu weer adequaat en slaat dus niet meer door
Ik heb ook nog een Honda C77 Dream uit 1964, een prachtige toerfiets, en nog zuiniger dan de CB72, namelijk 1:37, maar dat is met name te wijten aan de rijstijl die deze vroege Honda afdwingt, en 90 halen doet ze wel, maar met erg veel tegenzin.
Al met al een verzameling prachtfietsen, die ook in die tijd, met een laag verbruik in het achterhoofd (fuel economics) zijn ontworpen, toen al.
Nu weet je waarom de Prius eigenlijk nauwelijks wordt gebruikt, de ervaring op zo'n klassieker is zoveel leuker.
Op zo'n klassieker merk ik ook dat de wereld verandert (ontdooit ?), beter / leuker menselijker wordt. Mensen glimlachen, maken al snel een praatje als je ergens staat (ook voor een stoplicht bv), raampjes gaan naar beneden duimpjes omhoog en kijken je lang na, en zwaaien als ze mij zien rijden, en dat vindt ik stiekem nog wel het leukste denk ik, ik mis dat zo als ik op mijn XRV 750 AT rijd, dan ben je een van velen, en ga je op in de massa.
Wat betreft de club van 90, onderweg zie ik al veel mensen langzamer rijden dan de maximale toegestane snelheid. Het zijn vaak de leasebakken die wat vlotter rijden, maar met de lastenverzwaringen en de maatregelen die de overheid wil treffen, zal dat ook wel minder worden. Overigens zou ik er op tegen zijn om de maximaal toegestane snelheid te verlagen (maar wel de 130 stukken gewoon weer naar 120 vanwege de grote snelheidsverschillen die zo ontstaan). De stukken met variabele snelheden (meestal 100 overdag) vindt ik een heel goed initiatief.
Omdat ik vaak 90 rijd in de Prius(of 80, maar dat is hoe het uitkomt), zijn er wel mensen die zich aan mij ergeren, ik stoor mij daar echter niet aan, want op de motor (AT), rij ik regelmatig de maximale snelheid (op de GPS), en dan rijden diezelfde "snelle" auto's in mijn optiek te langzaam. Het is het referentie kader wat hier verantwoordelijk voor is. Overigens rij ik op de motor altijd iets harder dan het overige verkeer (wat vaak wat langzamer rijd), het houd je actief en scherp, en dat is van levensbelang op de motor (dit geldt voor mij overigens alleen voor de snelweg),
Jensen