Temperatuur meten met 1-wire

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Server is wel een groot woord.... Is een voormalig werkstation. Zitten 4 harde schijven in waarvan er 3 draaien op aanvraag. Geheel gebruikt als basislast ca 50W (toch weer goed voor 100 euro per jaar of een paar zonnepanelen), onder 100% belasting met 4 draaiende schijven tegen de 100W. (komt niet zo vaak voor). Ik heb ook nog een minicomputer die ook de database zou kunnen dragen die maar 5W verbruikt, maar die is weer erg t r a a g.

Ik zou eventueel ook de server van ecologieforum.eu voor deze doeleinden kunnen gebruiken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
NielsTn
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2011, 12:59
Locatie: Gennep
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door NielsTn »

@Kockie: ik heb een zip-file van je uit deze post uitgepakt, en getracht te compileren met Arduino 1.0
echter... ik krijg vele foutmeldingen. Kun jij aangeven waar je de libraries hebt opgehaald?
De DallasTemperature library heb ik reeds gedownload, maar daar zit geen OneWire in (die komt in de meldingen terug).
Woning voorzien van Atag Qsolar & 4.830Wp aan zonnestroompanelen (inclusief Arduino monitoring). En bewust autoloos.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Ik heb de mappen maar even gezipt en hier bijgevoegd. Kun je daar wat mee?
DallasTemperature_371Beta.zip
(29.22 KiB) 216 keer gedownload
OneWire.zip
(14.4 KiB) 257 keer gedownload
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
NielsTn
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2011, 12:59
Locatie: Gennep
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door NielsTn »

Thanks, na uitpakken en plaatsen in de Libraries map van mijn Documenten (op OS/X Apple) is het compileren succesvol!
Kennelijk had ik iets oudere/andere libraries van OneWire en Dallas hier staan.

update 17:02
ik heb overigens Dallas DS18S20 sensoren, en die werken (nog) niet met jouw sketch.
Dat wordt dus even 'maatwerk' maken ;)
Woning voorzien van Atag Qsolar & 4.830Wp aan zonnestroompanelen (inclusief Arduino monitoring). En bewust autoloos.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Volgens mij heb ik ook een aantal -s varianten. Misschien in de zonneboiler, die draait oudere software (aparte arduino). Ik heb de laatste tijd alleen maar b varianten meer. Als je het probleem gevonden hebt hoor ik het graag :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
NielsTn
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2011, 12:59
Locatie: Gennep
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door NielsTn »

kockie schreef:Volgens mij heb ik ook een aantal -s varianten. Misschien in de zonneboiler, die draait oudere software (aparte arduino). Ik heb de laatste tijd alleen maar b varianten meer. Als je het probleem gevonden hebt hoor ik het graag :)
helaas, nog geen oplossing. Of ik moet aardig wat snoeien in de code, wat niet zo mijn ding is.
Zijn er nog aanpassingen nodig in het grafiek-programma DTGRAPH?
Welke bestanden, rechten etc?
Woning voorzien van Atag Qsolar & 4.830Wp aan zonnestroompanelen (inclusief Arduino monitoring). En bewust autoloos.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

In dtgraph hoef je alleen maar het configbestand aan te passen (en evt "dependencies" te verhelpen)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door sathopper »

kockie schreef:Het klopt dat de arduino dat kan, maar ik zou niet weten hoe ik gemakkelijk de setpoints kan veranderen in de arduino zonder iedere keer met m'n laptop naar de arduino's te kruipen en ze opnieuw te programmeren. In de server die voor andere (oa backup forum) al draait kan ik via een browser zo andere waarden zetten. Mocht je een beter idee hebben, ik hou me aanbevolen!
Vanuit dezelfde stal is er een processing tool. Hier schrijf je tooltjes in die ook met de arduino kunnen babbelen.

Voor mijn PID regeling heb ik dit ook gebruikt om de optimale setpoints uit te zoeken. Dit is mij gelukt met het voorbeeld processing programma wat bij de PID library zit. Koppeling is serieël maar zou net zo goed via ethernet kunnen.

Link: http://processing.org/

Zo ziet het er uit: http://brettbeauregard.com/blog/2009/05 ... d-library/

gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door FritsOv »

Volgens mij zit er een wezenlijk verschil in programering van de DS1820 /DS18S20 en de 18B20.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door sathopper »

FritsOv schreef:Volgens mij zit er een wezenlijk verschil in programering van de DS1820 /DS18S20 en de 18B20.
Kleine verschillen maar inderdaad je kan ze niet zomaar door elkaar gebruiken :cry:
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Ik heb de 18B20 en 18S20 in 1 string zitten. de 1820 is niet meer verkrijgbaar volgens mij.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door sathopper »

kockie schreef:Ik heb de 18B20 en 18S20 in 1 string zitten. de 1820 is niet meer verkrijgbaar volgens mij.
Als de DS18S20 werkt in de software dan werkt de DS18B20 ook. Andersom kan het niet altijd werken.

Nml. de DS18S20 zet de temperatuur altijd om naar een 13bit resolutie. Kost max 750ms.
De DS18B20 kan op een lagere resolutie van 9bit worden ingesteld en is daardoor veel sneller ca.94ms.
De temperatuurs uitlezing is dan 0,5graden nauwkeurig maar dat is voor de meeste toepassingen geen probleem.

De DS18S20 is het meest compatibel met de oude DS1820.

Hoe kom ik aan deze wijsheid? Niet van mijzelf zie:
http://www.maximintegrated.com/app-note ... vp/id/4377

gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door sathopper »

kockie schreef:
bwest schreef:@kockie
ok, een hoe zitten die 13 dan aan je arduino?
Ik heb 2 "strings" van ongeveer 5 meter. 1 string zitten 11 sensoren met 20 cm tussenruimte, andere string zitten 3 sensoren met ook 10 cm tussenruimte. Maakt een totaal van 14... Ik denk ook dat er een softwareprobleem is, maar dezelfde sketch met 4 sensoren (meer had ik er niet) op een andere arduino heeft 2 maanden gedaaid.

Verder zitten er geen componenten in mijn bus.

Ik zal morgen "mijn probleem" afsplitsen om deze topic schoon te houden.
Wat niet alleen mijn bevindingen zijn maar ook van anderen (o.a. de jongens met o.a. de quad Helicopters) is dat het Arduino Uno (en copy) boardjes erg onstabiel zijn. Men zou zich (volgens de geleerden) niet gehouden hebben aan de ontwerp eisen van Atmel. :cry:
Mijn ervaring is (en van andere) als je grote verbruikers gaat schakelen met lange aansluitdraden de boel onstabiel wordt.
Ik heb hier met mijn vaatwasser heel veel problemen mee gehad. Verschillende aanpassingen hadden geen of weinig resultaat o.a. galvanisch gescheiden voeding van de Arduino t.o.v. de relais extra filtering en condensatoren in de voeding, afgeschermde bekabeling. Het hielp allemaal maar een beetje. Uiteindelijk met de aangepaste Wire library en de Watchdog de boel stabiel gekregen maar dit is geen oplossing die de oorzaak van het probleem oplost :? .

De OLIMEXINO en de Seeeduino boardjes zijn beter ontworpen. De Seeeduino zal zich echter in mijn geval nog moeten bewijzen maar de eerste testen lijken gunstig.

Kockie je zou de strings kunnen opdelen. Je kunt meerdere 1wire netwerkjes maken op de Arduino (elke string zijn eigen PIN). Parallel schakelen van 1wire strings kan ook wel een probleem zijn in dit geval.

Ik zou zowieso de watchdog gaan gebruiken :!: Ik heb een tellertje geprogrammeerd in de Eeprom zo kan ik zien hoe vaak de boel is gereset. :D

gr,
SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Een van de strings zit in een dompelbuis in mijn buffer. Die is wat lastig te vervangen ivm ruimtegebrek. Ik ga eerst de arduino maar eens vervangen. Ik zeg iedere keer wel arduino, maar het is een ethernet-pro. Meteen ethernet aan boord.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Ben even vergeten of ik het al gezegd heb, ik heb een identieke arduino met 6 sensoren, met een voorganger van de software van de arduino in de schuur, draaien en die houdt het al > 1/2 jaar vol zonder herstart.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie