Meten en regelen met een arduino

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Meten en regelen met een arduino

Bericht door kockie »

Met deze topic wil ik een discussie starten over het gebruik van een arduino als meet- en regelplatform. Om eerst even duidelijk te maken wat een arduino is hieronder een quote van wikipedia:


Nu op z'n Jip-en-Jannekes: de arduino is een spartaans uitgevoerde minicomputer met in- en uitgangen waarmee gemeten en geregeld kan worden. Er zitten geen toetsenbord, monitor of geluidsaansluitingen aan. Wel een poort om 'm te programmeren (serieel of usb). Met deze poort kan ook het een en ander uitgelezen worden.

Er zijn verschillende arduino's en klonen te krijgen (zie wikipedia-artikel). Ik heb zelf gekozen voor een ethernet-pro. Dat is een arduino-kloon voorzien van een netwerkaansluiting. Lekker compact en een stukkie goedkoper dan een originele arduino met ethernet uitbreiding.
Met vaak simpele elektronische schakelingen is het mogelijk om vanuit verschillende bronnen te meten. Omdat er zo'n grote gebruikersgemeenschap is, is er vaak al iemand die hetzelfde geprobeerd heeft. Vaak wordt die informatie ook weer gedeeld met anderen (de kracht van open-source).

Ik heb nu zelf 2 ethernet-pro's draaien. 1 voor m'n zonneboiler en 1 voor m'n stookruimte. Deze meten op dit moment alleen temperaturen, maar de software is voorbereid om ook te kunnen regelen. Inmiddels kan ik een ledje laten branden als er een temperatuur verandert. Ik zal mijn prototype bijvoegen in een volgende post (met meteen wat uitleg over de software).

Als er veel interesse in deze materie is, wil ik wel eens gaan nadenken over een arduino-workshop. Een aantal mensen zoeken die het "snappen" en hun kennis ook willen overbrengen op anderen die het willen leren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door kockie »

Zoals beloofd mijn software:
metingen.zip
(5.93 KiB) 915 keer gedownload
Wat uitleg over de werking is op z'n plaats. De arduino meet bij mij en slaat alle waarden op via een web-pagina op een server. Van diezelfde server kan de arduino acties ophalen (welke poort moet wat doen) Dit vereist dus een server. Deze moet werken met apache, mysql moet geinstalleerd zijn en PEAR (database besturing). Om mijn "mooie" grafieken" te maken moet nog meer beschikbaar zijn. Als daar behoefte aan is wil ik daar ook nog wel het een en ander over posten.

Even wat uitleg over de bestanden.
Temperature_save.ino is de sketch voor op de arduino. Voor het gebruik hiervan moeten de volgende bibliotheken beschikbaar zijn: OneWire en DallasTemperature_371Beta (ik gebruik de 1.0 versie van de arduino software) In de software moeten wat dingen aangepast worden naar de eigen situatie.

Alle bestanden hieronder staan op de server
dbconn.inc.php: hierin staan alle gegevens om verbinding te maken met de mysql database. Moet dus het een en ander op aangepast worden naar je eigen situatie

save_temp.php
Dit is het bestand dat wordt aangeroepen door de arduino. De arduino stuurt in de url alle meetwaarden mee (combinatie van sensornummer en gemeten temperatuur) Ook in dit bestand staan een aantal dingen die gewijzigd moeten worden naar je eigen situatie. Misschien gaan we die dingen ook verplaatsen naar dbconn.inc.php


get_acties.php

Is het bestand waarmee de arduino acties kan ophalen vanaf de server. Het is nog niet volledig operationeel. Het is de bedoeling om de server dit bestand te laten vullen (via een mysql database).

Het is wel een hele techniek om het warm te krijgen in huis en heeft nog veel tijd en aandacht nodig.
Er is bewust voor gekozen om de arduino "dom" te houden. Daardoor is het veel gemakkelijker om dingen te wijzigen en hoef ik niet bij iedere wijziging van setpoints of regelparameters met het laptopje bij de arduino's langs. Als iemand een slimmer idee heeft houd ik mij van harte aanbevolen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door holtere »

De leercurve voor het werken met een Arduino is best steil voor velen onder ons (aanname, voor mij zeker :fff ).
Misschien is het een idee om een soort "standaard" regel-arduino te ontwerpen met een bouwbeschrijving en vaste componenten en beschikbare sketches (software). Enige handigheid blijft dan natuurlijk wel geboden :mrgreen:
Vanaf deze basis die wat resultaatgarantie geeft kunnen de whizzkids onder ons verder bouwen/experimenteren.
Verschillende schakeltemperaturen inprogrammeren, sensor- en ip-nummers wijzigen is dan vrijwel het enige wat er aan je eigen configuratie moet wijzigen.
Wat ik denk dat leuk zou zijn:
- een reeks van temperatuursensors (deze kunnen op een draad)
- geeft sturing aan een aantal relais (zitten op een extra shield vast aan de Arduino)
- Ik was nog een display vergeten: zie afbeelding
Eerst gewenste uitbreiding:
- gegevensweergave via webpagina evenals instellen schakelmomenten (ook via shield)
- Liefst via NAS (zuinig) of draadloos rechtstreeks van arduino naar pc (als dat kan)

Het kan trouwens best zijn dat dit al bestaat. Internet stikt van de instructies voor allerlei toepassingen met Arduino (zie ook: http://www.nodo-domotica.nl/)
Ik heb ze alleen nog niet gevonden :roll:

Grz,
Holtere
Bijlagen
Serial-Graphic-LCD-128x64-350.jpg
Serial-Graphic-LCD-128x64-350.jpg (43.26 KiB) 19180 keer bekeken
Laatst gewijzigd door holtere op 10 feb 2012, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door OBL-Rien »

O-oh, niet nog een nieuwe hobby :shock:

Heel verleidelijk om hiermee aan de slag te willen gaan. Ik zal me moeten inhouden :(
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door kockie »

Ik heb zelf voor een andere weg gekozen. Ik wil van de arduino alleen maar een dom meet- en stuurapparaat maken. De sommetjes die daarbij horen wil ik op m'n server gaan doen (lees: door php; kan dus ook prima op een hoop nas-sen). Ik zit er ook over te denken om de server beschikbaar te stellen voor een aantal mensen. Moet eerst nog wel even gaan meten wat het dataverkeer wordt. Probleem is helaas dat ik zelf niet zo'n programmeer-ster ben en vaak de hulp van m'n buurjongen moet inroepen. Van die standaard-regel-arduino, dat zie ik dan wel weer zitten. Ik heb vorige weer een solid-state relais bordje besteld. Is geen standaard opsteekprint, maar mijn arduino heeft toch geen headers...

Wie wil er meedoen/meedenken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door OBL-Rien »

Ik doe al SW ontwikkeling sinds 1980, ben dus wel een oudgediende in dat opzicht. Ik heb veel ervaring met embedded SW en nu ook met web-based SW.
Ik wil best wel meedenken, maar ik heb geen tijd om zelf ook actief mee te doen.

Mijn grootse bedenking is echter niet de software maar de HW. Het is niet zo simpel om een HW te maken die ook over 20 jaar nog werkt in weer en wind.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door kockie »

OBL-Rien schreef:Mijn grootse bedenking is echter niet de software maar de HW. Het is niet zo simpel om een HW te maken die ook over 20 jaar nog werkt in weer en wind.
Ik heb m'n ketel ook niet in weer en wind staan, maar binnen. Van een arduino is het in principe maar een kleine stap naar een "gewone" microcontroller. Veel meer is een arduino ook niet. Die dingen staan er toch om bekend dat ze robuust zijn?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door OBL-Rien »

kockie schreef:
OBL-Rien schreef:Mijn grootse bedenking is echter niet de software maar de HW. Het is niet zo simpel om een HW te maken die ook over 20 jaar nog werkt in weer en wind.
Ik heb m'n ketel ook niet in weer en wind staan, maar binnen. Van een arduino is het in principe maar een kleine stap naar een "gewone" microcontroller. Veel meer is een arduino ook niet. Die dingen staan er toch om bekend dat ze robuust zijn?
Ik ging er van uit dat je bijvoorbeeld ook opnemers buiten wilt plaatsen?
Dan heb je te maken met kabels, soldeerpunten, isolatie etc.
De microcontroller zelf is robust genoeg, de aansluitingen al minder. Zo te zien zitten er standaard contacten op, goudcontacten zouden al een verbetering zijn.

Ik noem dit omdat ik in een ver veleden (>20 jaar) al eens een thermometer voor buiten gemaakt heb. Dat ging goed gedurende een aantal maanden. Daarna kwamen de problemen. Oxidatie, water, vervuiling etc eisden allemaal hun tol.
Ca 5 jaar geleden heb ik een buitenthermometer gekocht (duur model) die hield het ca 6 maanden vol, toen was deze ook uitgetelt.
Its a though world out there :)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door holtere »

De HW van Arduino niet vertrouwen vind ik kul. Schroef een willekeurige regelaar maar eens open :?
Als je hem zelf maakt weet je van de hoed en de rand en heb je in nood zo een nieuwe besteld en geladen met je eigen software.
Voor wie verder wil:
Ik heb op de bluf Arduinospul gekocht, daarvan wat foto's voor het idee. Tevens wat 1-wire-spul en een usb-button om alvast ook wat op de pc te kunnen knutselen. Ik heb gekozen voor een versie met maximale mogelijkheden want ik wil de arduino alles laten doen i.t.t. Kockie die een server heeft. Ik had er ook nul verstand van :mrgreen:
Te zien op de foto's: een Arduino mega met ethernet (èn een geheugenkaartje) en relaisshield die op elkaar passen. Denk aan twee pakjes sigaretten, zo groot. Het ding met de draadjes bestaat uit een breadbordje (knutselbord) met twee sensoren en de usb-button. De screendump geeft de software met de temperatuur weer. De swieps is van het vastpakken van de sensor. Voor de rest is aan de temp te zien dat we geen kou lijden :mrgreen:
Je zou voor onder de 100 euro klaar moeten zijn, schat ik?

Hier ook nog een linkje naar het draadje van Kockie waarin wat voorgeschiedenis staat:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=6&t=1760

grz,
Holtere
Bijlagen
kachel 001.jpg
kachel 002.jpg
kachel 003.jpg
on-wire viewer screendump.JPG
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door kockie »

Ik heb zelf een tweetal ds1820's in de open lucht gehad. Ging goed tot ze nat werden. Ik had ze verdekt opgesteld zodat > 1 jaar geduurd heeft (tot de ramen werden gewassen).
Nu heb ik er eentje in een omgekeerde reageerbuis zitten. Gaat al bijna 2 jaar goed.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door holtere »

De sensors zitten in principe ook binnen ergens op een leiding.
Wel goed inpakken dan als ze toch naar buiten moeten met b.v. krimpkous of ingieten o.i.d.

Ben er langzaamaan achter gekomen dat er vele tientallen verschillende sensoren zijn en de Arduino's overal voor gebruikt worden! Leuke uitbreiding zou ook een druk-sensortje zijn en een vocht-sensor tegen lekkages, wellicht een flowsensor voor de thermosifon:D
Het kan allemaal op een en dezelfde draad! Gewoon doorlussen.

Grz,
Holtere
Bijlagen
sensor.JPG
sensor.JPG (5.4 KiB) 19176 keer bekeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door kockie »

Ho Holtere,

Je gaat er nu vanuit dat al die sensors er ook in een 1-wire variant zijn. Dat is helaas niet altijd het geval.....

Krimpkous is niet waterdicht heb ik ondervonden...

Ingieten zou leuk zijn, maar waarin?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door holtere »

Ja, ik schoot wat door :fff

Er lijken alleen temp en vochtsensoren op een draadje te vinden te zijn?
Echter, met 2e draadje gaat het allemaal weer wel 8)

Voor ingieten lijkt mij epoxy het aangewezen spul.
Eerst een krimpkousje met wat siliconenkit en dan in je reageerbuisje, dan volgieten. Lijkt me echt wel afdoende!
Neem wel epoxy die niet te heftig reageert met uitharden dat doet de meeste lamineerhars (wordt te warm voor de sensor).
Kijk maar eens bij De IJssel daar hebben ze dat spul wel. Polyester giethars zal ook wel lang houden lijkt me.

Misschien kun je voor het gemak die sensor met krimpkous een paar keer in de silolak dompelen. Voor die euro per sensor doe je er vijf tegelijk en je kunt zeker 20 jaar vooruit!
grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door Chicken Power »

kockie schreef:Ingieten zou leuk zijn, maar waarin?
Even zoeken Kockie: ik heb je ooit een link van dat spul gegeven!
(was iets ergens van/uit/op CO)

Groet, Cp
Verwijderd.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Meten en regelen met een arduino

Bericht door holtere »

Ik vraag me een beetje af hoe dit projectje het beste vormgegeven kan worden en zal een poging wagen om op te starten. Corrigeer me als ik er naast zit s.v.p.

Doel: een eenvoudige Arduino-TDC (temperatuurcontroller) voor iedereen met wat guts om na te maken.
Wat moet ie kunnen:
- Op tien plaatsen de temp meten (minder kan altijd)
- Op basis van de temperatuur moet hij 4 relais aansturen voor pompen ed.
- Via een schermpje de temps en schakelingen uitlezen.

Wat is er nodig:
- Arduino 27,-
- Relayboard met 4 relais 19,-
- een (heel mooi) schermpje 59,-
- Sensoren (via Tokio) 21,- per 20 stuks

Zoiets is de basis maar er kan veel meer. Laat de aanvullingen maar horen zou ik zeggen

Grz,
Holtere
Plaats reactie