schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

skipp4y
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:21
Contacteer:

schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door skipp4y »

Als ondernemer in de binnenvaart worden we vaak aangeprezen als een milieu vriendelijke vorm van transport. Maar alles kan beter. De minst ingrijpende middelen worden het snelste toegepast en leveren dan in grote aantallen de meeste winst op. De eerste schepen die een dual-fuell motor hebben zijn inmiddels in de vaart . Deze varen op gasolie (rode diesel) en op aardgas. Maar je kan niet zomaar een gasdrukhouder van 10000 L op elk schip zetten omdat het in conflict komt met bouwkundige regels van schepen.
Ook in auto's zie je dat diesel techniek beter en schoner kan. Hoe maak je uitlaatgassen schoner . Kan je iets met water (doen) filteren want dat is er in "overvloed" . Een schonere verbranding gaat vaak te kosten van het brandstof verbruik . Zo is een ccr1 motor zuiniger dan een CCR2 scheepsmotor ( ccr 1 of 2 staat voor type aanduiding van http://www.ccr-zkr.org mbt uitstoot van scheepsmotoren)
CCR 2 is schoner dan ccr 1 maar verbruikt wel ca 2 procent meer brandstof (gr/kw/uur). Ook een probleem is dat een scheepsmotor vaak 20 tot 30 jaar meegaat. Het bouwen van een nieuwe motor en het recyclen van een oude motor heeft ook een grote invloed op het milieu . Het is wel leuk voor de economie maar waarom zou je iets weggooien als je het kan modificeren ?

Genoeg stof om over na te denken . Ik ben benieuwd naar jullie reacties .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door Dutch John »

skipp4y,

Welkom.
Het algemene probleem in de transportwereld. Bij vrachtauto's zagen we ook de verschuiving naar schone uitlaatgassen ten koste van een hoger verbruik, soms wel 5-10%. En duurder onderhoud. Een eenvoudige oplossing is er niet. Aardgas of LPG bijmengen kan inderdaad goed helpen. Katalysatoren zijn neem ik aan gemeengoed. Misschien is er een mogelijkheid om uitlaatgas te wassen zoals de industrie dan met andere processen doet?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door tiho »

In de transport zijn er twee manieren om aan de euro 4 en 5 norm te voldoen. SCR met ad blue toevoeging. Dit is een katalysator die niet later in te bouwen is, dit is geintegreerd in de hele motor van luchtinlaat tot luchtuitlaat.

En dan heb je ook nog EGR, dit is een ontwikkeling van Scania. Hierbij wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw door de motor geleid om schoner te verbranden. Scania doet dit vanwege de export. In de VS gaan ze natuurlijk geen ad blue pompen neerzetten, omdat de overheid hier de ueronorm heeft verzonnen. Maar helaas ook niet later te installeren.

Het enigste dat je nu zou kunnen doen, is een roetfilter installeren indien je deze nog niet hebt.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door Tim »

Hey,

EGR zal best werken. Maar ik dop hem altijd direct af. Ik heb eenmaal na 120k een spruitstuk geopend met EGR, kleppen, inlaatkanalen en spruitstuk waren 3mm kleiner rondom door vervuiling. Ik vraag me ook af of zo'n klep dan nog wat goeds doet.

Naar mijn mening is het zo'n laboratorium maatregel. Werkt goed nieuw, daarna beter afdoppen. Voor een diesel levert rijden met een EGR zelfs meer roet, dan zonder. Gelukkig heb ik een auto die geen van beide heeft :mrgreen:.

Misschien je schip laten varen op PPO:
PPO 70% minder roet/fijnstof dan diesel.
PPO bijna 30% minder NOx dan diesel.
PPO meer dan 72% CO2 besparing dan diesel.
PPO CO emissies 35% lager dan bij diesel.
PPO ruikt veel beter dan zo'n stinkende diesel.

Het minst carcinogeen (kankerverwekkend) van alle brandstoffen. PPO bevat geen echte fijnstof maar grovere roetdeeltjes die sneller neerslaan en het lichaam veel minder kunnen indringen.

Het enige nadeel van schone plantaardige olie, is dat het concurreert met ander voeding. Maar welke "bio" brandstof doet dat niet.....

Tim
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door tiho »

Ik denk dat de boete er niet om zal liegen als je met een afgedopte EGR vrachtwagen binnen de milieuzone rond gaat rijden. Ik bedoel hoeveel denk je dat er de afgelopen jaren geinvesteerd is en wordt door transportbedrijven om aan deze verplichtingen te voldoen?

Ik heb er ook nog nooit eerder van gehoord zal ik bekennen, dus ga ik er vanuit dat het best mee zal vallen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door Dutch John »

Voor de binnenvaart is het geen oplossing, maar voor op zee is het een kwestie van lef om weer te gaan zeilen.... Tim's PPO oplossing is de meest praktische en waarschijnlijk minst dure. Ik ken het verschil in prijs niet tussen PPO en diesel in bunkervolumes. Iemand?

Ik ken een patrouillebootbouwer die met houtgas aan de gang wil. Voor rondom de kerk (hoe zeg je zoiets in nautische termen?) kan dat als je de ongemakken voor lief neemt. Voor de afstanden in de binnenvaart brengt het problemen met de infrastructuur rond de brandstof met zich mee.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door Tim »

Hello,

Dit initiatief is er al, de zogenaamde ecoliner: http://www.fairtransport.eu/

Ik ken de prijzen in bulk niet, maar voor plantaardige olie gelden ook bulk tarieven. Daar komt echter bij dat onze overheid wel duurzaam wil, maar geen duur-zame accijnzen wil missen. Kortom, als je het mij vraagt moet een dergelijke bedrijfstak zich binnen de tekortkomingen van de wet blijven manoeuvreren.

Nog even een kanttekening tav m'n vorige post, het is netto 72% minder uitstoot van CO2. Dus dezelfde uitstoot als op diesel, echter in de korte kringloop eerder vastgelegd door een plantje.

tiho: Tjsa, milieu zones, ook al zo'n gedrocht. Wat wel goed helpt is goed onderhoud. Klepspeling, je inspuiting en timing op orde houden. Dat scheelt een boel voor het milieu en ook voor je portemonnee (verbruik).

Tim
skipp4y
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:21
Contacteer:

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door skipp4y »

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Nee we hebben nog geen roetfilters of katalysator. Ons winstpunt was de in verhouding lage co2 uitstoot p.t.km. Met een groot budget kan je van alles verzinnen maar er geen grotere stimulans voor een ondernemer dan dat het hem a op lange termijn geld oplevert en b een goed imago geeft.
Natuurlijk willen we onze groene imago behouden.
Ik kom later nog op de andere reactie op ppo terug.

Grts
Nico
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door deleted »

Post peak-oil zou je terug met kleinere schepen het "jagen"kunnen herinvoeren.

G
jagen.jpg
skipp4y
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:21
Contacteer:

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door skipp4y »

Ik heb voor de hobby nog een binnenvaartscheepje van 1897 van ca 100 ton. Het kleinste commerciele schip is nu ca 300 ton. Tenzij je een heel voetbalteam inclusief reserve spelers in de jaaglijnen hangt heb je met een schip dat 5 tot 12 x zo groot is snel de "pijp uit" :?

Ik vraag me af of biodiesel e.d. wel de oplossing is. Er word nu ook biodiesel bijgevoegd maar als alles om moet naar biodiesel komt dan niet de voedselproductie in de knel ? Ander nadeel is dat PPO in bunkers met grote hoeveelheden en koud/warm contact heeft water gaat condeseren. Vervolgens ontstaat er in de scheiding tussen water en PPO een biotoop met schimmels.

Sinds januari is het de enige brandstof die we kunnen bunkeren EN 590 met een laag zwavelgehalte. Tot voor die tijd werd alle overtollige zwavel via onze brandstof de lucht in geblazen. Iets waar wij weinig aan konden veranderen maar verschrikkelijk handig voor de Olie maatschappijen die toch geen raad wisten met al die zwavel.

grts
Nico
skipp4y
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:21
Contacteer:

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door skipp4y »

Tim schreef:Hey,

EGR zal best werken. Maar ik dop hem altijd direct af. Ik heb eenmaal na 120k een spruitstuk geopend met EGR, kleppen, inlaatkanalen en spruitstuk waren 3mm kleiner rondom door vervuiling. Ik vraag me ook af of zo'n klep dan nog wat goeds doet.

Naar mijn mening is het zo'n laboratorium maatregel. Werkt goed nieuw, daarna beter afdoppen. Voor een diesel levert rijden met een EGR zelfs meer roet, dan zonder. Gelukkig heb ik een auto die geen van beide heeft :mrgreen:.

Misschien je schip laten varen op PPO:
PPO 70% minder roet/fijnstof dan diesel.
PPO bijna 30% minder NOx dan diesel.
PPO meer dan 72% CO2 besparing dan diesel.
PPO CO emissies 35% lager dan bij diesel.
PPO ruikt veel beter dan zo'n stinkende diesel.

Het minst carcinogeen (kankerverwekkend) van alle brandstoffen. PPO bevat geen echte fijnstof maar grovere roetdeeltjes die sneller neerslaan en het lichaam veel minder kunnen indringen.

Het enige nadeel van schone plantaardige olie, is dat het concurreert met ander voeding. Maar welke "bio" brandstof doet dat niet.....

Tim
Als je een diesel ruikt dan klopt er iets niet met de verbranding
Te lage belasting
te lage motortemp.
slechte inspuiting
Te lage verbranding's druk door slechte afdichting van veren of kleppen.
Of zomaar een foute afstelling.

De voortstuwing's motor , een 1000 pk caterpilar van 9 jaar , die ruik je echt niet maar de 40 pk diesel voor stroom voorziening van 2 jaar oud wel.maar die moet in de winter 40 kva kunnen leveren maar draait op een dag zoals nu maar voor 20 procent van zijn vermogen. :fff

grts
Nico
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door deleted »

skipp4y schreef:Ik heb voor de hobby nog een binnenvaartscheepje van 1897 van ca 100 ton. Het kleinste commerciele schip is nu ca 300 ton. Tenzij je een heel voetbalteam inclusief reserve spelers in de jaaglijnen hangt heb je met een schip dat 5 tot 12 x zo groot is snel de "pijp uit" :?
Dat hele team haalt het niet bij die twee knapen rechts op de foto.

G
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door tiho »

Klepspeling, je inspuiting en timing op orde houden
Dat zit in ieder geval zeker wel goed met de ad blue, maar als de EGR niet goed zou zijn zou er nooit een norm op worden vrijgegeven. Dit hele verhaal speelt natuurlijk ook al een aantal jaar en de waardes worden ook gemeten met de keuring. Ze gaan toch geen bakken uitgeven aan onderzoek om uiteindelijk met iets vervuilenders uit de bus te komen dunkt me.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door Tim »

tiho,

Ga maar eens praten met een apk keurmeester, die veel diesels doet. Je zult versteld staan wat voor roetende orgels ze door de keuring krijgen. Er zijn kunstgrepen genoeg. De garagehouder verkoopt een apk. Een klant die bij hem niet door de apk komt, komt niet terug.

In de bijlage wat voorbeelden van een middel dat erger is dan de kwaal, de EGR. En dit gebeurt met name voor motoren die rustig (zuinig) gereden worden. Dat egr werkt zal ik niet ontkennen, maar het doel ervan bereik je alleen als hij regelmatig wordt gereinigd.

Ad-blue verbeterd niets aan een slechte timing of inspuiting. Het zorgt alleen voor een extra omzetting van NOx'n, in de uitlaat. Het doet niets met de uitstoot agv (slechte)verbranding.

@Nico, Ik tank ook af en toe een tank diesel om de boel te spoelen en mogelijk biofouling (zo heet dat, geloof ik) tegen te gaan. En een schipper uitleggen hoe je diesel bespaart met goed onderhoud, was natuurlijk een beetje dom van me :oops:.

Tim
Bijlagen
EGRgernis.JPG
EGRgernis.JPG (17.75 KiB) 4733 keer bekeken
EGR2.JPG
EGR1.jpg
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: schone(re) uitlaatgassen voor vaartuigen

Bericht door Tim »

Oh jah,

Voor de mensen die niet sleutelen aan auto's: Dit zijn foto's van de verbrandingslucht inlaat!!

Dus niet de uitlaat.

Tim
Plaats reactie