Ligfiets - 'open source' ontwikkeling

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: open source ligfiets

Bericht door stan »

David,
heb je een fotootje?
Stan
Waarom niet ?
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: open source ligfiets

Bericht door 12much »

De Flevo is afgeleverd, gauw nog even een achterband verwisseld, en Tess, Anne en Leonie hebben laten zien dat ie rijdt:-)

@Kockie:

ik heb er een helm en een extra trapstel met groot blad bij geleverd. Als de kinderen zijn uitgespeeld, kan de ketting geleider met bout én bus van het frame af en dan kun je er voor kiezen om de aluminium bracket voorop te plaatsen. Die is alleen wat zwaarder en zal de neus sneller uit evenwicht brengen. Het kunststof huis moet eigenlijk even voorzien worden van een nieuwe trapas. Er zit behoorlijk wat speling op omdat de kogellagers vastgeroest waren. Ik heb er met WD40, IMAL en een hoop geduld weer beweging in gekregen, maar een nieuwe is door de fietsenmaker zo verwisseld en kost bijna niks voor een heleboel meer plezier. Wél even controleren of de bout van de kettinggeleider geen bramen heeft gemaakt die naar buiten zijn gericht, anders even de hamer er op...

@Stan:

Zorg jij nog even voor een leuke foto?



Veel plezier ermee en ik hoor wel of je er lol in hebt. Let wel, dit is een "met de armen over elkaar rijden-" fiets en als het niet meteen wil lukken, even een paar snapsjes naar binnen :mrgreen:
Never burn faster than your Wocket.
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: open source ligfiets

Bericht door stan »

Hij rijdt, en hoe, ik heb er op leren fietsen, anne is er van achter af gedonderd en is nog steeds aan het huilen :oops: niet leuk, fotos komen er aan,
Waarom niet ?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: open source ligfiets

Bericht door ritsaert snijder »

@12 much
Anne is weer hersteld (was niet heel erg).
Ze fietsen er rap mee rond.

Kockie heeft hem uitgeprobeerd, maar besloten hem niet mee te nemen.
We hebben hem schoon gemaakt.
Benthuis heeft wielen klaargelegd.
Mag Stan er een keer mee naar school rijden?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: open source ligfiets

Bericht door kockie »

Uitgeprobeerd...ik pas er niet op. Dan zou ik met m'n knieen moeten trappen :), de eigenaar is ook zo'n klein mannetje :mrgreen: . Daarbuiten zag ik dat ie bij Stan c.s. goed op z'n plek is. Laat hen er maar lekker op trappen.

@Stan: goed dat je doorgezet hebt, je kunt het nog sneller dan ik heb voorspeld!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: open source ligfiets

Bericht door 12much »

@allemaal:-):

had Anne de helm niet op? Ik hoop dat zij er niet al te erg van geschrokken is...wens haar maar sterkte van mij.

Leuk dat jullie er in ieder geval lol van hebben gehad. Bedankt voor het schoonmaken, had ik helaas geen tijd meer voor.

@Kockie:

Als het goed is, kan iemand van 185cm lengte er goed op fietsen en 8tjes draaien op 1,5 breedte van Ritsaerts oprijlaan. Wél het trapstel aan de voorzijde gemonteerd? Er mag ook nog een stuk buis aan de voorzijde gelast worden als je het alsnog zonder publiek wilt uitproberen...:=)

@Ritsaert en Stan,

natuurlijk mag je ermee naar school als je beseft dat je gauw overmoedig wordt op zo'n ding, vooral met publiek in de buurt, hij is wat lastig op slot te zetten. In Utrecht staat er geregeld 1 die op zijn kont tegen een lantaarnpaal wordt gezet met een strakke ketting eromheen. Je mag ook twee gaten er in boren en daar een uitlaatbeugel inzetten en vastlassen, ergens tussen het stuur en de knikarm.

Als jullie er een beetje voor zorgen, leen je hem gewoon een tijdje, regel maar wat tussendoor als Kockie er alsnog op wil proberen te rijden met een eventuele aanpassing van het frame. Hij stond hier ook al weer een tijdje groen te worden zoals jullie gezien hebben. :mrgreen:

PS:

toen ik net dit berichtje in aan het tikken was, realiseerde ik mij dat de inbusbout die door het lager heen loopt waarmee de achterzijde meekantelt (als je naast de fiets staat zie je wat ik bedoel) er niet ver genoeg in zit. Willen jullie die nog even vast zetten?
Never burn faster than your Wocket.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: open source ligfiets

Bericht door ritsaert snijder »

@12 much,
We hadden bedacht dat Stan er wel mee naar school kon fietsen (alleen de terugweg). Maar de remmen en de versnelling en de bout vragen nog wat aandacht.

wordt vervolgd!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: open source ligfiets

Bericht door 12much »

ik realiseer mij opeens dat de banden van Ben nog bij jou liggen, misschien een idee om dat vandaag of morgen na mijn werk te doen? Ik had van Anne begrepen dat de ketting er een keer vanaf lag, loopt de derailleur niet meer? Ik heb nog genoeg spullen liggen als het moet.

Ik ga morgen leemstenen en een paar zakken leem ophalen in de buurt van Den Bosch, die moeten eerst mijn auto uit voor de banden er in kunnen. Daarna is er ruimte..

Laat even weten wat voor spullen je nodig hebt.
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: open source ligfiets

Bericht door Anne2 »

Alleen een tip:

Polyester en epoxy e.d. kan je ook hier kopen:

http://www.jgpolyester.nl/

Hij zit vlakbij de Biesbosch in de buurt.

Ik weet dat ze kano's repareren en kunstenaars materialen bij hem kopen. Hij kon wel eens goedkoper met materiaal zijn.

En in Duitsland zijn dingen vaak goedkoper. Lettman maakt eigen kano's, misschien verkopen ze ook los de materialen of weten ze waar dat kan. Fietsonderdelen zijn in Duitsland ook goedkoper.
Plaats reactie