fiets karren

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: fiets karren

Bericht door mro »

Ik heb zelf ook een fietskar gemaakt: alu 175cm lang, 90cm breed.

Bestaat uit aluminium profielen die ik laten laseren en plooien heb + vierkante alu profielen als dwarsliggers. Niet gelast maar met inox boutjes en moertjes samen gemonteerd.
Twee wielen 20". Door het ontwerp staat die zeer laag ivgl met andere karren: +/- 20 cm van de grond.

Het is een modulair concept: in principe maak je op de zelfde manier een karretje van pakweg 75cm of 1 van 3m lang.

Ik gebruik een weber koppeling voor aansluiting met de fiets.

Heb er al een bakdiepvries mee vervoerd zonder problemen en ik ga nu ook steunen maken om er fietsen mee te vervoeren.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: fiets karren

Bericht door Pietje »

Fotooooo! :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: fiets karren

Bericht door mro »

Hopakee :)
Bijlagen
P1030363.JPG
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: fiets karren

Bericht door Pietje »

Kijk, dat zegt meer dan 1000 woorden :wink:
Is het geheel stijf genoeg? Ziet er mooi uit, hoor!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: fiets karren

Bericht door mro »

Eigenlijk iets te stijf naar mijn idee maar dat ligt aan het gebruik van aluminium denk ik.

Leeg stuitert die nogal maar de banden niet te hard oppompen helpt wel.

Ik was eerst van plan om er een te kopen van dit merk: bikesatwork.com maar als je de prijzen ziet (transport en douane niet inbegrepen) dan is het veel goedkoper om er zelf eentje te maken.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: fiets karren

Bericht door Dutch John »

Ziet er goed uit. Zelfbouw is bijna altijd goedkoper. En op maat. Wat weegt ie?

Zo'n koppeling zelf bouwen gaat ook. Je moet dan zorgen dat die in drie richtingen kan bewegen. Belangrijk is dat de fiets zowel links als rechts plat gelegd kan worden, terwijl de aanhanger op z'n wielen staat. Kan dat niet, dan gaat er iets krom of breekt af.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: fiets karren

Bericht door mro »

Ik rij met zoiets: www.larryvsharry.com , die leg je (in principe) niet op zijn kant :)

Maar je hebt zeker een punt. Met een gewone fiets moet je zeker eerst afkoppelen voor je de fiets platlegt of je zal die weber koppeling stukmaken. Positief is wel dat je je met een eenvoudige beweging kan afkoppelen.

De kar zelf was eigenlijk redelijk eenvoudig te maken: dxf's tekenen, doorsturen naar de laserfirma hier in de buurt en de stukken samenbouten. Alles paste van de eerste keer :)

De koppeling aan de fiets vond ik het moeilijkst. Ik had eerst zelf iets gemaakt met zo'n kogelgewricht, dat werkte wel maar ik vond geen goede oplossing om aan/af te koppelen zonder gereedschap en het zag er ook niet goed uit.

Dan maar die weber koppeling en een aluminium buis. Dat plooien was ook nog niet zo simpel.

Ik schat dat die nu een kleine 20kg weegt. De alu langsprofielen zijn wel redelijk overgedimensioneerd denk ik, nu plaatdikte 3mm. Met 2,5 of zelfs 2mm zou het ook wel lukken.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: fiets karren

Bericht door Dutch John »

20 kg is een net gewicht voor die afmetingen.

De fiets platleggen gebeurt niet altijd vrijwillig. Een aanhanger laden, die gekoppeld is aan een fiets, leidt vrij snel tot omvallen van de fiets. En je kunt altijd onderuit gaan in een bocht. Een kogelgewricht heeft te weinig bewegingsvrijheid naar alle kanten. Dus is een drievoudige cardanische ophanging de oplossing.

Hier een foto van de koppeling die ik gebruik:
IMG_2107-1.JPG
De vleugelmoer is in de praktijk geborgd met een borgschaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: fiets karren

Bericht door mro »

Ja deze die jij gemaakt hebt ziet er wel zeer degelijk uit. Heb zelf ook nagedacht over zo'n cardan koppeling maar ben er zelf niet uit geraakt. Nu ik het op foto zie snap ik het beter.

Heb je ook een volledige foto van je fietskar?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: fiets karren

Bericht door Dutch John »

Yep, ergens op bladzijde 2 van dit draadje: http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... 94&start=0

Ik heb in eerste instantie ook een kogelkoppeling overwogen. Maar kwam er niet uit. Bovendien had ik alleen een fuseekogel van een Volvo 760 en dat is wat overkill..... Wat rommelen in het magazijn brengt vaak nieuwe inzichten en ideeën en zo ook deze keer. Wat je met een paar M-12 bouten, moeren en een stukje pijp 16x2 al niet kunt maken... Zo vond ik ook nog een driehoekig reststukje plaat en 10 minuten later zat het gelast aan de achterbrug. Vastklemmen met bouten was in eerste instantie de bedoeling, maar dit is beter.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jazzpianeur
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2015, 18:35

Re: fiets karren

Bericht door Jazzpianeur »

Heeft iemand een fietskar waarop een 250 kg zware piano met speler passen?
Tips voor zo'n bijzondere fietskar...?
Ik hoor graag...
Groet!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: fiets karren

Bericht door kockie »

Zo, dat is nogal wat.... Moet de speler samen met de piano op de kar kunnen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: fiets karren

Bericht door Dutch John »

Vragen staat vrij, maar je wensen zijn niet erg realistisch. Je komt al snel aan vier wielen om anderhalve meter breed te kunnen bouwen en het gewicht te dragen. Schamelwagen. Geremd. Maakbaar, maar veel werk, veel materiaal en waarschijnlijk een gevaar in het verkeer. 250 kg lading en minimaal 50 kg aanhanger doen wat ze willen met 100 kg fiets met bestuurder.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: fiets karren

Bericht door mro »

Ik denk dat de kar zelf het probleem niet zal zijn; die maak je gewoon stevig genoeg (denk zelf dat de mijne dit moet aankunnen).

Het zwakke punt is de fiets, de remmen en de koppeling. Je wilt toch veilig fietsen.

Dit is een gekende fabrikant: http://bikesatwork.com/store/product/64 ... le-trailer. Tot 280kg volgens de specificaties :) (usa wetgeving?)

Eventueel deze lijkt me beter: carla cargo https://www.youtube.com/watch?v=b2CQG7rqMZM
Jammz
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:50

Re: fiets karren

Bericht door Jammz »

ik moet ook altijd een voorbeeld zien om iets zelf te kunnen maken, en ben hier eens gaan kijken naar voorbeelden van fietskarren. Hele toffe ideeën opgedaan, maar ik moet er nog aan beginnen. Ik wilde dat doen voor deze zomer, maar het is ondertussen al weer september natuurlijk. Ik denk dus dat mijn kar er pas volgend jaar komt.
Laatst gewijzigd door Pietje op 22 sep 2015, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Sesamstraat hits gegeven
Plaats reactie