Houten buitenboordmotor met accubooraandrijving.

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bertoa
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 feb 2012, 13:31

Houten buitenboordmotor met accubooraandrijving.

Bericht door Bertoa »

BBaccu.jpg
BBaccu.jpg (52.86 KiB) 2626 keer bekeken
Vorig jaar had ik een leuk 'doe het zelf' project gemaakt. Mijn 'ding' is het om wat meer te doen met de multi-functionaliteit van de accuboor. Dat heeft te maken met het veelvuldig weggooien van deze apparaten als de accu, om welke reden dan ook, het laat afweten. Ik bedacht een houten buitenboordmotor voor een kano of opblaasboot. Het ding heeft de volledige functionaliteit van een fabrieks electro-buitenboordmotor inclusief stuurhendel, gashendel, draai- en tilt scharnier en eenvoudige opberging. Er is nog een tweede video die verbeteringen t.a.v. schroef en accuboor laat zien. De video's zijn in het engels maar dat zal wel geen probleem zijn. http://www.youtube.com/watch?v=rZJTGqmtzBs
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houten buitenboordmotor met accubooraandrijving.

Bericht door kockie »

Eigenlijk is het dus een "buitenboormotor". Leuk gemaakt. Hoe doen die boormachines het op de langere termijn?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Houten buitenboordmotor met accubooraandrijving.

Bericht door gerard »

@Bertoa, geinig!
Let wel op, neem altijd een peddel mee. Want op het filmpje kun je zien dat een vleugelmoer zichzelf losdraait (na 1:28-1:32 min.). Mocht dit op volle zee gebeuren.....

groet,
Gerard
Bertoa
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 feb 2012, 13:31

Re: Houten buitenboordmotor met accubooraandrijving.

Bericht door Bertoa »

Dank je voor de reacties. Buitenboormotor; hoe verzin je het? Een accuboor is prima te gebruiken als je de temperatuur en de accu in de gaten houdt. In mijn geval kan ik een externe (gel)loodaccu 12Ah aansluiten aan de machine. Verder voel ik om de 5 minuten aan de machine als ie heet word. Als je om het kwartier effe stopt en de machiene laat afkoelen, kan je heel lang in het water boren met de schroef.
Wat dat vleugelmoertje betreft; daar heb ik gelukkig nog op tijd maatregelen voor getroffen, zodat ik niet in problemen kan komen zoals in de "Perfect Storm" ;-)
Bijlagen
images-2.jpg
images-2.jpg (12.16 KiB) 2594 keer bekeken
Plaats reactie