Meten en regelen met een arduino

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door sathopper »

kockie schreef: Ik lees nu m'n ferrarismeter uit en ben bezig om de S0 meters die de productie van de zonnepanelen bijhouden er ook op aan te sluiten. Eentje is aangesloten, maar zorgt volgens de software af en toe voor een productie van 180 kW. Voorwaar niet slecht voor een 3,k kWp setje :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Er is dus nog wat aan stoorpulsen te filteren. Iemand een scoop te leen?
Als je de S0 pulslengte weet of die met een scoop kan meten kun je stoorpulsen in de programmering gaan filteren.
Een stoorpuls is vaak maar een korte puls dus wat je zowieso kan doen is zorgen wanneer er een puls gedetecteerd word deze moet voldoen aan een bepaalde tijdsduur. :)

Hoe makkelijk dit te programmeren is hangt er van af hoe de puls nu gedetecteerd wordt. Misschien kun je dit gedeelte van de programmering posten.

gr,

SH.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door kockie »

Ik heb de software niet zelf gemaakt, maar de arduino loopt hiermee al op z'n teentjes om alle pulsen van verschillende ingangen op te vangen. Filteren is niet meer aan de orde....

Ik heb inmiddels een arduino opgehangen naast de S0 meter. De stoorpulsen zijn nu verleden tijd. De 4W extra stroomverbruik moet ik maar op de koop toe nemen (en weer wegbezuinigen door andere sluipverbruik/stroomverbruikers op te sporen).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door Tim »

K,

Wanneer komt er solardata hosting in de Ecologieforum portefeuille?

Tim
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Leve de Arduino! ;)

Bericht door Paul Joosten »



Hier moet ik me toch eens wat meer in gaan verdiepen. De mogelijkheden zijn kennelijk laveloos :fff
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door Paul Joosten »

Via een scouting nieuwsgroep kreeg ik onderstaande link naar een (kennelijk) heel goedkope bron voor Arduino-compatible elektronica. Ik heb er zelf (nog) geen verstand van en het ontbreekt me voorlopig ook nog wel aan tijd maar zoiets staat nog wel ergens op mijn to-do lijstje. Geen idee of deze link hier zo mag; mocht dat niet het geval zijn dan liever het hele bericht verwijderen dan pinoficeren hh. moderatoren ;)

http://www.indiegogo.com/projects/9-ard ... lectronics
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door kockie »

Even voor de duidelijkheid: pinoficeren gebeurt alleen als (we denken dat) het bericht puur is bedoeld als reclame. Links naar commerciële sites zijn hier wel toegestaan, maar dan moeten ze een ander doel dienen dan alleen reclame.

Een kachelverkoper die komt vertellen welke mooie kachels er allemaal in zijn winkel staan is dus niet welkom, iemand die een vraag heeft over een bepaalde kachel weer wel. Het grijze gebied hiertussen is ter beoordeling van de moderators. Wat we nogal eens zien is een "tevreden klant" die in zijn/haar eerste post vol lof is over een bepaalde webshop.... Die zit in de beoordeling toch tegen het zwarte gebied aan.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door Paul Joosten »

Helder Maarten. Ik ben benieuwd naar reacties van de kenners op hetgeen hier aangeboden wordt. Is de prijs/pret verhouding zo goed als ik hoop?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door kockie »

Als ik het goed heb gelezen (heb alleen vluchtig gekeken) is het een soort crowd funding voor een goedkope arduino. U mag mij corrigeren als ik het mis heb. Voor dezelfde prijs zijn arduino's te koop op ebay (waarschijnlijk niet de originele). Een heel bijzondere aanbieding is het dus niet.

Verder wil ik graag een combinatie met een ethernet-shield (of zoals ik nu heb alles op 1 bordje). Dan kun je meteen communiceren met de buitenwereld.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door xychix »

Ik koop mijn duino clones op een chinese website.

duino board zelf (mini pro variant, zonder USB aansluiting zeer klein) 6 euro, relays op breakoutboard <2 Euro, sensoren ook vaak maar 1 of 2 euro.

Gratis verzenden naar NL.
tot nu toe voornamelijk goed spul binnengehad, en voor die prijs kun je er nog een keer eentje verklooien.

webshop adres beschikbaar in PM.
webshop is hier ook al eens door mij genoemd: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 163#p55163
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door sathopper »

xychix schreef:Ik koop mijn duino clones op een chinese website.
Ik heb al veel uit China gekocht maar er zijn nu ook een aantal Webshops in Nederland die ook erg goedkoop Arduino (achtige) spulletjes verkopen en vaak zonder verzendkosten. :)

Met een aantal heb ik al goede ervaringen. Erg lekker om de spulletjes na bestellen de volgende dag in huis te hebben aangezien als ik ergens mee bezig ben het graag snel af wil hebben (sorry mijn tekortkoming :cry: ).

Ik vraag mij trouwens af hoeveel Eco-forumers actief zijn met de Arduino spulletjes. Ik lees er erg weinig over.

gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door kockie »

Ik ben wel actief, maar onderhand ook enigszins teleurgesteld. Het lukt ons niet om onze meet- en regelsketch stabiel te krijgen. Een andere die S0 meters monitort is tot nu toe wel geheel stabiel, maar de andere 2 hebben (te) regelmatig een reset nodig. Zelf ontbeer ik de kennis om fout te zoeken in de sketch en libraries, mijn buurjongen die de kennis wel heeft is druk aan het zoeken, maar kan het helaas ook niet vinden :(

We zijn ons nu aan het oriënteren op een raspberry pi. Kijken of we daar meer mee kunnen (en vooral stabieler). Tot een jaar geleden had ik een Nagasaki in gebruik voor temperatuurmetingen. Die viel alleen uit als de stroom uitviel (en kwam daarna netjes weer "op".
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door Rob »

Dat is interessant. De raspberry pi. Voor mijn zonneboiler-installatie wil ik die ook gebruiken. Inmiddels is de temperatuurlogging online http://www.rogaknives.com/temp/. De site is gemaakt voor mobile apparaten dus op de desktop zijn de grafieken wat groot. (sensoren liggen nu nog op mijn bureau) Nu nog kijken of het regelen met de pi ook wil lukken. Als er interesse is kan ik wel een stukje schrijven over hoe ik de logging voor elkaar heb gekregen. Trouwens niet zelf verzonnen, maar aan elkaar geplakt uit artikeltjes van internet.

Arduino ben ik mee aan het experimenteren maar behalve regelen lukt mij dat loggen van de temperaturen nog niet.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door sathopper »

kockie schreef:Ik ben wel actief, maar onderhand ook enigszins teleurgesteld. Het lukt ons niet om onze meet- en regelsketch stabiel te krijgen. Een andere die S0 meters monitort is tot nu toe wel geheel stabiel, maar de andere 2 hebben (te) regelmatig een reset nodig. Zelf ontbeer ik de kennis om fout te zoeken in de sketch en libraries, mijn buurjongen die de kennis wel heeft is druk aan het zoeken, maar kan het helaas ook niet vinden :(
Ik ben dan wel een klein beetje nieuwsgierig wat er onstabiel is :?:

Ik heb zelf met twee projectjes met o.a. de vaatwasser het probleem niet kunnen oplossen dat de arduino soms vast loopt wanneer ik via relais grote of inductieve vermogens schakel (zonder I2C gaat het wel een stuk beter). In deze projecten zit wel allebei het Arduino UNO board. Met een aantal Arduino Miniboardjes gaat het een stuk beter. Daarvan zit er één in de meterkast met een Ethershield en relaisboard voor de buitenverlichting. Werkt tot nu toe super stabiel.
Na het vastlopen laat ik de Arduino door middel van een Watchdog automatisch resetten. Belangrijke parameters gaan in de interne EEprom zodat na een reset de boel weer normaal verder draait. :)

Ik heb ook het idee dat vanaf IDE 1.00 alles stabieler is geworden met name de I2C. Echter ik werk nog met IDE101 omdat ik een aantal oudere projecten niet op 105 aan de praat kan krijgen. :?
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door kockie »

Hier hetzelfde wat betreft het vastlopen. Mijn buurjongen heeft een verband ontdekt met schakelen via een SSR kaartje met 8 SSR's. Ik kan dat verband niet ontdekken. Ik had 2 arduino's "ethernet pro" in gebruik. Eentje is vervangen door een losse met ethernetkaart en die heeft dezelfde problemen. Hardwareprobleem lijkt me dus uit te sluiten, zeker omdat de "uitgevallen" ethernet pro al maanden ongestoord dienst doet als logger voor de S0 meter. Een andere ethernet pro heeft meer dan een jaar de zonneboiler gemonitord (zonder te kunnen schakelen), die is in een jaar misschien 2 keer vastgelopen. Dat is niet onoverkomelijk

De reden waarom we nu naar een raspberry willen gaan kijken is dat we beter kunnen gaan loggen waar mogelijke problemen zitten, hopelijk ook fatsoenlijke foutmeldingen krijgen en ook met threads kunnen gaan werken, al dan niet aangestuurd dmv cronjobs.

Kun je me trouwens vertellen hoe je dat met die watchdog hebt gedaan? Mijn buurjongen heeft het resetten bij een vastloper opgelost met een extra arduino. Kunstgreep, maar niet zo'n mooie....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door sathopper »

kockie schreef:Hier hetzelfde wat betreft het vastlopen. Mijn buurjongen heeft een verband ontdekt met schakelen via een SSR kaartje met 8 SSR's. Ik kan dat verband niet ontdekken. Ik had 2 arduino's "ethernet pro" in gebruik. Eentje is vervangen door een losse met ethernetkaart en die heeft dezelfde problemen. Hardwareprobleem lijkt me dus uit te sluiten, zeker omdat de "uitgevallen" ethernet pro al maanden ongestoord dienst doet als logger voor de S0 meter. Een andere ethernet pro heeft meer dan een jaar de zonneboiler gemonitord (zonder te kunnen schakelen), die is in een jaar misschien 2 keer vastgelopen. Dat is niet onoverkomelijk

De reden waarom we nu naar een raspberry willen gaan kijken is dat we beter kunnen gaan loggen waar mogelijke problemen zitten, hopelijk ook fatsoenlijke foutmeldingen krijgen en ook met threads kunnen gaan werken, al dan niet aangestuurd dmv cronjobs.

Kun je me trouwens vertellen hoe je dat met die watchdog hebt gedaan? Mijn buurjongen heeft het resetten bij een vastloper opgelost met een extra arduino. Kunstgreep, maar niet zo'n mooie....
Ik weet niet waarom de door Arduino ATMega processoren zo gevoelig zijn. Ik heb met een digitale scoop wel eens zitten meten maar geen spanningspieken kunnen vinden.
Ik denk dat de robuustheid van de Libraries nog wel eens te wensen over laat. De eerste versies van de I2C library was ook heel slecht. Deze is nu een stuk verbeterd.

De Watchdog instellen is éénvoudig en gaat zo:

#include <avr/wdt.h> // Watchdog Timer Library (zit in elke IDE)

void setup()
{
wdt_enable(WDTO_8S); // Activeer en zet watchdog op 8 seconden (deze mag 1,2 4 en maximaal 8 seconden zijn! wdt_disable() om watchdog uit te zetten!)
}

void loop()
{
wdt_reset(); // Reset watchdog timer
}



Denk erom dat wdt_reset(); in de loop steeds binnen 8 seconden uitgevoerd wordt!
dus vermijd lange delay tijden.
Je kan wdt_reset(); meerdere keren gebruiken indien nodig!

succes.

gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Plaats reactie