Pagina 2 van 3

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Geplaatst: 16 dec 2012, 11:46
door Erik V
Zoo hee.....,
dat ben ik niet gewend op een forum.
Dat er serieus en met open mind antwoorden en gedachten, hoe verschillend ook, de revue kunnen passeren hier. perfect. Dit siert jullie allen !! Ik was meer op de motorfiets markt gericht de laatste jaren maar ohohoh.... wat een humeur en ongefundeerde taal en gedachten.

Wel lastig is het om te zien dat zoals al bekend 16 miljoen nederlanders en 16 miljoen meningen.. maar dat zal zo blijven. De 1 trapt graag en de ander niet. maar zoals ik wil stellen is dat er een boel autos zijn in NL bv en een boel fietsen. maar de fiets is toch beperkter voor korte afstanden over het algemeen.
Maar tijden gaan veranderen. elektrisch zal niet meer weg te denken zijn. doe nu testen met de nieuwe lithium ferro accus' hebben haast geen last meer van koude, zijn zeer ligt, simpel en sterk.
en in combi met de "luie mens", want wees eerlijk, we doen toch liever algemeen meer met minder energie. dat heet rendement geloof ik.

Zojuist bij de notaris geweest en verrek zeg, vraag ik hem om mee te doen en ja hoor ... vindt nu dat het in z'n pak op de fiets en scooter niet prettig is en de auto te duur aan t worden incl parkeer problemen etc.

de nieuwe regels waar ik over schreef staan op : http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... romfietsen

Ja de gedachten die ik lees over 4 wielen, en harder, en meer passen natuurlijk wel in ons oude plaatje van meer en nooit minder. mijn gedachte is juist op maat en voor minder.... zoals iemands vrouw al liet weten , dat zij er wel wat in zag voor 5 km.. en ik denk dat dat ook goed gaat tot 25 km. in de zomer zonder cockpit ruit en in de herfst en winter wel. Het blijft mbt de grote vraagstelling lastig om je als schrijver , jullie dus en ik ook, in te kunnen leven in de grotere massa en niet jezelf als de grote massa of het centrum te zien.

Tevens wil ik dit vervoermiddel zien in een "chain" van andere vervoer opties. bvb rechtop mee in de trein en in parijs er weer geladen uit. heb je toch 500km in no time met je eigen vervoermiddel afgelegd. en ben je toch in de gelegenheid om te bepalen en flexibel te zijn.

Erik

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Geplaatst: 16 dec 2012, 12:50
door holtere
Ik zag vanmorgen (wel zeer vanuit een ooghoek) het programma "classic cars" voorbij komen.
Ze lieten een electrische auto zien, een Cadillac uit omstreeks 1910-20. Volgens zeggen kwam die 128 km ver op een lading 8). Zijn we echt zo weinig opgeschoten in al die tijd :fff

Grz,
Holtere

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Geplaatst: 16 dec 2012, 13:01
door kockie
Volgens Chris de Decker zijn we geen r##t opgeschoten in deze tijd: http://www.lowtechmagazine.be/2010/05/a ... -auto.html

Je zou eigenlijk de batterij van nu in een auto van toen moeten zetten. Dan haal je een fikse actieradius, maar je moet wel geduld hebben om ergens te komen.

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Geplaatst: 21 dec 2012, 10:38
door Erik V
Dit wil ik jullie niet onthouden. is opgezet door hobbiisten om een dikke neus op te halen naar de AutoRai:
http://www.facebook.com/Autorei2013
T is al langs zo dat de grote jongen alles uit lijken te maken en wij er maar achter aan lopen. Schieten we niet veel mee op heb ik zo het idee...

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Geplaatst: 23 dec 2012, 10:04
door Dutch John
Ik zie dat zo'n bromfiets aan maten is gebonden. Mag je dan evengoed een aanhanger meenemen? Dan zie ik hulpaandrijving wel zitten, als je met een afkoppelbaar deel enkele honderden kilo's lading mee kunt torsen.

Groet,
DJ

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Geplaatst: 23 dec 2012, 12:52
door fikkie stoken
Dutch John schreef: Mag je dan evengoed een aanhanger meenemen? Dan zie ik hulpaandrijving wel zitten, als je met een afkoppelbaar deel enkele honderden kilo's lading mee kunt torsen.

Groet,
DJ



Hoi DJ, honderden kilo,s zal niet gaan:


Artikel 5.18.26
Bromfietsen en daardoor voortbewogen aanhangwagens
1. Bromfietsen op twee wielen mogen met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 1,00 m.
2. Bromfietsen op meer dan twee wielen mogen met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 1,00 m.

Artikel 5.18.27
1.Aanhangwagens achter tweewielige bromfietsen moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:

a.de breedte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;


b.de hoogte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;


c.de totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende bromfiets;


d.de afstand van de achteras van de trekkende bromfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,00 m.



2.Aanhangwagens achter bromfietsen op meer dan twee wielen moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:

a.de breedte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 2,00 m;


b.de hoogte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,50 m;


c.de totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende bromfiets;


d.de afstand van de achteras van de trekkende bromfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,50 m.




De lading op de foto zullen waarschijnlijk schavelingen worden, Niet?

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Geplaatst: 16 jan 2014, 14:10
door Rikkies
Deze draad loopt al even. Het is wel leuk om te zien hoe de markt ontwikkeld nu we een paar jaar verder zijn. Ik hou de elektrische personal transporter markt ook een klein beetje in de gaten, gewoon omdat ik het fascinerend vindt hoe dit ontwikkeld. Ik heb een segway altijd geweldig gevonden. Een concept voor de toekomst als je het mij vraagt.

Er komen steeds meer van dit soort voertuigen op de markt. De marktwerking begint ook al zijn werk te doen. Ik kwam dit tegen. -link naar segway webshop- mooie prijs en denk best een mooi product. Ik denk een concept in de lijn zoals Erik V hem in gedachten heeft.

Als deze draad nog een paar jaar in de lucht blijft ben ik benieuwd waar het eindigt.

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Geplaatst: 17 jan 2014, 07:24
door Dutch John
Heej, een commerciële link?! Dan is even wat tegengas op zijn plaats. Als je gezond bent en wilt blijven, lijkt het me dat je beter kunt fietsen of lopen. Zo'n Segway is toch een beetje een elektrische rolstoel waar je op staat. Alleen de zielige gehandicapte is vervangen door een hippe yup. Zeg nou zelf, met een Segway de lift in.... Als je fit wilt blijven, dan fiets je toch naar het werk en neem je de trap naar boven. Segway komt mij vooral over als een statussymbool: "kijk mij eens".
Sorry, maar dan is zóó 20ste eeuws....

Ik krijg steeds meer plezier van m'n 85 jaar oude transportfiets. Niet zo hip als de moderne versie, maar wel met een brede drager waar 100 kg op kan en mag, in plaats van 15. Ik heb er een kist van 60x 40 cm op geschroefd (vleugelmoeren, dus snel te verwijderen). Reuze handig, want je hoeft de lading niet te binden en knopen. Enige nadeel is het hoge zwaartepunt. De Yankee cargobikes hebben daar minder last van.

Groet,
DJ

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Geplaatst: 17 jan 2014, 08:16
door Ernest Dubois
Dutch John schreef:

Ik krijg steeds meer plezier van m'n 85 jaar oude transportfiets. Niet zo hip als de moderne versie, ...

Groet,
DJ


Integendeel, kon niets zo hip zijn.

E.DB.

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Geplaatst: 17 jan 2014, 09:53
door jwardenier
Met paard en wagen vervoer ik honderden kilo,s ,dorsen ,grasmaaien ,ploegen en mest strooien lukt prima met paardenkracht .
Als ik een vrachtje graan naar de molen breng gaat dit stapvoets, zolang er tijd is gaat dit prima.
De fiets om boodschappen te doen zou een alternatief kunnen zijn voor de auto voor mij tenminste .
Mijn vrouw heeft onlangs een acute form van reuma gekregen en op sommige dagen kan ze werkelijk niets , wat zijn we dan toch blij dat we onze auto hebben .Ook als ik ergens een demonstratie doe om mijn inkomen aan te vullen ben ik afhankelijk van onze x trial .
Zware aanhanger of paardentrailer er achter en binnen tijdsbestek, dus tussen de 2 melkbeurten door, kan ik het spul op de plaats krijgen ,De diesel maar vooral de belasting drukt zwaar op ons budget.
Om met 25 km per uur te gaan leven en werken zal echt aanpassen worden ,maar de overgang van trekker naar paard komt op ons bedrijf ook steeds dichterbij .en overleven is aanpassen . Groet JW

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Geplaatst: 17 jan 2014, 11:11
door Ernest Dubois
Oops, Paarden kracht en wagon, zeker hipper dan de bakfiets.

E.DB.

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Geplaatst: 17 jan 2014, 11:39
door deleted
Dutch John schreef:Ik krijg steeds meer plezier van m'n 85 jaar oude transportfiets.

...zóó zeroties....

jwardenier schreef:Met paard en wagen

...welkom in de tenties....

G

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Geplaatst: 17 jan 2014, 12:15
door Ernest Dubois
2014-85=1929 dus nulties klopt niet.

E.DB.

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Geplaatst: 17 jan 2014, 12:28
door deleted
Ernest Dubois schreef:2014-85=1929 dus nulties klopt niet.

E.DB.


Neen, ik had het over de fietser, niet de fiets.
Zoals jij het bekijkt moet ik inderdaad beamen dat de fiets nog minder hip is met een berijder van zulk recent bouwjaar ...

De missus zou kunnen overwegen hem in te ruilen.

G

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Geplaatst: 17 jan 2014, 12:49
door Dutch John
De fiets of wat?

Groet,
DJ