Club van 90

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Club van 90

Bericht door ritsaert snijder »

RicharddeBlauw schreef:
Iemand een idee hoe ik de politiek beter kan benaderen?
Actief lid worden....dat zijn er eigenlijk maar weinig en dan kan je echt invloed uitoefenen.


Dat oldtimer milieu verhaal ging als volgt. We willen bezuinigen. We laten een bureau onderzoek doen met de opdracht om aan te tonen dat oldtimers slecht voor het milieu zijn. Onderzoek klaar. Beslissing genomen; we schaffen de regel af want het is slecht voor het milieu!

Maar de staatssecretaris komt nog met een reactie op de motie!

RS
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Club van 90

Bericht door Dutch John »

ritsaert snijder schreef: Beslissing genomen; we schaffen de regel af want het is slecht voor het milieu!
"Maar wij zijn te koop. Als je betaalt, dan zien we door de vingers dat je het milieu vervuilt."

Hoe hypocriet. De Siciliaanse maffia zou zich ervoor schamen. Verbied dan het oldtimer-rijden in zijn geheel, als je meent dat dat beter is voor het milieu.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Club van 90

Bericht door Mees* »

Ik rij regelmatig rechts achter een vrachtwagen, heerlijk ontspannen. Harder rijden levert vrijwel geen (tijd)winst op.
Ik heb vrij lang ca 90 km naar Antwerpen gereden; 's morgens lekker ontspannen achter de vrachtwagen en 's avonds met 140 terug. Tijdsverschil: ca 5 minuten; haalt dus niets uit.
M'n oldtimer Landrover is al blij als hij de 80 haalt.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Club van 90

Bericht door Paul Joosten »

Ook ik rijd al jàren flink onder de 100 km/uur, dat scheelt mij zeker 10% en vaak nog wel meer t.o.v. het verbruik dat mijn eega realiseert met dezelfde auto en een wat conventionelere rijstijl. Ga ik zelf een vaste snelheid rijden, 85 of 90 of zo dan krijg ik vaak last van vrachtwagens die net wat sneller willen. Ze beginnen dan te 'duwen' door met hun koplampen te seinen, bumperkleven en/of claxonneren. Ik laat me niet intimideren maar leuk is anders. Even met de linkervoet de rem aantikken helpt soms maar meestal niet lang. Langzaam snelheid minderen om ze te bewegen in te halen wil ook niet altijd. Eenmaal ben ik zelfs volledig tot stilstand gekomen, die chauffeur wilde me kennelijk helemaal niet meer inhalen, was enigszins over de zeik en kwam schreeuwend zijn cabine uit. Ik heb maar snel weer gas gegeven en hem het nakijken gegeven. Wanneer je (op minimaal 2 seconden afstand!) achter een vrachtwagen gaat hangen heb je daar allemaal geen last van want dan snappen ze ook wel dat je niet een beetje harder zult gaan rijden door duw-werk. Daarom heeft achter een vrachtwagen hangen mijn voorkeur. Wanneer die niet helemaal de door mij gewenste snelheid aanhoudt maak ik nog wel eens een overstap bij het inhalen van of door een andere vrachtwagen.

Naast een flinke besparing op brandstofverbruik levert het mij ook rust tijdens het rijden, vooral op lange afstanden. Daar heb ik graag wat meer reistijd voor over!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Club van 90

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
Oldtimers zijn natuurlijk wel slecht voor het milieu maar niet slechter dan een auto die na 8 jaar de schoothoop op gaat. Denk ik...maar goed onderzoek heb ik niet kunnen vinden.
Het is gewoon een bezuiniging. Ik zie trouwens ook geen reden om oldtimers geen belasting te laten betalen.
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Club van 90

Bericht door Tim »

ritsaert snijder schreef:Het is gewoon een bezuiniging. Ik zie trouwens ook geen reden om oldtimers geen belasting te laten betalen.
Net zo min als andere weggebruikers, wandelaars, fietsers, brommers.

Misschien om een stukje erfgoed te bewaren zonder direct €1000 euri te betalen voor 500km/jr weg-belasting?

Ik "gebruik" die regel ook en vind het geen scheef rijden. Als de regels niet kloppen moet de overheid hand in eigen boezem steken en niet bij mij aankloppen. Maar dan net zo goed de regels strak trekken qua fabrieksuitstoot en verbruik, incl de elektro karren. Als ze willen dat het plaatje moet kloppen, dan moet het ook kloppen.

Tim
Eco45
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 apr 2013, 09:04

Re: Club van 90

Bericht door Eco45 »

Tim schreef:Hehhehe,

1:23,7 is al gelukt. (najaa, mijn vrouw dan :oops:). Nu terug naar 90, kijken of we de 1:40 kunnen halen.

Gaan we wedloopje doen in € per km? Dan wordt het wat makkelijker voor mij :mrgreen:.

Tim
Misschien een beetje een gedateerde post, maar ik vraag het toch even uit pure nieuwsgierigheid: wat voor auto is dat? Word zelf helemaal gek van de benzineprijzen, maar ben wel afhankelijik van vervoer met de auto voor m'n werk, dus ben wel benieuwd!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Club van 90

Bericht door Tim »

Eco45,

Die 1:23,7 was met een Citroen Saxo Diesel bij iets van 110km/h lange afstand.

Nu eenzelfde motor, andere Franse stal. Kijken of we het kunnen overtreffen. Eerste tank nog niet leeg.

Tim
Eco45
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 apr 2013, 09:04

Re: Club van 90

Bericht door Eco45 »

Goed bezig! Ik rijd zelf in een Peugeot 207 die ik vrij zuinig is vind ik zelf. Weet niet precies wat het verbruik is, maar zal het een dezer dagen ook eens gaan meten! Ik moet echter voor mijn werk wel veel over de snelweg rijden en rijd dan wel vaak 120, dus dat houd ik ook maar aan dan.

Maar wat is verstandiger: ik heb nu nog winterbanden onder mijn auto en ben nog op zoek naar een nieuwe set zomerbanden. Zit hier nog verschil in qua verbruik en heeft iemand enig idee wat de beste zomerbanden zijn?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Club van 90

Bericht door Dutch John »

De zuinigste banden (als je toch moet rijden) zijn hard opgepompte, bijna kale zomerbanden.

Een pleidooi voor een hogere bandenspanning. Het is geen probleem om de bandenspanning minimaal 0,5 bar te verhogen. De autofabrikant gaat veilig laag zitten omwille van comfort, remafstand en hij wil zijn bandenleverancier ter wille zijn.
Zelfs de bandenhandelmonteurs -als ze je mogen en weten toch niet rijk van je te zullen worden- adviseren een hogere bandenspanning dan de autofabrikant opgeeft.

Winterbanden zijn zonder meer veilig. Maar de zachte rubberkwaliteit en het diepe profiel leidt altijd tot een hoger verbruik.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Eco45
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 apr 2013, 09:04

Re: Club van 90

Bericht door Eco45 »

Bedankt voor de tip! Eigenlijk klinkt het ook wel logisch. Meestal geeft m'n neef altijd wel een heads-up als er weer wat moet gebeuren aan de auto op het gebied van onderhoud, maar daar heb ik nog niks van gehoord. Ga wel even op zoek naar een goeie set zomerbanden in dit geval! Dan kan ik ook m'n verbruik eens gaan testen.

Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Club van 90

Bericht door Tim »

Ha,

Ik heb de eerste tank er bijna door:
Stand nu 900km op 40L + 5 reserve. Het lampje brandt nog niet, spannend.

De meeste moeite heb ik met constante snelheid rijden. Doordat het verkeer toch aardig doorrijdt om je heen, wordt je makkelijk meegetrokken. Het kleine dieseltje gromt een beetje als je het gas loslaat, daardoor is het goed hoorbaar. Ik ga eens zoeken naar een simpele cruise control.

Ik reed voorheen ongeveer 100, naar 90 is toch nog best een verschil.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Club van 90

Bericht door Dutch John »

Nu we het toch over zuinig rijden hebben:
-Zorg dat op één of andere manier het gaspedaal net iets zwaarder gaat. Een veer of spons.
-Kruissnelheden laag, maar vooral constant houden.
-Ga colonne rijden met een voorliggende vrachtauto.
-Al eerder vernoemd: banden hard oppompen. Banden niet meteen vervangen als er nog 3 mm op zit, want dan beginnen ze net zuinig te worden.
-Schakel weinig, houd het toerental laag. Al kan onder lage belasting iets langer doorhalen om een versnelling over te slaan voordelig zijn.
-Veel stadsverkeer en een benzinemotor: verbind een vacuümmeter met het inlaatspruitstuk.
-Overdag licht uit. Scheelt je bijna een halve liter per uur. Niet zeuren over veiligheid, we moeten prioriteiten stellen. Achterruitverwarming idem; ruit droog, uit dat ding. Airco sowieso altijd uit. Dit is Nederland; we kunnen hier toe met een open raampje.
-Voor de fundamentalisten: sloop al het overbodig gewicht uit de auto. Monteer een kleinere motor.
-Combineer ritten, zodat je minder kilometers maakt. Beter een lange reis met warme motor, dan vele koude ritjes.
-Ga carpoolen. Een tweede inzittende halveert meteen het verbruik.
-Vraag je af of een rit noodzakelijk is. En waarom woon je zover van je werk?
-Pak zoveel mogelijk de fiets. Ook als het een drupje regent. Je verlegt je grenzen langzaam. Maak er een sport van om ook grote spullen op een creatieve manier per fiets te vervoeren. Of koop een fietskar. Lange afstanden: de trein is zo gek nog niet.

Naar mijn mening is minder rijden het ware zuinig rijden en vooral een mentale kwestie. Zeker als je uit overtuiging of principe vaker de fiets pakt, dan straalt dat uit naar je omgeving. Links en rechts een beetje schuldgevoel kweken kan geen kwaad. En zij die dat niet snappen en achter je rug staan te gniffelen, ach, daar had je toch al niet zoveel mee....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Club van 90

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
Mooie lijst! Inspirerend.

Ik ben bezig met Stan met een ligfiets (stiekem met elektromotor) en ik heb vorig jaar een oude honda bromfiets (c310A) rijdend gemaakt (moet nog naar de RDW). Ik heb daar vroeger ook op gereden en volgens mij is het een recordkandidaat. Volgens de advertenties van vroeguh 1,1 liter op 100 kilometer.....ga ik niet halen met mijn 100 kilo.

Misschien ten overvloede; altijd volledig uitladen. Ik reed nog wel eens met wat zakken zand of cement rond.....of met de boodschappen.

Ritsaert
Bijlagen
hondac310.JPG
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Club van 90

Bericht door kockie »

Dutch John schreef: -Veel stadsverkeer en een benzinemotor: verbind een vacuümmeter met het inlaatspruitstuk.
Wat bereik je daarmee? Altijd boven een bepaalde druk blijven?
ritsaert snijder schreef:DJ,
ga ik niet halen met mijn 100 kilo.
Dutch John schreef: -Voor de fundamentalisten: sloop al het overbodig gewicht uit de auto. Monteer een kleinere motor.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie