Wenselijkheid elektrische auto

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Wenselijkheid elektrische auto

Bericht door Jan Zonnebrand »

zininzelfdoen schreef:We zijn bezig met de ontwikkeling van een open source elektrische auto. Made in Holland. Open Source betekent dat iedereen de bouwtekeningen van de auto kan inzien en kan helpen de auto te verbeteren. Het eerste prototype gaat in januari rijden.
Haha, open source voor het elektrisch rijblik, een term die zelfs Kockie al heeft geaccepteerd. Laat ik de dames en heren (ex)olieslaven even uit de droom helpen:

In de autoindustrie geldt winnen, winnen en nog eens winnen. Zeker niks geleerd van de malaise in de Amerikaanse autoindustrie. Bijna op z'n gat. Een ander voorbeeld, de Tesla, het enige dat je daarmee kunt is hard rijden, de blits maken de buren doen knarsetanden. Of: "De citroen schokt uw buren, niet uw gezin", de namen van deze rijblikken, Manta. Niet echt Linuxachtig open source.

De enige sektor die open source is, zijn de spoorwegen:

- Standaard koppelingen
- Min of meer standaard stroomsysteem
- Min of meer standaard beveiligingssysteem. Komt nu eindelijk verbetering in.
- Standaard overgang van personenrijtuigen (gummiwulst), zelfs de Chinezen en Russen doen mee.

Men moet wel, anders kan het materieel niet de grens over. Hetgeen het geval is met de opgevoerde tram van NS.
zininzelfdoen schreef:Heeft iemand nog goede ideeen voor zo een auto?
Bijvoorbeeld over hoe je energie voor de elektromotor opslaat/ produceert?
Ik vind zelf wisselbare accus een interessant concept.
Als je echt een standaard wilt heb je geen akku's nodig. Dan leg je standaard een inductief netwerk aan. Maar zover komt de verdeelde olieslaaf niet.
zininzelfdoen schreef:Weet iemand of continu variable transmissie CVT handig toe te passen is?
Een elektromotor heeft helemaal geen variabele transmissie nodig. Er volstaan slechts twee tandwielen, één op de motoras, en één op de wielas.
zininzelfdoen schreef:Graag input!
Bezoek eens

http://www.voithturbo.com/applications/ ... _print.pdf

Een beproefd concept, wordt dagelijks verder ontwikkeld, is echt voor iedereen betaalbaar en kost geen ruimte voor de deur. Wel inleveren na het verlaten van het voertuig. :D
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door zininzelfdoen »

@Jan Zonnebrand

De tram is ook een mooi ding ja :) !

Een inductief netwerk is wellicht een goed idee, maar meer iets voor de overheid denk ik. Heb je mijn idee gelezen over een ledennetwerk, waar men bij elkaar aan de stroompaal kan tanken? Tuurlijk is dat niet zo handig als bij het stoplicht te worden opgeladen, maar dat is moeilijk haalbaar voorlopig.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door Jan Zonnebrand »

Ik heb de indruk dat de doorsnee Hollander geen bal begrijpt van het "spoortje". Vaak komt men niet verder dan een nostalgisch stoomtreintje of de overvolle trein naar het werk 50 km verderop.

Aansluitend op "Open source" heb ik een voorbeeldje "gespamd". Ik had e.e.a. ook kunnen "copy-pasten", maar dan zijn de protesten waarschijnlijk nog groter. NL is nou eenmaal een fileland. Daar verandert het elektrisch rijblik niets aan.

De "spam"-link: :D

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1280821036
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door Tim »

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 29&start=0
@ bepaal voordat je plaatst in welk onderdeel het hoort
@ een post moet bestaan uit een duidelijk verhaal, niet alleen uit een link naar elders
Ik wil eenieder vragen om in een topic on-topic te blijven. Met andere woorden: wil je een discussie beginnen over een ander onderwerp, maak daar dan een nieuwe topic voor aan in het best bijpassende sub-forum. Eventueel kopieer je het stukje tekst waar je verder over wilt discussieren naar je nieuwe topic.

Ook wil ik eenieder vragen om op een vriendelijke toon met elkaar om te gaan. Een eigen mening is toegestaan en zelfs zeer gewenst, maar gun het ook aan een ander om zijn gedachtengoed tentoon te spreiden.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door Jan Zonnebrand »

Tim schreef:http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 29&start=0
@ bepaal voordat je plaatst in welk onderdeel het hoort
@ een post moet bestaan uit een duidelijk verhaal, niet alleen uit een link naar elders
Ik wil eenieder vragen om in een topic on-topic te blijven. Met andere woorden: wil je een discussie beginnen over een ander onderwerp, maak daar dan een nieuwe topic voor aan in het best bijpassende sub-forum. Eventueel kopieer je het stukje tekst waar je verder over wilt discussieren naar je nieuwe topic.
O, krijgen we dat weer. Ik probeer de "ecologische" gemeenschap uit te leggen dat het rijblik, want daardoor voelt Tim zich aangesproken, z'n langste tijd heeft gehad. Ik doel bv op de "continue variabele transmissie" die hier aangehaald werd. Een typische denkwijze van olieslaven. uitleg volledig on-topic en zelfs door DJ aangehaald. Ik kan over het alternatief nog veel meer vertellen, maar dat doe ik op mijn weblog. Daar kan Tim ook reageren, Kockie heeft dat al gedaan. Het alternatief voor de "continue variabele transmissie" heb ik even aangeroerd, maar dat was voor Tim kennelijk teveel.
Tim schreef:Ook wil ik eenieder vragen om op een vriendelijke toon met elkaar om te gaan. Een eigen mening is toegestaan en zelfs zeer gewenst, maar gun het ook aan een ander om zijn gedachtengoed tentoon te spreiden.
Inderdaad. Luister Tim, en met name Tim, die denkt dat ik een slechte jeugd heb gehad, Zolang (lelijk woord) de automaffia over lijken gaat, pas ik mijn taal daaraan aan. En zeker als de volgelingen van (lelijk woord) de automaffia hier hun gedachtengoed ventileren. Als je dat niet bevalt moet je even bij Kockie een ban voor me regelen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door kockie »

automafia of geen automafia: in deze topic wordt gepraat over een open-source AUTO en niet over een trein of andere blikken rijtuigen. Svp uw berichten hierop concentreren, anders wordt er echt gemodereerd. Op een blog forumdeelnemers gaan bespreken hoeft ook niet.


Als persoon denk ik dat de trein een echt voorbeeld van closed source is. Probeer maar eens een russisch treinstel in een thalys mee te laten rijden....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

uit:Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door Jan Zonnebrand »

kockie schreef:automafia of geen automafia: in deze topic wordt gepraat over een open-source AUTO en niet over een trein of andere blikken rijtuigen. Svp uw berichten hierop concentreren, anders wordt er echt gemodereerd. Op een blog forumdeelnemers gaan bespreken hoeft ook niet.

Als persoon denk ik dat de trein een echt voorbeeld van closed source is. Probeer maar eens een russisch treinstel in een thalys mee te laten rijden....
Meen je dat nou? En of ik onderwerpen van dit forum wil bespreken maak ik zelf wel uit. Er is vrije nieuwsgaring. Ik pik niks, zelfs geen tekst. Ga maar kijken.

En met deze opmerking van Kockie toont ie echt aan dat de ecologie hier ver te zoeken is. Dat vraagt om diskussie. In een aparte topic, dat wel.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door Jan Zonnebrand »

Tim schreef:ZIZD,

Is het geen beter idee om uberhaubt geen overbrenging te hebben? Elke overbrenging brengt immers verliezen! Ik meen ooit, ik geloof in Technisch weekblad, een elektromotor gezien te hebben in een wiel? Even Googlen levert idd al genoeg info, ook stokoude. Net als de hubmotor bij fietsen.

Enig nadeel is dat je bij 4 wielen dan een elektrisch differentieel nodig hebt. Maar die techniek is er al.

Tim
Ik denk dat de elektrische auto in principe heel geschikt is als bestelauto. TNT-post rijdt tenslotte ook met kleine autootjes. Korte afstanden in aanvulling op het railtransport. Dit om de railhaters tegemoet te komen. ;)

Wat betreft het elektrisch differentieel, dat ontstaat al op natuurlijke wijze. Het toerental van een elektromotor is afhankelijk van de belasting. Zodra een wiel met hubmotor zich in de buitenbocht bevindt, zal de belasting afnemen en het toerentral toenemen. Ziedaar het elektrisch differentieel.

Tenslotte kent de Amsterdamse Combinotram al iets vergelijkbaars.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door Jan Zonnebrand »

Dit is interessant: ;)
AAA Concept Cars schreef:Hallo Allen,

Ik zal me even voorstellen.
Ik ben Ellen Altena en werk bij AAA Concept Cars.
Het onderwerp wat is aangesneden door Zininzelfdoen gaat over ons!
Een commercieel bedrijf!
AAA Concept Cars schreef:Namens AAA Concept Cars zal ik of een van mijn collega's voorlopig proberen zo goed mogelijk deel te nemen op dit forum. (Bij mij persoonlijk houdt mijn technische kennis op een gegeven moment op)
Gaat U verder. ;)
AAA Concept Cars schreef:Allereerst wil ik jullie graag bedanken voor alle reacties! Het is ontzettend leuk om te zien hoe zo'n onderwerp toch leeft in Nederland!
Begrijpelijk.
AAA Concept Cars schreef:Helaas heb ik nog geen website om jullie te laten zien.[/quote[

En dit hier?

http://www.onixx.nl/foto-album/11/proje ... nders.html
AAA Concept Cars schreef:Wel wil ik jullie uitnodigen om (indien je er gebruik van maakt) ons te volgen op Twitter (@AAAconceptcars) en/of LinkedIn (de groep AAA Concept Cars). Wanneer onze website online is, laat ik dit zo snel mogelijk weten!
Tuut tuut. Dat is snel. Hij is gereed! ;)
AAA Concept Cars schreef:Op onze LinkedIn groep is al wat informatie te vinden over waar wij mee bezig zijn en wat wij belangrijk vinden. Hopelijk willen jullie ook in de discussies op de LinkedIn groep deelnemen! In een nieuw bericht zal ik ons bedrijf hier ook kort toelichten.

Wie weet tot snel! :)
Ik ben benieuwd. ;)

Ik zal de spanning even wegnemen. AAA Concept Cars is gewoon een commercieel bedrijf, maar omdat het om de heilige koe gaat is er geen probleem. :mrgreen:

Het betreft overigens gewoon een:
In basis wordt het een woon/werkverkeer auto,
Voor lieden die vanuit hun boerderijtje in Friesland even snel naar de Randstad willen. Kern- en kolencentrales leveren de volts. Want volgens Essent is het aandeel zonnestroom 0.01%

Ecologisch!

En een fotootje is te zien op de zeer "snel" in elkaar geflanste website. Ook een blik op hun andere "ecologische" produkten:

http://www.onixx.nl/foto-album.html

Overigens zijn er veel meer bedrijven die op het elektrisch rijblik gestort hebben, de meesten kwamen niet erg ver.

http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... _s_nu_maar

Nog een leuke:

http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... sch_tanken

Onze vriend "Tuut-tuut, de groetjes van Ruud". Ga je nog merken. ;)

Er zijn alternatieven, maar dan word ik "off-topic" :D
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door kockie »

Het lijkt inderdaad wel een beetje op spam, alleen de website is nog niet genoemd door aaa... Ik laat de posts vooralsnog even staan. Dit in overleg met mijn collega moderator.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door zininzelfdoen »

Even voor de duidelijkheid. Ik vind het concept van AAA heel sympathiek en zinvol op alle vlakken. Ik vind het goed om mee te denken over hoe er een electrische open source zou kunnen komen. Daar gaat het wat mij betreft om. (ik werk trouwens niet bij AAA, heb ze wel gesproken). Dus denk ik mee. Simpel toch.
Wat is het verschil met iemand die aan een concept werkt voor een stoomturbine? http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &start=210, die heeft het over verkopen, dat is toch net zo goed commercieel?
Gaan we nu doen alsof alle mensen die iets verkopen slecht zijn of zo?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door kockie »

Het gaat om regel 2 van de forumregels:
@ reclameboodschappen in posts door bedrijven en hun medewerkers worden niet geaccepteerd
Verkopen is niet slecht, alleen zitten we hier niet te wachten op reclameuitingen waaraan verdiend wordt zonder dat het forum er iets aan heeft. Tot nu toe heb ik ook nog geen problemen: doorgaan dus!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door zininzelfdoen »

kockie schreef:Het gaat om regel 2 van de forumregels:
@ reclameboodschappen in posts door bedrijven en hun medewerkers worden niet geaccepteerd
Verkopen is niet slecht, alleen zitten we hier niet te wachten op reclameuitingen waaraan verdiend wordt zonder dat het forum er iets aan heeft. Tot nu toe heb ik ook nog geen problemen: doorgaan dus!
Begrijpelijk en logisch. Ik hoop dat we dit onderwerp in de discussie weer een beetje constructief en 'gezellig' kunnen krijgen. Ik denk dat Ellen het best even een nieuw discussieonderwerp kan beginnen als ze terug is, zodat niet iedereen door alle niet gerelateerde discussie heen hoeft te ploegen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: uit:Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door kockie »

DIt is het resultaat van een poetsactie van 5 minuten in het topic viewtopic.php?f=6&t=1291 Daar verder over de technische aspecten van de auto, hier over de wenselijkheid van een electrisch "rijblik".
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie