Welke motorzaag?

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Pietje »

Een smallere ketting geeft helaas maar heel weinig vermogen-winst. Dat komt omdat de meeste kracht nodig is om de vezels door te snijden. Het losbeitelen is zo gebeurd. Een bredere ketting moet misschien meer beitelen, maar dat kost maar weinig meer vermogen.

De toerentallen van beide zagen moet toch echt ongeveer gelijk liggen, waarschijnlijk is daar wat vermogen te winnen voor je 181. Want 30cm moet prima gaan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Ruuben »

is het verschil in verlies van vermogen tussen een 30 of 35 blad vermogen echt merkbaar, of alleen als je hele blad in de boom zit?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Pietje »

Ruuben schreef:is het verschil in verlies van vermogen tussen een 30 of 35 blad vermogen echt merkbaar, of alleen als je hele blad in de boom zit?
Hoe meer beiteltjes tegelijkertijd aan het werk zijn, hoe meer vermogen je nodig hebt om gelijk toerental te houden.

(Er zijn mensen die een enorm lang blad gemaakt hebben (1,5meter) op een relatief kleine motor (bijvoorbeeld klimmend dikke stammen zagen). Zij hebben dan de helft of 2/3 van de beitels weggeslepen om te zorgen dat de motor de zaag nog rond krijgt. Je bent dan wel wat langer aan het zagen, maar het gaan tenminste...)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Ruuben »

https://www.aldi.nl/aldi_benzine_kettin ... _9517.html

Benzine-kettingzaag
2-taktmotor 49.3 CC. Veiligheidsschakelaar. Oregon zwaard en ketting, gemonteerd. Walbro carburator. Zaagcapaciteit tot 45 cm. 0.15 sec. quickstop.
- anti-vibratiesysteem
- 550ml-tank
- elektronische ontsteking (CDI)
- automatische kettingsmering

Dat is wel een moordwapen voor 139 euro.Maar voor dit geld zo'n beest... Heeft iemand een mening? Als 2e zaag naast m'n stihl 181...
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Welke motorzaag?

Bericht door MatthiasD »

Dat is spotgoedkoop...maar er staan meer van dat soort zagen op het net te koop (zie MP). Is geloof ik ook al over gediscussieerd hier op t forum.
Het is geloof ik een Stihl kopie.
Die zaagbok zou ik niet kopen, is wat aan de lage kant vind ik.
thijssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 mar 2008, 17:02
Locatie: Midden in de Ooijpolder

Re: Welke motorzaag?

Bericht door thijssie »

Mijn buurman heeft ook zo'n aldi-ding. Als hij gaat zagen gebruikt hij die als backup voor een zaag die hij dan bij mij komt lenen, dat geeft toch te denken :mrgreen:
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Welke motorzaag?

Bericht door dormos »

Ik zou trouwens ook nooit een metalen zaagbok gebruiken in combinatie met een kettingzaag. Je hoeft maar 1 keer je bok te raken tijdens het zagen en je ketting is bot.

Groet,

Hans
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Welke motorzaag?

Bericht door MatthiasD »

Niet alleen de Aldi gooit deze week de kettingzagen in de aanbieding:
Bij de Welkoop is de Stihl MS170 voor €199 te koop en Husqvarna heeft diverse aanbieidingen ivm het 325 jarig bestaan (236 voor €199 en de 435 voor €325).

Genoeg stof om over na te denken?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Ruuben »

Tnx voor tips. Maakt t niet eenvoudiger. Ik hoor dat die 236 bovengemiddeld met probleempjes terug komt van een dealer in husq en stihl. Die 435 is aantrekkelijk. Maar stihl trekt harder aan me...
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Sandman79 »

Verschil tussen een ms 170 en ms 181 is in praktijk niet veel. (ik heb de 181 (die niet lekker loopt momenteel) en pa een 170... ) dus voor een het grote prijsverschil zou ik nu voor de 170 gaan ;).

Ik heb als tweede zaag een oudere 046. voor 300 euro was dat zeker geen slechte tweedehands. die is wel wat zwaar als enige brandhoutzaag ;).
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Ruuben »

Precies wat ik al dacht. Ook obv van filmpjes op inet en wat hier elders stond.
Daarom dacht ik naar de 211 te gaan. Groter mag niet van de hopman.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Sandman79 »

Van de hopman? ;)

Als je niet groter mag , dan zou ik dat idd doen denk ik.
maar ik zou voor een nieuwe stihl 170 en een tweedehands grotere stihl dus een 500 euro kwijt zijn geweest, en ik zie de 211 toch voor een aanzienlijke 399 euro in de lijst staan. dat is toch een groot prijsverschil met de 199 voor de ms170... lastig :D
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Pietje »

En om het nog lastiger te maken; van de week een Dolmar geleend van een collega (al mijn zagen voor onderhoud bij de dealer), en dat was een BEEST. (6100, best een grote zaag). Startte best redelijk, maar als 'ie warm was liep 'ie helemaal te gek. Veel vermogen, makkelijk op toeren, geen trillingen, echt een solide zaag. Dolmar staat bekend om gunstig vermogen/gewicht. Maar intussen lijkt de kwaliteit echt een slag beter dan 10 jaar geleden.

Nog meer mogelijkheden! ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke motorzaag?

Bericht door kockie »

Ik ben ook nog steeds dik tevreden met mijn Dolmar. Doet wat ie doen moet: lawaai maken, stinken en zagen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Ruuben »

Sandman79 schreef:Van de hopman? ;)

Als je niet groter mag , dan zou ik dat idd doen denk ik.
maar ik zou voor een nieuwe stihl 170 en een tweedehands grotere stihl dus een 500 euro kwijt zijn geweest, en ik zie de 211 toch voor een aanzienlijke 399 euro in de lijst staan. dat is toch een groot prijsverschil met de 199 voor de ms170... lastig :D
Tja... 344 is almost 2x 170...
Een stap groter is 231 voor 419 euro... zo blijf je klimmen.

211 is er voor 344 bij de dealer om de hoek, maar eigenlijk bij elke dealer hoor.

Ik verstop me onterecht achter hoppietman, dat is goed advies en ook zelfbescherming.

(Misschien leg ik dat aldi ding wel stiekem in de extra achterbak, niet verder vertellen hier.)
Plaats reactie