marcovp schreef:Victor schreef:Op zich voor nu nog niet interressant maar accu's gaan even in de toekomst wel tien keer langer mee wat de definitieve doorbraak kan betekenen voor electrisch rijden. Met een actieradius van 1500KM, en een laadtijd van 10/20 minuten tot 70%, is hybride zelfs niet meer nodig.
http://news-service.stanford.edu/news/2 ... 10908.html
Ik voorzien Bommelerwaardse toestanden.
Even een rekensommetje.
Mijn CityEL gebruikt 50 watt uur per kilometer. Als ik dus 1500 kilometer gereden heb, dan moet ik dus 75 kwh "tanken". 70% ronden we af op 52 kwh. Als ik dat in 20 minuten door mijn 16 ampère stopcontact wil trekken gaat er ergens iets helemaal mis. Zelfs met een industriële aansluiting wordt het een onhaalbare zaak.
Je moet dan gaan werken met hele grote condensatoren met alle gevaren van dien.
Nog even rekenen:
Als je op de cityEL een benzinemotortje plaatst verbruik je 25 liter op die 1500 km, oftewel 1 op 60.
nog even verder rekenen, wat is het verbruik als het donker is. verlichting voor een auto neemt zo`n 150 watt op, de ventilator van de aanjager zo`n 30 watt, een autoradio trekt zo`n 20 watt (als het gaat om een radio met weinig geluidsvermogen dus niet 4x25 watt die zo onderhand standaard is) en de ruitenwissers gebruiken ook op zijn tijd veel nuttige stroom. Dit is een behoorlijke aanslag op je verbruik. Verlichting is op te lossen door leds, voor de ventilator blijft het verbruik gelden.
En hoe ga je verwarmen in de winter? Je kunt zeggen laat mij maar in de kou zitten maar dat geeft met nat weer toch een probleem, je ramen zullen zonder verwarming beslaan.
Kortom, zo`n elektrisch karretje weegt zowat niets en als je niet naar het meest gunstige verbruik kijkt valt het verbruik behoorlijk tegen en kan het wel eens meer energie kosten dan een zwaardere brandstof auto. Bij de brandstofauto`s staat er altijd een dynamo ter beschikking die 650 watt stoom kan leveren waarvan al een behoorlijk deel continu stroom levert.
Ik vraag me af wat bij vergelijkbaar gebruik nu gunstiger is? elektrisch of brandstof?
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.