Meten en regelen met een arduino

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

firework_409
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jan 2012, 17:36
Locatie: Andijk

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door firework_409 »

holtere schreef:Doel: een eenvoudige Arduino-TDC (temperatuurcontroller) voor iedereen met wat guts om na te maken.
Wat moet ie kunnen:
- Op tien plaatsen de temp meten (minder kan altijd)
- Op basis van de temperatuur moet hij 4 relais aansturen voor pompen ed.
- Via een schermpje de temps en schakelingen uitlezen.
Dat was ik ook in gedachten had, zou mooi zijn als dat lukte.

Is het troewens zo dat je als je de arduino uitvoring met ethernet en SD hebt de data naar de SD geschreven kan worden, die je dan periodiek via de ethernetkabel naar de PC uitleest.
Het zou fijn zijn als je niet steeds met het kaartje heen en weer hoeft te lopen en ook niet altijd je PC aan hoeft te houden (een server heb ik niet). Ik zit te denken om te kijken voor een starters kit en dan met gewoon wat kleine proefjes te beginnen (led aan/uit) en dit dan langzaam uit te bouwen.

Marcel
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door kockie »

Ik wil de temperaturen ook nog monitoren (lees: opslaan in een database)

Om te testen wil ik wel een server (via internet bereikbaar) beschikbaar stellen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door holtere »

We gaan snel!
Iedereen wil denk ik wel graag de mogelijkheid om de gegevens (en schakelen) via een webpagina hetzij locaal of via internet op z'n pc, server of NAS te hebben. (kan ook op je telefoon d.m.v. android!)

Het nieuwe lijstje wordt dan:

- Arduino met ethernet 52,-
- Relayboard met 4 relais 19,-
- een (heel mooi) schermpje 59,-
- Sensoren (via Tokio) 21,- per 20 stuks

Kan het scherm dan vervallen?

Grz,
Holtere
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door William »

Beste Holtere,

Zou je aub linkjes (of betere beschrijving) bij je lijstje kunnen zetten.
Ik wil namelijk ook binnenkort zo'n compleet setje aanschaffen.
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door ligth011 »

Ik heb 2 componenten spul liggen die ze gebruiken voor giet moffen bij de Eneco.
Als ik dat naar je opstuur met wat voelers kun je ze gelijk voor mij ook gieten anders blijft er teveel over van zo,n zak.
Tenminste dat is mijn voorstel.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door holtere »

@ William:
Zou je aub linkjes (of betere beschrijving) bij je lijstje kunnen zetten.
Ik wil namelijk ook binnenkort zo'n compleet setje aanschaffen.

Typ arduino in bij Google (nederlands)
Bij de eerste 10 zitten al 4 of 5 bedrijven met een flink assortiment.
Zoek op Arduino ethernet, relay of relais shield en display en je bent in business!
Voor de sensoren (Dallas DS 18B20) staat er een Ebay-linkje in het draadje van Kockie, eerder gegeven. Het verzenden duurt ong. 14 dagen. Prijs 1 euro per stuk per 20!

Laat je niet te snel blij maken, de programmeurs die de software schrijven/begeleiden moeten zich hier nog melden!
Mijn kennis stopt hier zo'n beetje :fff
Grz,
Holtere
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door William »

@Kockie: Grappig, je hebt ook de 8 solid state relay module besteld. Kleine wereld... :D
@Holtere: Bedankt. Het is me duidelijk
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door sathopper »

kockie schreef: Als er veel interesse in deze materie is, wil ik wel eens gaan nadenken over een arduino-workshop. Een aantal mensen zoeken die het "snappen" en hun kennis ook willen overbrengen op anderen die het willen leren.
Sorry Kockie dat ik dit topic laat ontdekt heb . De laatste tijd weer erg druk geweest met van alles en nog wat.
Als ik een bijdrage kan leveren aan een Workshop dan hoor ik dat graag. :)


Mijn Arduino Hout CV besturing draait lekker zonder zorgen deze winter. Natuurlijk al weer veel inspiratie opgedaan om het geheel weer verder op te schalen naar Ethernet en andere verbeteringen.
Ik draai parallel met de 1 wire temperatuur sensoren. Helaas krijg ik deze niet goed werkend.
Het probleem zit hem in de kunststof behuizing van de ds18b20. Boven de 60 graden is de warmte overdracht niet goed en geeft de sensor een lagere temperatuur dan mijn analoge (in messing behuizing) sensoren.

In de tussentijd dat mijn HoutCV lekker stond te snorren is mijn vaatwasser overleden.
Deze draait nu sinds afgelopen weekeinde ook op een Arduino.
Hier de link over deze ombouw:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/101010/last


gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door kockie »

Ach, zo lang bestaat dit topic ook nog niet....

Ik ben pas bezig geweest met het uitbreiden van mijn 1-wire netwerk, weer een stuk of wat sensors gesoldeerd en geplaatst. Verder ben ik aan het testen geweest met een (los) solid state relais (in afwachting van mijn module met 8 solid states. Heb m nog niet aan de arduino gehad, maar kan met 5 volt het relais "laten omklappen". Weer een stapje in de goede richting.

Sathopper: geweldig hoe je die vaatwasser weer aan het werk gekregen hebt!

Over een workshop: is er animo voor?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door sathopper »

Super. Wat zijn jouw ervaringen met de DS18B20 sensoren meten die van jou wel goed bij hoge temperaturen?
Ik heb nog geen tijd voor gehad maar ik wil ze eens strak ingieten in een messing busje t.b.v. de warmtegeleiding.

Hieronder een voorbeeld (zoals ik het al vaker heb toegepast) om makkelijk veel relais met de arduino aan te kunnen sturen.
Ik gebruik hier een goedkoop makkelijk verkrijgbaar IC voor nml. de ULN2803.
Dit IC kan zonder losse componenten 8 x een relais aansturen. In het voorbeeld een relais voor het aansturen van een Honeywel 2/3weg klep en een relais om bijv. een pomp aan uit te kunnen zetten.
Bijlagen
Arduino-relaissturing.JPG
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door kockie »

sathopper schreef:Super. Wat zijn jouw ervaringen met de DS18B20 sensoren meten die van jou wel goed bij hoge temperaturen?
Als ze goed aangeduwd worden dan zit er een graad of 2 verschil met de sensor van de zonneboiler zelf; dat vind ik zeer acceptabel. Als ergens los inliggen is het verschil veel groter. Enige probleem dat ik nog heb ik denk ik software-matig. Ik kom met meten niet boven de 99.99 graden uit. Dit terwijl de sensors tot 125 graden zouden moeten kunnen. Misschien dat de verlichte geesten onder ons daar een lichtje op kunnen laten schijnen?
sathopper schreef: Dit IC kan zonder losse componenten 8 x een relais aansturen. In het voorbeeld een relais voor het aansturen van een Honeywel 2/3weg klep en een relais om bijv. een pomp aan uit te kunnen zetten.
he, dat scheelt een hoop geklooi met transistors en weerstanden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door sathopper »

kockie schreef: Enige probleem dat ik nog heb ik denk ik software-matig. Ik kom met meten niet boven de 99.99 graden uit. Dit terwijl de sensors tot 125 graden zouden moeten kunnen. Misschien dat de verlichte geesten onder ons daar een lichtje op kunnen laten schijnen?
Klopt dit probleem had ik ook. Deze sensoren werken 2 draads niet goed boven de 100graden.
Dus 3 draads aansluiten. Hiervoor moet je wel de programmering aanpassen. Daarna werkt
zowel 2 als 3 draads.

gr

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door kockie »

sathopper schreef: Klopt dit probleem had ik ook. Deze sensoren werken 2 draads niet goed boven de 100graden.
Dus 3 draads aansluiten. Hiervoor moet je wel de programmering aanpassen. Daarna werkt
zowel 2 als 3 draads.

gr

SH
Ik heb ze 3-draads aangesloten. Als het goed is doet de software het ook 3-draads.... tot het tegendeel bewezen is :fff :fff
Eerste wijziging:
Het meten van 11 sensoren is in een seconde of 2 gebeurd. Dus dan moet het volgens mij 3-draads werken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door holtere »

@Sathopper:
In de tussentijd dat mijn HoutCV lekker stond te snorren is mijn vaatwasser overleden.
Deze draait nu sinds afgelopen weekeinde ook op een Arduino.
Ben onder de indruk 8) Wat handigheid met een Arduino al niet oplevert!
Even gekeken op je site: Je hebt ook een prachtig stalen ros. Zit daar ook een arduino in met wat functies?
Ik heb zelf een Dexta semi-smalspoor gerestaureerd. Toen we hier met verbouwen klaar waren is die wel verkocht. Tranen in m'n ogen toen ie de straat uitreed :?
Als ik een bijdrage kan leveren aan een Workshop dan hoor ik dat graag
Zie je kans om een universeel bruikbare controller hier op de rail te zetten? Het lijkt erop dat je er meer kijk op hebt wat bruikbaar / nodig is dan menigeen?
Natuurlijk moet iedereen het zelf uitvoeren (en is zelf verantwoordelijk) maar een "kontje" om op gang te komen zou mooi zijn :mrgreen:
Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door sathopper »

holtere schreef: Ben onder de indruk 8) Wat handigheid met een Arduino al niet oplevert!
Ik ben zeker geen super programmeur. Ik vind het leuker om met de electronica te sleutelen.
De arduino is een leuk platform om juist met weinig tools iets leuks te bouwen.
holtere schreef: Even gekeken op je site: Je hebt ook een prachtig stalen ros. Zit daar ook een arduino in met wat functies?
Ik heb zelf een Dexta semi-smalspoor gerestaureerd. Toen we hier met verbouwen klaar waren is die wel verkocht. Tranen in m'n ogen toen ie de straat uitreed :?
Er zit geen Arduino in er zijn grenzen! :)
Dat kan mij goed voorstellen van die tranen. Ik heb ooit ook een Dexta gehad. Super trekkertjes.
holtere schreef: Zie je kans om een universeel bruikbare controller hier op de rail te zetten? Het lijkt erop dat je er meer kijk op hebt wat bruikbaar / nodig is dan menigeen?
Natuurlijk moet iedereen het zelf uitvoeren (en is zelf verantwoordelijk) maar een "kontje" om op gang te komen zou mooi zijn :mrgreen:
Grz,
Holtere
Voor de hardware is een hoop los te koop. Zelf zou ik gaan voor een basis bordje 10x16cm(euro print) met daarop aansluitingen voor analoog en digitale sensoren en meerder relais om zo universeel te kunnen gebruiken. Deze zouden we zelf moeten maken en onderling verdelen.

Als er belangstelling voor een workshop is dan zou ik aanraden dat men eerst een Arduino boardje koopt en met het Handboek aan de slag gaat.
Dit geeft dan een goede basis voor een workshop.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Plaats reactie