Iemand bezig met alternatief vervoer

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:
brownie schreef:...maar reistijden vind ik in sommige gevallen niet acceptabel als je het vergelijkt met de auto.
Inderdaad, helaas.

Voor mij betekende de trein nemen naar mijn werk: gemiddeld 2 h 30 min onderweg. Voor een enkele reis!

Met de auto: gemiddeld 45 minuten.

Dirk
ervaring wijst uit dat de forens niet minder gaat reizen. Voorbeeld: Alkmaar-Amsterdam tijdens de spits 1uur. Er worden extra wegen nieuw aangelegd plus aanpassingen; reistijd wordt 45min.. Gevolg: forens gaat noordelijker van alkmaar wonen en reist weer 1 uur of langer naar het werk richting amsterdam.
Jack

verschil in reistijden en gebruik auto versus ligfiets

Bericht door Jack »

Beste mensen,

200 kilometer op een dag reizen is veel, ook zijn de genoemde reistijden per dag door forenzen behoorlijk. Toch is het handig een ligfiets te gebruiken. Ze gebruiken geen benzine en verder combineer je sporten en forenzen waardoor het tijdverlies voor een groot deel wordt goedgemaakt.

Mijn werk is in Alkmaar en ik fiets vanuit Grootebroek. De afstand is per auto ruim 40 kilometer. Volgens de routeplanner 45 minuten, maar dat is altijd langer in de spits, ik houd zelf altijd rekening met een uur. Een uur heen en een uur terug en dat 5 dagen in de week is eigenlijk een extra werkdag(!) die wordt ingezet alleen om te reizen. Bovendien zit je dan nog in een auto die zijn frisse lucht haalt aan de voorkant, waar de uitlaat van mijn voorganger zich bevindt.

Maar... de fiets doe ik er een 75 minuten over. Precies de tijd die een minidisk lang is. En dus is het met de fiets over die afstand wel iets langer fietsen, maar ik heb mijn sport gehad en hoeft geen benzine te tanken. Bovendien werkt het heel goed als stressmanagement. Uiteindelijk vind ik zelf de fiets dus een heel goed alternatief. Niet dat ik elke dag fiets, maar een tweede auto hoeft er bij ons nog niet bij.

Groeten,
Jack
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: verschil in reistijden en gebruik auto versus ligfiets

Bericht door kees »

Mijn werk is in Alkmaar en ik fiets vanuit Grootebroek. De afstand is per auto ruim 40 kilometer. Volgens de routeplanner 45 minuten, maar dat is altijd langer in de spits, ik houd zelf altijd rekening met een uur. Een uur heen en een uur terug en dat 5 dagen in de week is eigenlijk een extra werkdag(!) die wordt ingezet alleen om te reizen.

Maar... de fiets doe ik er een 75 minuten over.
en de route is ook niet verkeerd :)
ik fiets het -met vittorio- 2x per week, alkmaar-lutjebroek, 5 kwartier/1,5uur. Ik heb de route ook nog een keer nagerekend met viamichelin.com
Jack

Re: verschil in reistijden en gebruik auto versus ligfiets

Bericht door Jack »

kees schreef:
Mijn werk is in Alkmaar en ik fiets vanuit Grootebroek. knip en kees zei:
en de route is ook niet verkeerd :)
ik fiets het -met vittorio- 2x per week, alkmaar-lutjebroek, 5 kwartier/1,5uur. Ik heb de route ook nog een keer nagerekend met viamichelin.com
Kees,
met een vittorio? En dan zo snel? Okee, zonder gekheid. Ik heb gemerkt dat je als fietsforens inderdaad niet zo supersnel hoefde te fietsen om een goede reistijd te halen in vergelijking met de auto. Wel heb ik een superfiets van http://www.velomobiel.nl aangeschaft, de quest.

Ik verwonder me er trouwens zeer over, men klaagt vanuit de regering over ziektes als obesitas, stijgend overgewicht in het algemeen, tekort bewegen en veel mensen die arbeidsongeschikt zijn of raken aan gevolgen van stress (niet gehinderd door enig gebrek aan kennis van zaken denk ik te kunnen beweren dat veel overspannenheidsklachten, rugklachten en hartproblemen een gevolg zijn van stress dat vervolgens weer samenhangt met druk op het werk, in het verkeer enzoverder).
Laten we even de milieuvervuiling, parkeerproblemen en filevraagstukken vergeten.

Met die paar keer fietsen in de week zijn fietsforenzen daar volgens mij snel vanaf of in ieder geval een stuk minder vatbaar voor gezondheidsklachten. Toch lijken weinig mensen binnen de nederlandse beleidsafdelingen het verband te beseffen en ook de mogelijkheden te zien van de combinatie fietsforenzen en de gezondheid van mensen. Echt veel wordt er niet aan gedaan om het fietsforenzen te promoten. Belastinggeld terug wordt wel als bonus gezien, maar toch is er verder volgens mij niet een grote subsidiestroom richting de verschillende initiatieven zoals Fiets naar je werk. In veel gemeentes worden fietsvoorzieningen zo raar vormgegeven dat het mij soms eerder lijkt alsof de overheid het fietsen juist wenst af te remmen.

Zelf ben ik wel enige tijd geleden begonnen met het schrijven en bijhouden van een handleiding voor fietsforenzen http://www.ligfiets.net/fietsforens
en organiseren we dus als ligfietsvereniging (de ligfiets is de meest comfortabele en snelle manier om je woon-werk te doen) het evenement http://www.cyclevision.nl waarvan ik voorzitter ben en doen we promotie op http://www.ligfiets.net waarvoor ik een heleboel redactiewerk doe.



groeten,
Jack
Jack

Re: fietsen en besparing op gezondheidskosten

Bericht door Jack »

Jack schreef:knip
Ik verwonder me er trouwens zeer over, men klaagt vanuit de regering over ziektes als obesitas, stijgend overgewicht in het algemeen, tekort bewegen en veel mensen die arbeidsongeschikt zijn of raken aan gevolgen van stress knip nog meer ellende
Jack
Beste mensen,
raar om jezelf te beantwoorden, maar in de recent verschenen nieuwsbrief van Fietsberaad wordt een bedrag van 1200 euro per jaar genoemd uit een fins onderzoek. Per jaar, dus als iemand langere tijd fietst kan dat toch tot een leuk bedrag oplopen.
http://www.fietsberaad.nl/nieuwspage/vi ... d=292&fb=1
Blijkbaar zijn er dus toch wel landen die op een verstandige onderzoek doen naar vraagstukken en logische conclusies kunnen maken.
Laten we ook hiervoor maar weer alleen de directe besparingen op gezondheidskosten beschouwen en de milieuvervuiling en de kosten van de klachten van gezondheid (en andere maatschappelijke lasten) die indirect door automobiliteit worden veroorzaakt vergeten. Het onderzoek verwijst namelijk naar de directe gevolgen per persoon toe te rekenen. De werkelijke besparingen voor iedere fietser zullen natuurlijk hoger zijn omdat de indirecte lasten niet worden meegenomen.

Groeten,
Jack
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: verschil in reistijden en gebruik auto versus ligfiets

Bericht door kees »

Wel heb ik een superfiets van http://www.velomobiel.nl aangeschaft, de quest.
http://www.wimschermer.blogspot.com
men klaagt vanuit de regering over ziektes als obesitas, stijgend overgewicht in het algemeen, tekort bewegen en veel mensen die arbeidsongeschikt zijn



Probleem lijkt mij dat we dan weer ouder worden en dat kost ook weer wat. Ik fiets niet voor niets naar Lutjebroek :-) (Verpleeghuis, voor de niet insiders)
Jack

Re: verschil in reistijden en gebruik auto versus ligfiets

Bericht door Jack »

kees schreef: Probleem lijkt mij dat we dan weer ouder worden en dat kost ook weer wat. Ik fiets niet voor niets naar Lutjebroek :-) (Verpleeghuis, voor de niet insiders)
Kees,

probleem lijkt mij juist dat willens en wetens de fiets als goede oplossing voor mobiliteit zorgvuldig wordt weggelaten uit overwegingen
http://www.tweewieler.nl/nieuws/artikel.asp?id=242
Het is zeer treurig dat een land zoals Nederland dat een fietshistorie heeft en veel fietsen per inwoner een beleid voert dat eerder het gebruik van fietsen doet afnemen in plaats van het fietsgebruik te stimuleren
In Engeland doet men juist veel ter promotie en men kijkt nog veel naar Nederland: http://www.citycycling.co.uk/issue14page10.html
Maar goede oplossingen als bakfietsen voor lokale bezorging, ligfietsen, electrische fietsen en vouwfietsen en ga zo maar verder worden niet als serieus beschouwd.


Groeten,
Jack
evarist
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2006, 00:08
Locatie: Mechelen (Belgie)

Bericht door evarist »

brownie schreef:Als we het over het globale milieu hebben vind ik een elektromotor in een auto geen goede oplossing. Deze elektrische energie moet immers opgewekt worden en in Nederland gebeurt dat voornamelijk uit fossiele brandstoffen.
Het rendement van een elektrische motor is veel hoger dan van een brandstofmotor. Bovendien ligt in Belgie de zaak anders. Wij hebben 64% kernenergie, (In Frankrijk zelfs 84%) en dan heb je stukken minder CO2 uitstoot natuurlijk.

Ik heb een elektrische scooter gekocht voor 1600?. Prachtding! Rijdt 45km/u en verbruikt 8kW per 100km. Dat is bij nachtstroom in Belgie 0.5?.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

evarist schreef:
brownie schreef:Als we het over het globale milieu hebben vind ik een elektromotor in een auto geen goede oplossing. Deze elektrische energie moet immers opgewekt worden en in Nederland gebeurt dat voornamelijk uit fossiele brandstoffen.
Het rendement van een elektrische motor is veel hoger dan van een brandstofmotor. Bovendien ligt in Belgie de zaak anders. Wij hebben 64% kernenergie, (In Frankrijk zelfs 84%) en dan heb je stukken minder CO2 uitstoot natuurlijk.

Ik heb een elektrische scooter gekocht voor 1600?. Prachtding! Rijdt 45km/u en verbruikt 8kW per 100km. Dat is bij nachtstroom in Belgie 0.5?.
eindelijk een onderwerp over "renewable energy" :P
evarist
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2006, 00:08
Locatie: Mechelen (Belgie)

Bericht door evarist »

Bijna vergeten te vertellen dat zinnens ben een zonnepaneel aan te schaffen om de scooter op te laden.
Ik zoek alleen nog lage prijs.

Overigens gaat dit topic over electrische voertuigen en techniek.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

evarist schreef:Bijna vergeten te vertellen dat zinnens ben een zonnepaneel aan te schaffen om de scooter op te laden.
Ik zoek alleen nog lage prijs.

Overigens gaat dit topic over electrische voertuigen en techniek.
voor de nachtdienst?
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: Iemand bezig met alternatief vervoer

Bericht door kees »

"kockie"
Zelf heb ik een ligfiets, een zogenaamde flevobike. Deze is zelfgebouwd, maar niet door mij :) Heb er zelf wel het een en ander aan gedaan, maar het las- en draaiwerk is van een ander. Ik kan helaas geen aluminium lassen en draaien kan ik maar heeeeeel beperkt. Heb ooit een middagje draaibank en freesles gehad van een goede vriend van me.
heb je er aan gedacht om het te lijmen? Ik heb zelf in een grijs verleden gebroken gietijzeren ramen van piano/vleugels gespalkt en verlijmd; dan moet het met een fiets ook kunnen lijkt mij.
brownie
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mar 2006, 15:20
Contacteer:

Bericht door brownie »

kees schreef:
evarist schreef: Het rendement van een elektrische motor is veel hoger dan van een brandstofmotor. Bovendien ligt in Belgie de zaak anders. Wij hebben 64% kernenergie, (In Frankrijk zelfs 84%) en dan heb je stukken minder CO2 uitstoot natuurlijk.

Ik heb een elektrische scooter gekocht voor 1600?. Prachtding! Rijdt 45km/u en verbruikt 8kW per 100km. Dat is bij nachtstroom in Belgie 0.5?.
eindelijk een onderwerp over "renewable energy" :P
Sorry dat ik het niet direct zie, maar hoezo renewable energy? Ik zie hier een scooter met zuinige elektromotor. Hij gebruikt dus weinig energie, maar ik zie niet hoe deze gebruikte energie weer teruggewonnen kan worden. In geval van kernenergie houdt je toch kernafval over en de verbruikte energie verdwijnt als warmte in de atmosfeer. Laag gebruik is mooi, maar renewable is deze energie toch zeker niet.

In geval van auto's met verbrandingmotor wordt een groot deel van de energie uitgestoot in de vorm van de bindingen in het CO2 molecuul. Deze energie is wel terug te winnen door gewassen te telen als koolzaad en zonnebloemen. Vrij eenvoudig zijn de oudere types dieselmotoren te laten lopen op deze olieen. Met bijkomende voordelen tov diesel zoals geen uitstoot zwavel, geen uitstoot zware metalen, geen uitstoot radioactieve deeltjes, geen uitstoot fijn stof, veel minder roetuitstoot.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Doe dan net als een aantal duitse jongens. Laadt op hun manier je scooter op en hou je huis warm. Ik vind dat in ieder geval een fantastisch idee, evt in combinatie met een electrische auto (waarvan je de oude motor dan weer kunt gebruiken voor je generatorset)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Bericht door John O »

kockie schreef:Doe dan net als een aantal duitse jongens. Laadt op hun manier je scooter op en hou je huis warm. Ik vind dat in ieder geval een fantastisch idee, evt in combinatie met een electrische auto (waarvan je de oude motor dan weer kunt gebruiken voor je generatorset)
Zeg dat wel. Een vriend van me wil een generator kopen voor zijn huisje in Frankrijk. Dit zou echt een veel beter idee zijn! Verwarming zit er nl ook niet in.


Jammer dat hij niet zo handig is...
Groetjes, John
Plaats reactie