Een amfibiefiets zelf maken

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Zou je een amfibiefiets willen kopen bij verkrijgbaarheid?

Ja, dat zie ik wel zitten.
0
Geen stemmen
Ja, als aanbouw aan mijn eigen fiets.
0
Geen stemmen
Ja, als het fietsen net zo goed gaat als varen.
1
33%
Nee, geen behoefte aan.
2
67%
 
Totaal aantal stemmen: 3

Bertoa
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 feb 2012, 13:31

Een amfibiefiets zelf maken

Bericht door Bertoa »

DSCN1722s.jpg
Vrijdag 11 mei ging in Maastricht een amfibiefiets door de vijver van het stadspark. Testpiloot was de 15 jarige Saskia van Gemert. Met groot vertrouwen in de Amphi-Cycle van Berto Aussems ging ze over het water. Berto: "Het doel van het project is om met spullen uit de plaatselijke bouwmarkt een amfibiefiets te maken. Dus ook met gewoon gereedschap, zonder lassen en grote machines. De ombouwtijd van land naar water is 7 minuten inclusief het opblazen van de drijver. Een simpele en veilige en goedkope constructie staat voorop. Hoewel het project eenvoudig uitziet is het dat niet. Het streven is om 127 jaar na de uitvinding van de fiets, de aandacht voor de amfibiefiets levend te houden. Het ultieme doel om met de fiets, zonder set-up tijd, meteen van land naar water en terug te gaan is nog niet bereikt. Comprimieloos voortbewegen op land zowel als op water is er nog niet". Voorlopig nog niet, stelt Berto. De aandrijving op het water gaat via een eigen ontworpen electrische binnenboordmotor. De schroef wordt aangedreven door een accuboormachine. "Andere manieren van aandrijving zijn complex en duur".
De video: http://www.youtube.com/watch?v=YKN20Vc4bnE
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Een amfibiefiets zelf maken

Bericht door tiho »

De fiets is toch meer een stoel hier zou ik zeggen.
Bertoa
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 feb 2012, 13:31

Re: Een amfibiefiets zelf maken

Bericht door Bertoa »

tiho schreef:De fiets is toch meer een stoel hier zou ik zeggen.
Het is meer een electrische fiets in het water. Je kan trappen. Het achterwiel zal draaien. Maar de electrische motor zorgt toch voor de meeste voortstuwing.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Een amfibiefiets zelf maken

Bericht door tiho »

De electra zit dan in de machine niet in de fiets toch? Maar als je om de tien cm en stripje zo breed als de velg en tien cm lang in de velg hecht krijg je een stuk meer waterverplaatsing.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Een amfibiefiets zelf maken

Bericht door Dutch John »

Leuk project! Zou je de fiets niet volledig voor de aandrijving kunnen laten zorgen? Roer aan het voorwiel. Kan ie misschien wat dieper, komt de stabiliteit weer ten goede, want dat heb je wel nodig als het waait...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Een amfibiefiets zelf maken

Bericht door deleted »

In verband met stabiliteit denk ik dat er meer zit in een soort trike.
De kuipstoel zou dan wat groter gemodelleerd kunnen worden zodat hij ook voor het drijvend vermogen zorgt.
scorpionfx_rechts.jpg
Of vertrekken van een velomobiel natuurlijk.
velomobiel.jpg
G
Bertoa
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 feb 2012, 13:31

Re: Een amfibiefiets zelf maken

Bericht door Bertoa »

Dutch John schreef:Leuk project! Zou je de fiets niet volledig voor de aandrijving kunnen laten zorgen? Roer aan het voorwiel. Kan ie misschien wat dieper, komt de stabiliteit weer ten goede, want dat heb je wel nodig als het waait..

Groet,
DJ

Het project dat hier te zien is is Low-Tech. Eenvoud staat voorop. Gisteren zag ik een uitzending op een Duitse zender met een High-Tech amfibiefiets, dat moet je zien:
https://vimeo.com/42285316
Plaats reactie