Afscheid van mijn geliefde rijblikje...

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Afscheid van mijn geliefde rijblikje.

Bericht door Tim »

David,

Zoek een blokje in Germania. Geen aangepaste kleppen, geen aangepaste nokkenas, geen variabele ontsteking, normale uitlaat. Kan het blokkie ademen zoals het ontworpen is.

Tim

(hij gaat daarmee wel harder, als je dat zou willen)
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Afscheid van mijn geliefde rijblikje.

Bericht door 12much »

is er alleen nog een klein lullig detail volgens mij....

Voor die Spartamet heb je een bromfietsplaatje nodig en die ga je niet krijgen zonder typegoedkeuring. Met het bouwen van de electromotor zul je alleen moeten voldoen aan de trapsensor en de maximum snelheid, alles daarboven komt ook niet in aanmerking voor een typegoedkeuring.

Je mag een motorfietsoorzijde choppen en aan het achterchassis van een VW kever hangen. Je meldt hem aan bij de RDW voor een keuring en zolang alles er profi uitziet en functioneert staat er weinig in de weg om als Fonda naar je werk te easyriden. Met een beetje meerwerk zie ik daar nog wel een houtvergasser op komen:-)

Voor zover ik weet, gaat dat voor bromfietsen helaas (nog) niet op, of iemand moet actuelere info hebben.

Eigen ervaring hierin: ik had als 16 jarige een verlengde voorvork en een verbrede achterbrug van een gecraschte Benellie in een gechopt Kreidlerframe gelast, met een SuperBreitwand en 6 versnellings closeratio van Veen-bak, breed motorachterwiel, schijfrem voor (erg spectaculair in die tijd:-) Het zat zo netjes in elkaar, dat ik hem in zijn geheel van de TD van het korps-Heerhugowaard heb teruggekregen, met de belofte dat ie ook weer in zijn geheel de verschrotter in zou gaan als ie nog een keer van de weg werd geplukt...

Toevallig is in Heerhugowaard ook een bedrijf die motorfietsen bouwt en allerlei specialparts. Bakker frame's, die hebben indertijd een speciale achterbrug met twee achterwielen heeft gebouwd om een Vespa scooter geschikt te maken voor gehandicapte mensen. Zij moesten er toen meer dan tien stuks bouwen om die typegoedkeuring te krijgen als ik het goed begrepen heb.
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afscheid van mijn geliefde rijblikje.

Bericht door kockie »

Op het brommerforum staat een mailwisseling met het RDW betreffende zelfbouwbrommers: http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/193

Boy, heb je je brommer nog? Misschien krijg je hem nog wel gekeurd :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Afscheid van mijn geliefde rijblikje.

Bericht door David86 »

12much,

Ik zie je punt, het fietsje zal een beetje in een grijs gebiedje van de wet fietsen. Dat is jammer dan, als we moeten wachten tot de overheid mee gaat werken aan een betere wereld zitten we nog wel even te wachten denk ik. In de tussentijd moet ik me maar op glad ijs begeven, lekker pionieren :)

Tiho,
verlading is het verpompen van producten (in/uit boten spoorwagons vrachtauto's etc.), het heen en weer rijden is de transport sector. Ik doe dit werk sinds afgelopen jaar, daarvoor ben ik 6 jaar smid geweest :) metaalbewerking in de basis was het hoofdvak van de daarvoor benodigde vakopleiding.

Tim,
Het sachs blokje op de met, ik weet dat hij geknepen word op de cdi, de begrenzer is er redelijk makkelijk uit te knippen als de cdi open gemaakt word. Hierdoor gaat het blokje al een stuk zuiverder lopen heb ik gelezen. Dit zuivere lopen maakt hem ook zuiniger. Zitten er naar jouw weten nog meer begrenzers in zo'n blokje ? (begrenzers zijn natuurlijk eigenlijk motorverstikkers)

Morgen haal ik het fietsje op, dan zal ik deze week voornamelijk bezig zijn om het blokje in zijn orginele staat terug te brengen (begrenzers er uit, alles schoonmaken, uitlaat ontkolen etc..) Als het een beetje wil vlotten kan ik volgende week aan het frame beginnen.

GRoeten,
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Afscheid van mijn geliefde rijblikje.

Bericht door tiho »

Dan heb je een mooie opleiding genoten David.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Afscheid van mijn geliefde rijblikje.

Bericht door Tim »

David,

Ik doelde op die Honda SS50. Wij hadden die, de FS1, Puch en als je veel geld had een MB.

De spartamet is alweer van na mijn knutseljeugd.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Afscheid van mijn geliefde rijblikje.

Bericht door David86 »

Ik heb vanmorgen de sparta met opgehaald, hij was van een oud vrouwtje geweest (bij een sparta met klinkt dat ook wel aannemelijk :) )

Terug naar huis rijdend met de wind in de rug 25km/h zonder meetrappen (alleen met optrekken meetrappen). Om de volle poerie uit deze 30cc te halen heb ik vanmiddag de toerenbegrenzer uit de cdi verwijderd en het luchtfilterkapje aangepast om hem wat lucht te geven.

Eind van de middag was het 30km/h windje in de rug zonder trappen(32km/h in "racehouding" LOL :D ). Ik heb nog een trucje in de doos, het aanpassen van de flow in de uitlaat, dit zou nog 4 a 5km/h toe kunnen voegen aan het geheel. Meer is er aan dit blokje volgens mij niet te doen, het blijft natuurlijk een 30cc'tje.

Het metje valt me alles mee, het is eigenlijk best plezierig om in de frisse buitenlucht een beetje door de polders te sukkelen met de wetenschap dat je met een liter benzine 2 uurtjes "vol gas" kan :)

Als ik het blokje helemaal ontdaan heb van zijn "begrenzingen" ga ik eens een grote ronde doen om te ervaren hoe het is naar het werk en terug en direct het verbruik even meten.
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Afscheid van mijn geliefde rijblikje.

Bericht door 12much »

Boy, heb je je brommer nog? Misschien krijg je hem nog wel gekeurd
als ik toen zoveel ruimte had als jij nu, had ik nu ook minder ruimte over dan ik nu heb........maar dan had ik wél mijn Kreidler Chopper nog (mét Puch eitje trouwens...) :lol: :lol:

Bedankt voor de link, die vind ik interessant..
Never burn faster than your Wocket.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Afscheid van mijn geliefde rijblikje.

Bericht door David86 »

De uitlaat deels geopend vandaag, 28km/h wind tegen en 32 wind mee in normale houding.

Ik houd het blokje even zo en ga eens nadenken over de rest van de fiets, racefiets of ligfiets...
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Afscheid van mijn geliefde rijblikje.

Bericht door ritsaert snijder »

David,
Als het een omgebouwde tweewieler ligfiets met hulpmotor wordt zou ik hem laten keuren. Die link van Kockie geeft aan dat dit nog wel te realiseren is. Probleem is niet zozeer de politie (dat overleef je wel). Probleem is de verzekering, je bent niet te verzekeren. Dus als je iemand een rolstoel in fietst dan komen ze het bij je halen en nemen ze alles mee! Klein risico met extreme gevolgen, daar moet je jezelf naar mijn idee altijd voor indekken.

Gek is dat je wel een elektrische ligfiets mag maken en daar mag zelfs mijn dochter van 8 op rondkarren met 25 km per uur. En als ze dan 40 km rijdt dan moet de verzekering dat eerst maar eens aantonen! Je begrijpt hoe Stan denkt de 13,5 km naar school te gaan fietsen!

Ritsaert
groet!

Ritsaert
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Re: Afscheid van mijn geliefde rijblikje.

Bericht door marcovp »

kockie schreef:Ik heb ooit een stuk gelezen over iemand die een city-el gebruikte voor woon-werkverkeer. Is dat niets voor je? Electrisch, redelijk comfortabel, alleen moeilijk te krijgen.

Een kennis van me is nu iets soortgelijks aan het importeren. Komt waarschijnlijk begin volgende week aan. Hij krijgt 2 uitvoeringen, 45 km/u en 90 km/u.
Dat zou ik geweest kunnen zijn als een van de weinige eigenaren van een CityEL in Nederland.

Ik reed 17 kilometer enkele reis. Dat was goed te doen. De accus die erin zaten waren 70ah. Het verbruik lag op 1ah per kilometer, dus heen en weer 50% ontladen en dat is mooi. Met 40 kilometer enkele reis wordt het al lastig, nog afgezien van de tijd die bezig bent om er te komen. Je moet namelijk niet al te wild rijden om aan de 1ah per kilometer te komen.

Ik schrijf steeds in de verleden tijd. Na een jaar kreeg de CityEL dermate veel kuren dat ik gestopt ben hem te gebruiken. Om de een of andere reden gingen er steeds weer dingen stuk. Dan weer wiellagers, dan weer een veerpoot en dan weer allerhande schakelaartjes. Ik was opeen gegeven moment dagelijks aan het sleutel om hem rijdend te houden en dat werd een behoorlijk kostbare zaak. Emotioneel heb ik nog geen afstand kunnen doen van het ding dus staat hij in de tuin onder een afdakje maar hij moet eigenlijk gewoon naar iemand die hem weer laat rijden maar ik heb een drempel om hem te verkopen.

Het concept is heel goed en ik heb er wel eens over gedacht er een benzinemotor in te zetten (of een dieseltje op PPO). Veel betrouwbaarder in techniek en ik denk ook heel zuinig, maar ik zie op tegen de herkeuring bij de RDW, als het uberhaupt mogelijk is hem gekeurd te krijgen met een andere aandrijving.

Ik heb er dus al een tijd niet in gereden. maar mochten er vragen over zijn, stel ze gerust. Ik ben er zo intensief mee bezig geweest dat er nog zat is blijven hangen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Afscheid van mijn geliefde rijblikje.

Bericht door David86 »

M.b.t RDW

Er is een clubje motorvoertuigen dat slechts aan een paar eisen is gebonden, en het mooiste: je dient ze alleen te keuren voor verzekering:

De zogenaamde: langzaamverkeer voertuigen (reflecterende driehoek achterop) zoals de huis aan huis winkel(srv wagen noemen wij hem), de landbouwmachine, de bandenkranen etc...

Misschien dat je hem in dit clubje kan scharen?

Persoonlijk transport blijft een energie verslinder, ik ben blij dat ik er nu aan begonnen ben :)

Groeten,
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afscheid van mijn geliefde rijblikje.

Bericht door kockie »

@marcovp: Welke spanning gebruikt jouw city-el?


Als ik meer tijd ( en kennis) over zou hebben, zou ik het een leuk project vinden. Maar ja.... Nog 300 projecten op de lijst
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Re: Afscheid van mijn geliefde rijblikje.

Bericht door marcovp »

kockie schreef:@marcovp: Welke spanning gebruikt jouw city-el?


Als ik meer tijd ( en kennis) over zou hebben, zou ik het een leuk project vinden. Maar ja.... Nog 300 projecten op de lijst
Het is de FACT4 op 48 volt. Dat maakt het ook wat complex allemaal. Het boordnet is 12 volt, de basis is 36 volt en de motor draait op 48 volt. Alles loopt door elkaar en ik ben wat dat betreft niet voldoende technisch onderlegd om dat op te lossen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afscheid van mijn geliefde rijblikje.

Bericht door kockie »

Dat is dan inderdaad lastig met die spanningen. Jammer dat je hem niet meer gebruikt
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie