Club van 90

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Eco45
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 apr 2013, 09:04

Re: Club van 90

Bericht door Eco45 »

Mooie lijst hoor! Allen zijn nuttige tips. Alleen de vacuummeter behoeft mijn insziens extra uitleg.
Ik zou ook zeggen (niet zozeer voor bezuinigen, maar om te besparen): check even op internet voor de goedkopere benzinestations! Aan de snelweg betaal je veel te veel, en als je een willekeurige afslag ergens pakt dan zitten daar meestal in kleine dorpjes de goedkopere tankstations.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Club van 90

Bericht door Dutch John »

Dure benzine nodigt anders wel uit tot zuinig rijden.... Net zowel als een zuipend bakbeest zorgt dat je meer gaat fietsen. Jevon's paradox, maar dan vanuit de andere richting bezien.

Een vacuümmeter stroomafwaarts van de gasklep meet de onderdruk in het spruitstuk. Gasklep dicht: hoog vacuüm, volgas: geen vacuüm. Het is eigenlijk een optische weergave van wat het rechtse voetje aan het doen is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Club van 90

Bericht door Tim »

Nou,

Vanmorgen toch maar getankt: Eerste score 1:23,3

Viel me een beetje tegen. Vanavond zomerrubber eronder en +0,5bar extra op de banden. Qua DJ lijst en verlichting/veiligheid kun je tegenwoordig ook de stadslichten vervangen voor LED.

En achterruit verwarming heb je alleen nodig als de auto van binnen nat is. Wat meestal een gevolg is van korte stukje met natte kleding. Een droge auto heeft geen condens aan de binnenkant. Ik heb al jaren (dezelfde) rubber matten en gebruik de achterruit verwarming alleen als het te koud is (lees: ik te lui ben om te krabben).

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Club van 90

Bericht door Dutch John »

10 watt stadslichtjes vervangen schiet niet erg op. Dimlicht met 70 watt per stuk heeft meer nodig. Overdag gewoon uit doen als het niet mistig is of staat te regenen. Vroeger beproefden we tijdens de praktijklessen het verbruik op een rollentestbank. Verbruik gemeten met alle stroomverbruikers aan en uit. Scheelde 1 liter per uur. Sindsdien is de elektrische prullaria alleen maar toegenomen.

Houd er rekening mee dat aangenamere buitentemperaturen het verbruik doen dalen. De motor is sneller op temperatuur. Versnellingsbak en lagers profiteren zelfs meer. Dit zal de cijfers extra helpen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Club van 90

Bericht door Lycopoda »

Houd er rekening mee dat aangenamere buitentemperaturen het verbruik doen dalen.
Klopt helemaal. Heb altijd mijn verbruik bijgehouden, zie https://plus.google.com/photos/11045886 ... x576_aSrDg voor een grafiekje.
Laat ook duidelijk zien wat het effect is van achterstallig onderhoud (lek dieselpomp) en consequent max 100 rijden. De uitschieters naar boven is zonder verlichting rijden, en naar onder is stevig doorrijden (120-130).

Tot nu toe heb ik de banden altijd op standaardspanning gezet. Ik ga eens experimenteren met een halve bar erbij.

Ondanks al deze cijfertjes blijft het natuurlijk duidelijk dat minder rijden de beste oplossing is. 1 dag per week thuiswerken scheelt 20% brandstof.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Eco45
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 apr 2013, 09:04

Re: Club van 90

Bericht door Eco45 »

Gezien eerdere suggesties heb ik ook er ook maar voor gekozen om de zomerbanden er onder te doen. Heb bij een bandenboer op internet een set gevonden, moet alleen nog wel even vragen of ze de druk wat hoger kunnen maken op die banden.

En je hebt wel gelijk DJ dat dure benzine ontmoedigd, maar die tip was natuurlijk bedoeld voor de momenten dat je echt ff met de auto moet;)
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Club van 90

Bericht door supersports400 »

Hoi,

Honda C310 zuinig ? Een Honda PC50, die is nog zuiniger, en ik gebruik hem regelmatig.

Mijn mogelijkheden per afstand :

tot 3 a 5 km : te voet (gratis)
tot 15 km : fiets (kost alleen onderhoud)
tot 30 a 40 km (en afhankelijk van hoeveel tijd is heb) : Honda PC50 (gem. 1:70, en onderhoud)
Honda PC50.jpg
Als ik verder moet en alleen ben, dan Honda CB72 '67 of de CB400F. Regent het dan ook nog, dan mijn XRV750 AT uit 1998. Gaan we met het gezin, dan de Prius III.
Working at a customer.jpg
1967 CB72.jpg
De klassiekers worden regelmatig gebruikt, het verbruik van de CB72 is bv 1:30, en dat is een stuk zuiniger dan de CB400F (1:20) en de XRV 750 AT (1:21). Daarnaast dwingen de klassiekers je tot een rustige en gecontroleerde rijstijl, wat ook weer bijdraagt aan een laag verbruik.

De Prius blijft dan ook (bijna) de gehele week naast het huis staan, ik werk op 12 km afstand, en mijn vrouw op 2 km afstand van onze woning. Mijn vrouw gaat vaak op de fiets, en ik fiets 3 maal per week en wandel die twee andere dagen (scheelt nog een fitness abonnement ook).

Voor het bewust met energie omgaan heb je geen club nodig, alleen gezond verstand,

Jensen

nb, banden van de Prius staan op 2,8 bar, gaat prima, alleen op het comfort lever je iets in.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Club van 90

Bericht door ritsaert snijder »

Supersport,
Mooie fiets, de CB72
Mijn vrouw rijdt 1 op 83 met de c310. Ik heb mijn verbruik nog niet gemeten. De vrouw weegt 63 kilo, ik ben wat groter uitgevallen. Met mijn bijna twee meter ga ik nooit mooie cijfer halen :cry:

Als ik zuinig wil zijn kan ik beter minder gaan eten....scheelt voedsel en brandstof.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Club van 90

Bericht door supersports400 »

Hoi,

Hoe is die 1:83 gemeten ? langdurig gemiddelde, of een eenmalige (gelukkige) meting ?
Op een mooie zomerdag, rustig ploffend over landweggetjes, haalt de PC50 wel eens 1:95, maar dat is geen representatieve meting.

In de herfst en lente naar mijn werk (continu 3/4 gas), loopt de PC echt niet zuiniger dan 1:60.

Maar 90 km/hr haalt de PC50 in ieder geval niet (max 50 km/hr), en dus een beetje off topic.
De rest van de voertuigen haalt de snelheid wel, en met nam de CB72 is een geboren "club van 90" lid, harder wil wel, maar dan laat ze duidelijk merken dat ze dat alleen voor mijn plezier doet.
Als ik zuinig wil zijn kan ik beter minder gaan eten....scheelt voedsel en brandstof.
Zeker waar, en ik kan vertellen dat het heel veel scheelt, zelf ben ik over een periode van 1 1/2 jaar bijna 25 kilo afgevallen, hoe lichter het vervoermidel zelf is, hoe voelbaarder het verschil. Vooral lopend en op de fiets merk je het, maar ook op de PC50. Naast een lager verbruik, is de vering nu weer adequaat en slaat dus niet meer door :oops:

Ik heb ook nog een Honda C77 Dream uit 1964, een prachtige toerfiets, en nog zuiniger dan de CB72, namelijk 1:37, maar dat is met name te wijten aan de rijstijl die deze vroege Honda afdwingt, en 90 halen doet ze wel, maar met erg veel tegenzin.

Al met al een verzameling prachtfietsen, die ook in die tijd, met een laag verbruik in het achterhoofd (fuel economics) zijn ontworpen, toen al.

Nu weet je waarom de Prius eigenlijk nauwelijks wordt gebruikt, de ervaring op zo'n klassieker is zoveel leuker.

Op zo'n klassieker merk ik ook dat de wereld verandert (ontdooit ?), beter / leuker menselijker wordt. Mensen glimlachen, maken al snel een praatje als je ergens staat (ook voor een stoplicht bv), raampjes gaan naar beneden duimpjes omhoog en kijken je lang na, en zwaaien als ze mij zien rijden, en dat vindt ik stiekem nog wel het leukste denk ik, ik mis dat zo als ik op mijn XRV 750 AT rijd, dan ben je een van velen, en ga je op in de massa.

Wat betreft de club van 90, onderweg zie ik al veel mensen langzamer rijden dan de maximale toegestane snelheid. Het zijn vaak de leasebakken die wat vlotter rijden, maar met de lastenverzwaringen en de maatregelen die de overheid wil treffen, zal dat ook wel minder worden. Overigens zou ik er op tegen zijn om de maximaal toegestane snelheid te verlagen (maar wel de 130 stukken gewoon weer naar 120 vanwege de grote snelheidsverschillen die zo ontstaan). De stukken met variabele snelheden (meestal 100 overdag) vindt ik een heel goed initiatief.

Omdat ik vaak 90 rijd in de Prius(of 80, maar dat is hoe het uitkomt), zijn er wel mensen die zich aan mij ergeren, ik stoor mij daar echter niet aan, want op de motor (AT), rij ik regelmatig de maximale snelheid (op de GPS), en dan rijden diezelfde "snelle" auto's in mijn optiek te langzaam. Het is het referentie kader wat hier verantwoordelijk voor is. Overigens rij ik op de motor altijd iets harder dan het overige verkeer (wat vaak wat langzamer rijd), het houd je actief en scherp, en dat is van levensbelang op de motor (dit geldt voor mij overigens alleen voor de snelweg),

Jensen
Laatst gewijzigd door supersports400 op 17 apr 2013, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Club van 90

Bericht door Dutch John »

De oldtimerregeling wordt aangepast. Ik mag nog wel rijden met m'n 40plusser, maar niet meer van december tot maart. Dat wordt dus een "Club van 0" gedurende die maanden, want ik verdom het om daarvoor een auto bij te kopen. Dus, meneer Weekers, dat betekent drie maanden geen accijnzen en BTW van Djonny (niet dat het veel uit maakt, maar toch; mij geheven middelvinger).

Hoe meer onze leiders gaan klieren, des te meer houden de consumenten de hand op de knip of gaan alternatieven zoeken. Ik krijg het idee dat ze daar in Den Haag de voeling met de maatschappij helemaal aan het kwijt raken zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Club van 90

Bericht door 12much »

ik denk dat ik mijn lpg installatie uit de '86 er Volvo sloop en dan op de '76 er BMW R-75 bouw. Dan ga ik daar wel het volle pond aan wegenbelasting op moeten betalen, maarja... :lol: :lol: :lol:

Hoezo? Voeling kwijt? Dan moet je die wél eerst gehad hebben....
Never burn faster than your Wocket.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Club van 90

Bericht door Jan. »

http://www.telegraaf.nl/overgeld/verzek ... den__.html


Niet dat ik zo'n scheurijzer ben, maar vandaag heb ik het kenteken van onze bus opgestuurd naar het RDW.
Met andere woorden deze auto "bestaat" niet meer.

Dat ik en jij, ons moeten houden aan 63.000 wetten en regels, opgelegd en gecontroleerd door de landelijke overheid, 12 provincies, 408 gemeenten en 25 stuks waterschappen,
Dat trek ik niet meer.

Daarnaast is mijn smartphone ingeruild tegen een koelkast.

Ik ben nu van plan om mijn zakelijke kilometers af te leggen op de bakfiets en ben nog zoekende naar een scooter.

Maar zelfs dan moet ik nog de hemel afturen naar drones. :(
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Club van 90

Bericht door David86 »

Wat een rare regel !

Bijzonder hoe de staat zijn burgers weet te dwingen een melkkoe te houden zodat Den Haag zijn deel kan pakken.

Ik heb geen oldtimer dus maak me er logischerwijs niet zo druk over als jullie maar de gedachte dat ze het weer voor elkaar hebben om wat extras uit Jan Modaal's zak te kloppen maakt me wel boos. Soms voel ik me een spons, ze blijven knijpen en wringen tot hij helemaal droog is.

Wij hebben een relatief modern licht wagentje staan, die staat dan ook voornamelijk. Voor reizen pak ik de brommer wel, die rijd tegenwoordig op lpg.

Ik heb er inmiddels sport van gemaakt om zo weinig mogelijk accijnsgoederen of belastbaar eigendom te kopen. Shag koop ik tegenwoordig uit België, een vriend neemt het voor me mee. Scheelt 3 euro op een pakje, dus drie euro minder accijns en drie euro meer in mijn zakje. Van die 30 liter lpg die ik in de maand verstook zullen ze ook niet rijk worden, lpg heeft 9 cent per liter accijns versus 75 !! cent bij benzine.

Bezuinigen zeggen ze dan.. bezuinigen is toch minder uitgeven ? In plaats daarvan knijpen ze gewoon nog even in het volk. Mooi verhaal maar bezuinigen is het niet..

Jan,

Ik zou voor een piaggio of vespa viertakt gaan (zelfde motorblok) , erg fijne blokjes, plenty onderdelen zowel gebruikt als nieuw te vinden, zuinig en degelijk. De mijne loopt op gas met 1:40 op zijn sloffen 70km/h en ik hang er met een lach 100kg hout achter.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Club van 90

Bericht door Tim »

David,

Ze noemen het niet voor niets hervormen.

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Club van 90

Bericht door Tim »

Ha,

1:24 and counting, ga me nu concentreren op uitlopen.

Een nieuwerwetse Honda PCX125 mag er trouwens ook zijn qua getallen.

Tim
Plaats reactie