Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Da's inderdaad nogal een hoogteverschil. Trapondersteuning is zeker gewenst. Bij de keuze voor een gestroomlijnde driewieler, zou ik wel nadenken over het eigen gewicht. Dat is in heuvelachtig terrein belangrijker dan een lage luchtweerstand. Een driewieler weegt al gauw 35 kg. En kun je een driewieler eenvoudig en veilig parkeren bij het station?
En de lichtgewichtmodellen(trike dan, velomobiel is nooit echt licht) kosten al zoveel als een auto ...
Er is in het ligfietswereldje trouwens weinig ervaring met bergop. Eigenaardig genoeg vind je voor electrische fietsen en trapondersteuning ook weinig info over bergop.
Parkeren is minder een probleem: Er is gratis fietparkingen en een scooterparking met camerabewaking.
Dutch John schreef: Ik heb wel eens gereden met een trike van Flevobike. Allemachtig wat een snelheid.
Als je dan nog rekening houdt met het beperkt vermogen om die snelheden te halen, wordt e-trapondersteuning toch véél realistischer dan veel electrische auto-projecten.
Dutch John schreef:Ik zou geen startmotor gebruiken. Deze zijn weliswaar krachtig, maar slechts bedoeld voor kortstondige actie. Geen sprake van koeling en geen lagers voor de lange adem. Je zou de techniek uit een oude scootmobiel kunnen slopen, maar dan moet je die al gratis kunnen krijgen.
OK wordt geschrapt van de lijst.
Dutch John schreef: Trapondersteuningsnaafmotoren zijn los te koop (even googlen op naafmotor of hub motor). Kwestie van inspaken en aansluiten. Misschien zijn er ook motoren die helling af als generator functioneren? Voor een driewieler red je het waarschijnlijk niet met één motor en accu. En zo geraak je al snel in de negatieve gewichtsspiraal van elektrisch rijden... Accu's kunnen nu eenmaal niet veel energie opslaan.
Groet,
DJ
Inderdaad voordat ik 1000 euro uitgeef aan zo'n setje moet ik wel weten dat ik ermee thuis geraak én met méér winst dan dat de electromotor enkel zijn eigen meergewicht compenseert. Ik heb al wat gehengeld op ligfietsfora en bij verkopers van e-trapondersteuning-kits, echt ervaring/duidelijk antwoord komt er niet ...
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door frans »

Gandalf schreef: Inderdaad voordat ik 1000 euro uitgeef aan zo'n setje moet ik wel weten dat ik ermee thuis geraak én met méér winst dan dat de electromotor enkel zijn eigen meergewicht compenseert. Ik heb al wat gehengeld op ligfietsfora en bij verkopers van e-trapondersteuning-kits, echt ervaring/duidelijk antwoord komt er niet ...
Hier in China rijdt er onder tussen niemand meer op een gewone fiets, ook geen wonder "de elektrische ezel" zoals ze hem hier noemen kost misschien 200 euro.
En nu is een chinees wel niet zo groot maar ik zie ze er pittige hellingen mee nemen.
Voor het zwaardere werk, bakfietsen, gebruikt men een los te plaatsen motor.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door kockie »

Heb je nog plaats in je handbagage voor zo'n motor :?: :wink:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door deleted »

kockie schreef:Heb je nog plaats in je handbagage voor zo'n motor :?: :wink:
Ik dacht aan een fietsendrager achteraan de trein ...
fietsendrager.jpg
... of met een zwaar slot voor de camera in de scooterstalling. Er staan daar duurdere scooters ...
Batterij zou mee op de trein gaan uiteraard.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door Dutch John »

G,

Je woont te ver van je werk.... :P

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:G,

Je woont te ver van je werk.... :P

Groet,
DJ
Daar zit iets in, al zou ik eerder stellen dat ik te ver werk van waar ik woon.
Verhuizen doe ik immers niet meer.

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door kockie »

Kijk, die gedachte heb ik ook altijd gevolgd en na 6 jaar "forensen" zit ik nu lekker dichtbij. Helaas lukt het nog niet zonder auto; niet omdat het te ver is, maar vanwege de onmogelijkheid om op de fiets snel naar een spoedgeval te gaan.

Een kleine elektrische auto lijkt voor mij echt de oplossing! Korte afstanden, maar wel met een redelijke snelheid (en ik hoef nog niet direct af te kicken.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door deleted »

kockie schreef:Kijk, die gedachte heb ik ook altijd gevolgd en na 6 jaar "forensen" zit ik nu lekker dichtbij. Helaas lukt het nog niet zonder auto; niet omdat het te ver is, maar vanwege de onmogelijkheid om op de fiets snel naar een spoedgeval te gaan.

Een kleine elektrische auto lijkt voor mij echt de oplossing! Korte afstanden, maar wel met een redelijke snelheid (en ik hoef nog niet direct af te kicken.....
Ik kan me voorstellen dat een echte e-auto ook nut heeft voor zulke beroepen.
Het is alleen de vraag of dat realistisch is in zelfbouw, open source.
Het aspect betrouwbaarheid is belangrijk bij beroepsmatig gebruik.
Ook moet je bij die hogere snelheden de veilighed niet uit het oog verliezen. Daar heb ik bijvoorbeeld bij die 2CVolt al vragen bij.

