En de lichtgewichtmodellen(trike dan, velomobiel is nooit echt licht) kosten al zoveel als een auto ...Dutch John schreef:Da's inderdaad nogal een hoogteverschil. Trapondersteuning is zeker gewenst. Bij de keuze voor een gestroomlijnde driewieler, zou ik wel nadenken over het eigen gewicht. Dat is in heuvelachtig terrein belangrijker dan een lage luchtweerstand. Een driewieler weegt al gauw 35 kg. En kun je een driewieler eenvoudig en veilig parkeren bij het station?
Er is in het ligfietswereldje trouwens weinig ervaring met bergop. Eigenaardig genoeg vind je voor electrische fietsen en trapondersteuning ook weinig info over bergop.
Parkeren is minder een probleem: Er is gratis fietparkingen en een scooterparking met camerabewaking.
Als je dan nog rekening houdt met het beperkt vermogen om die snelheden te halen, wordt e-trapondersteuning toch véél realistischer dan veel electrische auto-projecten.Dutch John schreef: Ik heb wel eens gereden met een trike van Flevobike. Allemachtig wat een snelheid.
OK wordt geschrapt van de lijst.Dutch John schreef:Ik zou geen startmotor gebruiken. Deze zijn weliswaar krachtig, maar slechts bedoeld voor kortstondige actie. Geen sprake van koeling en geen lagers voor de lange adem. Je zou de techniek uit een oude scootmobiel kunnen slopen, maar dan moet je die al gratis kunnen krijgen.
Inderdaad voordat ik 1000 euro uitgeef aan zo'n setje moet ik wel weten dat ik ermee thuis geraak én met méér winst dan dat de electromotor enkel zijn eigen meergewicht compenseert. Ik heb al wat gehengeld op ligfietsfora en bij verkopers van e-trapondersteuning-kits, echt ervaring/duidelijk antwoord komt er niet ...Dutch John schreef: Trapondersteuningsnaafmotoren zijn los te koop (even googlen op naafmotor of hub motor). Kwestie van inspaken en aansluiten. Misschien zijn er ook motoren die helling af als generator functioneren? Voor een driewieler red je het waarschijnlijk niet met één motor en accu. En zo geraak je al snel in de negatieve gewichtsspiraal van elektrisch rijden... Accu's kunnen nu eenmaal niet veel energie opslaan.
Groet,
DJ