Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik V
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 dec 2012, 17:27
Locatie: Valkenburg zh
Contacteer:

Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Bericht door Erik V »

Mijn eerste keer :D

ik zou graag willen starten met wat info waar ik over beschik. Daarna ben ik benieuwd hoe jullie vanuit jullie eigen visie aan kijken tegen mobiliteit. laten we zeggen woon werk en of hobby matig rondtoeren.

Nog niet zo lang geleden is er een nieuwe regelgeving gestart vanuit de overheid waarin wordt gesteld dat, het type voertuigen waar ik over wil discussiëren, voertuigen die niet harder gaan dan 25 km /h en elektrisch en of door een verbrandingsmotor (ook LNG) aangedreven worden niet meer aan de algemene regels hoeven te voldoen. Geen rijbewijs, geen kentekenbewijs, geen verlichtingregels, op de stop max 9km/h, geen helmplicht, lengte max 2.0M breedte max 1.1M hoogte max 2.0M, en nog wat kleinig heden zoals reflectoren etc. Dit komt uit de hoek van de segway waar al jaren over gestrengeld is om deze op de Nl weg te krijgen. Was nooit mogelijk en of moeilijk maar nu dus binnen de nieuwe regelgeving.
Deze nieuwe regelgeving past sterk binnen mijn idee dat snel en zwaar te veel energie kost en dus duurder is. Ja we gaan graag hard en ver en remmen ook graag hard en lang.
Ik ben nu van plan binnen deze regelgeving mijn eigen voertuigen reeks nieuw leven in te blazen. Maar omdat deze voertuigen er eigenlijk nog helemaal niet zijn ben ik benieuwd naar forumleden die daar ook mee bezig zijn en of positieve gedachten over hebben.

Ik denk namelijk sterk dat zo'n type voertuig mits goed ontworpen en goed betaalbaar wel eens een nieuwe vrolijkheid en of mogelijkheid zou bieden aan mobiliteit zonder noemenswaardige kosten. Opladen aan de zonnepaal en of windpaal.
natuurlijk zijn daar eerste investeringen voor nodig net zoals je een fiets aanschaft maar waar je dan ook voor een zak aardappelen en een boterham met pindakaas ver kan komen. alleen nu zonder brood en aardappelen maar met de energie om ons heen.

Wie ziet daar wat in en of doet daar al in ...
ben benieuwd naar de eerste reacties op mijn eerste forum schrijven.
Erik
Alleen ga je verrekte snel, maar samen kom je veel verder.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Bericht door pelletpower »

Erik, wat de motor betreft ga ik liefst ver, hard en als er geremd moet worden is het kort en hard. Jouw nieuwe project is waarschijnlijk niet mijn ding. Het lijkt me wel op zijn plek op dit forum.

Succes
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Bericht door OBL-Rien »

Erik, ik zie daar wel brood in.

Heel af en toe speel ik zelf ook wel met de gedachte om zoiets te beginnen.
Ik denk dan vaak in de richting van een driewieler met overkapping.
Misschien dat met de nieuwe regels ook een vierwieler mogelijk is?

Er lopen bij mij teveel andere projecten zodat ik er naar verwachting nooit toe zal komen. Maar ik denk dat met oplopende benzine en diesel prijzen er uiteindelijk een markt zal ontstaan waar dit soort mobiliteit een enorme groei zal doormaken. Waarschijnlijk zal dan ook ook die 25Km/h bergrenzing er wel eens afgaan.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Bericht door David86 »

Erik,

Ik zie daar zeker wat in, maarja ik ben een aparte.

Het word denk ik een hele kluif om werkend Nederland in een 25km/h karretje te krijgen. Iedereen heeft haast en ziet reizen als noodzakelijk kwaad. Een mentaliteit shift is nodig, reizen is tal van jaren een fascinerende bezigheid geweest, nu geeft niemand er wat om. Men wil zo snel mogelijk op de bestemming aankomen. Zonde vind ik zelf

Ik ben zelf ook wat aan het rommelen in deze "sector" maar dan puur voor eigen gebruik en zo low-tech als menselijk mogelijk. Dat eindigde dus in een "getunede" sparta-met. Ik trap de fiets samen met de motor naar zo'n 27km/h en trap dan rustig mee, het kost dan bijna geen moeite meer (versnellingen opgebouwd) mocht ik de fiets zwaarder belasten, door bv een aanhanger er achter te hangen dan word het aandeel "spier energie" wat groter en blijft hij zo zuinig als hij nu is.

Een simpele manier om iets ingewikkelds te doen :) 1:90 (bij benadering) is nu het verbruik. Ik speel nog met de gedachte om er een ligfiets van te maken verbruik zal dan nog verder teruglopen. Deze knoop hak ik door als ik hem een paar maanden intensief gebruikt heb, eerst maar eens kijken hoe dit bevalt.

Ik vrees dat de massa nog niet klaar is voor het voertuig dat je in je hoofd hebt... Ik zou er echter wel (afhankelijk van de kostprijs) serieus over na denken.

Groeten,

Groeten,
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Bericht door deleted »

Als je ergens aan 25 km per uur naar toe gaat, kan het volgens mij ook op spierkracht.
In een velomobiel zit je ook droog.

Een velomobiel zou ook nog kunnen met elektrische trapondersteuning.
Maar voor een normaal persoon mag ook 25 km/h geen probleem zijn op spierkracht.
Maar er zijn natuurijk wel personen die minder mobiel zijn, of wegens ouderdom wat reserve willen inbouwen. Voor zo'n specifieke doelgroep kan het natuurlijk een zuinig alternatief zijn.

Echter in het algemeen gesteld vind ik het er wel een beetje over om voor deze afstanden en snelheden naar elektriciteit te grijpen.
En wie er meer eet de fietser of de knopjesduwer in het mobiel wil ook nog wel eens anders uitdraaien vrees ik.
Misschien is statistisch gezien de knopjesduwer wel degene met de grootste eetlust, het grootste BMI ?

Zo zou je ook kunnen stellen dat sinds de massale plaatsing van roltrappen overal de vraag naar voedsel zou teruggelopen zijn. Dat zou me straf lijken.

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Bericht door kockie »

Er zijn natuurlijk al een aantal stappen in deze richting geweest, Cinclair, cityel etc. Daar is waarschijnlijk ook wel het een en ander te leren. Heb je ook een link naar de nieuwe regels?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Bericht door Dutch John »

Ik geloof ook in puur spierkracht aangedreven voertuigen. Lokalisering is in de toekomst belangrijker dan globalisering. De afgelegde afstanden zullen veel korter zijn. Het zou bovendien verkeerd zijn om iets dat zo scheef gegroeid is door goedkope en energie-geconcentreerde fossiele brandstoffen, krampachtig overeind te houden. Daar ik bovendien verwacht dat grondstoffen veel duurder zullen worden en we een overschot aan Homo Sapiens hebben, zal arbeid steeds goedkoper worden. Overigens niets nieuws, arbeid is altijd goedkoper geweest dan materialen, alleen de laatste 60 jaar in de westerse wereld niet.

Waar de wereld tzt op wacht, is een spierkracht aangedreven en ongecompliceerd voertuig, dat weinig onderhoud nodig heeft. Op het moment dat er accu's, motoren en elektronica bijkomen, leg je jezelf vast aan buitenlandse leveranciers en als het stuk is heb je een probleem. Denk aan de elektrische fiets die met een lege accu zwaarder trapt dan zijn eenvoudige broertje. Ook zouden alle onderdelen in Nederland gemaakt moeten zijn gemaakt van eigen (gerecyclede) grondstoffen.

Ik vrees alleen dat zo een voertuig al meer dan 100 jaar bestaat....

Groet,
DJ
die onlangs 45 kuub eiken naar huis gefietst heeft
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Bericht door OBL-Rien »

Spierkracht is een goed alternatief. Maar dat verkoopt relatief slecht.
Als een business case is een eCar die <25kmh gaat wel degelijk een interresant gegeven.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Bericht door David86 »

Hoewel ik me wel aan sluit bij de visie van John denk ik dat dit niet zeer binnenkort gaat gebeuren. Ik denk dat we gaan afbouwen en uiteindelijk ongeveer in het plaatje dat John beschrijft terecht komen.

Tussen nu en dan zit een aardige tijdspanne waarin dergelijke voertuigen een plaats kunnen hebben. Daarnaast blijft de fiets een "arme mensen auto" niet iedereen zal genoodzaakt zijn de fiets te gebruiken, zij zullen de middelen hebben om status te ontlenen uit het niet gebruiken van een fiets. Wellicht is een dergelijke auto iets voor hun ?

Lokalisering zal pas kunnen gebeuren als de werkgelegenheid dat toelaat, tot die tijd blijft men toch dagelijks stevig reizen denk ik.

Ik houd van low-tech en multi-fuel oplossingen, makkelijk repareerbare machines die verschillende brandstoffen/krachtbronnen kunnen gebruiken hebben de toekomst denk ik. Het moet zelf te repareren zijn.

Hoe milieuvriendelijk is kleinschalig electrisch vervoer als je alle energie en grondstoffen meerekent die nodig zijn om een dergelijk apparaat te maken ?

Bij ons reed ooit een tram, lang geleden verdwenen de spoorrails ook. Misschien hadden we die beter kunnen behouden ?
..
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Bericht door daniel »

interessante gedachte...
25Km/h
max 2X1X2 meter
4 wielen 2 zitplaatsen
overdekt
licht van gewicht.
max radius 150km
met trapondersteuning
Eenvoudig opgebouwd

Daarbij een houtkachel/ rocket die de stroom, perslucht of stoom/warmte opwekt.
Dan deze energie alleen bestemt voor het voertuig. max radius 150km

zou dit dan een geavanceerde oplossing zijn met een hoog pats gehalte??
:)
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Bericht door supersports400 »

Hoi Eric,

Een interessante gedachte, maar ik betwijfel of er nu, op dit moment, een grote markt voor is. Daarnaast vind ik (persoonlijke mening) 25 km/hr te langzaam.

Zelf gebruik ik bij langere afstanden (en wanneer tijd geen rol speelt) een Honda PC50 (een 4T OHC blokje), deze rijd 75 tot 80 km op 1 liter bij 35 a 40 km/hr. En als de benzine op is kan je altijd nog gaan fietsen. Tweemaal per jaar bezoek ik een goed vriend van mij en rij ik 170 km enkele reis. Ik doe er dan ongeveer 5 uur over, en dat is best wel een flinke tijd. Ook blijf ik logeren, want anders wordt het wel een erg kort bezoek.

Met een voertuig zoals jij beschrijft zou deze reis meer dan 7 uur duren, en dat is wel heel erg lang. Natuurlijk zit je waarschijnlijk comfortabeler, droog en kun je genieten van een muziekje, maar toch moet je wel 7 uur sturen.

Zelf heb ik wel eens mij wel eens gebogen over (en gerekend aan) een uit de kluiten gewassen en overdekte ligfiets te voorzien van een elektro motor en accu. Om te voorkomen dat je afhankelijk bent van externe energiebronnen dienen flex PV panelen dan als een range extender bovenop een volle lading van de accu die je thuis opgeladen hebt met je eigen PV panelen. Ook kun je trapenergie gebruiken om via een dynamo (of direct) het geheel aan voort te bewegen (een ander voordeel van trappen is dat het de verveling verdrijft op de wat langere reizen). De constructiesnelheid was 35 tot 40 km/hr, en dat zie ik toch als een minimale snelheid van een dergelijk vervoermiddel. Een stationair LNG of diesel motor die op zijn meest efficiënte toerental een dynamo aandrijf zou ook interessant zijn, want dan heb je ook meteen warmte tot je beschikking. Een elektromotor tussen de 400 en 600 W zou voldoende moeten zijn om het geheel voor te bewegen.

Mijn vrouw daarentegen ziet het wel zitten. Zij werkt op een bank en de reisafstand van haar is nog geen 5 km. Ze gaan altijd met de fiets, behalve als het regent. Omdat haar functie van haar verlangt dat ze altijd netjes gekleed moet zijn (klantencontact), pakt ze bij regen de auto. Zij zou op het moment dat er zo'n voertuig bestond, wel degelijk overwegen er een aan te schaffen. De huidige ligfietsen zijn vaak niet overdekt, en fietsen met hakken is nou ook niet echt comfortabel.

Je diesel motorfiets heeft in mijn ogen meer kans van slagen in deze tijd, mits deze een stukje zuiniger zou kunnen zijn en niet om de 15.000 km een nieuwe snaar nodig heeft. Het blijft interessant om zonder extra wegenbelasting (motor) toch een goedkopere brandstof te kunnen gebruiken.

En voor de toekomst ? ik denk wel dat het concept kan gaan werken, en dat het een vermarktbaar product is, maar de tijd is er waarschijnlijk nog niet rijp genoeg voor, het loopt voor op de huidige noodzaak en het loopt voor op de huidige denkbeelden, te ver voor mischien, waardoor er sceptisch naar gekeken gaat worden. Als de snelheid omhoog zou kunnen gebracht worden zou dat het concept wel ten goed komen.

Jensen
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Bericht door Dutch John »

Misschien is een combinatie ook mogelijk? Een compact voertuig meenemen in de trein en de laatste kilometers trappen of rijden. Is misschien persoonlijk financieel niet de meest economische oplossing, maar breder gezien wel. Die trein rijdt toch.

Mooie klassieker trouwens; zuinig op zijn.
Om te voorkomen dat je afhankelijk bent van externe energiebronnen dienen flex PV panelen dan als een range extender bovenop een volle lading van de accu die je thuis opgeladen hebt met je eigen PV panelen.
Dat is alles bij elkaar een boel hardware om een beetje energie uit te sparen. Ik heb thuis zo'n autonoom systeempje gebouwd, veelal uit gebruikte materialen. Duurt 16 jaar om alleen de materialen terug te verdienen, waarbij ik moet aantekenen dat de gemeente 1.600 euro gesponsord heeft middels subsidie. En dan reken ik alleen financieel. In EROEI kan het nog langer duren. Als er sprake is van accu-opslag verdien je trouwens geen enkel systeem terug. Dus je onafhankelijkheid komt met een prijs. Niet alleen persoonlijk, het doet ook een aanslag op grondstoffen. Waarmee ik wil zeggen dat het waarschijnlijk veel beter is om iets bestaands (bijvoorbeeld die PC50) te gebruiken, dan volledig nieuw te bouwen. Je zou eens moeten rekenen aan het verschil in kosten, gemeten over bijvoorbeeld 10 jaar. Enerzijds benzine en wat onderhoud voor de Honda, anderzijds de nieuwbouw met zijn eigen onderhoud, denk aan accu's die maar een paar jaar meegaan. Dat verschil zou een comfortabelere nieuwbouw moeten verantwoorden. Als het verschil tenminste de goede kant uitvalt...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Bericht door supersports400 »

DJ,

Mits goed onderhouden (preventief onderhoud) gaat zo'n brommertje heel erg lang mee. Ook gebruikt de PC50 idd heel erg weinig benzine. Voor mij is het een ideaal voertuig(je), en ik heb zo'n idee dat ik de PC50 in de toekomst meer en meer ga gebruiken. Ik kan bijna alles zelf doen aan mijn voertuigen (behalve cilinders boren en klepzetels frezen), dus ook daar ben ik redelijk zelfvoorzienend (mede door een grote hoeveelheid gebruikte en nieuwe onderdelen). Ik heb mijn PC50 als referentie aangedragen in relatie tot de plannen van Erik, waarbij ik met name de snelheid van 25 km/hr een conceptueel issue vind.

Ik ga geheel mee in jouw argumentatie wat betreft de onafhankelijkheid en zijn prijs. Financieel gezien valt de PC50 relatief duur uit, maar niet vanuit een technisch aspect of het verbruik, maar vanuit de regelgeving en de vaste lasten zoals verzekering. Ook zijn er plannen van de overheid om e.a nog meer financieel te ontmoedigen.

Maar het ging hier om de vraag of het idee van Erik levensvatbaar is, cq vermarktbaar is en wat een invulling zou kunnen zijn van het concept. Daarnaast hangt e.a af van de referentie. Neem je een auto als referentiekader, dan gelden de zaken die ik heb voorgesteld meer dan als je mijn PC50 als referentiekader neemt.

Het gaat Erik er volgens mij om dat het idee of plan wat hij uitrolt een commodity kan worden of niet. Op dit moment is er een consensus te bespeuren in hoe men over ecologie, duurzaam en milieu denkt, ik zie om mij heen een bewustwording ontstaan dat we niet op deze manier kunnen doorgaan met ongebreideld consumeren en het opgebruiken van onze grondstoffen. De voorzichtige bewustwording van de massa is een eerste stap naar verandering. Hoe deze verandering nu handen en voeten krijgt is een punt van zorg, ook de mijne, en de keuzes die men daarin maakt komen volgens mij vaak voort uit onwetendheid.

Het is vanuit die visie waaruit ik mijn standpunt heb gegeven t.o.v. de ideeën van Erik.

Daarnaast kleven er nog wat technische bezwaren aan hetgeen ik heb voorgesteld. De flexibele pV panelen hebben nog een veel te laag rendement, en de totale oppervlak hangt af van het totale oppervlak wat gebruikt kan worden. Ook hebben accu's een relatief hoog gewicht, en dat leidt weer tot meer wrijvingskrachten en daarmee tot een hoger verbruik (een streven is een zeer licht voertuig). Ook betwijfel ik of men voldoende energie kan opwekken door middel van het aandrijven van een dynamo die de elektromotor aandrijft. De voorgestelde elektromotor is in de orde grootte van 0,5 kW, en stel dat op snelheid de energieconsumptie op het moment dat het voertuig op snelheid is ongeveer 0,1 tot 0,2 kW is, dan zou je deze energie moeten opwekken met de zonnecellen en de dynamo, en dat is een hele uitdaging. De PV panelen dienen ook om bij niet gebruik van het voertuig de buffer (accu) op te laden. De opbrengst van de PV panelen mag dan wel laag zijn, maar over tijd zal dit een aanzienlijk aandeel zijn van de totale energie behoefte.

Ja, het kost idd een hoop hardware, maar daar ben ik zelf niet echt tegen. Als de componenten van hoge kwaliteit zijn en zelf te onderhouden zijn dan gaan deze lang mee (zie mijn PC50). Het is het ontwerp, maar nog meer de instelling van de gebruiker die componenten duurzaam maakt of niet.

We leven helaas in een consumptiemaatschappij, waarbij hergebruik of levensduur verlenging holle woorden zijn. Zelden kom ik mensen tegen die hergebruik en reparatie ook als een duurzame levensstijl zien. Ook dat is helaas een commodity, en daarom heb je denk ik gelijk wat betreft de hardware.

In dat licht bezien kijk ik naar mijn motorfiets, een Honda XRV750 AT. Deze fiets heb ik nieuw gekocht (in 1998),en vervolgens (na inrijden) met behulp van een vermogensbank zo zuinig mogelijk laten afstellen (rijd 1 op 21 gemiddeld). Inmiddels is er 12 jaar verstreken en de km teller staat op 316.000 km. De motor is nog steeds erg zuinig en heeft op een paar nieuwe koppelingsplaten na nog geen nieuwe interne delen nodig gehad. Zelf denk ik dat de AT nog vele km's mee gaat. Door grondig en goed preventief onderhoud (ik doe alles zelf) is het niet ondenkbaar dat (eens) de AT 500.000 km haalt. Ik merk dat er erg weinig mensen zijn die zolang met een voertuig doen, en dat bevestigd ook weer jouw mening over hardware.

Jensen
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Bericht door David86 »

Hoe zou een spierkracht aangedreven pick-up er uit zien ? Waar je comfortabel lange afstanden mee af kan leggen evt met trapondersteuning.

(geen bakfiets)
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nieuwe regels en nieuwe voertuigen

Bericht door kockie »

Kan ik commodity vervangen door handelswaar?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie