Welke motorzaag?

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Welke motorzaag?

Bericht door kockie »

Omdat mijn huidige motorzaag (stihl woodboss 028av) nu toch echt oud begint te worden (verliest vermogen, koppeling werkt niet betrouwbaar meer) ben ik op zoek naar een vervanger voor dit oudje. Gisteren ben ik naar een dealer/reparateur/verhuurder hier in de buurt geweest en deze had 2 interessante opties voor een vervanger.

Stihl ms260
dolmar ps500

De eerste is een jong gebuikte uit lease (bouwjaar 2010, de 2e is een nieuwe. Beiden kosten ze 500 euro. Bladlengte etc is hetzelfde. Iemand een tip welke te kiezen? Ik heb tot nog toe goede ervaringen met stihl, maar heb ook een keer een dolmar leenzaag mee gekrgen toen mijn stihl in reparatie was, deed het ook goed.


Laat uw tips maar komen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Brit »

Hoi Kock,

Geef je je oude zaag nog een mooi plekje op een plank in de schuur met uitzicht op een raam......? :lol:

Wat mij is verteld op de kettingzaag-cursus (15 jaar geleden) dat Stihl en Huscvarna de echte pro's zijn, daarna komt Dolmar en aanverwanten. Die zijn nog steeds goed en redelijk betrouwbaar, maar er is een reden waarom ze goedkoper zijn.
In jouw geval zou ik voor de Dolmar gaan, want je weet niet wat de andere gebruikers met de Stihl hebben gedaan. Bij de nieuwe ben jij de enige die hem gaat vertroetelen..... 8)

Succes met kiezen :roll:

Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Tim »

Kockie,

Vraag ook eens naar een 4-takt. Schoner en zuiniger.

Groet,
Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke motorzaag?

Bericht door kockie »

Ben vergeten erbij te vertellen hoeveel ik het ding gebruik. Vorige jaren een kuub of 20 gezaagd tot kloofbare blokken (incl vellen van bomen). Dit jaar zit ik al boven de 50 kuub wat geveld en sjouwbaar gemaakt is; moet allemaal nog aan blokjes (gebeurt voor het grootste gedeelte met een electrokettingzaag)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Welke motorzaag?

Bericht door frans »

Je hebt toch een bergkachel?!
Als je al dat hout hebt opgeslagen heb je voorlopig geen zaag meer nodig.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke motorzaag?

Bericht door kockie »

frans schreef:Je hebt toch een bergkachel?!
Als je al dat hout hebt opgeslagen heb je voorlopig geen zaag meer nodig.
Ja, maar het moet nog wel aan stukken en een aantal kornuiten delen mee in de oogst...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Bèr »

Stihl, zonder twijfel. Is een profesionele zaag en geen hobby uitvoering. Zeker met het aantal m3 dat je zaagt lijkt mij dat de beste optie. ook het onderhoud en de manier waarop de zaag gebouwd is. Goed eenvoudig en robbuust. Groot voordeel van stihl vind ik de kettingspanner aan de zijkant en de koppeling die aan de motorzijde is gesitueerd ipv aan de buitenzijde. (tenminste dat hadden ze een paar jaar geleden nog niet) oftewel geen geklooi met het opleggen van de ketting en het spannen ervan.

Zelf heb ik een Husquvarna 357XP goede zaag maar toch niet helemaal tevreden (koppeling aan de buitenzijde en drooglopend naaldlager (piepend naaldlager, terwijl altijd goed gesmeerd).

groeten Ber
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Brit »

Ik ben het helemaal eens dat Stihl de beste zaag is, maar een tweedehands...... De machine is te gevaarlijk om niet goed te zijn onderhouden of gebruikt. Ik heb het al een paar keer gehad dat de ketting brak en zelfs dat de (nieuwe) zaag tijdens gebruik uit elkaar viel :cry:
Mijn voorkeur gaat uit naar een nieuwe Stihl....nu mijn baas nog overhalen :wink:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb zelf 3 jaar geleden een nieuwe Stihl aangeschaft.
Je voelt gelijk dat je een beste zaag in handen hebt.

Vaak ligt zo´n apparaat natuurlijk maanden stil.
Maar het is even een paar keer trekken en lopen maar. Nog geen problemen mee gehad.

Wat mij betreft hou ik het bij dit merk. Zou het iedereen aanraden.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke motorzaag?

Bericht door kockie »

Heb toch gekozen voor een Dolmar ps500. De garantievoorwaarden waren hiervan het gunstigst, de beste man is er dealer van en er kon het meest met de prijs gedaan worden. Heb afgelopen winter ook een dag met een dolmar gezaagd en wilde de zaag toen wel houden..... Nu maar eens kijken hoe de nieuwe het doet.

Heb er wel 2 stihl zaagjesvoor de jongens bij onderhandeld!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Tim »

Gefeliciteerd met je nieuwe zaag...

Maar mag ik het zeggen.....die plastic troep op batterijen. Een enthousiaste vader dacht even niet na....

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke motorzaag?

Bericht door kockie »

VOor de rest hebben we voornamelijk houten speelgoed. Een keertje zondigen mag dan wel, zeker als de jongens papa straks aan helpen met de houtoogst.

Batterijen hier in huis zijn overigens oplaadbaar.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Welke motorzaag?

Bericht door account verwijderd »

Mijn husky (husqvarna) is mijn vriend. Zeker een goed merk!! Stihl is trouwens ook goed alleen
wat minder doorontwikkeld. Het merk Dolmar ken ik niet en heb ik ook geen oordeel over.
Ik zaag er zelfs houten letters mee uit uit massieve boomstammen, spanen zo groot dat ze zeer
doen aan je benen, auwww.
Verwijderd
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Ruuben »

.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 20 nov 2012, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke motorzaag?

Bericht door Ruuben »

kockie schreef:Omdat mijn huidige motorzaag (stihl woodboss 028av) nu toch echt oud begint te worden (verliest vermogen, koppeling werkt niet betrouwbaar meer) ben ik op zoek naar een vervanger voor dit oudje. Gisteren ben ik naar een dealer/reparateur/verhuurder hier in de buurt geweest en deze had 2 interessante opties voor een vervanger.

Stihl ms260
dolmar ps500

De eerste is een jong gebuikte uit lease (bouwjaar 2010, de 2e is een nieuwe. Beiden kosten ze 500 euro. Bladlengte etc is hetzelfde. Iemand een tip welke te kiezen? Ik heb tot nog toe goede ervaringen met stihl, maar heb ook een keer een dolmar leenzaag mee gekrgen toen mijn stihl in reparatie was, deed het ook goed.


Laat uw tips maar komen.

Ik kan online niet eens machines vinden met deze prijzen :shock:
Plaats reactie