fiets karren

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

fiets karren

Bericht door David86 »

Fiets karren, ze schijnen handig te zijn. Ik zie ze wel eens vol kinderen, speciale vis-fietskarren(sportvissers geen visboeren :) ) ik ken iemand die er kachelhout mee verzameld etc. etc. etc.

Ik wil ook een fietskar bouwen, nu twijfel ik over het aantal wielen. Er zijn fietskarren met 1 wiel en karren met twee wielen. De eenwielige zouden minder stabiel zijn (klinkt logisch) en minder last kunnen dragen. De twee wielers zijn al snel logge windschermen en dat is ook niet ideaal.

Wie heeft er ervaring met fietskarren en evt. een foto van de zijne ? Ik ben op zoek naar een "allround" karretje dat zelf te bouwen is (geen aluminium, carbon, etc..)

Groeten,
..
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: fiets karren

Bericht door m.bouwer »

Hallo David86,
Een fietskar maken is leuk werk.
Al een paar keer heb ik iemand kunnen meehelpen. Verschillende modellen ook.
De mooiste uitvoering vond ik die met aandrijving en accu's in de bodem.
Groet Rinus
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: fiets karren

Bericht door Dutch John »

Ik ben die malloot die de afgelopen weken 25 kuub eiken in de straat verzameld heeft door het met een vooroorlogse fietskar naar huis te rijden. Het hout kwam met beetjes vrij (snoeien), dus met groot materieel uitrukken zou overkill betekenen. En ja, mensen kijken je aan of je niet wijs bent. Maarja, tien jaar geleden was je een sukkel als je fietstassen achterop had. Nu rijdt iedereen er mee.

Mijn ervaringen met het rijden met 250 kg op sleep. Gewicht is niet het probleem om snelheid te verkrijgen, als je de banden maar hard hebt en de weg vlak is. Wind is wel net een anker, maar dat heeft niets met het aantal wielen te maken. Over hellingen en zware gewichten kan ik kort zijn: vergeet het. Scheef van stoeprandjes of over dwarse rillen rijden is een nieuwe ervaring. Een volle, zware kar stuurt dan de fiets. Zou je zoiets met geweld nemen, dan kan ik mij voorstellen dat de kar het fietsframe krom duwt.

Het gewicht goed verdelen is uiteraard belangrijk. Goede remmen ook. Drie versnellingen heb je zeker nodig. Optrekken in één moet altijd, maar met de wind in de rug en een volle kar trap je fietsende schooljeugd makkelijk in drie voorbij.

Ik ben aardig tevreden met m'n tweewielige 75 kg zware fietskar. Het voor- en achterschot uitnemen bij leeg rijden scheelt in windvang. Zorg voor een soepele (ex-stuur-)kogel verbinding van de sleepstang en de brug onder het zadel. Voldoende grote onderlegringen voor en achter de brug, anders knijp je de buizen plat. Horizontale spatschermen boven de wielen houden water tegen, er kan nog wat lading op en je kunt er een spin achter haken. Het is flauwekul om mbv. aluminium, dunne, kleine wieltjes en andere peperkoek te bezuinigen op gewicht, tenzij je veel in de stad rijdt. Grote wielen, liefst 26" lopen licht en soepel over oneffenheden. Gewone wielen met een doorgaande as zijn het meest stabiel. Stijf stalen frame versterken door een planken bak. Staal kun je overal laten lassen. Aluminium raakt snel vermoeid, bijna niemand kan het lassen en niemand wil het lassen op het moment dat het gecorrodeerd is.

Voor compacte ladingen tot 100 kg prefereer ik de transportfiets. Wel goed vastzetten. Nadeel van een transportfiets is de afwezigheid van een degelijke standaard die de voorkant stabiel houdt tijdens laden en vastsjorren. Je moet altijd een muur in de buurt hebben.

Foto volgt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: fiets karren

Bericht door kockie »

Laat ik nu net een fietskarretje gekocht hebben op MP. Ik moet 'm nog ophalen. Liefst zou ik er zelf een bouwen, heb ik vroeger ook wel gedaan, maar de lijst van projecten die voorrang hebben is zo groot... ALs de gekochte fietskar niet bevalt, kan ie achter de skelter van de jongens, die zeuren al zo lang om een aanhanger/mestton/grondbak/cultivator/ploef/kraantje. Van wie zouden ze het hebben :D

Ik wil in ieder geval een gedeelte van mijn boodschappen op de fiets gaan doen. Is ook mooi te combineren met het naar school brengen van onze oudste zoon.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: fiets karren

Bericht door David86 »

Dat ook zo'n beetje waar ik hem voor wil gebruiken, de weekboodschappen in een dorp verderop, compost van het stort naar de tuin, oud papier naar de container, sprokkelhout naar huis etc etc


Ik zat te denken om de kar in een platform configuratie uit te voeren, waar benodigde zijschotten of kinderstoeltjes etc op bevestigd kunnen worden. De lege kar"(zijschotten plat op platform bevestigd) zal dan niet zoveel wind vangen hoop ik.


ik ben benieuwd naar de foto's , heb je een globale maatvoering van die kar ?
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: fiets karren

Bericht door OBL-Rien »

David86 schreef:Er zijn fietskarren met 1 wiel en karren met twee wielen.
We hebben er een met twee wielen, maar ik moet bekennen dat ik deze zelf nog nooit heb gebruikt.
Wel heb ik me af gevraagd of het niet beter zou zijn met 4 wielen. 1 as, maar 4 wielen. Dan wordt de ongelijkheid van het fietspad/de straat beter uitgedempt en stuitert een (bijna) lege kar minder?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: fiets karren

Bericht door Dutch John »

Afbeelding 077.jpg
Afbeelding 076.jpg
Afbeelding 078.jpg
Afbeelding 075.jpg
Maten bakje: 110x65x30 cm (LxBxH)

Vroeger had ik een kar met een lagere bodem. Bodemvrijheid ongeveer 12 cm. Een wasmachine is dan bijvoorbeeld eenvoudiger te laden, je schept deze zo op. En toch liep die kar niet zo licht als deze. Of het aan de bromfietswielen lag? De kar was bovendien zwaarder, omdat voor het doorzetten van de bodem meer staal nodig is. Bij de kar op de foto zijn transportfietswielen gebruikt.
Gebruik altijd hout voor de bodem. Lading schuift dan niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: fiets karren

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
Mooie fiets, ziet er ook netjes uit. Jaren vijftig Gazelle met trekstangen? Ik ben een echte fan van de fietsen uit die periode of net voor de oorlog. Dat zijn fietsen, gebouwd om een paar keer de wereld over te gaan. De lagers zijn nog degelijk. De lamp is nog gemaakt om uit elkaar te halen. Geen plastic wat alle kanten op breekt en scheurt.

Ik heb zelf ook een mooie oude. Had ik hem rijdend kreeg ik te horen dat het geen gezicht was...hij was echt te klein (helaas hebben ze gelijk).

Sorry, beetje off topic; de fietskar...die ziet er vooral degelijk uit.
groet!

Ritsaert
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: fiets karren

Bericht door gerard »

@ David,
Ik weet het, je schrijft over een fietskar, en ik ga het over iets anders hebben, namelijk een Long John. De Long John (iets voor jou DJ?) is de naam voor de originele Deense transportfiets. Er zullen waarschijnlijk wel DIY Long John- of Cargo bike tekeningen te vinden zijn op het net. Misschien het overwegen waard.
Groet,
Gerard
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: fiets karren

Bericht door Chicken Power »

Verwijderd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: fiets karren

Bericht door ritsaert snijder »

We hebben zo iets gehad (met twee wielen en een bak). Is een aanschaf maar door het lage zwaartepunt fietst het best prima. Mijn vrouw deed er ook langere afstanden mee (20km) en dan met kinderen er in. Gaat mij wat te ver.
groet!

Ritsaert
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: fiets karren

Bericht door peter1968 »

gerard schreef:@ David,
Er zullen waarschijnlijk wel DIY Long John- of Cargo bike tekeningen te vinden zijn op het net. Misschien het overwegen waard.
Groet,
Gerard
Op www.instructables.com vind je er een aantal.

Zoals: http://www.instructables.com/id/build-a ... argo-bike/
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: fiets karren

Bericht door David86 »

Ik heb deze wel eens gezien, ze worden nog nieuw kant en klaar verkocht.

Mijn situatie:

Ik ruil mijn auto in voor een sparta met, voor transport van groter materiaal ben ik dus ook aangewezen op deze fiets met hulpmotor.

Hier een long john van maken (hoewel ik niet wist dat ze zo heten) speelt mij nogal in de kijker van de wijkagent, op de papieren van de snorfiets staat een wielbasis omschreven, hier kan ik niet van afwijken zonder een hoop gedonder. Vandaar mijn voorkeur voor een aanhanger.

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: fiets karren

Bericht door Dutch John »

ritsaert snijder schreef:DJ,
Mooie fiets, ziet er ook netjes uit. Jaren vijftig Gazelle met trekstangen?
Frame en spatborden zijn uit 1936. Rest is van recenter datum. Mrs. DJ heeft een Gazelle omafiets uit 1954 die wel origineel is op de lak na. Heel smal stuurtje en ook remstangen. En lopen dat ding! Menig middelbare wielrenner moet zich helemaal de blubber trappen om haar voor te blijven.
Beide fietsen worden nooit gepoetst, alleen het zout in de winter afgespoeld. Kwetsbare delen krijgen een kwastje olie waar zich weer stof in afzet. Na jaren ziet er dat geweldig authentiek uit.
Naast de Gazelles is er nog een Raket transportfiets van rond 1930 met 28" wielen. Deze is te lomp en mist een versnellingsnaaf en is daarom niet geschikt om ook een kar te trekken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: fiets karren

Bericht door ritsaert snijder »

DJ
Echt goede en mooie fietsen. Net voor of net na de oorlog! Triest dat we dat soort spullen niet meer maken. Stel je voor dat ze een auto zo zouden maken. Ik zou hem zo kopen (of er voor gaan sparen).
Heb begrepen dat jullie hiermee je kilometers maken.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie