Elektrische auto, waarom ??

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Elektrische auto, waarom ??

Bericht door Mees* »

Volgens mij is Nederland failliet als er geen miljarden inkomsten meer zijn uit gas en minerale olieproducten; de meeste vliegtuigen landen hier met name om te tanken. Daar hebben we een paar vrij grote toko's voor die hier en daar een mannetje hebben of een koninklijke aandeelhouder.
Het zal nog wel even loslopen met die door eigen zonnestroom opgewekte voortbewogen auto's. Een brandstoflaborant bij Shell vertelde me al 20 jaar geleden dat diesels gemakkelijk voor 1/5 op water kunnen draaien.........maar waarom zouden we(ze)?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Elektrische auto, waarom ??

Bericht door Dutch John »

Als Nederland de regels van bedrijven zou moeten volgen, dan is het land nu al failliet. Maar dat terzijde. Oliemaatschappijen zien zich momenteel geconfronteerd met een zeer smalle band in de winstmarge. De olieprijs blijft rond de $110. Hun kostprijs ligt gemiddeld ook in die buurt. Conventionele olie is wat goedkoper, diepzee en schalie zijn stukken duurder in productie. Conventionele olie -zo is nu algemeen geaccepteerd- heeft gepiekt in 2006. Niet voor niets zijn bedrijven als Shell momenteel onderdelen aan het afstoten. Capex (ontwikkelingsgeld) daalt, nee, valt in een gat. De ratten verlaten het zinkende schip.....

Helpt dit de elektrische auto-industrie? Niet echt, want de productie van grondstoffen is en blijft oliegerelateerd. Bovendien is $100 olie een kantelpunt voor de wereldeconomie. Dat getal werd 6 jaar geleden genoemd en het lijkt zich inmiddels te bewijzen. We hinkelen nog door op de snelheid die we hadden.

De rijke elite zal nooit elektrisch (hoeven te) rijden. Zij kunnen ook conventionele wagens en brandstof betalen. Vraag is alleen of autofabrikanten kunnen blijven produceren als hier en daar in de globale grondstoffen- en productieketen schakels gaan breken. Of omvallen en hun luxe merken mee trekken. Als in het verre oosten de verkoop van nieuwe auto's stagneert, dan is het met menig producent gedaan.

De elektrische auto is teveel een huiskamer op wielen, te weinig een voertuig, veel te complex en komt juist in een tijdperk dat een aantal wereldwijde problemen elkaar gaan versterken.
Na het voorgaande verhaal -maar dit wel in gedachten houdend- terug naar het onderwerp: waarom een elektrische auto? Stel je hebt die 45.000 euro ervoor beschikbaar. Zou het niet ook een overweging moeten zijn om juist nu met dat geld iets toekomstbestendigers te doen? Om aldus jezelf minder kwetsbaar te maken voor een wat minder rozige toekomst? Je kunt natuurlijk stellen dat je door aankoop van een auto de economie stimuleert. Maar was de bv Nederland niet al failliet?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Elektrische auto, waarom ??

Bericht door deleted »

Dutch John schreef: Maar was de bv Nederland niet al failliet?
Nou als het zoals met België gegaan is ... een bedrijfsovername ! Een heel bijzondere overname van de de failliete BV zelfs.
De multinationals hebben hier de besluitvorming en winstgevende activiteiten wel overgenomen, maar kosten en schulden toch bij de vorige eigenaar gelaten ...

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Elektrische auto, waarom ??

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: kosten en schulden toch bij de vorige eigenaar gelaten ...
En van wie verwacht wordt dat die de kar weer gaat trekken? Ik dacht het niet! Als het even kan aankopen bij multinationals staken. Dan zal blijken dat hun kracht tevens hun zwakte is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
tettzot
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2014, 13:52

Re: Elektrische auto, waarom ??

Bericht door tettzot »

Beste, ik ben een leek ivm energie en dergelijke en misschien is mijn gedachten al achterhaald. Toch vroeg ik het me af:

is er geen mogelijkheid om de stroom in een elec auto op te slagen door eigen voorziening?

De elec motor van een wagen drijft X aan, als op X een soort van dynamo de stroom terug kan recupereren op een 2de accu, welke op zijn beurt de primaire accu oplaad wanneer de motor stil staat. Of gewoon rechtstreeks op de primaire accu?

Zou dit geen mogelijke oplossing kunnen zijn, voor het niet meer op laden van je auto via het stopcontact?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Elektrische auto, waarom ??

Bericht door deleted »

Achterhaald, achterhaald...

Ze hebben tijden geleden dit idee al geperfectioneerd bij de Flintstones. Het werkt zelfs al zonder batterij.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Elektrische auto, waarom ??

Bericht door Dutch John »

tettzot schreef: De elec motor van een wagen drijft X aan, als op X een soort van dynamo de stroom terug kan recupereren op een 2de accu, welke op zijn beurt de primaire accu oplaad wanneer de motor stil staat. Of gewoon rechtstreeks op de primaire accu?
Staat gelijk aan jezelf optillen door aan je haren te trekken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Elektrische auto, waarom ??

Bericht door OBL-Rien »

tettzot schreef:De elec motor van een wagen drijft X aan, als op X een soort van dynamo de stroom terug kan recupereren op een 2de accu, welke op zijn beurt de primaire accu oplaad wanneer de motor stil staat. Of gewoon rechtstreeks op de primaire accu?
Bedenk bij dit soort vraagstukken altijd "Waar komt de energie vandaan?"

In tegenstelling tot de indruk die tegenwoordig gewekt wordt, energie komt niet voort uit niets. Er moet altijd een energiebron zijn. Energie in = Energie uit.

In het door jou geschilderde scenario: De motor zet elektrische energie om in bewegingsenergie en warmte. Als je nu de bewegingsenergie weer om wilt zetten in elektrische energie dan is dat wel mogelijk, maar dan kun je deze bewegingsenergie niet ook nog eens gebruiken om jezelf (de auto) te bewegen.

Je bent overigens niet alleen met je opmerking. Ik sta er soms versteld van hoeveel -intelligente!- mensen geen basiskennis over energie hebben. Dit is overigens niet jou schuld, maar het is wel illustratief hoezeer het hedendaagse onderwijs de plank misslaat.

(Ik ken iemand met een technische HBO opleiding een zelfde soort fout maakte!)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Elektrische auto, waarom ??

Bericht door keesijp60 »

tettzot schreef: 01 nov 2014, 13:53 Beste, ik ben een leek ivm energie en dergelijke en misschien is mijn gedachten al achterhaald. Toch vroeg ik het me af:

is er geen mogelijkheid om de stroom in een elec auto op te slagen door eigen voorziening?

De elec motor van een wagen drijft X aan, als op X een soort van dynamo de stroom terug kan recupereren op een 2de accu, welke op zijn beurt de primaire accu oplaad wanneer de motor stil staat. Of gewoon rechtstreeks op de primaire accu?

Zou dit geen mogelijke oplossing kunnen zijn, voor het niet meer op laden van je auto via het stopcontact?
Dit is een Perpetuum mobile, energie opwekken uit niets, helaas kan dat niet omdat wrijvingsverliezen, electrische verliezen altijd groter zijn, alleen in het vacuum van het heelal kan dat, maar dan alleen om het apparaat zelf in beweging te houden, dus geen extra energie om te verbruiken helaas.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile

vrg kees
Plaats reactie