Pagina 2 van 2

Re: fiets karren

Geplaatst: 16 nov 2014, 09:12
door mro
Ik heb zelf ook een fietskar gemaakt: alu 175cm lang, 90cm breed.

Bestaat uit aluminium profielen die ik laten laseren en plooien heb + vierkante alu profielen als dwarsliggers. Niet gelast maar met inox boutjes en moertjes samen gemonteerd.
Twee wielen 20". Door het ontwerp staat die zeer laag ivgl met andere karren: +/- 20 cm van de grond.

Het is een modulair concept: in principe maak je op de zelfde manier een karretje van pakweg 75cm of 1 van 3m lang.

Ik gebruik een weber koppeling voor aansluiting met de fiets.

Heb er al een bakdiepvries mee vervoerd zonder problemen en ik ga nu ook steunen maken om er fietsen mee te vervoeren.

Re: fiets karren

Geplaatst: 16 nov 2014, 10:38
door Pietje
Fotooooo! :-)

Re: fiets karren

Geplaatst: 16 nov 2014, 14:19
door mro
Hopakee :)

Re: fiets karren

Geplaatst: 16 nov 2014, 16:10
door Pietje
Kijk, dat zegt meer dan 1000 woorden :wink:
Is het geheel stijf genoeg? Ziet er mooi uit, hoor!

Re: fiets karren

Geplaatst: 16 nov 2014, 18:44
door mro
Eigenlijk iets te stijf naar mijn idee maar dat ligt aan het gebruik van aluminium denk ik.

Leeg stuitert die nogal maar de banden niet te hard oppompen helpt wel.

Ik was eerst van plan om er een te kopen van dit merk: bikesatwork.com maar als je de prijzen ziet (transport en douane niet inbegrepen) dan is het veel goedkoper om er zelf eentje te maken.

Re: fiets karren

Geplaatst: 16 nov 2014, 19:43
door Dutch John
Ziet er goed uit. Zelfbouw is bijna altijd goedkoper. En op maat. Wat weegt ie?

Zo'n koppeling zelf bouwen gaat ook. Je moet dan zorgen dat die in drie richtingen kan bewegen. Belangrijk is dat de fiets zowel links als rechts plat gelegd kan worden, terwijl de aanhanger op z'n wielen staat. Kan dat niet, dan gaat er iets krom of breekt af.

Groet,
DJ

Re: fiets karren

Geplaatst: 16 nov 2014, 20:19
door mro
Ik rij met zoiets: www.larryvsharry.com , die leg je (in principe) niet op zijn kant :)

Maar je hebt zeker een punt. Met een gewone fiets moet je zeker eerst afkoppelen voor je de fiets platlegt of je zal die weber koppeling stukmaken. Positief is wel dat je je met een eenvoudige beweging kan afkoppelen.

De kar zelf was eigenlijk redelijk eenvoudig te maken: dxf's tekenen, doorsturen naar de laserfirma hier in de buurt en de stukken samenbouten. Alles paste van de eerste keer :)

De koppeling aan de fiets vond ik het moeilijkst. Ik had eerst zelf iets gemaakt met zo'n kogelgewricht, dat werkte wel maar ik vond geen goede oplossing om aan/af te koppelen zonder gereedschap en het zag er ook niet goed uit.

Dan maar die weber koppeling en een aluminium buis. Dat plooien was ook nog niet zo simpel.

Ik schat dat die nu een kleine 20kg weegt. De alu langsprofielen zijn wel redelijk overgedimensioneerd denk ik, nu plaatdikte 3mm. Met 2,5 of zelfs 2mm zou het ook wel lukken.

Re: fiets karren

Geplaatst: 17 nov 2014, 07:16
door Dutch John
20 kg is een net gewicht voor die afmetingen.

De fiets platleggen gebeurt niet altijd vrijwillig. Een aanhanger laden, die gekoppeld is aan een fiets, leidt vrij snel tot omvallen van de fiets. En je kunt altijd onderuit gaan in een bocht. Een kogelgewricht heeft te weinig bewegingsvrijheid naar alle kanten. Dus is een drievoudige cardanische ophanging de oplossing.

Hier een foto van de koppeling die ik gebruik:
IMG_2107-1.JPG

De vleugelmoer is in de praktijk geborgd met een borgschaar.

Groet,
DJ

Re: fiets karren

Geplaatst: 17 nov 2014, 09:44
door mro
Ja deze die jij gemaakt hebt ziet er wel zeer degelijk uit. Heb zelf ook nagedacht over zo'n cardan koppeling maar ben er zelf niet uit geraakt. Nu ik het op foto zie snap ik het beter.

Heb je ook een volledige foto van je fietskar?

Re: fiets karren

Geplaatst: 17 nov 2014, 10:22
door Dutch John
Yep, ergens op bladzijde 2 van dit draadje: viewtopic.php?f=6&t=4594&start=0

Ik heb in eerste instantie ook een kogelkoppeling overwogen. Maar kwam er niet uit. Bovendien had ik alleen een fuseekogel van een Volvo 760 en dat is wat overkill..... Wat rommelen in het magazijn brengt vaak nieuwe inzichten en ideeën en zo ook deze keer. Wat je met een paar M-12 bouten, moeren en een stukje pijp 16x2 al niet kunt maken... Zo vond ik ook nog een driehoekig reststukje plaat en 10 minuten later zat het gelast aan de achterbrug. Vastklemmen met bouten was in eerste instantie de bedoeling, maar dit is beter.

Groet,
DJ

Re: fiets karren

Geplaatst: 15 mar 2015, 19:27
door Jazzpianeur
Heeft iemand een fietskar waarop een 250 kg zware piano met speler passen?
Tips voor zo'n bijzondere fietskar...?
Ik hoor graag...
Groet!

Re: fiets karren

Geplaatst: 16 mar 2015, 00:08
door kockie
Zo, dat is nogal wat.... Moet de speler samen met de piano op de kar kunnen?

Re: fiets karren

Geplaatst: 16 mar 2015, 06:25
door Dutch John
Vragen staat vrij, maar je wensen zijn niet erg realistisch. Je komt al snel aan vier wielen om anderhalve meter breed te kunnen bouwen en het gewicht te dragen. Schamelwagen. Geremd. Maakbaar, maar veel werk, veel materiaal en waarschijnlijk een gevaar in het verkeer. 250 kg lading en minimaal 50 kg aanhanger doen wat ze willen met 100 kg fiets met bestuurder.

Groet,
DJ

Re: fiets karren

Geplaatst: 16 mar 2015, 07:51
door mro
Ik denk dat de kar zelf het probleem niet zal zijn; die maak je gewoon stevig genoeg (denk zelf dat de mijne dit moet aankunnen).

Het zwakke punt is de fiets, de remmen en de koppeling. Je wilt toch veilig fietsen.

Dit is een gekende fabrikant: http://bikesatwork.com/store/product/64 ... le-trailer. Tot 280kg volgens de specificaties :) (usa wetgeving?)

Eventueel deze lijkt me beter: carla cargo https://www.youtube.com/watch?v=b2CQG7rqMZM

Re: fiets karren

Geplaatst: 22 sep 2015, 11:16
door Jammz
ik moet ook altijd een voorbeeld zien om iets zelf te kunnen maken, en ben hier eens gaan kijken naar voorbeelden van fietskarren. Hele toffe ideeën opgedaan, maar ik moet er nog aan beginnen. Ik wilde dat doen voor deze zomer, maar het is ondertussen al weer september natuurlijk. Ik denk dus dat mijn kar er pas volgend jaar komt.