Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

temp

Bericht door account verwijderd »

Waar moeten we beginnen?
Bij de motor of bij de accu?

http://elektromurena.come2me.nl/

Deze site geeft voldoende info voor de gemiddelde auto garage.

Maak wel gebruik van ac motoren. Kijk hiervoor naar de aandrijving
van de nieuwste heftruuks.

Voor hogere vermogens kun je ook 3 motoren op de koppelingskrans bij elkaar zetten.

Dit filmpje geeft een rij impressie als je het als garage conversie bedrijf goed voor elkaar hebt,
en de moeite in je eigen product hebt gestoken.
Zo heb je de klant echt wat te bieden!!!
http://www.youtube.com/watch?v=zkCO-TjoQu0
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door deleted »

Even een oud topic van stal.

Zijn er al enige vorderingen geboekt ?

Eventueel een meer realistisch beginnersproject:
Ben mezelf aan het informeren over een trike of velomobiel.
Ivm het vele bergop hier eventueel met trapondersteuning: maw hybride: electro en spierkracht !

Iemand al ervaring of tips hierover ?
http://www.ihpva.org/building.htm

Voordeel voor de spierkracht is alvast , na intensief veldonderzoek, dat er zelfs in de meest afgelegen gebieden voldoende herlaadpunten zijn !
800px-Mont_Rigi,_Weismes.jpg
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door FritsOv »

RDW kan nog wel eens een probleem geven, tenzij je concepten van stockcars over gaat nemen. Je kenteken veranderd als je van bestaande verhicles uit gaat en als het een totaal nieuw concept is zul je toch meerdere auto's moeten maken voor oa een crashtest. uit gaan van bijvoorbeeld bestaande spaceframes kon die bottleneck wel eens omzijlen.

Grappig dat iemand vraagt wat een robin is, hij is inderdaad van het straatbeeld verdwenen maar staat net als de messerschmit nog vers in mijn geheugen.

Groet,
FritsOV
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door kockie »

Als het om een enkele auto gaat hoef je toch geen crashtest te doen? Dat hoeft alleen bij serieproductie volgens mij.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door FritsOv »

hoe krijg je dan een type goedkeuring ?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door kockie »

Niet, je laat gewoon de auto's afzonderlijk keuren.Je kunt ook van een bestaand chassis uitgaan volgens mij. Ik heb de regels hierover niet paraat, maar dat is mij mondeling meegedeeld door iemand die van een ford sierra een 2-zitter racemonster gebouwd heeft.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door FritsOv »

Niet keuren betekend dus dat je niet de weg op mag.....
zou jammer zijn..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door deleted »

Als je een velomobiel een beetje electrisch 'upgrade' kan je de rdw omzeilen ?
Ze zijn een pak lichter dan een auto en kunnen dus met minder batterij toe.
Lijkt me realistischer als vertrekpunt. Groter en méér kan altijd nog.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door kockie »

@Gandalf: daar heb je helemaal gelijk in.

@FritsOv: wel keuren, maar afzonderlijk. Geen typegoedkeuring. Volgens mij is/was dat toegestaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door FritsOv »

ik heb nadere info gevonden mocht de url de moderator niet aan staan dan merken we dat vanzelf wel weer.

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... nteken.pdf

Hoe dan ook, als je snel en simpel wil zou je al kunnen beginnen met een zelfdragend chassis
zoals bijvoorbeeld lomax dat ook doet of een spaceframe zien te krijgen die lotus of donkervoort ooit maakte...

Groet,
Frits
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door kockie »

FritsOv schreef:ik heb nadere info gevonden mocht de url de moderator niet aan staan dan merken we dat vanzelf wel weer.
Mooi is anders, maar hij doet het ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door deleted »

Persoonlijk zou ik met velomobiel starten en op scooter snelheden mikken.
Sneller en verder neem je de trein toch ?


Maar goed als het een auto moet zijn, neem er dan een die niet te zwaar is en veel ruimte biedt en technisch eenvoudig in elkaar steekt.
Zoals deze:


Aanvulling:
De Lomax die Frits al vernoemde is ook op basis van een 2CV. Ik val hier dus onbedoeld in de herhaling.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door Dutch John »

Prachtig, zo'n Eend. Veel plezier aan gehad, zij het met het gewone boxertje.
Gandalf schreef:Persoonlijk zou ik met velomobiel starten en op scooter snelheden mikken.
Sneller en verder neem je de trein toch ?
Dat dilemma speelt mij ook parten. Ik zou best elektrisch willen rijden, maar er zijn teveel bezwaren. De korte afstanden doen wij op de fiets. Is het te vervoeren goed te groot of zwaar, dan is vaak een aanhanger nodig en dat gaat niet samen met een elektrische auto, tenzij je kiest voor een Spijkstaal-achtig voertuig. En daar kun je weer niets mee voor de lange afstand. Lange afstanden zonder lading kan met openbaar vervoer.

Ik zie drie middelen van "noodzakelijk" vervoer:
-fiets voor lokale afstanden zonder lading. Met lading bedoel ik iets dat meer dan 100 kg weegt of wettelijk niet mee mag.
-openbaar vervoer voor lange afstanden zonder lading
-een werkpaard voor het vervoeren van lading. Dit kan een paard zijn, maar ook een houtgas aangedreven truck.

Een elektrische auto past hier niet in. Is alleen voor personenvervoer. Stelling: een elektrische auto is het krampachtig vasthouden aan de status quo.

G, hedde gej gin versnellinge op oewe fiets?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:G, hedde gej gin versnellinge op oewe fiets?
Uiteraard wel! Maar het probleem zit hier enerzijds in de hoogteverschillen, anderzijds in het weer.

Voor woon-werkverkeer moet ik dagelijks 29km (X2) naar Verviers (en daar de trein op).
Eerst een 5 tal km bergop tot Botrange (serieus stijl !), dan 24 km bergaf tot Verviers.
Lijkt nog goed te doen. In de praktijk ben je op de top in Botrange al aan 't zweten als een paard en ga je dan 25 km aan vrij hoge snelheid, met nog weinig inspanning naar beneden. Het probleem is dat dat IJSKOUD is.
's Avonds de 24 km bergop (meer dan 600 hoogtemeters) spreekt voor zich denk ik.
Niet dat dat met mijn brede torso en klimtalent een probleem is, maar zoals altijd denk ik voor zo'n zaken ook aan de haalbaarheid voor mijn medemens!
Vandaar denk ik dat trapondersteuning in de praktijk toch wel een hele hoop méér mensen aan het fietsen kan krijgen.
Je kan dan grotere afstanden aan en zwaardere omstandigheden.
In mijn geval zou het ook heel praktisch zijn als ik 's morgens droog op de trein zou kunnen stappen.
Verder zijn hier zeer veel regen en vorst dagen. (om nog maar niet van sneeuw te spreken!). Dan is een tweewieler ook bijzonder gevaarlijk om onderuit te gaan. Zeker op bochtige en snel dalende stukken. Daarom zie ik ook wel iets in de trikes of velomobielen.

PS wisten jullie dat een velomobiel met spierkracht (equivalent +/- 200watt) al snelheden haalt van 50km op vlakke stukken ?

John vraagje voor jou als notoir autbouwer: denk je dat een startmotor geschikt is om om te bouwen voor trapondersteuning?

Nog een interessant artikel voor degenen die het nog niet gelezen hadden:
http://www.lowtechmagazine.be/2010/09/v ... -auto.html
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door Dutch John »

Da's inderdaad nogal een hoogteverschil. Trapondersteuning is zeker gewenst. Bij de keuze voor een gestroomlijnde driewieler, zou ik wel nadenken over het eigen gewicht. Dat is in heuvelachtig terrein belangrijker dan een lage luchtweerstand. Een driewieler weegt al gauw 35 kg. En kun je een driewieler eenvoudig en veilig parkeren bij het station?
Ik heb wel eens gereden met een trike van Flevobike. Allemachtig wat een snelheid.

Ik zou geen startmotor gebruiken. Deze zijn weliswaar krachtig, maar slechts bedoeld voor kortstondige actie. Geen sprake van koeling en geen lagers voor de lange adem. Je zou de techniek uit een oude scootmobiel kunnen slopen, maar dan moet je die al gratis kunnen krijgen.

Trapondersteuningsnaafmotoren zijn los te koop (even googlen op naafmotor of hub motor). Kwestie van inspaken en aansluiten. Misschien zijn er ook motoren die helling af als generator functioneren? Voor een driewieler red je het waarschijnlijk niet met één motor en accu. En zo geraak je al snel in de negatieve gewichtsspiraal van elektrisch rijden... Accu's kunnen nu eenmaal niet veel energie opslaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie