Temperatuur meten met 1-wire

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Na een vraag van Bufferboost wil ik wat meer uitleg geven over mijn temperatuur-meetsysteem.

Ik meet temperaturen (8 tot nu toe) via 1-wire. De sensoren die ik gebruik zijn ds18b20 van maxim-ic. Iedere sensor heeft een uniek nummer. Je kunt er dus een aantal aansluiten en per stuk uitlezen. Ik meet tot nu toe via de seriële poort van een nagasaki. Deze gebruikt het volgende schema:
circuit.png
circuit.png (6.36 KiB) 12256 keer bekeken
[/url] Er kunnen meerdere sensoren parallel aangesloten worden. Iedere sensor heeft een uniek nummer. Je kunt er dus een aantal aansluiten en per stuk uitlezen.

Op de nagasaki is een linuxvariant op een compact-flash kaartje geïnstalleerd. Geen draaiende delen dus. Energieverbruik zit rond de 5 watt (gemeten inclusief adapter!) Op dat schema zijn zoals beschreven 8 sensoren aangesloten. Volgens het hobby-boards is het het beste om een daisy-chain netwerk te gebruiken (lees: 1 lange draad met alle sensoren daarop aangesloten). Omdat dit bij mij lastig te realiseren is, heb ik ervoor gekozen om in een ster-vormig netwerk te werken. Tot nu toe werkt het perfect. Ik heb naar schatting op dit moment 50 meter (UTP)kabel in m'n netwerk.

Mocht m'n netwerk te krap worden, dan kan ik ervoor kiezen om een netwerk met zogenaamde 'hubs" te gebruiken, of om meerdere 1-wire adaptors in te zetten.

Software die ik gebruik is digitemp. Omdat er in de meetcomputer (nagasaki) een cf-kaart zit en deze computer erg traag is, heb ik er voor gekozen om de opslag van data op een andere computer te zetten. Dit is ook een linux-computer (die voor andere doeleinden toch al aanstaat) Iedere 2 minuten worden alle sensoren uitgelezen en worden de gelezen waarden in een mysql database gezet. Vanuit deze database worden dan met dtgraph, op aanvraag, grafiekjes gecreëerd .

Onlangs heb ik een usb adapter gekocht die hetzelfde moet kunnen, maar als toegift de sensoren ook van spanning kan voorzien, waardoor sneller gemeten kan worden. Hier heb ik wat testjes mee achter de rug met owfs. Hiermee zou ik ook "schakelaars" moeten kunnen aansturen, maar daar ben ik helaas nog niet aan toegekomen... Het mooie is dat er met 1-wire veel meer dingen te meten zijn. Temperatuur, vochtigheid, licht, pulsen (bijvoorbeeld kWh meter), etc. Wordt vervolgd
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door William »

Super bedankt Kockie!!
Hier was ik al enige tijd naar op zoek.
Klopt het dat de Hobby Boards als bouwpakket geleverd worden?
Waar verkopen ze de MS-2100 thin client kan? (tip?)
Bedankt voor het delen van de info.

Groet William.

>>edit<<
Anders is dit misschien een alternatief?
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... chedetail=
Afbeelding
Te combineren met deze temp.sensor:
Afbeelding
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... _id=176168
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Conrad werkt met sessies; je links werken dus niet. Deze werken wel:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=502199 voor de hygrosens
en
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=176168 voor de ds1820 (die op ebay overigens veel goedkoper verkrijgbaar is.

Het zal ongetwijfeld werken, maar ik vind het een dure oplossing voor 5 componenten aan een stekker... en is ook nog maar voor 4 sensoren.

Die usb omzetter uit mijn vorige post is dan veel voordeliger.

Die thin-client is niet meer verkrijgbaar, maar er zijn legio alternatieven.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door William »

Bedankt Kockie. Inderdaad nogal een prijsverschil.
Ik dacht dat je met USB adapter zo'n USB to Serial kabel bedoelde.
Nu zie ik het.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door William »

Beste Kockie,

Ik heb zojuist alles besteld en ga hier mee experimenteren.
Mijn bevindingen post ik hier.

Waarom kan ik mijn vorige posts niet bewerken?
Ik zie (natuurlijk ingelogt) alleen maar een CITEER knop.

Dit zojuiste bericht kan ik dan weer wel wijzigen...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Je kunt je berichten 24 uur wijzigen. Dit om "gerommel" in oude posts te voorkomen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door William »

Hallo,

Ik heb inmiddels alles aangeschaft:
De iButton 1-wire adapter en de DS18s20 sensors:
DS9490R.jpg
Vervolgens drivers geïnstalleerd voor Windows 7 x64 en mijn eerste programma gemaakt in Delphi.
Hieronder een schermdump van mijn test programma.
TestProgram.jpg
Ik moet zeggen dat ik tot zo ver erg tevreden ben over de werking van dit alles.
Bedankt Kockie voor het delen van deze info!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Heb jij ook ergens rj-12 stekkers gevonden of gebruik je ook parasitic power?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door William »

De iButton 1-wire adapter heeft een rj11 aansluiting (normale telefoon stekker).
Ik haal de voeding gewoon direct van de usb.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Als je goed kijkt zie je 6 pinnetjes ipv 4. 1 van die 2 extra pinnetjes bevat de voedingsspanning. Heb alleen nog geen stekker gevonden (ook niet goed gezocht). Mooi tekeningetje heb je gemaakt trouwens, kleurt ie ook mee naargelang de temperatuur stijgt?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door William »

Pins.jpg
Het meekleuren (gradient) van de temperatuur kleuren wil ik wel realiseren, maar valt me tegen om te programmeren.
De telefoonconnector die ik nu in mijn handen heb is uitgerust met 2 van de 6 pennetjes. Misschien bedoel je deze:
http://www.ciao-shopping.nl/MicroConnec ... m__1569078
MicroConnect Modular Straight - telefoonkabel - 3 mLinks: 1 x RJ-11 (6 pins) - mannetje - Rechts: 1 x RJ-11 (6 pins) - mannetje meer
en hier een ander voorbeeld:
Afbeelding

Ik zelf gebruik alleen pin 3 & 4 momenteel via een 2 aderige telefoonkabel (later UTP).

Hier een hoop info over de Registered Jacks: http://en.wikipedia.org/wiki/Registered_jack
Cables sold as RJ11 are nearly always 6P4C (six position, four conductor), with four wires running to a central junction box. Two of its six possible contact positions connect tip and ring and the other two conductors are then unused or used for a second phone line. 6P2C and 6P6C can also be found in stores.

RJ11, RJ14, and RJ25 can be plugged into the same six-pin 6P6C jack.

We kunnen dus beter een RJ25 nemen... (http://www.radioshack.com/product/index ... Id=2102898) of zoals je zelf al zei een rj12 6/6. Keuze genoeg dus.
Sorry dit bericht heb ik wel 6 keer bewerkt...
Laatst gewijzigd door William op 22 apr 2011, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Ik probeer al tijden om de grafieken met cacti te maken. Helaas heb ik geen bijzondere programmeerkwaliteiten, dus opschieten doet het niet :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door William »

Dit kan wel eens erg interessant voor je zijn:
http://marc.merlins.org/perso/homeha/2009-12.html#1wire
en hier wat meer over Cacti en setup:
http://marc.merlins.org/perso/linuxha/p ... cacti.html
Succes. Nu gaan we slapen!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Welterusten...

Ik had al eens naar die links gekeken, maar me nog niet voldoende vastgebeten in de materie. Ik doorzie nog niet wat alle scripts doen. Binnenkort hoop ik wel.

Ga er maar eens een aparte virtuele machine voor opzetten. Als die draait kan ik m gemakkelijk exporteren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door William »

Mooi tekeningetje heb je gemaakt trouwens, kleurt ie ook mee naargelang de temperatuur stijgt?

Nu is het me redelijk gelukt:
Project1.zip
(226.29 KiB) 410 keer gedownload
Plaats reactie