Maar niet getreurd de eerste echte e-auto's beginnen al aardg hun weg op de markt te vinden.

Edit:

Ook e-trikes kunnen best snel ter plaatse zijn hoor:
Dan ben je ook snel bekend in de buurt : Kockie, the Flying Veterinarian.
Laatst gewijzigd door deleted op 11 feb 2011, 01:34, 3 keer totaal gewijzigd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door deleted »

Gandalf schreef:'s Avonds de 24 km bergop (meer dan 600 hoogtemeters) spreekt voor zich denk ik.
Even wetenschappelijke ondersteuning:(handige site trouwens als je simulaties van routes wil maken)

http://www.bikeroutetoaster.com
Course Details Verviers-ergens anders

Distance 28.75 kms
Ascent 576 meters
Descent 184 meters
Start Elevation 171 meters
Finish Elevation 563 meters
Minimum Elevation 167 meters
Maximum Elevation 691 meters
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door frans »

Gandalf schreef: Ik dacht aan een fietsendrager achteraan de trein ...
Batterij zou mee op de trein gaan uiteraard.
:lol: Trein tja... maar vliegtuig lijkt mij echt iets te spannend, kan het natuurlijk wel voorstellen :fff
kockie schreef:Heb je nog plaats in je handbagage voor zo'n motor :?: :wink:
Vorige keer liep de zoektocht naar een losse motor enz. wat vast.
En een hele fiets is wat te veel van het goede.
Maar het is weer een nieuw doel om ff naar te kijken :)
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door Tim »

Sow,

Gandalf, als je met zo'n fiets een ongeluk krijg, waar zal dan het grote tandwiel eindigen :fff. Als we dan alle jeugd van 18 zo'n fiets geven ipv een ov-kaart, is het overbevolkingsprobleem zo opgelost :mrgreen:

Er zijn trouwens al meer e-auto;s geweest, oa deze: http://www.youtube.com/watch?v=dt3GF9UbzGM

Jammer dat zo iets nooit echt gepromoot is destijds.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door deleted »

frans schreef:Vorige keer liep de zoektocht naar een losse motor enz. wat vast.
Frans, kan je dat wat verduidelijken ? Linkje? Ben namelijk niet helemaal mee.
Tim schreef:Sow,

Gandalf, als je met zo'n fiets een ongeluk krijg, waar zal dan het grote tandwiel eindigen :fff.
Daar zoek ik eigenlijk nog een test-dummy voor ... interesse?

Nee, maar serieus: snelheid zou natuurlijk beperkt moeten blijven tot een 50km/u.
Voorts is het een zwakke weggebruiker zoals een fietser dat ook is. Zou een trike gevaarlijker zijn dan een gewone fiets ?
Misschien wat minder zichtbaar. Maar anderzijds lijkt me de kans dat je bij een accident een hoofdwonde krijgt dan weer kleiner dan bij een gewone fiets.

Eigenlijk zou er ,zoals dat artikel van lowtechmagazine ( http://www.lowtechmagazine.be/2010/09/v ... -auto.html ) stelt, voor lichte voertuigen een gescheiden wegennet moeten komen.
Maar jullie in Nederland zijn wel al verwend met een mooi uitgebouwd fietspadennetwerk natuurlijk. Op mijn woon-werkverkeer-traject is geen fietspad te bekennen. Bovendien is de kans dat je hier een zeldzame diersoort als de lynx of de das bij klaarlichte dag tegenkomt groter dan een fietser. Dus het verkeer is er ook niet echt op ingesteld ...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door kockie »

Ik heb zelf een (zelfbouw) flevobike en ben er in m'n minder ervaren tijd ook een paar keer goed afgestuiterd. Toch ben ik nog in staat geweest om 2 prachtige kinderen te verwekken. Ik denk dus dat het met dat gevaar nogal meevalt. Ik ben het met Gandalf eens dat het grootste probleem is dat automobilisten je niet zien/verwachten. Dat heb ik zelf ook al meer dan eens meegemaakt, ook toen ik nog op de motor reed.
bike.jpg
Dit is niet mijn fiets, maar een voorbeeld om de tandwielverhouding duidelijk te maken
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door deleted »

kockie schreef:Ik heb zelf een (zelfbouw) flevobike en ben er in m'n minder ervaren tijd ook een paar keer goed afgestuiterd. Toch ben ik nog in staat geweest om 2 prachtige kinderen te verwekken. Ik denk dus dat het met dat gevaar nogal meevalt. Ik ben het met Gandalf eens dat het grootste probleem is dat automobilisten je niet zien/verwachten. Dat heb ik zelf ook al meer dan eens meegemaakt, ook toen ik nog op de motor reed.
Mooi. Een ervaringsdeskundige! Vertel eens hoe doen die dingen het bergop ?
kockie schreef: Dit is niet mijn fiets, maar een voorbeeld om de tandwielverhouding duidelijk te maken
Dat lijkt me trouwens niet de geschikte verhouding voor bergop?
En wat zit er nog op dat achterwiel?

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Open Source electrische auto, samen verbeteren, jij?

Bericht door kockie »

De mijne ziet er iets anders uit. Heb helaas door luiheid) niet erg veel fietservaring. Een viaduct is gemakkelijk te pakken. Dat is tot nu toe de hoogste berg die ik gepakt heb.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie