Opel Ampera testrit
Moderator: Moderators
Opel Ampera testrit
Gisteren een testrit gemaakt met de Opel Ampera.
Leuke auto, maar behoorlijk gewichtig (ca 1700kg op kentekenbewijs) en erg luxe!
Tja.. wat wil je weten? Heb in een middag heel wat kilometers gereden en alles in een uitgebreid verslag samengevat:
http://www.renewable-energy-now.org/201 ... el-ampera/
Leuke auto, maar behoorlijk gewichtig (ca 1700kg op kentekenbewijs) en erg luxe!
Tja.. wat wil je weten? Heb in een middag heel wat kilometers gereden en alles in een uitgebreid verslag samengevat:
http://www.renewable-energy-now.org/201 ... el-ampera/
Woning voorzien van Atag Qsolar & 4.830Wp aan zonnestroompanelen (inclusief Arduino monitoring). En bewust autoloos.
Re: Opel Ampera testrit
Tsja,
Ik ben onlangs ook op een "duurzame" beurs geweest. Een complete hal met elektrische auto's. Dan moet ik me toch scharen bij m'n onderschrift. 1700kg om 1 of 2 keer 80 kg te vervoeren.
Toegegeven, hij ziet er flitsend uit.
Tim
Ik ben onlangs ook op een "duurzame" beurs geweest. Een complete hal met elektrische auto's. Dan moet ik me toch scharen bij m'n onderschrift. 1700kg om 1 of 2 keer 80 kg te vervoeren.
Toegegeven, hij ziet er flitsend uit.
Tim
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Re: Opel Ampera testrit
Zo zwaar, zo duur, zo luxe. Ik zie het toch als schaamteloos -of misschien zelfs ondoordacht- afkopen van een schuldgevoel. Met behoud van comfort en status. Was dat niet iets van de twintigste eeuw?! Daarbij heeft het concept auto, zoals wij dat kennen, volgens mij z'n langste tijd gehad. Hybrides al helemaal, want het is nog meer van hetzelfde, slechts overgoten met een groen sausje, dat helemaal niet zo groen is.
Het concept auto worstelt met z'n imago. Ooit begonnen als een middel van transport. Nu vooral ook een statussymbool. Snij van die 1.700 kilo alles af dat niet nodig is om droog en warm een bestemming te bereiken en je houdt 400 kg over.
Als je zo nodig auto wilt rijden, redt dan een schrotwagen van de sloop. Ik zou wel eens willen weten welke hoeveelheid brandstof je daarin kunt verstoken, equivalent aan de energie die nodig is om een hybride te bouwen. Financieel is het eenvoudig: 44.000 gedeeld door ongeveer 1,80 is 24.445 liter benzine. Stel dat oude brikkie loopt 1 : 12. Brengt hij je toch bijna 300.000 km ver.
Groet,
DJ
Die voor dat geld 62 jaar kan rijden in z'n zuipende, veel te zware, pre-eerste-oliecrisis schrotbak
Het concept auto worstelt met z'n imago. Ooit begonnen als een middel van transport. Nu vooral ook een statussymbool. Snij van die 1.700 kilo alles af dat niet nodig is om droog en warm een bestemming te bereiken en je houdt 400 kg over.
Als je zo nodig auto wilt rijden, redt dan een schrotwagen van de sloop. Ik zou wel eens willen weten welke hoeveelheid brandstof je daarin kunt verstoken, equivalent aan de energie die nodig is om een hybride te bouwen. Financieel is het eenvoudig: 44.000 gedeeld door ongeveer 1,80 is 24.445 liter benzine. Stel dat oude brikkie loopt 1 : 12. Brengt hij je toch bijna 300.000 km ver.
Groet,
DJ
Die voor dat geld 62 jaar kan rijden in z'n zuipende, veel te zware, pre-eerste-oliecrisis schrotbak
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Re: Opel Ampera testrit
Met de investering die je vandaag de dag moet doen (45k en meer) zou ik eerder inzetten op dichterbij je werk wonen.
Back to basic. Spaart hoop 'knaken'
Maar het blijft een ervaring an sich om een middag met de auto te mogen kennismaken.
Back to basic. Spaart hoop 'knaken'
Maar het blijft een ervaring an sich om een middag met de auto te mogen kennismaken.
Woning voorzien van Atag Qsolar & 4.830Wp aan zonnestroompanelen (inclusief Arduino monitoring). En bewust autoloos.
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Re: Opel Ampera testrit
Yep, op fietsafstand gaan werken is dé oplossing. Nooit afgevraagd waar tijdens de spits al die tegenliggers naartoe gaan? Ik wel en het was één van de redenen om een goed betaalde baan op te zeggen.
En inderdaad, ik zou een proefrit ook niet afslaan. Maar tevens de discussie aangaan, want zoals vaak vormen de verkoopargumenten een subjectief, oneerlijk verhaal. Geldt niet alleen voor de elektrische auto, maar voor alle spullen die je eigenlijk niet nodig hebt. Een aardappelschilmesje kan zich namelijk wel zonder marketingverhaal aan de man brengen.
Ik ben niet volledig tegen elektrisch rijden. Het kan best onderdeel van een overgang zijn. Maar dan selectief en eerlijk beargumenteerd. Bijvoorbeeld voor stadsdistributie. Wat betreft de accu's kun je dan tevens een overweging maken tussen de huidige vergankelijke, uit zeldzame metalen gemaakte accu's, of onverslijtbare nikkel-ijzerbatterijen die een wat lager rendement hebben.
Groet,
DJ
En inderdaad, ik zou een proefrit ook niet afslaan. Maar tevens de discussie aangaan, want zoals vaak vormen de verkoopargumenten een subjectief, oneerlijk verhaal. Geldt niet alleen voor de elektrische auto, maar voor alle spullen die je eigenlijk niet nodig hebt. Een aardappelschilmesje kan zich namelijk wel zonder marketingverhaal aan de man brengen.
Ik ben niet volledig tegen elektrisch rijden. Het kan best onderdeel van een overgang zijn. Maar dan selectief en eerlijk beargumenteerd. Bijvoorbeeld voor stadsdistributie. Wat betreft de accu's kun je dan tevens een overweging maken tussen de huidige vergankelijke, uit zeldzame metalen gemaakte accu's, of onverslijtbare nikkel-ijzerbatterijen die een wat lager rendement hebben.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Re: Opel Ampera testrit
Dat ook.Dutch John schreef:afkopen van een schuldgevoel.
Maar ik vermoed dat er meer achter zit.
Iedereen ziet de stijgende benzine & diesel prijzen.
Aandeelhouders willen zien dat een bedrijf een toekomst heeft.
Veel van de electrische en ook hybride auto's zijn er vooral om dat image te verklaren: "Bij ... zit je goed met je aandelen".
Journalisten willen ook een job behouden, media al net zo, en politici willen de boot niet laten schommelen. En natuurlijk de consumenten die zich vooral niet willen informeren. Daarmee is de electrische auto niet meer dan een massa illusie.
PS: Electrische auto's in de stad, wat dacht je van Trams? (LOL)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
http://www.nonagressieprincipe.nl
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Re: Opel Ampera testrit
In Arnhem rijdt genoeg elektrisch (stads)vervoer: ik werk boven het knooppunt naast het NS-station!OBL-Rien schreef:Dat ook.Dutch John schreef:afkopen van een schuldgevoel.
Maar ik vermoed dat er meer achter zit.
Iedereen ziet de stijgende benzine & diesel prijzen.
Aandeelhouders willen zien dat een bedrijf een toekomst heeft.
Veel van de electrische en ook hybride auto's zijn er vooral om dat image te verklaren: "Bij ... zit je goed met je aandelen".
Journalisten willen ook een job behouden, media al net zo, en politici willen de boot niet laten schommelen. En natuurlijk de consumenten die zich vooral niet willen informeren. Daarmee is de electrische auto niet meer dan een massa illusie.
PS: Electrische auto's in de stad, wat dacht je van Trams? (LOL)
Mbt elektrische auto's: zeer interessant, doch ik voorzie problemen in de grondstoffen als iedereen elektrisch wil rijden. Beter maar gewoon op fiets/loopafstand van je werk wonen /good-old-times
Woning voorzien van Atag Qsolar & 4.830Wp aan zonnestroompanelen (inclusief Arduino monitoring). En bewust autoloos.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 12 mar 2012, 12:23
Re: Opel Ampera testrit
Elektrisch is heel leuk en aardig, maar het is nog steeds zo verschrikkelijk lastig oplaadpunten te vinden. Was laatst een weekendje in Antwerpen en ik kon er maar eentje vinden. Moest er bovendien nog een halfuur op wachten.
Re: Opel Ampera testrit
Ha,
Niet alleen grondstoffen, juist daardoor heeft een e-auto netto een hogere afdruk dan een benzine auto. Want het rendement van een gemiddelde energie centrale is lager dan de gemiddelde auto. Ik durf zelfs te beweren, lager dan mijn 26jr ouwe brikkie.
Lokaal is de uitstoot minder, globaal groter.
Tim
Niet alleen grondstoffen, juist daardoor heeft een e-auto netto een hogere afdruk dan een benzine auto. Want het rendement van een gemiddelde energie centrale is lager dan de gemiddelde auto. Ik durf zelfs te beweren, lager dan mijn 26jr ouwe brikkie.
Lokaal is de uitstoot minder, globaal groter.
Tim
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Re: Opel Ampera testrit
Louis Palmer's wereldreis: http://www.solartaxi.com/film-archive/
Zij zijn wel met een blanco vel papier begonnen. En zeg zelf: de aaibaarheid is nogal wat groter dan van een omgebouwde conventionele auto.
Nieuw gedurfd denken in de techniek is één ding. De psychologie achter de methode van vervoer en gebruik zal het concept succesvol moeten maken. Denk daarbij aan:
-afscheid nemen van het statussymbool auto
-genoegen nemen met minder comfort
-gedeeld gebruik of als taxi
-minder vervoersbewegingen
-meer gebruik van eenvoudige, spierkrachtaangedreven voertuigen
Eigenlijk hebben we alleen een mentaliteitsprobleem.
Groet,
DJ
Zij zijn wel met een blanco vel papier begonnen. En zeg zelf: de aaibaarheid is nogal wat groter dan van een omgebouwde conventionele auto.
Nieuw gedurfd denken in de techniek is één ding. De psychologie achter de methode van vervoer en gebruik zal het concept succesvol moeten maken. Denk daarbij aan:
-afscheid nemen van het statussymbool auto
-genoegen nemen met minder comfort
-gedeeld gebruik of als taxi
-minder vervoersbewegingen
-meer gebruik van eenvoudige, spierkrachtaangedreven voertuigen
Eigenlijk hebben we alleen een mentaliteitsprobleem.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Re: Opel Ampera testrit
Dat mentaliteitsprobleem zit ook bij onze bestuurders in het rode pluche. Zij hebben het een stuk moeilijker gemaakt voor zelfbouwers om een auto te bouwen cq toegelaten te krijgen op de weg. Dat is erg jammer. Onze regering die de mond vol heeft over innovatie gooit daarmee op botte wijze de deur dicht voor de hobby-constructeurs. Zelfbouw electrische auto's moeten hogere keuringseisen doorstaan dan hun fossiele tegenhangers.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 12 mar 2012, 12:23
Re: Opel Ampera testrit
Dit gaat wel over veiligheid op de weg. Moet er niet aan denken dat er iets verkeerd gaat als ik op de snelweg slachtoffer wordt van een slecht gebouwde auto.kockie schreef:Dat mentaliteitsprobleem zit ook bij onze bestuurders in het rode pluche. Zij hebben het een stuk moeilijker gemaakt voor zelfbouwers om een auto te bouwen cq toegelaten te krijgen op de weg. Dat is erg jammer. Onze regering die de mond vol heeft over innovatie gooit daarmee op botte wijze de deur dicht voor de hobby-constructeurs. Zelfbouw electrische auto's moeten hogere keuringseisen doorstaan dan hun fossiele tegenhangers.
Re: Opel Ampera testrit
Het gaat niet om slecht gebouwde auto's, maar om de extra keuringseisen op electrische auto's. Natuurlijk moet een zelfgebouwde auto gecontroleerd worden op veiligheid, maar waarom extra eisen voor electrische auto's. Brandstofauto's rijden ook rond met benzine, da's ook niet bepaald onschuldig bij brand.Isabellaatje schreef:Dit gaat wel over veiligheid op de weg. Moet er niet aan denken dat er iets verkeerd gaat als ik op de snelweg slachtoffer wordt van een slecht gebouwde auto.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Re: Opel Ampera testrit
Veiligheid is ook maar relatief. Waarom doorgeschoten keuringseisen voor een auto als je gewoon met een motorfiets mag rijden? En wat moet ik als fietser tegenover een auto met 10 airbags? Ook maar auto gaan rijden?
Groet,
DJ
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Re: Opel Ampera testrit
Een electrische motor dan maar?Dutch John schreef:Veiligheid is ook maar relatief. Waarom doorgeschoten keuringseisen voor een auto als je gewoon met een motorfiets mag rijden? En wat moet ik als fietser tegenover een auto met 10 airbags? Ook maar auto gaan rijden?
Groet,
DJ
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter