Hulp gezocht bij het programmeren van LOGO PLC.

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lexpee
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2011, 22:08

Hulp gezocht bij het programmeren van LOGO PLC.

Bericht door lexpee »

Hoi Allemaal.

Ik ben nieuw op dit Forum.

Ik heb een Siemens LOGO 24RC PLC gekocht voor een specifiek doel. Rotatie snelheid regelen en het controleren van mijn zelfgebouwde generator.

Denk dat ik dit kan gebruiken als controlecenter voor de totale controle van mijn generator. Mijn generator is een kleine 6PK Kubota EA300 dieselmotor met een zware 24 volt 75 ampère dynamo.

Het probleem is dat het toerental nogal inzakt bij belasting van de motor, stel ik hier het gas op af dan draait de motor weer veel te snel al deze minder belast word. De motor heeft een eigen toeren regeling deze werkt uitsluitend op 3000 toeren.

De diesel draait bij mij hoogstens 1500 toeren meer dan voldoende voor de dynamo, op dit toerental draait de motor lekker rustig maar werk de toeren regeling niet.

Ik wil dit elektronisch gaan regelen. Toeren meting door middel van een sensor analoog of digitaal en correctie door middel van een actuator elektro motortje met vertraging klein armpje dat de gashandel regelt.

Dringende en toekomstige taken. Punt 4 heeft de hoogste prioriteit.

1 Gloeien
2 starten.
3 Contact deze word na 3 minuten ingeschakeld dus ook de dynamo.
4 Toeren meting, corrigeren als deze ter laag of te hoog is.
5 Temperatuur bewaking VDO sensor met alarm contact of PT100 sensor.
6 Oliedruk bewaking VDO sensor met alarm contact. Bestaan hier ook druksensoren voor?
7 Motor stoppen "trekmagneet" ook handig bij temperatuur of olie Alarm.
8 bedrijfsuren teller.
5 Data log naar de PC indien mogelijk.

Heb zaterdag de LOGO 24RC module binnen gekregen 2e hands besteld via marktplaats voor €50,-

Heb wat PDF bestanden gedownload mij werd al snel duidelijk dat ik voor de toeren telling de teller "COUNTER" niet kan gebruiken, dat ik gebruik moet gaan maken van de Analoge drempelwaardeschakeling die werkt met een spanning van 0/10volt? of zou ik de frequentie meting teller ook kunnen gebruiken?

HOE ZOU IK MEETPULSEN KUNNEN GEBRUIKEN?

Meet pulsen is simpel te realiseren zit mij dan ook af te vragen of ik met een analoge ingang geen pulsen kan tellen, elke omwenteling een puls? stel dat de gewenste rotatiesnelheid 1500 toeren is dan is dat 1500/60=25 pulsen per seconde.

Kan de teller "counter commando CNT" dan alleen maar op en af tellen? min/max waarden.

Zou ik de frequentie teller commando "FRE" niet kunnen gebruiken? min/max waarden.

Wat zou ik kunnen gebruiken en mee laten draaien op de krukas van de generator om een waarde op te wekken van 0 tot maximaal 10 volt? Een oud elektromotortje 6/9volt van een oude cassetterecorder? Wat is hiervoor te-koop?

Verder had ik nog een vraag over de gas regeling van de dieselmotor.
wat voor actuator kan ik gebruiken om het gas te regelen?

Ik vond.

Actuator E411http://www.elmeq.nl/lineaire-aandrijvin ... el-70.html

Deze heeft ook een Feedback: Potentiometer 10 kOhm. denk niet dat ik deze hoef te gebruiken omdat de PLC het toerental al opmeet en in kleine stapjes het gas regelt?

links en rechts zal wel via polarisatie gaan van de DC spanning.

Terecht ik er op gewezen werd dat het aansturen van een actuator via de relais erg slijtage gevoelig zou zijn voor de relais.

Zou ik hiervoor een analoge uitbreiding module kunnen gebruiken en het analoge signaal versterken met een transistor zodat ik zonder relais de actuator kan aansturen.

Een hoop vragen.

Als het werkt plaats ik foto's van het geheel en een filmpje op youtube van de werking en de toepassing.

Al vast hartelijke dankt voor het mee denken.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hulp gezocht bij het programmeren van LOGO PLC.

Bericht door Tim »

Lexpee,

Allereerst welkom op het forum. Mijn eerste gedachte, waarom en voor wie doe je dit? En hoe kom je aan die prachtige Kubota :mrgreen:

Als jij uitgebreid verslag doet (met foto's) en je plc programma hier publiceert, heb ik nog wel een actuator voor je. Niet lineair, maar 90gr. Zou dus over de gashendel gemonteerd moeten worden.

Ik geloof deze:
http://www.belimo.nl/index.php?page=sho ... &Itemid=79

Voeding 230V, aansturing 0-10V met standmelding (maar die heb je idd niet beslist nodig). Vraag me alleen af of de regeltijd van 150sec niet te langzaam is voor je toepassing.

Qua toerental meting, kijk eens op de sloop. Veel auto's hebben zo'n meting op het vliegwiel. Dan kost ie niets en het signaal zal te lezen zijn voor de Logo.

Succes,
Tim
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Hulp gezocht bij het programmeren van LOGO PLC.

Bericht door 12much »

effies kort door de bocht....hoe wordt het toerental nu gemeten? Als dat dmv een spoel en/of sensor is, gelijk aan veel toerentalsensors op de eerder genoemde sloop, dan zit er ergens een nok of gat in een krukas of daaraan of -op gemonteerd vliegwiel, poelie etc. (je hebt het over een diesel, dus dan ga ik er van uit dat het rpm niet via aan ontsteking gemeten wordt) als je nu 180º verdraaid zo'n zelfde markering aanbrengt, denkt de regelaar dat ie 3000 rpm draait terwijl het er maar 1500 zijn. Omdat het rpm verloop evenwijdig loopt aan de grafiek van 3000rpm zal de regelaar niet in de war raken.

Of het natuurlijk onder belasting werkt en opstarten etc, is natuurlijk punt twee....


PS Logo is een hele goede keus, leuk speelgoed en heel veel gratis voorbeeldprogramma's bij Siemens te krijgen. Heb je 'm compleet met de software gekocht of programmeer je 'm via het display?
Laatst gewijzigd door 12much op 18 apr 2011, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Never burn faster than your Wocket.
lexpee
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2011, 22:08

Re: Hulp gezocht bij het programmeren van LOGO PLC.

Bericht door lexpee »

Hoi Tim bedankt voor jou reactie.

Het is puur een generator voor privé gebruik, voor het opladen van accubank(en) de stroomvoorziening. Er komt een tractieaccu van 24 volt 600 ampère aan te hangen. Heb twee omvormers een Victron 24-350 watt voor het dagelijkse gebruik en een Victron 24-3000 voor het zwaardere verbruikers.

Heb vorig jaar dit dieseltje gekocht in spijkernissen voor €300,- + €100,- voor huren busje en brandstof.

FOTO GENERATOR.http://public.bay.livefilestore.com/y1p ... JPG?psid=1

Hij staat tijdelijk opgesteld in de stuurhut, als alles klaar is en ook het koelsysteem is gemariniseerd met pijpkoeling onder de boot dan gaat hij de machinekamer in.

Kreeg een tip om dit alles via een PLC te doen via een elektronica forum. Na een zoektocht op google kwam ik op dit forum terecht door de vele onderwerpen over PLC´S. Heb mij vandaag ingeschreven.

Wil de gehele aansturing en controle laten regelen door een LOGO PLC. De toeren telling is mijn eerste probleem hoe doe ik dit, hoe programmeer ik dit? De rest is een stuk eenvoudiger.

Eerst maar eens experimenteren als ik de datakabel binnen heb met het programma Siemens
comfort 6.0.
Laatst gewijzigd door lexpee op 18 apr 2011, 10:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Hulp gezocht bij het programmeren van LOGO PLC.

Bericht door 12much »

alweer een vraag beantwoord...
Eerst maar eens experimenteren als ik de datakabel binnen heb met het programma Siemens
comfort 6.0.
Vul wel de juiste LOGO in, anders accepteert ie de gegevens niet...
Never burn faster than your Wocket.
lexpee
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2011, 22:08

Re: Hulp gezocht bij het programmeren van LOGO PLC.

Bericht door lexpee »

12much schreef:alweer een vraag beantwoord...
Eerst maar eens experimenteren als ik de datakabel binnen heb met het programma Siemens
comfort 6.0.
Vul wel de juiste LOGO in, anders accepteert ie de gegevens niet...
Nee ga zeker niet met de hand programmeren zeker niet als er van die gebruiksvriendelijke software beschikbaar is.

Het programma heb ik ergens van het internet geplukt de datakabel verwacht ik eind van de week begin volgende week.

Het worden leuke spannende tijden.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij het programmeren van LOGO PLC.

Bericht door kockie »

Voor mensen die meer willen weten over de opstelling: hier en hier wordt hetzelfde besproken (dan hoeft het niet dubbel)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hulp gezocht bij het programmeren van LOGO PLC.

Bericht door Chicken Power »

Super bedankt Maarten!

Dat scheelt toch een hele boel schrijfwerk!

Blijk ik die meneer al 20 pagina's te kennen :mrgreen: :

http://www.watersport.nl/forum/forum_po ... =8014&PN=4

Het forum waar ze van deze diesels echt verstand hebben. Maar kennelijk durft ie het daar niet meer te vragen.

Ik zou eerst is verstand van die regulateur zien te krijgen, en voor de problemen op het eind van het opladen was je al gewaarschud.

Groet, Cp
Verwijderd.
lexpee
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2011, 22:08

Re: Hulp gezocht bij het programmeren van LOGO PLC.

Bericht door lexpee »

Chicken Power
Inderdaad van een probleem naar een oplossing gaat niet over een nacht ijs. Stukje bij beetje kom ik een stapje verder. Het Het heeft helemaal niets te maken met niet durven, op het watersport ontbreekt de kennis om mij verder te helpen. Het zullen er nog wel meer pagina's worden als ik een totaal verslag doe.

De LOGO PLC is de bouwsteen naar een oplossing. Hoop met een beetje hulp verder te komen. Eerst maar eens kijken welke meet methode het meest geschikt is om toe te passen.
Laatst gewijzigd door lexpee op 18 apr 2011, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hulp gezocht bij het programmeren van LOGO PLC.

Bericht door Chicken Power »

Beste Lex,

Met een regulateur die van stationair tot 3000 toeren gaat (zoals bijv. scheepsmotor), zit je fout als je die moter voor een gen toepassing gaat gebruiken.

Koppelcurve van motor opzoeken bij welk toerental het vermogen voor je dynamo geleverd wordt.

Dan de goeie regulateur gaan zoeken.

Dit wordt zo niks, blijft jojo- en

Groet, Cp

Edit, andere topic weer is op nieuw gelezen; die 1500 toeren regulateur is er gewoonweg niet.
Verwijderd.
lexpee
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2011, 22:08

Re: Hulp gezocht bij het programmeren van LOGO PLC.

Bericht door lexpee »

zoals u in de eerste post kunt lezen is de motor gebouwd voor 3000 toeren. De ballendeur mechanisme is dan ook ook gemaakt voor 3000 toeren.

Uiteraard heb ik de importeur gebeld en hem gevraagd of er een oplossing is, zelfde antwoord.

Daar ik geen brullende motor wil hebben draaien maar op een motor op een aangenaam toerental wil ik het gas overlaten aan de LOGO module, een nieuwe stap Hopelijk in de goede richting.

Lex
lexpee
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2011, 22:08

Re: Hulp gezocht bij het programmeren van LOGO PLC.

Bericht door lexpee »

12much schreef:effies kort door de bocht....hoe wordt het toerental nu gemeten? Als dat dmv een spoel en/of sensor is, gelijk aan veel toerentalsensors op de eerder genoemde sloop, dan zit er ergens een nok of gat in een krukas of daaraan of -op gemonteerd vliegwiel, poelie etc. (je hebt het over een diesel, dus dan ga ik er van uit dat het rpm niet via aan ontsteking gemeten wordt) als je nu 180º verdraaid zo'n zelfde markering aanbrengt, denkt de regelaar dat ie 3000 rpm draait terwijl het er maar 1500 zijn. Omdat het rpm verloop evenwijdig loopt aan de grafiek van 3000rpm zal de regelaar niet in de war raken.

Of het natuurlijk onder belasting werkt en opstarten etc, is natuurlijk punt twee....


PS Logo is een hele goede keus, leuk speelgoed en heel veel gratis voorbeeldprogramma's bij Siemens te krijgen. Heb je 'm compleet met de software gekocht of programmeer je 'm via het display?
Het is een dieselmotor, het toerental word mechanische gemeten en geregeld, heb de importeur gebeld hierover, vroeg of er nog overige instellingen waren om het af te stellen, dat was volgens hem niet mogelijk rated 3000rm staat ook op de sticker. De motor heeft een gashendel waarmee de gewenste snelheid ingesteld kan worden.

Heb de Siemens LOGO module 2ehands gekocht via marktplaats €50,- . De datakabel is besteld komt uit Duitsland dus reken op een week kost inclusief verzendkosten €34,- . De software heb ik gedownload.

Las net over een paar vragen heen.

Lex

Lex
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hulp gezocht bij het programmeren van LOGO PLC.

Bericht door Chicken Power »

Alhoewel ik prijs en foto onwaarschijnlijk vindt, mss heb je er wat aan. Net gevonden:
http://link.marktplaats.nl/442125312

Groet, Cp
Verwijderd.
lexpee
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2011, 22:08

Re: Hulp gezocht bij het programmeren van LOGO PLC.

Bericht door lexpee »

Bedankt voor de TIP als de man hem nog heeft dan ga ik het spulletje morgen ophalen,
Plaats reactie